• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۰ - ۰۰:۳۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بادامکی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: اتفاقات شهرخودرو؟ کبوتر با کبوتر، باز با باز!

قانون بازی رودررو جای تفاضل، جلوی شائبه‌ها را می‌گیرد

تیم‌های برتر فصل گذشته این فصل هم مدعی قهرمانی هستند/منتظر بازگشت تماشاگران هستیم، نبودشان معادلات زیادی را تغییر داد

وقتی تماشاگر نباشد فشار روی همه کمتر است، هرچند این موضوع از یک جهت خوب است و از یک جهت دیگر بد، درهرصورت من فکر می‌کنم در هر شرایطی باید تماشاگران در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.

قانون بازی رودررو جای تفاضل، جلوی شائبه‌ها را می‌گیرد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: حسین بادامکی، پیشکسوت اسبق ابومسلم و پرسپولیس اخیرا درخصوص آخرین وضعیت شهر خودرو یعنی تیمی که فصل گذشته با آن همکاری داشت، اعلام کرد روزهای خوبی را برای این تیم پیش‌بینی نمی‌کند و ابراز امیدواری کرد حمیداوی بتواند هزینه‌های این تیم را پرداخت کند. سرپرست سابق پدیده یا همان شهر خودرو نسبت به مواضع قبلی خود پابرجا مانده و تقریبا همان حرف‌ها را تکرار می‌کند. جدا از اتفاقات شهرخودرو، درخصوص کلاس مربیگری، قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ، فصل جدید رقابت‌ها و تغییراتی که قرار است در فصل پیش رو اعمال شود با وی همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حسین بادامکی را در ادامه می‌خوانید.

صحبت‌مان را از حضور در کلاس‌های مربیگری سطح اول آسیا آغاز کنیم. ستاره‌های سابق زیادی از فوتبال کشور در این کلاس حضور داشتند.

در هر صورت برای اینکه روند کار برای کسب مدارک مربیگری حرفه‌ای طی شود باید در این کلاس‌ها شرکت می‌کردیم. خدا را شکر سایر بچه‌های هم‌دوره ما هم در سطح ملی بازی کرده بودند و هم در سطح لیگ برتر و در این بین لژیونر هم در جمع‌مان داشتیم و در کل این کلاس کیفیت بالایی داشت و دوره اول آن به پایان رسید. در این بین مدرسان خوبی حضور داشتند و امیدوارم بتوانیم بهترین استفاده لازم را ببریم.

چندی پیش جلال چراغپور، کارشناس فوتبال ایران در یک مصاحبه مدعی شده بود از آنجا که ۲۵ سال می‌شود که تغییراتی در آموزش مربیان در کلاس‌های مربیگری در کشورمان حاصل نشده، همین موضوع باعث شده مربیان ایرانی و حتی همین نفرات جدیدتر طی سال‌های اخیر در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن نداشته باشند.

من نمی‌دانم در کلاس‌های قبلی چه اتفاقاتی افتاده و چه چیزهایی تدریس شده اما بالاخره سرفصل‌ها و مباحث آموزشی مشخص هستند و اساتید و مدرسانی که حضور دارند باید سرفصل‌هایی را که از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا مشخص شده است، تدریس کنند. این درحالی است که کنفدراسیون آسیا نیز همیشه سرفصل‌های خود را به‌روز نگه داشته و سعی می‌کند همیشه مباحثی که تدریس می‌شود آپدیت باشد. البته این موضوع به خود مدرس و نحوه انتقال مباحث از سوی او نیز بستگی دارد که تا چه اندازه بتواند این سرفصل‌ها و مباحث را آموزش بدهد و در انتقال آنها موفق عمل کند اما خدا را شکر کلاس ما بار فنی بالایی داشت و اساتیدی که حضور دارند سعی کردند تا به‌روزترین نکات را آموزش دهند.

از دور اول این کلاس‌ها که برگزار شده، خاطره یا حرف‌وحدیثی به‌جامانده که جالب باشد؟

بالاخره اتفاقات جالبی هم طبیعتا رخ داده ولی درحال‌حاضر چیزی به ذهنم نمی‌رسد که بخواهم عنوان کنم اما وقتی که آندرانیک تیموریان در کلاس‌ها حضور داشته باشد از این لحاظ که گفتید دیگر مشخص است شرایط کلاس‌ها از لحاظ مفرح و شاد بودن به چه نحوی بوده و مطمئنا همه از دست کارهای او به‌وجد آمده‌اند.

برای فصل جدید رقابت‌ها هنوز جایی مشغول نشدید یا احیانا پیشنهادی ندارید؟

خیر هنوز نه، پیشنهادی هم فعلا نبوده است.

اگر بخواهید یک جمله درباره پدیده که دوباره به شهرخودرو تغییر نام پیدا کرده است، صحبت کنید چه می‌گویید. در هر صورت این تیم در این چند فصل اخیر موفقیت‌های زیادی به‌دست آورد و حتی سهمیه آسیا را هم کسب کرد تا جایی که امیدهای زیادی به این تیم در مشهد پس از سال‌ها زنده شد اما دوباره انگار تیم به تنظیمات کارخانه برگشته است!

آنهایی که این تصمیمات را گرفتند باید پاسخگو باشند. بالاخره پارسال به هر صورت وضعیت و شکلی که وجود داشت این تیم رتبه تک‌رقمی را به‌دست آورد و نتایج آبرومندی را هم کسب کرد. امیدوارم این اتفاق امسال هم برای این تیم افتاده و شرایط خوبی داشته باشد اما من معتقدم دوستان یا مسئولانی که این تصمیم را گرفتند ان‌شاءالله خودشان در آینده جوابگوی مردم و هواداران مشهدی باشند.

چه پیش‌بینی‌ای از وضعیت شهرخودرو مشهد در آینده به‌خصوص فصل جدید رقابت‌ها دارید؟

برایشان آرزوی موفقیت داریم و ان‌شاءالله که موفق باشند.

قطعا دلخوری‌هایی از رفتارهایی که با کادر فنی تیم صورت گرفت به‌جامانده است.

بالاخره هرکسی می‌گردد و همجنس خود را پیدا می‌کند. به‌قول‌معروف کبوتر با کبوتر، باز با باز! بهتر است من راجع به این مساله بیشتر از این صحبت نکنم. دوستانی که در مشهد هستند، خودشان تصمیم گرفتند و در آینده هم جوابگو خواهند بود.

فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر قرار است از بیست‌وهفتم مهرماه آغاز شود، به همین منظور امروز نیز این رقابت‌ها قرعه‌کشی خواهد شد. به نظر می‌رسد طی ادوار اخیر رقابت‌های لیگ به‌گونه‌ای قرعه‌کشی می‌شود که فقط مسئولان سازمان لیگ از آن سر درمی‌آورند و هرسال همین شرایط تکرار شده و فقط هفته‌های برگزاری جابجا می‌شود! در این مورد چه صحبتی دارید؟

من نمی‌دانم در کشورهای دیگر قرعه‌کشی به چه نحوی برگزار می‌شود اما انگار شکل‌های متفاوت قرعه‌کشی برای رقابت‌های لیگ در سایر کشورها وجود دارد، این درحالی است که یکی از جذاب‌ترین آنها به رقابت‌های لیگ برتر انگلیس مربوط می‌شود، چون رقابت‌های هر دو دور رفت‌وبرگشت جداگانه قرعه‌کشی می‌شود، یعنی با آغاز دور برگشت رقابت‌ها دوباره هفته‌های برگزاری قرعه‌کشی می‌شود و همین موضوع جذابیت این رقابت‌ها را افزایش می‌دهد و هیجان را بیشتر می‌کند. به ‌این ‌ترتیب هفته‌های برگزاری در دور رفت و دور برگشت رقابت‌ها به هم می‌خورد و به نظر من این کار هیجان و جذابیت کار را بالاتر می‌برد، در هر صورت سازمان لیگ هم دارد تلاش می‌کند تا به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام بدهد، حالا شاید برخی‌ها به این موضوع انتقاد داشته باشند اما امیدوارم امسال شرایط قرعه‌کشی شرایط خوبی باشد.

احتمالا برای فصل جدید دوباره هواداران به‌صورت محدود به ورزشگاه‌ها برگردند.

امیدوارم این اتفاق بیفتد واقعا همه ما فوتبالی‌ها دوباره منتظر چنین روزی هستیم تا هواداران به ورزشگاه‌ها برگردند، چون حداقل در فصل گذشته یکی از دلایلی که باعث شد بازی‌ها آن‌طور که بایدوشاید کیفیت نداشته باشند، به همین عدم حضور تماشاگران مربوط شده و حضور هوادار باعث می‌شود فوتبال جذاب‌تر شده و در کل فوتبال با حضور هواداران و تماشاگران جذابیت و معنا و مفهوم پیدا کرده و تماشایی می‌شود.

قبول دارید در مدتی که تماشاگران در ورزشگاه‌ها نبودند، اگر حضور داشتند خیلی از معادلات در این مدت تغییر پیدا می‌کرد؟

قطعا همین‌طور است بالاخره تیم‌هایی که طرفدار دارند و به‌خصوص آنهایی که در شهر خود بازی می‌کنند خیلی از این اتفاق ضربه خوردند و شاید خیلی از تیم‌هایی که تماشاگر داشتند، دلیل اصلی اینکه نتایج مطلوبی کسب نکردند به همین عدم حضور تماشاگران مربوط شده اما امیدوارم به‌زودی دوباره ورزشگاه‌ها پر از تماشاگر شده و مردم دوباره برای تشویق تیم‌های محبوب خود به ورزشگاه برگردند.

این‌طور هم می‌شود گفت که اگر هواداران بودند شاید عمر حضور برخی مربیان و حتی مدیران به چند هفته هم نمی‌رسید.

بله، حضور تماشاگران روی این موضوع هم تاثیرگذار است. در هر صورت وقتی تماشاگر نباشد فشار روی همه کمتر است، هرچند این موضوع از یک جهت خوب است و از یک جهت دیگر بد، درهرصورت من فکر می‌کنم در هر شرایطی باید تماشاگران در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.

بعد از یک سال قرار است دوباره بازیکنان و مربیان خارجی جدید به فوتبال ایران برگردند، این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من این امر یک اتفاق مثبت است بالاخره بازیکن خارجی به‌شرط اینکه کیفیت داشته باشد به ارتقای رشد فوتبال ایران کمک و شرایط را بهتر می‌کند، البته بازیکن خارجی که بیاید و چیزی به این فوتبال و لیگ برتر و تیمی که در آن بازی می‌کند، اضافه کند و از کیفیت لازم برخوردار باشد.

اما معمولا از بازیکنان و مربیان خارجی خاطرات بدی برای فوتبال ایران از بابت پرونده‌هایی که بعد از حضورشان در فیفا یا کاس باز شده، باقی مانده است.

متاسفانه این اتفاقات در فوتبال ایران زیاد افتاده، چون معمولا مربی یا بازیکن خارجی بدون فکر و برنامه توسط تیم‌ها جذب شده و آنها بیشتر از لحاظ تبلیغاتی و جو رسانه‌ای جذب تیم‌ها می‌شوند تا بگویند ما فلان بازیکن را گرفتیم و این درحالی است که مدیران‌مان هم در فوتبال کشور ثبات ندارند و مدیری که دو روز هست و روز سوم حضور ندارد، تصمیماتی را می‌گیرد که تبعات آن شامل حال مدیر بعدی شده و مدیر بعدی هم می‌آید و می‌گوید من پول و بودجه ندارم و همه این صحبت‌ها و اقدامات باعث می‌شود این بدهی‌ها به‌وجود آمده و پرونده‌هایی که به آن اشاره کردید در محافل قضایی بین‌المللی باز و مدام هم تکرار شود.

صحبت از تغییر قانون تفاضل گل به بازی رودررو در صورت تساوی امتیاز تیم‌ها در تعیین رتبه آنها در جدول رده‌بندی وجود دارد، هرچند این موضوع هنوز تایید نشده است اما به نظر بحث جالبی باشد در این خصوص چه صحبتی دارید؟

به نظر من اگر این قانون تغییر کند و بازی رودررو برای تیم‌های هم امتیاز لحاظ شود، جالب باشد و بازی رودررو بهتر است. این موضوع از بسیاری از شائبه‌ها جلوگیری می‌کند و با این وضعیت شرایط بهتر خواهد شد.

البته خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند یک تیم درطول فصل تلاش می‌کند برتری کیفی خود را با گل‌های زیادی که به ثمر می‌رساند، ثابت کند و این موضوع حق را ناحق کرده و از سوی دیگر برخی اعتقاد دارند قانون جدید جلوی تبانی تیم‌ها را خواهد گرفت.

درهرصورت همه تیم‌ها می‌خواهند برای موفقیت و پیروزی در همه بازی‌ها گلزنی کنند حالا در یک بازی بیشتر گل می‌زنند و در یک بازی هم احتمال دارد که اصلا موفق به گلزنی نشوند اما در کل قانون بازی رودررو می‌تواند از تفاضل گل بهتر باشد و من معتقدم این موضوع می‌تواند همان‌طور که اشاره کردید جلوی تبانی را بگیرد و در این امر موثر باشد و اگر اجرایی شود فکر خوبی است.

چه پیش‌بینی‌ای از فصل جدید رقابت‌ها دارید و چه تیم‌هایی را مدعی می‌دانید؟ خیلی‌ها از استقلال، پرسپولیس و سپاهان صحبت می‌کنند. نظر شما چیست؟

من معتقدم تیم‌هایی که پارسال جزء مدعیان قهرمانی بودند، امسال هم این شرایط را دارند، بالاخره آنها هم بازیکنان خود را حفظ و هم سعی کرده‌اند نقاط ضعف خود را تقویت کنند و برای فصل جدید رقابت‌ها نیز شرایط خوبی دارند. در این بین تیمی مثل گل‌گهر سیرجان امسال شرایط بهتری پیدا کرده و خیلی قوی‌تر شده و حتی این وضعیت برای مس رفسنجان نیز صدق می‌کند. این درحالی است که تیم‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان همیشه جزء مدعیان بوده‌اند و من فکر می‌کنم همین تیم‌هایی که اشاره کردم در رده‌های بالای جدول برای کسب عنوان قهرمانی یا سهمیه آسیا به رقابت می‌پردازند و بقیه تیم‌ها برای سایر رتبه‌ها پایین‌تر می‌جنگند.

درخصوص شرایط پرسپولیس تیمی که سال‌ها در آن بازی کرده و پیراهنش را پوشیده‌اید، صحبت خاصی دارید؟

امیدوارم این همه حواشی از دوروبر پرسپولیس کم شود و بتواند به یک آرامش خوب برسد و باثبات به کارش ادامه دهد. الان زمانی است که این تیم فقط احتیاج به آرامش دارد تا بتواند با تمرکز بالا در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. متاسفانه از آنجا ‌که لیگ ما دیر آغاز می‌شود، پرسپولیس نمی‌تواند بازی رسمی برگزار کند و در کورس رقابت قرار بگیرد و شرایط بازی داشته باشد و مجبور است با بازی تدارکاتی آماده مصاف حساس مقابل الهلال بشود. در هر صورت امیدوارم در این زمان باقی‌مانده به پرسپولیس کمک شود تا بتواند آن آرامش و ثباتی را که در سال‌های قبل داشته و منجر به آن شده که نتیجه لازم را بگیرد، دوباره به‌دست آورد و حالا نیز به این آرامش برسد.

فکر می‌کنید پرسپولیس مقابل نماینده عربستان در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا حرفی برای گفتن داشته باشد؟

کار بسیار سختی است، هرچند ما امیدواریم، بالاخره الهلال در کوران مسابقات و شرایط بازی قرار دارد و این موضوع خیلی تاثیرگذار است اما پرسپولیس هم تیم خیلی خوبی دارد و از نفرات و کادر فنی خوبی بهره می‌برد و من امیدوارم این تیم بتواند الهلال را شکست بدهد و من به‌شخصه خیلی امیدوارم این اتفاق بیفتد و این همه حواشی از دوروبر پرسپولیس کم شود و بتواند به آرامش برسد و باثبات به کارش ادامه دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک