• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۰ - ۰۰:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در بحبوحه همه‌گیری سویه دلتای ویروس‌کرونا در آمریکا، دو حزب این کشور درگیر تقابل هستند

آمریکا ناکام در مقابله با موج‌های جدید کرونا

از آنجایی که کنترل بیماری کرونا برای آمریکا هزینه‌های بسیار سهمگینی را به‌همراه داشته در نتیجه دولت در آخرین هفته ‌ ماه سپتامبر گذشته مزایای بیکاری میلیون‌ها آمریکایی را قطع کرد و اکنون نیز تنها تعداد انگشت‌شماری از شهروندان آمریکایی شامل حال برنامه‌های حمایتی اقتصادی می‌شوند.

آمریکا ناکام در مقابله با موج‌های جدید کرونا

تینا سیدجمالی، روزنامه‌نگار: از آغاز همه‌‌گیری کرونا تا روز گذشته 716.849 مورد مرگ‌ومیر در اثر کرونا در آمریکا گزارش شده که بیش از نیمی از آنها در سال 2021 بوده است. براساس داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، ایالات‌متحده بیش از 44.3میلیون مورد تاییدشده کووید-19 داشته است. این آمارها درحالی تاکنون رقم خورده که سویه دلتای کرونا همراه با دیگر سویه‌‌های جدید همچنان درحال گسترش هستند. این مساله باعث شده تعداد زیادی از ایالت‌‌ها در سراسر آمریکا به‌دلیل شدت گرفتن همه‌گیری مجددا وارد قرنطینه شوند.

در این کشور نهادهای گوناگونی درگیر مقابله با همه‌گیری کرونا هستند به‌گونه‌ای که حتی وزارت دفاع نیز وارد این فرآیند شده است. به گفته مقامات پنتاگون، این نهاد تنها در سال گذشته حداقل 13.6میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا هزینه کرده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به وضعیت فعلی، هزینه‌های این نهاد در سال جاری از سال2020 نیز فراتر رود. براساس اطلاعات ثبت‌شده، مجموع مبتلایان به کرونا 249.100.20 نفر نسبت به سال2020 بیشتر شده است. بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد هیچ شیوع گسترده‌‌ای در ایالات‌متحده تا مارس2020 اعلام نشده است، موضوعی که حاکی از محدودبودن آمار مبتلایان در ابتدای همه‌گیری کروناست. بر همین اساس باید گفت تعداد واقعی بیماران مبتلا به کرونا در سال2020 به‌دلیل عدم امکان ثبت آمارهای دقیق، واقعی و کامل نبوده‌اند.

آمریکا پس از انطباقی دوساله با همه‌گیری گمان می‌‌کرد با توجه به واکسیناسیون بخشی از جامعه با موفقیت توانسته است کووید-19 را کنترل کند. به همین خاطر بود که نهادهای مربوطه دستور بازگشایی مراکز اقتصادی را در بعضی ایالات با پایان شرایط ویژه اعلام کردند. در این میان اما ظهور سویه جدید نوع دلتا باعث ایجاد یک موج جدید از بیماری کرونا شد؛ درحالی‌که پیش از آن به‌نظر می‌رسید در اوایل تابستان این ویروس در آمریکا کنترل شده است. با ایجاد موج جدید دلتا درحال حاضر نگرانی‌های گسترده‌ای به‌ویژه درباره بازگشایی مدارس وجود دارد زیرا می‌تواند به تشدید اوضاع در جامعه منتهی شود.

با افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به ویروس کرونا، فائوچی، مشاور ارشد دولت آمریکا در امور ویروس کرونا پیرامون بازگشایی مراکز اقتصادی، اجتماعی و ورزشی در پاییز امسال ابراز نگرانی کرده است، فائوچی معتقد است این کار می‌تواند باعث بروز پیک‌های جدید از ویروس کرونا در آمریکا شود. طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده در هفته‌های اخیر، تعداد گزارش‌های مربوط به ابتلای کودکان به کووید-19 به‌طور چشمگیری افزایش یافته و به رقم قابل‌توجه روزانه 432 مورد رسیده است؛‌ به‌طوری‌که در هفته گذشته آمریکا شاهد افزایش 206.884 مورد ابتلا بوده است. این درحالی است که کووید-۱۹ در هفته‌های گذشته به‌طور متوسط هر چهاردقیقه یک فلوریدایی را کشت. این آمارها تنها مواردی است که می‌توان از ایالت‌های آمریکا داشت زیرا دولت‌های محلی این کشور اطلاعاتی مبنی‌بر آمار مرگ‌ومیر به بیرون درز نمی‌دهند. ازسوی دیگر ایالت فلوریدا و بیشتر مقامات بهداشت عمومی محلی درباره زیان‌های کرونا گزارشی عمومی اعلام نمی‌‌کنند. علاوه‌بر آن سایت‌‌های فدرال داده‌های ناقص یا ناسازگار با واقعیت‌ها را درباره شهرستان‌های فلوریدا نشان می‌دهند.

البته تنها نگرانی مردم آمریکا، میزان مبتلایان نیست بلکه عواقب ناشی از شیوع این بیماری است. از آنجایی که کنترل این بیماری برای آمریکا هزینه‌های بسیار سهمگینی را به‌همراه داشته در نتیجه دولت در آخرین هفته ‌ ماه سپتامبر گذشته مزایای بیکاری میلیون‌ها آمریکایی را قطع کرد و اکنون نیز تنها تعداد انگشت‌شماری از شهروندان آمریکایی شامل حال برنامه‌های حمایتی اقتصادی می‌شوند.

طی یک‌سال گذشته، بسیاری از شرکت‌ها ازجمله شرکت‌های سازنده تسلیحات جنگی، زمان تحویل پروژه‌های مهم مرتبط به تسلیحات نظامی را از دست داده‌اند، که همین امر موجب زنجیره‌ای از تعطیلی تاسیسات، کارکنان و سایر عوامل مرتبط شد. به‌عنوان مثال، لاکهید مارتین 21 هواپیمای F-35 را کمتر از تعداد تعیین‌شده در قراردادهای خود تحویل داد و شرکت بوئینگ نیز شیوع ویروس کرونا و تعطیلی همگانی را مسئول تاخیر در ساخت هواپیمای جدید ایرفورس‌وان دانست. در همین حین شرکت‌های مرتبط با ساخت ناوشکن و کارخانه کشتی‌سازی نیروی دریایی در پورتسموث نیز از اثرات همه‌گیری کرونا بی‌نصیب نمانده‌اند و تاثیرات مخربی شامل حال‌شان شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در ایالت‌هایی مانند می‌سی‌سی‌پی، تنها 38درصد از ساکنان واکسینه کامل شده‌اند که از میانگین کنونی 53درصد کشور عقب است. همین امر سبب شده درصد بسیاری از مردم بالاخص مادران باردار واکسینه نشوند؛ مساله‌ای که باعث شده شاهد افزایش دوبرابری مرگ‌ومیر در نوزادان متولد نشده باشیم، این درحالی است که در برخی ایالت‌ها مانند لس‌آنجلس، بخش زیادی از مردم به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون جوانان را نیز آغاز کرده‌اند.

تمامی این موارد نشان می‌دهد آمریکا نتوانسته است با وجود واکسیناسیون، این برنامه را به شکلی موثر به پیش ببرد. در ایالت لس‌آنجلس، تمام دانش‌آموزان بالای 12سال موظف هستند واکسینه شوند. این درحالی است که هیچ واکسنی با تایید کامل FDA برای کودکان 12 تا 15سال وجود ندارد و واکسن فایزر نیز اخیرا برای سنین 16سال به بالا تایید شده است. از طرفی به گزارش یواس‌ای‌تودی کودکان سفیدپوست شانس بیشتری برای واکسینه‌شدن در برابر کودکان رنگین‌پوست و سیاه‌پوست دارند و همین امر سبب آسیب‌های روانی و اجتماعی بر این کودکان شده است.

جو بایدن برای فائق آمدن بر این مشکلات به‌سراغ راه‌حل‌هایی رفته که با مخالفت‌هایی جدی ازسوی تعدادی از فرمانداران محافظه‌کار در سراسر ایالات‌متحده مواجه شده است. از آنجایی که در برنامه بایدن مشاغلی که دارای بیش از 100کارمند هستند به آزمایش هفتگی کووید-19 ملزم می‌شوند، این برنامه نیازمند بودجه هنگفتی است. از طرفی در این قانون با افراد متخلف برخورد خواهد شد و برای متخلفان جریمه‌ای تا 14000دلار را دربر خواهد داشت. بسیاری از فرمانداران جمهوری‌خواه ازجمله در آریزونا، ایندیانا، جورجیا، مونتانا، کارولینای‌جنوبی، تنسی و تگزاس متعهد شده‌اند با تصویب این قانون مبارزه کنند و کمیته ملی جمهوری ‌خواهان نیز اعلام کرده است درصورت اجرایی‌شدن این قانون علیه دولت بایدن شکایت خواهد کرد. بایدن روز جمعه 10سپتامبر اعلام کرده بود از فرماندارانی که گفته بودند قصد دارند خواسته‌های جدید وی را به چالش بکشند «ناامید» شده است. رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید این فرمانداران برای سلامتی کودکان و جامعه ارزشی قائل نیستند. انتظار می‌رود طرحی که بایدن روز پنجشنبه 9سپتامبر به‌عنوان بخشی از استراتژی 6 قسمتی جدید اعلام کرد، حدود 100میلیون کارگر را در این کشور تحت‌تاثیر قرار دهد. از طرفی دستور واکسن بایدن ممکن است عواقبی در پی داشته باشد زیرا این امر می‌تواند منجر به کمبود نیروی کار شود که با توجه به شرایط پیش‌آمده باعث هرج‌ومرج و تشدید بیماران نیازمند به بستری خواهد شد. این پیامد ناخواسته می‌تواند به‌شدت به بیمارستان‌های محلی ضربه بزند. از آنجایی که نرخ بالاتری از کارکنان بیمارستان‌های ایالتی وجود دارد که واکسینه نشده‌اند، درنتیجه امکان واکسینه‌شدن مراکز محلی و روستایی وجود ندارد و این یک معضل بزرگ خواهد بود.

مطالعات به‌دست‌آمده حاکی از آن است که هرچند آمریکا در تلاش برای عادی نشان دادن شرایط است، اما وضعیت کنونی رو به وخامت است و آمار مبتلایان روزانه درحال افزایش است و این درحالی است که بسیاری از مراکز به دستور دولت بازگشایی شده‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار