• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۰ - ۰۰:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وندا متروپولیتانو امشب میزبان بارسای بحران‌زده کومان است

مارتینز، پیرلو، ژاوی و گایاردو در لیست انتظار

در روزهای اخیر اصلی‌ترین بحث میان هواداران بارسا این است که کدام مربی می‌تواند گزینه بهتری برای حضور روی نیمکت این تیم باشد. در این مدت گزینه‌های مختلفی برای حضور روی نیمکت این تیم مطرح شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین آنها روبرتو مارتینز است که درحال حاضر هدایت تیم‌ملی بلژیک را برعهده دارد و گفته می‌شود دلیل اینکه فعلا سران باشگاه تصمیم به اخراج کومان نگرفته‌اند روشن شدن تکلیف این مربی با فدراسیون فوتبال بلژیک است.

مارتینز، پیرلو، ژاوی و گایاردو در لیست انتظار

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: بارسلونا امشب مصافی حساس و مهم را در لالیگا برابر اتلتیکومادرید پیش‌رو دارد اما با توجه به عملکرد این تیم در هفته‌های اخیر برابر تیم‌های به‌مراتب ضعیف‌تر، هواداران بارسا امید زیادی به موفقیت تیم‌شان در مسابقه امشب ندارند و حتی شاید به یک تساوی هم راضی باشند. آبی‌واناری‌ها در این مدت نه در لیگ اسپانیا عملکرد خوبی داشته‌اند و نه در لیگ قهرمانان نتایج خوبی گرفته‌اند. در چنین شرایطی و درحالی که رسانه‌های اسپانیایی هر روز بحث جانشینان احتمالی رونالد کومان را مطرح می‌کنند، این مربی هلندی برای بازی امشب نیز همچنان روی نیمکت این تیم خواهد نشست و شاید پس از این دیدار و در تعطیلات لیگ به‌دلیل دیدارهای ملی، مدیران باشگاه فکری برای جانشینی او انجام دهند.

نیمکت متزلزل

بارسا در 5بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها تنها یک‌بار طعم برد را چشیده و در سایر مسابقات نمایش موفقی نداشته است به‌خصوص در جریان دیدار آخر خود برابر بنفیکا در لیگ قهرمانان که با نتیجه عجیب 3 بر صفر به این حریف پرتغالی باخت. حالا دیگر هیچ حریفی از رویارویی با این تیم هراسی ندارد و کوچ ستاره‌های این تیم باعث شده باشگاه به‌نوعی به یک تیم معمولی تبدیل شود. رونالد کومان به‌خوبی می‌داند که جایگاهش روی نیمکت تیم به‌شدت متزلزل است و هر لحظه امکان دارد تا نامه اخراجش را دریافت کند اما او در نشست خبری پیش از این مسابقه گفت به عشق باشگاه تمام این مشکلات را تحمل می‌کند و می‌خواهد همچنان به مسیرش ادامه دهد: «می‌دانم که همه‌چیز به کسب نتایج خوب بستگی دارد اما باید شرایط تیم هم درک شود. تلاش می‌کنیم در شرایط بهتری قرار بگیریم اما هنوز هم مشکلاتی داریم که باید رفع شود. اتلتیکومادرید به‌عنوان قهرمان فصل گذشته رودرروی ما قرار می‌گیرد و دو تیم فوتبالی کاملا متفاوت را ارائه می‌کنند. آنها تیم بسیار خوبی هستند اما توپ را دراختیار حریف قرار می‌دهند و تلاش دارند از کمترین فرصت‌ها به‌خوبی استفاده کنند. ایراد اصلی تیم ما مشکلاتی است که در فاز تهاجمی داریم و هنوز همه مهره‌های خود را در این بخش دراختیار نداریم. بارسا نیاز دارد از فرصت‌هایش استفاده بهتری داشته باشد. اتلتیکو تیمی از که از یک فرصت گلزنی می‌تواند به گل برسد درحالی‌که ما در بازی قبل از 4موقعیتی که داشتیم هیچ استفاده‌ای نکردیم و این ایراد اصلی تیم ماست. من عاشق این باشگاه هستم و همه می‌دانند در شرایطی بسیار سخت و فقط به عشق این باشگاه مسئولیت را پذیرفتم.»

کومان درباره اینکه آیا این آخرین حضورش روی نیمکت بارسا خواهد بود نیز چنین پاسخ می‌دهد: «کسی به من چیزی دراین‌باره نگفته است. البته رئیس باشگاه امروز به اینجا آمده بود اما من صحبتی با او نداشتم. با این حال من چشم‌وگوش دارم و می‌دانم اتفاقاتی رخ می‌دهد که از من پنهان می‌کنند. با این حال از اینکه در هر مصاحبه از خودم دفاع کنم خسته شده‌ام. هرکسی برای خود عقیده‌ای دارد و من هم امیدوارم روزی بتوانم درباره تمامی مسائلی که در اینجا وجود دارد صحبت کنم.»

پاسخ‌های مرد هلندی به‌خوبی نشان می‌دهد که عمر حضورش در این باشگاه چندان طولانی نخواهد بود و با توجه به اینکه روابط چندان خوبی هم با خوان لاپورتا ندارد و در این نشست خبری هم ترجیح داد به سوالی که دراین‌باره از او شده بود پاسخ ندهد بعید است حضورش در این تیم خیلی طولانی شود.

حمایت سیمئونه از کومان

دو تیم امشب در وندامتروپولیتانو رودرروی هم قرار خواهند گرفت و یک‌روز پیش از این مسابقه اعلام شد که داور این بازی به‌دلیل مصدومیت تغییر کرده است. فدراسیون فوتبال اسپانیا، پس از اینکه خوان‌مارتینز مونوئرا دچار آسیب‌دیدگی شد، قضاوت بازی امشب را به سزار سوتو سپرده است. دیه‌گو سیمئونه، سرمربی اتلتیکومادرید نیز پیش از این دیدار به حمایت از همتای خود در تیم حریف پرداخت و گفت: «او مسلما در موقعیتی دشوار و سخت قرار دارد و من به‌عنوان یک مربی به او احترام می‌گذارم و معتقدم که همیشه تلاش کرده بهترین عملکرد را از تیمش شاهد باشد. البته من نباید درباره او قضاوت کنم اما به تلاشش در این باشگاه احترام می‌گذارم و معتقدم در این موقعیت دشوار باید از او حمایت کرد. وقتی از بیرون به رفتارهای او نگاه می‌کنم می‌بینم در این مدت شخصیت بالایی از خود نشان داده و با وجود شرایطی که داشته به‌خوبی ازعهده وظایفش برآمده است.»

این مربی آرژانتینی درباره پیش‌بینی‌اش از آینده باشگاه هم گفت: «بارسا بازیکنان خوب و مستعد زیادی در ترکیب خود دارد و به‌زودی باید شاهد بازگشت همان تیم خوب و مقتدر باشیم. بدون‌شک جدایی مسی تاثیر زیادی روی این تیم داشته و مدتی طول می‌کشد تا آنها بتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما این باشگاه بزرگ می‌تواند به‌زودی به مسیر سابق خود برگردد.»

اتلتیکو نیز هفته پیش در لیگ قهرمانان به‌سختی و البته با حواشی زیادی توانست سه‌امتیاز را از میلان بگیرد. اشتباهات داوری یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت تیم سیمئونه در این مسابقه بود که باعث شد شاگردان او بتوانند در آخرین ثانیه‌های بازی از روی نقطه پنالتی به گل دوم رسیده و 3امتیاز حساس را در ایتالیا کسب کنند. او همچنین در این دیدار برای دقایقی از آنتون گریزمان، لوئیس سوارز و ژوائو فلیکس، سه ستاره تیمش به‌صورت همزمان در زمین استفاده کرد و برخلاف نظر عده‌ای که معتقدند حضور همزمان این سه بازیکن با توجه به نوع بازی آنها کمکی به اتلتیکومادرید نمی‌کند اما سیمئونه از آنچه در زمین رخ داده راضی است: «آنها توانایی بازی درکنار هم را دارند و می‌توانند مثلثی قدرتمند را تشکیل دهند. البته ما نفرات تهاجمی دیگری را نیز دراختیار داریم و باید با توجه به شرایط مسابقه و همچنین عملکرد رقبا ترکیب‌های مختلف را آزمایش کنیم. برای من مهم این است که آنها احساس کنند برای تیم ارزشمند و تاثیرگذار هستند و بدانند که بازیکنان مهمی برای اتلتیکو به‌شمار می‌روند. ما در این فصل بازی‌های زیادی را پیش‌رو داریم و به همه این نفرات بازی می‌رسد.»

کومان برای بازی امشب یکی از ستاره‌های تاثیرگذار تیمش را دراختیار ندارد. پدری که از زمان حضور این مربی هلندی به یکی از نفرات ثابت بارسا تبدیل شده و در خط‌میانی این تیم نمایش خوبی داشته، به‌دلیل مصدومیت فرصت حضور در فهرست تیمش برای بازی امشب را از دست داد اما یوردی آلبا با پشت‌سر گذاشتن دوران مصدومیت، آماده بازگشت به میادین است. به این ترتیب او که در بازی‌های اخیر سرخیو آگرو، مارتین برایت‌وایت و عثمان دمبله را دراختیار نداشته، پدری را نیز در این فهرست اضافه‌شده می‌بیند و باید فکر دیگری برای خط‌میانی تیمش داشته باشد.

گزینه‌های اصلی

در روزهای اخیر اصلی‌ترین بحث میان هواداران بارسا این است که کدام مربی می‌تواند گزینه بهتری برای حضور روی نیمکت این تیم باشد. در این مدت گزینه‌های مختلفی برای حضور روی نیمکت این تیم مطرح شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین آنها روبرتو مارتینز است که درحال حاضر هدایت تیم‌ملی بلژیک را برعهده دارد و گفته می‌شود دلیل اینکه فعلا سران باشگاه تصمیم به اخراج کومان نگرفته‌اند روشن شدن تکلیف این مربی با فدراسیون فوتبال بلژیک است و شاید پس از دیدارهای ملی او با کاتالان‌ها به توافق برسد. البته مارتینز روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد هیچ پیشنهادی از بارسا دریافت نکرده است و از طرف دیگر احتمال حضورش در این باشگاه را نیز رد نکرد: «من دوست دارم بلژیک به‌عنوان نخستین تیم‌ملی اروپایی حضورش در جام‌جهانی را قطعی کند و سپس هم در مرحله پایانی لیگ ملت‌های اروپا موفق باشیم. من درحال حاضر سرمربی بلژیک هستم اما کسی از آینده خود خبر ندارد. البته در این مدت هیچ پیشنهادی از باشگاه‌ها دریافت نکرده‌ام.»

مارتینز برای فسخ قراردادش با بلژیک باید 1.8میلیون یورو بپردازد که برای حضور روی نیمکت تیم بزرگی چون بارسا رقم زیادی نیست و مسلما خود او نیز مشتاق رسیدن به چنین سمتی است. او در ویگان نشان داد با امکانات کم و تیمی متوسط حتی می‌تواند در کسب جام هم موفق باشد. با توجه به شرایط کنونی بارسا این مربی اسپانیایی که تجربه خوبی در مربیگری دارد و از طرف دیگر فلسفه‌اش به آنچه بارسا نیاز دارد نزدیک است، می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

آندره‌آ پیرلو نفر بعدی در این فهرست است که اگرچه مربی ارزانی محسوب می‌شود اما تجربه کافی برای هدایت تیم در شرایط کنونی را ندارد و با توجه به اینکه تیم درحال سقوط و غرق شدن، بعید است یک مربی در شرایط او بتواند باشگاه را نجات دهد. این انتخاب می‌تواند قمار بسیار بزرگی برای باشگاه و لاپورتا باشد که شاید تیم را تا مرز نابودی نیز پیش ببرد. البته شاید او بتواند تیم را از این وضعیت خارج کند و بارسا پیش از این نیز با اعتماد به ریکارد و گواردیولای جوان نشان داده که از این ریسک‌ها ضرر ندیده اما شرایط کنونی تیم کاملا متفاوت است.

نفر بعدی در این فهرست ژاوی هرناندز است که اگرچه لاپورتا پیش از این تاکید کرده بود نمی‌خواهد اسطوره‌های باشگاه را بسوزاند اما گفته می‌شود او یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی کومان به‌شمار می‌رود. اگرچه ژاوی در انتخابات باشگاه از گزینه دیگری حمایت کرد اما لاپورتا در شرایط کنونی باید بهترین تصمیم را برای باشگاه بگیرد و شاید درنهایت به‌سراغ مربی کنونی السد قطر برود. از طرف دیگر هافبک سابق کاتالان‌ها شناخت کاملی از باشگاه دارد و سال‌ها در این تیم بازی کرده است که می‌تواند مزیت مهمی برای او باشد. از طرف دیگر سیستم تهاجمی او و همچنین اعتقادش به بازیکنان جوان می‌تواند بارسا را در سال‌های آینده دوباره به یک مدعی تبدیل کند اما بعید است در کوتاه‌مدت بتواند تاثیر چندانی روی نتایج تیم داشته باشد.

مارسلو گایاردو، مربی ریورپلاته آرژانتین نیز که در زمان حضور مسی در این تیم یکی از گزینه‌های باشگاه بود اگرچه نامش کمتر شنیده می‌شود اما می‌تواند حتی با رفتن مسی همچنان یکی از گزینه‌ها باشد. گایاردو با دو قهرمانی در لیبرتادورس، پرورش استعدادهای جوان و همچنین دستمزد پایین می‌تواند برای بارسا انتخابی مناسب باشد با این حال نداشتن تجربه در تیم‌های بزرگ اروپایی می‌تواند باعث شود شانس زیادی برای رسیدن به این سمت نداشته باشد. دیه‌گو مارتینز، سرمربی سابق گرانادا و پپ گواردیولا نیز در این فهرست حضور دارند که شانس آنها برای رسیدن به نیمکت این تیم بسیار کم و نزدیک به صفر است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار