• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۸ - ۰۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
به بهانه گلزنی دوباره طارمی در لیگ قهرمانان اروپا

مهارنشدنی مثل دایی

پورتو در دومین دیدار اروپایی خود در این فصل نتوانست نمایش خوبی ارائه کند و تیم کاملا تحت‌تاثیر عملکرد خوب حریف قدرتمند انگلیسی قرار داشت. شاید تنها نکته مثبت این مسابقه گلزنی دوباره طارمی برای این تیم بود.

مهارنشدنی مثل دایی

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال پورتو برای سومین بازی متوالی خانگی در لیگ قهرمانان برابر لیورپول شکست سنگینی را تجربه کرد تا مشخص شود که این تیم پرتغالی با وجود تغییراتی که در این فصل داشته هنوز هم برابر شاگردان یورگن کلوپ نمی‌تواند ایستادگی کند و با شکست دور از انتظار 5 بر یک در زمین خود به نوعی تحقیر شد. البته پورتو در این دیدار چند مصدوم و محروم داشت که باعث شد کونسیسائو مجبور شود تغییراتی در ترکیب تیمش ایجاد کند و همین جابه‌جایی‌ها و حضور نفرات کم‌تجربه به‌خصوص در فاز دفاعی باعث شد پورتو برخلاف بازی نخست خود برابر اتلتیکو مادرید نتواند عملکرد خوبی در زمین ارائه کند.

امیدی که از بین رفت

موتور گلزنی طارمی در این مسابقه کمی دیر روشن شد و زمانی او توانست دروازه حریف نامدار تیمش را باز کند که پیش از آن سه گل دریافت کرده بود و بازی هم تقریبا یک‌طرفه و به سود لیورپول دنبال می‌شد. طارمی از معدود فرصت‌های تیمش در این مسابقه به خوبی استفاده کرد و سومین گلش در لیگ قهرمانان را این بار به لیورپول زد تا نشان دهد که برابر تیم‌های بزرگ و مدعی می‌تواند نمایشی فوق‌العاده داشته باشد. او فصل پیش برابر یوونتوس و چلسی توانست گلزنی کند و حالا لیورپول نیز مقهور قدرت سرزنی او شد و آلیسون بکر، گلر نامدار برزیلی در این مسابقه نتوانست برابر این مهاجم ایرانی دروازه‌اش را بسته نگه دارد. سایت آبولای پرتغال درباره این دیدار می‌نویسد: «پورتو در دومین دیدار اروپایی خود در این فصل نتوانست نمایش خوبی ارائه کند و تیم کاملا تحت‌تاثیر عملکرد خوب حریف قدرتمند انگلیسی قرار داشت. شاید تنها نکته مثبت این مسابقه گلزنی دوباره طارمی برای این تیم بود. وقتی او با ضربه سر دروازه حریف را باز کرد امید اندکی به اردوی پورتو برگشت که شاید بتوانند به این بازی برگردند اما تنها دو دقیقه بعد گل دیگری دریافت کردند تا مشخص شود که در این بازی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و بهتر است به دنبال کمتر گل خوردن باشند.» این روزنامه همچنین در سایت خود نظرسنجی‌ای درباره مقصر این شکست سنگین انجام داده که بیش از نیمی از رای‌دهندگان کونسیسائو، سرمربی تیم را عامل این باخت پرگل دانسته‌اند.

کونسیسائو پس از این مسابقه به خبرنگاران گفت: «مسئولیت اصلی این شکست با من است. البته ما چند تغییر در تیم خود داشتیم که روی عملکرد ما تاثیر داشت. په‌په که به تازگی مصدومیتش برطرف شده بود زمانی که برای گرم کردن آماده می‌شدیم دوباره از ناحیه عضله پا دچار مشکل شد و مجبور شدیم در خط دفاعی تغییری ایجاد کنیم که اصلا به سود تیم ما نبود. در ادامه نیز اوتاویو مصدوم شد که این اتفاق هم اثر منفی روی تیم گذاشت. نخستین شوت لیورپول به گل تبدیل شد و این اصلا خوب نیست. ما نباید برابر چنین تیمی این تعداد خطا انجام داده و فرصت استفاده از ضربات ایستگاهی را به آنها بدهیم. درنهایت باید با آنالیز بازی اشتباهات خودمان را پیدا کرده و تلاش کنیم در بازی‌های بعدی عملکرد بهتری داشته باشیم.»

سایت هواسکورد هم به عملکرد طارمی در این بازی نمره متوسط 6.5 را داد که بهترین نمره در بین بازیکنان اصلی این تیم محسوب می‌شد اما تمامی بازیکنان حریف نمره‌ای بهتر از تنها گلزن پورتو در این بازی گرفتند «ESPN» نیز در گزارشی از این مسابقه آورده است: «پورتو در این مسابقه کاملا تحت‌تاثیر حریف نامدار خود بود و از همان ابتدا مشخص بود که به یک امتیاز بازی هم راضی است اما قرمزها حملات خود را از شروع بازی آغاز کردند و تا دقیقه 90 بازی را کاملا تحت اختیار خود داشتند. شاگردان کلوپ حتی زمانی که فاصله خوبی با حریف ایجاد کرده بودند و تقریبا از برد مطمئن بودند هم همچنان به حملات خود ادامه دادند و آمار بازی به وضوح برتری مطلق لیورپولی‌ها را نشان می‌داد. 13 شوت در چارچوب این تیم در مقابل تنها 3 شوت میزبان نشان می‌‌داد که آنها به خوبی کنترل بازی را در دست دارند. شاید تنها طارمی بود که برای دقایقی امید را برای هواداران تیمش زنده کرد و وقتی دروازه لیورپول را گشود آنها تصور کردند شاید بازگشت تیم‌شان به بازی کلید خورده است اما شاگردان کونسیسائو دو گل دیگر هم خوردند تا بار دیگر با شکستی سنگین برابر لیورپول ورزشگاه خانگی را ترک کنند. پورتو در دو مسابقه قبلی برابر این تیم در خانه نیز با نتایج 5 بر صفر و 4 بر یک باخته بود و این بار هم این سنت را ترک نکرد.»

جانشین دایی

طارمی اگر چه تیمش در گروه دشواری قرار دارد و صعودش از این گروه بسیار دشوار خواهد بود اما با اعتمادبه‌نفس بالایی برابر حریفان قدرتمند تیمش به میدان می‌رود و حالا با زدن سومین گل خود در این مسابقات نامش را بیش از گذشته مطرح کرده است. طارمی با این گل به رکورد علی دایی در این تورنمنت رسید و می‌تواند به‌زودی به‌عنوان دومین گلزن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان نامش را به ثبت برساند. تا سال‌ها علی دایی بهترین عملکرد را در بین بازیکنان ایرانی حاضر در این تورنمنت داشت اما سردار آزمون توانست از رکورد او عبور کند و پیش از مصاف دیشب تیمش برابر مالموی سوئد با 4 گل بهترین آمار را در این زمینه داشت.

سایت «پاسیانا» نیز با تمجید از درخشش طارمی در سال‌های اخیر این‌چنین درباره او می‌نویسد: «وقتی صحبت از فوتبال ایران می‌شود نام یک بازیکن به ذهن می‌آید: علی دایی. کسی که تا سال‌ها رکورد بهترین گلزن دیدارهای ملی را در اختیار داشت و سرانجام کریس رونالدو توانست آن را بشکند. دایی با 109 گل زده به مدت 13 سال در صدر این فهرست بود تا اینکه بالاخره این رکورد به دست ستاره دیگری افتاد. در این سال‌ها ستاره‌های دیگری در فوتبال ایران ظهور کردند؛ نفراتی چون علی کریمی، جواد نکونام، سردار آزمون و مهدی مهدوی‌کیا، اما در چند سال اخیر نامی جدید در فوتبال این کشور مطرح شده که توجهات زیادی را به سمت خود معطوف کرده است؛ مهدی طارمی که در 28 سالگی در لیگ پرتغال و همچنین رقابت‌های اروپایی می‌درخشد و گل‌های حساسی برای پورتو به ثمر می‌رساند. نمونه آن گلی بود که این هفته برابر ژیل ویسنته از میانه میدان زد و البته در دیدار مقابل اتلتیکو مادرید نیز گل زد که با سختگیری مردود اعلام شد. او این هفته در لیگ قهرمانان نیز تنها گل تیمش برابر لیورپول را زد تا ثابت کند درخشش او در بازی‌های اخیر ادامه‌دار است و اگر چه با وجود تلاش زیاد در دیدار برابر اتلتیکو نتوانست دروازه یان اوبلاک را باز کند اما این بار آلیسون برزیلی مغلوب توانایی او شد. طارمی برابر دفاع نه‌چندان مستحکم قرمزها هم موفق شد شم بالای گلزنی خود را نشان دهد و در ادامه فصل می‌تواند امید اصلی کونسیسائو برای موفقیت در لیگ پرتغال باشد. او شاید کمی دیر راهی فوتبال اروپا شده اما در همین مدت کم به‌خوبی توانسته استعداد و توانایی بالای خود را به رخ بکشد و حتی شاید در آینده او را در تیمی بهتر نیز ببینیم.»

ایرانی‌های موفق در اروپا

سردار آزمون هم همانند طارمی در گشودن دروازه تیم‌های بزرگ سابقه خوبی دارد و با لباس روستوف توانسته بود به اتلتیکو مادرید و بایرن مونیخ گل بزند و پس از پیوستن به زنیت و در نخستین فصل حضورش به همراه این تیم در اروپا توانست برابر لیون و بنفیکا که از تیم‌های شناخته شده فوتبال اروپا و لیگ‌های فرانسه و پرتغال هستند گلزنی کند. آزمون البته فصل پیش با توجه به مصدومیتی که داشت کمتر در دیدارهای مرحله گروهی تیمش فرصت بازی پیدا کرد و نتوانست آمار گلزنی خود را بهتر کند.

هر سه گلی که علی دایی با لباس هرتابرلین آلمان به ثمر رسانده نیز مقابل تیم‌های نامدار و مدعی بوده و این مهاجم سال‌های دور فوتبال ایران توانست در دوران حضورش در این تیم آلمانی دروازه میلان و چلسی را باز کند که در آن زمان شاید رویایی دست‌نیافتنی برای بازیکنان ایرانی بود اما دایی که در تیم ملی ایران نیز گلزنی درجه یک و بی‌رقیب بود توانست این اعتمادبه‌نفس را در بین بازیکنان ایرانی ایجاد کند که می‌توانند در لیگ قهرمانان اروپا و برابر تیم‌های بزرگ نیز گل بزنند.

در رتبه بعدی این فهرست نیز مهدی مهدوی‌کیا قرار دارد که او هم یکی از دو گل خود را به یوونتوس زده و البته به همراه هامبورگ در این تورنمنت توانست دروازه دپورتیوو لاکرونیا که این تیم نیز در آن زمان جزء باشگاه‌های خوب و صاحب سبک اسپانیا به‌شمار می‌رفت را نیز باز کند. البته مهدوی‌کیا در دو انتخابی این مسابقات نیز یک گل به بروندبی دانمارک زده که جزء گل‌های بازیکنان در لیگ قهرمانان محسوب نمی‌شود. علی کریمی نیز در یکی از دو دوره حضورش به همراه بایرن مونیخ در این مسابقات توانست یکی از 4 گل تیمش به راپیدوین را به ثمر برساند تا نامش در بین گلزنان ایران لیگ قهرمانان ثبت شود. البته در میان بازیکنان ایرانی نفراتی دیگری نیز بوده‌اند که توانسته‌اند در رقابت‌هایی همچون لیگ اروپا گلزنی کنند. اللهیار صیادمنش فصل پیش توانست برابر لسترسیتی که از تیم‌های خوب سال‌های اخیر فوتبال انگلیس است گلی ارزشمند را به ثمر برساند. پیش از این سردار آزمون نیز در همین مسابقات توانسته بود برابر مولده نروژ و اسپارتا پراگ گلزنی کند و البته علیرضا جهانبخش نیز در دیدارهای انتخابی این مسابقات با پیراهن آلکمار توانسته بود به لیون گل بزند. سامان قدوس نیز پیش از این و زمانی که در اوسترشوند سوئد بازی می‌کرد توانست به گالاتاسرای و پائوک یونان گل بزند و البته اوج درخشش او در مصاف با آرسنال در سال 2018 بود که تیمش با دو پاس‌گل او توانست این حریف قدرتمند را در لندن مغلوب کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک