• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۸ - ۰۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در گفت‌وگوی محمدرضا مبلغی، عضو مجمع نمایندگان استان لرستان با «فرهیختگان» مطرح شد

حمایت نمایندگان از استاندار جدید، مشروط به میزان خدمات او به مردم است

درست است سابقه و تجربه ایشان در حوزه عمرانی نیست، ولی اگر یک مدیریت صحیح و خوبی در حوزه‌های عمرانی و مسائل مربوط به ایجاد اشتغال داشته باشد، می‌تواند به موفقت‌هایی برسد. بحث ما، روی مدیریت است. البته اگر عمران بود از یک جهتی خوب بود. اگر ایشان در این حوزه تجاربی داشت، خیلی بهتر بود ولی حالا دیگر وزیر کشور ایشان را انتخاب کرده است. حالا هم که ایشان انتخاب شده است، باید روی توانایی‌های مدیریتی، استفاده از فرصت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های استان تمرکز کند.

حمایت نمایندگان از استاندار جدید، مشروط به میزان خدمات او به مردم است

علی مزروعی، روزنامه‌نگار: فرهاد زیویار، دیروز، با رأی اعتماد هیات وزیران دولت سیزدهم، به‌عنوان استاندار جدید لرستان‌ انتخاب شد. او دکتری علوم سیاسی دارد و در کارنامه اجرایی و مدیریتی‌اش، سابقه «ریاست» پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، «معاونت» مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، «ریاست» مرکز پژوهش و اسناد ریاست‌جمهوری، «معاونت اداری و مالی» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، «مدیرکلی» امور سیاسی و امنیتی ریاست‌جمهوری و «معاونت دفتر هماهنگی» هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به چشم می‌خورد. نکته دیگر اینکه، گفته می‌شود فرهاد زیویار، نخستین استاندار بومی استان لرستان است. با هدف بررسی تجارب و چالش‌های پیش‌روی استاندار جدید لرستان، گفت‌و‌گویی با محمدرضا مبلغی، عضو مجمع نمایندگان این استان داشته‌ایم که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

تشریفات مورد انتظار نمایندگان برای انتخاب استاندار به همین صورت بوده است که روز گذشته انجام شد؟

بله، روال قانونی و روند تشریفاتش به همین صورت است.

 عمده مسائل و چالش‌های استان لرستان که استاندار جدید باید به آن بپردازد و برای حل آنان اقدام کند چه مسائلی است و راهکارهای پیشنهادی نمایندگان برای استاندار چیست؟

مهم‌ترین مساله استان، مساله معیشت مردم است. در کنار معیشت مردم، استان لرستان از نظر زیرساختی هم ضعف‌ دارد. به استان لرستان درست رسیدگی نشده است. علاوه‌بر آن، صنایع ما برای احیا و تقویت، نیاز به یک حرکت جدی دارد. کشاورزی و دامپروری ما نیز، نیازمند توجه و اقدامی فوری است. ما در این زمینه‌ها درواقع با کم‌تحرکی مواجه هستیم و باید به کشاورزی و دامپروری ما رسیدگی شود. اگر استاندار جدید بتواند در این حوزه‌ها اقداماتی انجام دهد و شرایطی برای ایجاد اشتغال در استان فراهم کند، دستاوردهای زیادی برای استان خواهد بود. باید برای اشتغال جوانان کاری کرد. ضمن اینکه باید در کنار آن، توجه ویژه‌ای به تقویت زیرساخت‌های استان نیز، داشته باشد. یکی از پروژه‌های مربوط به حوزه زیرساخت‌های استان، پروژه مهم «سد معشوره» است که زندگی مردم به آن وابسته است. ما به‌عنوان نمایندگان مردم استان، دیگر کوتاهی استاندار را نمی‌پذیریم و نمی‌پسندیم. استاندار جدید باید کار کند. باید در جهت رفع مشکلات مردم تلاش کند. از ایشان استقبال می‌کنیم و ایشان برادر ماست ولی چنانچه در جهت رفع مشکلات مردم قدم برندارد، حمایت نمایندگان مردم را هم از دست خواهد داد.

 باتوجه به اینکه عمده مسائلی که درباره چالش‌های استان لرستان مطرح کردید، مربوط به حوزه‌های عمرانی و صنایع و چالش‌های عرصه اشتغال مردم استان بود و سابقه و تحصیلات آقای زیویار بیشتر در حوزه‌های پژوهشی و سیاسی بوده است، موفقیت ایشان در مواجهه با این مسائل را چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

درست است سابقه و تجربه ایشان در حوزه عمرانی نیست، ولی اگر یک مدیریت صحیح و خوبی در حوزه‌های عمرانی و مسائل مربوط به ایجاد اشتغال داشته باشد، می‌تواند به موفقت‌هایی برسد. بحث ما، روی مدیریت است. البته اگر عمران بود از یک جهتی خوب بود. اگر ایشان در این حوزه تجاربی داشت، خیلی بهتر بود ولی حالا دیگر وزیر کشور ایشان را انتخاب کرده است. حالا هم که ایشان انتخاب شده است، باید روی توانایی‌های مدیریتی، استفاده از فرصت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های استان تمرکز کند. ما ظرفیت‌های کمی در استان نداریم. از اینها باید برای پیشرفت استان استفاده شود. اگر ایشان به خوبی بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند و به خوبی آنها را مدیریت کند، می‌تواند درنهایت، استاندار موفقی شود.

 به گفته وزارت کشور، پرسشنامه‌هایی به نمایندگان ارائه شده تا علاوه‌بر ذکر کردن چالش‌های استان، گزینه‌های پیشنهادیشان برای استانداری را هم در آن مطرح کنند. آیا چالش‌ها و گزینه‌های استانداری از سوی مجمع نمایندگان استان لرستان با وزارت کشور مطرح شد؟ نکات و پیشنهادات نمایندگان استان چه میزان مورد توجه قرار گرفت؟

این مساله دیگر گذشته است. مجمع نمایندگان استان، پیشنهادهایشان را مطرح کرده‌اند و از میان افراد پیشنهادی مجمع کسی انتخاب نشده است ولی این مساله دیگر گذشته است.

 معیارها و شاخصه‌های گزینه‌های پیشنهادی استانداری مطرح شده از سوی مجمع نمایندگان چه بود؟

ملاک‌ها و معیارهای موردنظر مجمع نمایندگان، بیشتر ملاک‌های سلبی بود تا اثباتی. بر فرض مثال گفته شده بود گزینه پیشنهادی بازنشسته نباشد، جزء افرادی با بیش از 40 سال خدمت دولتی نباشد، یا مثلا حتی‌الامکان نظامی نباشد. البته در میان گزینه‌‌های پیشنهادی مجمع، افرادی باسابقه نظامی هم به چشم می‌خورد. چهار مورد مشخص شده بود که استاندار از میان افرادی با آن معیارها نباشد. مثلا در معیار لزوم دارا بودن سوابق مدیریتی بالاتر از مدیرکل بود که ایجابی و خوب بود که آقای زیویار خط خورد. در مجموع اما، با توجه به بومی بودن و دلسوز بودن ایشان، ان‌شاءالله بتوانند به خوبی برای مردم کار کنند. ما هم کمک‌شان می‌کنیم، اما این کمک ما، مشروط خواهد بود. کمک ما، تا زمانی است، که استانداری در مسیر صحیح خدمت‌رسانی قرار داشته باشد و درست هدف‌گیری کند و آن اهدافی را که باید پیگیری کند. روزمرگی، بلایی است که ما همیشه با آن مواجه بوده‌ایم. ما دیگر این روزمرگی را نمی‌خواهیم. اگر برنامه استاندار، برنامه درست و صحیحی باشد، تا جایی که بتوانیم، با قوت و قدرت کمک‌شان می‌کنیم.

درباره نظر مشورتی به وزارت کشور هم باید عرض کنم ما مشورت دادیم و چیزی غیر از مشورت نبوده است. مشورت نمایندگان به این معنا نیست که حتما گزینه ما انتخاب شود. مجلس مشورت می‌دهد و درنهایت، این دولت و وزیر کشور است که دراین‌باره تصمیم می‌گیرد. نکته مهم اینکه در صورتی که دولت تصمیم بگیرد و گزینه پیشنهادی نمایندگان انتخاب نشود، دست نمایندگان برای مطالبه‌‌گری‌‌ بازتر است. با توجه به اینکه در انتخاب گزینه نهایی استاندار تعارض منافعی نداشته‌اند، بهتر می‌توانند مطالبه‌گری کنند. ما نظاره‌گر اعمال قوه مجریه هستیم. قوه مجریه باید وظیفه‌اش را درست انجام دهد و اگر درست انجام ندهد نمایندگان مجلس باید وظیفه نظارتی خود را در پیش بگیرند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار