• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۸ - ۰۲:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

استاندار جدید فارس گزینه پیشنهادی مجلس به دولت بود

در انتخاب یک استاندار باید به چند مورد توجه کرد. درواقع استاندار باید از توانمندی و ظرفیت‌های مدیریتی بهره‌مند باشد و به‌طور طبیعی مهم‌ترین قابلیت استاندار توان مدیریتی او است، بنابراین نمی‌توانیم انتخاب یک استاندار را منوط به داشتن فقط یک تخصص یا داشتن همه تخصص‌ها کنیم.

استاندار جدید فارس  گزینه پیشنهادی مجلس به دولت بود

نرگس چهرقانی، روزنامه‌نگار: با ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیرامون انتخاب محمدهادی ایمانیه به‌عنوان استاندار جدید فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم. در ادامه متن این مصاحبه ازنظر شما می‌گذرد.

باتوجه به اینکه سوابق اجرایی آقای ایمانیه در حوزه پزشکی است و هیچ سابقه‌ای در حوزه غیرپزشکی ندارند، به‌نظر شما برای استانداری فارس گزینه مناسبی هستند؟

در انتخاب یک استاندار باید به چند مورد توجه کرد. درواقع استاندار باید از توانمندی و ظرفیت‌های مدیریتی بهره‌مند باشد و به‌طور طبیعی مهم‌ترین قابلیت استاندار توان مدیریتی او است، بنابراین نمی‌توانیم انتخاب یک استاندار را منوط به داشتن فقط یک تخصص یا داشتن همه تخصص‌ها کنیم و طبیعی است که به هرحال یک استاندار باید به  مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، درمانی، عمرانی و... شناخت و توانایی مدیریت و کار در این بخش‌ها را داشته باشد، به همین جهت مهم مدیریت و توانمندی‌های فرد است که علی‌القاعده برمبنای عمل باشد. ان‌شاء‌الله انتخاب استانداران استان‌های کشور با نگاه هوشمندانه‌ای صورت بگیرد که بتواند تحقق‌بخش مدیریت و رفع مشکلات کشور باشد.

برای انتخاب استاندار فارس از شما و بقیه نمایندگان فارس هم مشورت گرفته شده است؟ شما برای وزارت کشور لیست پیشنهادی از استانداران را ارسال کرده‌اید؟

در هرحال وزارت کشور با نمایندگان مشورت‌هایی را دارند، ولی ممکن است در انتخاب فرد رای هیات نظارت متفاوت باشد. تلاش بر این است که دولت و مجلس با هم بتوانند مشکلات کشور را حل کنند. ما هرچه می‌توانیم باید به‌سمت هم‌افزایی و هماهنگی و همراهی بین قوا حرکت کنیم. البته دولت وظایفی دارد، مجلس هم وظایفی دارد، قانون اساسی وظایف همه را مشخص کرده است. اینها هماهنگی یا تعاملات کارآمد بین دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مجلس را نفی نمی‌کند و باید تلاش کنیم نسبت‌به حل مشکلات مردم همه اهتمام داشته باشیم.

 باتوجه به اینکه در صحبت‌هایتان اشاره کردید که مجلس و دولت باید باهم در تعامل باشند، برای انتخاب ایمانیه هم مجلس و دولت با هم تعامل داشتند و ایشان گزینه پیشنهادی مجلس هم بوده است؟

بله، ایشان جزء گزینه‌های پیشنهادی نمایندگان استان فارس بوده‌اند. پنج گزینه نمایندگان استان فارس به دولت معرفی کرده بود که در یک مرحله سه‌نفر اعلام عدم آمادگی کردند؛ یعنی خودشان گفتند آمادگی انجام این کار را ندارند و خب طبیعی است که از بین این پنج نفر یک نفر انتخاب می‌شود دیگر.

 ایمانیه بومی استان فارس هستند. به‌نظر شما اینکه استاندار هر استان به‌صورت بومی انتخاب شود موجب نمی‌شود که کیفیت کار استاندار پایین بیاید؟ چون شاید افراد شایسته‌تر دیگری در استان‌‍‌های دیگر بودند که می‌توانستند در این جایگاه موثرتر واقع شوند.

هر دو موضوع قابل‌توجه است. پسندیده است که ما به برخی استان‌ها نگاه صرفا بومی نداشته باشیم و در بعضی استان‌ها انتخاب استاندار بومی کارآمد نیست، به‌طوری‌که برخی از استان‌ها بنا به شرایط قومی، جغرافیایی و شرایط خاص حاکم‌بر آن استان شرایط انتخاب استاندار بومی را اصلا ندارند. به‌طور طبیعی دولت قطعا نگاهش به این سمت می‌رود که فردی کارآمد و خارج از استان را به‌عنوان استاندار معرفی کند. البته این به‌منزله نفی ظرفیت‌های بومی نیست. همچنین در برخی استان‌ها شرایط و نیروی بومی مناسب وجود دارد که جغرافیای استان، آداب استان، فرهنگ استان و مردم استان را بهتر می‌شناسد، بنابراین می‌تواند فصل مشترک همه افراد، اقشار و جریان‌ها باشد. در اینجا هم طبیعی است که با اولویت باید از ظرفیت نیروهای بومی استفاده شود.

 همان‌طور که می‌دانید، استان فارس مشکلات زیادی دارد؛ مسیرهای مواصلاتی و راه‌های دسترسی به شهرستان‌های این استان دارای بیشترین مشکل بوده و ۱۲ شهرستان استان فارس با این مشکل مواجهند، کمبود آب شرب در ۱۰ شهرستان نیز یکی از مشکلات اساسی در استان فارس است. همچنین شیراز دومین کلانشهر کشور است که بیکاری گسترده‌ای را در خود می‌بیند و... . به‌نظر شما ایمانیه چه برنامه‌هایی باید داشته باشد که بتواند کلان‌مشکلات استان فارس را برطرف کند؟

استاندار استان فارس باید اولویت‌های استان را موردتوجه قرار دهد. ما در مسائل مهمی مانند آب، تکمیل و اتمام آزادراه‌های فارس و شروع بزرگراه‌ها، در موضوع انتقال خطوط فرآورده و مسائلی از این قبیل مشکلاتی داریم که باید تلاش شود از ظرفیت مدیران استان فارس، نمایندگان مجلس و ظرفیت بخش خصوصی بیشترین استفاده بشود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار