• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۸ - ۰۰:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

قلم در دست دانشجو به‌منزله ابزار قدرت است

نویسندگی در نشریات دانشجویی مراتبی دارد. انتظار نیست روز اول و دفعات اول همانند یک نویسنده نامدار قلم بزند، بالاخره باید از یک جایی شروع کرد و خود را به چالش کشاند و محک زد و نشریات دانشجویی به‌خاطر تنوع در موضوعات و قالب‌های مختلفی که دارد، برای هر دانشجویی با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی فرصت و بستر را فراهم می‌کند.

حامد علی‌زاده، عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه شیراز: بعد از تعطیلی دانشگاه‌ها به علت شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن دانشگاه‌ها، سه ترم گذشته است و با تسریع در روند واکسیناسیون در چند ماه اخیر احتمال حضوری شدن دانشگاه‌ها قوت گرفته است و شروع سال تحصیلی جدید و ورود دانشجویان نو ورود، دوباره دانشگاه را به محلی برای جوشش و پویایی دانشجویان تبدیل می‌کند که با ورود دانشجویان جریان‌های حیاتی کشور نفسی دوباره می‌گیرد و این نقش تشکل‌های دانشجویی و فعالین نشریاتی را دوچندان می‌کند. هویت دانشگاه به دانشجویان آن است و دانشگاه بدون دانشجویان می‌شود محیط ساکن و رخوت‌انگیزی که در این یک‌سال‌ونیم مشاهده کردیم و خلئی که این مدت پیش آمد، باعث بروز مشکلات متعددی شده که باید توسط خود دانشجویان و فعالان فرهنگی دوباره احیا شود و دانشگاه دوباره به جایگاه اصلی خود بازگردد. با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن دانشگاه‌ها، نشریات دانشجویی هم متاثر از این فضا چندماه در سردرگمی به سر می‌بردند. اما رفته‌رفته فعالان نشریاتی خود را پیدا کرده و بار دیگر فعالیت‌های نشریاتی را در دانشگاه‌ها به راه انداختند و این فرصت‌ها و تهدیدها باعث شد شیوه‌های جدید نشریاتی ازجمله نشریه‌های چندرسانه‌ای جایگاه ویژه‌ای در بین دانشجویان پیدا کنند. حضور دانشجویان در فضای مجازی و افزایش ساعت‌های حضور در این بستر باعث شد سبک زندگی جدیدی به‌وجود بیاید و این زندگی ابزارهایی داشت که تقویت شد و روزبه‌روز مخاطبان بیشتری را به‌سمت خود جذب می‌کرد. و این باعث شد که تولیدکنندگان محتوا نگاه خود را تغییر دهند و خود را با این سبک زندگی به‌روزرسانی کنند.

حال فعالان نشریاتی باید با توجه به این فضای پیش‌آمده خود را هماهنگ کرده و به فعالیت‌های خود رنگ‌وبوی تازه‌ای ببخشند. در این صورت است که می‌توانند دانشجویان را به خود جذب کنند و فرهنگ نشریاتی را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه، معرف و مبین بالاترین سطح تفکر و علم آن جامعه محسوب می‌شوند. تربیت دانشجویانی متفکر و دانشمند و صاحب‌نظر، در جهت‌بخشیدن به حرکت‌های گوناگون فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه از وظایف و ماموریت‌های محیط‌های دانشجویی است و این مهم زمانی محقق می‌شود که خود دانشجویان آستین بالا زده و نقش خود را ایفا کنند که دیگران را به این سمت‌وسو هدایت کنند.

از طرفی حمایت مسئولان دانشگاهی در سطوح مختلف مدیریتی از نشریات دانشجویی، می‌تواند تربیت و تقویت دانشجویان صاحب‌نظر در جامعه را تسریع بخشد و گسترش قوای فکری و عملی دانشجویان و اساتید، جامعه را به پویایی و اثرگذاری رهنمون سازد. قلم در دست دانشجو به‌منزله ابزار قدرت است که می‌تواند با آن به کنشگری و فعالیت در زمینه‌های مختلف بپردازد، افکار و اندیشه‌ها را جهت دهد و فرهنگ و تفکر صحیح را در دانشگاه و جامعه ترویج کند. دانشجویان باید فرصتی پیدا کنند که ایده‌های خود را در شئون مختلف زندگی به نمایش بگذارند؛ فرصتی که بتوانند نقش و جایگاه خود را در جامعه به منصه ظهور برسانند. دانشجویی که خصلت روشن‌فکری و آرمان‌گرایی دارد و این اندیشه‌های ناب باید راهی به محیط زندگی پیدا کنند و باعث ایجاد تغییر و تحول بشوند. زمانی که لازمه ماندگاری جوامع تغییر و تحول است و جوامعی که نتوانند خود را با شرایط حال حاضر که به‌سرعت درحال تغییر است به‌روزرسانی کنند محکوم به شکست و فنا هستند، این ذهن‌ها و اندیشه‌های ناب جوانان است که می‌تواند ما را به سمت‌وسوی درست راهی کند. و یکی از مهم‌ترین بسترهای ظهور و بروز اندیشه همین نشریات دانشجویی است.

دانشجویان باید جرات این را پیدا کنند که اندیشه‌های خود را به اشتراک بگذارند، آن را به نقد و بررسی و چالش بکشانند تا رشد کنند و اثرگذارتر شوند. با قلم زدن در نشریات دانشجویی می‌توانند خود و اطراف خود را بهتر بشناسند و نشریات دانشجویی مانند آینه‌ای زمینه شناخت را برای افراد فراهم می‌کند، در نتیجه دانشجو اعتماد به نفس پیدا می‌کند تا بیشتر بنویسد و نوشته و قلم خود را تقویت کند، از ابزارهای روز نویسندگی استفاده کند و خود را با مزاج مخاطب‌های خود و نیازهای جامعه امروزی سازگار سازد که فکر و اندیشه‌اش بماند و اثر خود را بگذارد.

نویسندگی در نشریات دانشجویی مراتبی دارد. انتظار نیست روز اول و دفعات اول همانند یک نویسنده نامدار قلم بزند، بالاخره باید از یک جایی شروع کرد و خود را به چالش کشاند و محک زد و نشریات دانشجویی به‌خاطر تنوع در موضوعات و قالب‌های مختلفی که دارد، برای هر دانشجویی با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی فرصت و بستر را فراهم می‌کند. بعضا دانشجویی فقط در حیطه علمی قلم می‌زند و فردی دیگر تجربه و لذت نوشتن در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... را غنیمت شمرده و از این فرصت استفاده می‌کند و به‌مرور زمان که با خود و مخاطب‌های خود بیشتر آشنا شد و از طرفی با فوت‌وفن‌های نویسندگی خو گرفت، سراغ علاقه و تخصص خود در نویسندگی می‌رود.

البته نشریات دانشجویی فقط قلم زدن نیست. در این فضا مهارت‌های زیادی فراگرفته می‌شود، از جمله نوشتن، طراحی، ویراستاری، مدیریت نشریه، کار تیمی و گروهی، بازاریابی، مخاطب‌شناسی، ارتباط موثر، مصاحبه، عکاسی، مقاله‌نویسی، خبرنویسی، یادداشت‌نویسی، تهیه و تدوین کلیپ، ساخت و تولید پادکست، فیلمبرداری، مدیریت رسانه و دیگر مهارت‌هایی که در قبل حضور در خانه نشریات دانشگاه‌ها به شما افزوده می‌شود؛ بهتر است بگویم این فضا و حضور در آن شما را مجاب می‌کند که بروید سراغ مهارت‌های گوناگون برای خود و تیم خود که بتوانید در کنار نشریات و اندیشه‌های دیگر عرض‌اندام کنید و موفق‌تر عمل کنید و این محیط دانشجویی و رقابتی شما را در کوتاه‌مدت و بلندمدت به یک فرد موثر بدل می‌کند.

در آخر به تشکل‌های دانشجویی توصیه می‌کنم که از نشریات به‌سادگی نگذرند و با توسعه کمی و کیفی این فرصت، زمینه را برای حضور دانشجویان خوش‌فکر در تشکل خود فراهم کنند و از طرفی نیروی انسانی را که در جمع خود دارند با مسلح کردن به ابزارهای تولید محتوا قدرتمند کنند تا بتوانند در محیط پیرامون خود اثرگذار باشند و این نمودی که از یک تشکل فعال و پویا به بیرون مخابره می‌شود، باعث می‌شود دانشجویان بیشتری وارد تشکل‌های دانشجویی شوند و با تولید فکر و اندیشه، محیطی در شأن یک دانشگاه بسازند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار