• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۷ - ۰۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پشت خط‌زن تیم ملی والیبال درگیر مشکل سربازی

سعادت راه پولادی را می‌رود؟

بردیا سعادت در داخل کشور پیشنهادی ندارد؟ حقیقت آن است که او پیشنهادهای خوب داخلی دارد اما مشکل سربازی‌اش اجازه نمی‌دهد به ایران بازگردد. در همین راستا حتی شنیده‌ایم پدر بردیا سعادت به او گفته بعد از مسابقات جهانی جوانان به ترکیه برود تا تکلیف تیم فصل آینده‌اش روشن شود.

سعادت راه پولادی را می‌رود؟

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: مشکل سربازی، مشکلی همگانی برای ورزشکاران کشورمان است. بسیاری از آنها پس از دو سال خدمت مقدس سربازی، ورزش حرفه‌ای را کنار می‌گذارند و برخی نیز با دریافت حقوق‌ اندک، جذب تیم‌های نظامی می‌شوند تا دوره سربازی خود را بگذرانند. فرار از سربازی اما اتفاقی است که در سال‌های گذشته جنجال بسیاری را در فضای مجازی و حقیقی ایجاد کرده. داستان کارت پایان خدمت‌های جعلی برخی بازیکنان در اردیبهشت 93 مطرح شد؛ جایی که یک باند تبهکاری با سندسازی و جعل اسناد اقدام به گرفتن کارت پایان خدمت برای برخی بازیکنان کرده بود. این ماجرا البته پیش از سال 93 نیز جریان داشت. در اواخر سال 85 و اوایل سال 86 برخی باندهای جعل عنوان با مطرح کردن عناوینی مثل ابتلای یک بازیکن به یک بیماری خاص، شرایطی را فراهم می‌کردند تا آنها کارت معافیت از خدمت خود را دریافت کنند. همان روزها علیرضا منصوریان (سرمربی وقت نفت تهران) عنوان کرد که حدود 150 بازیکن دچار چنین مشکلی هستند. هرچند سازمان لیگ به‌صورت رسمی نام 21بازیکن را که کارت پایان خدمت‌شان دچار مشکل بود، اعلام کرد. سازمان وظیفه عمومی ناجا هم یک ماه بعد اعلام کرد حدود 95 بازیکن دچار مشکل جعل عنوان معافیت در خدمت هستند که به‌مرور نام آنها نیز در رسانه‌ها درج شد. آرش افشین و علیرضا ابراهیمی (مدافع فعلی پرسپولیس) نیز در زمره بازیکنانی بودند که کارت پایان خدمت‌شان دچار مشکل بود. حسین ماهینی، سعید حلافی، بختیار رحمانی، سروش رفیعی، احمد عبدالله‌زاده، مهرداد پولادی و حتی شجاع خلیل‌زاده نیز ازجمله بازیکنانی بودند که این مشکل را داشتند. بنابراین همه آنها مجبور شدند یا به تیم‌های نظامی بپیوندند یا دوره سربازی خود را طی کنند. در این میان، البته سرنوشت مهرداد پولادی با سایرین متفاوت بود. مدافع چپ آن روزهای تیم ملی با اصرار کارلوس کی‌روش و به بهانه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به استرالیا رفت اما هرگز به کشور بازنگشت. او فوتبال خود را در قطر و بعدها در تایلند پیگیری کرد اما ترجیح داد هرگز به کشور بازنگردد. به هر ترتیب ماجرای سربازی در فوتبال با جنجال فراوانی به پایان رسید اما ظاهرا این‌بار نوبت والیبالیست‌هاست.

 ماجرای کم‌سعادتی بردیا

سال 2019 وقتی تیم ملی جوانان والیبال ایران موفق شد در قطر قهرمان رقابت‌های جوانان جهان شود، پاداش بزرگی دریافت کرد. سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد تمامی بازیکنانی که در تیم مذکور مشمول خدمت سربازی هستند، معاف شده‌اند و این موضوع بازتاب بسیاری در فضای مجازی داشت. او البته به این موضوع اشاره کرد که شرط معافیت این است که فرد مشمول خدمت سربازی بوده و اصطلاحا وارد سن مشمولیت شده باشد. یعنی سن باید از ۱۸ سال و یک روز به بالا باشد. کمالی در ادامه گفته بود: «افرادی که به سن مشمولیت نرسیده‌اند، شامل این مقررات نخواهند شد.» این استثنائات شامل دو نفر بود: اول مهران فیض‌امام‌دوست، مدافع وسط تیم ملی که اخیرا به‌دلیل مصدومیت، لیگ ملت‌ها و المپیک را از دست داد و دوم بردیا سعادت، پشت خط‌زن ارومیه‌ای تیم ملی والیبال که این روزها جنجال‌های بسیاری را درست کرده است. سعادت که ابتدا به یک تیم کره‌ای پیوست درنهایت به‌دلیل مصدومیت از این تیم جدا شد. در فضای مجازی اخباری درباره اینکه سعادت برای از دست ندادن تیم ملی قید تیم کره‌ای را زده نیز به گوش رسید؛ اما باشگاه کره‌ای در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که سعادت دچار مصدومیت از ناحیه زیر شکم است و به همین دلیل قرارداد او فسخ شد. درباره او شایعات بسیاری وجود دارد. می‌گویند سعادت در مسابقات قهرمانی جوانان امسال نیز با وجود مصدومیت به میدان رفت تا قراردادی با تیم جدیدش ببندد. ظاهرا او دو پیشنهاد از قطر و ترکیه دارد و نمی‌خواهد به این آسانی، پیشنهادهای خود را از دست بدهد.

 رزومه بردیا با مهرداد قابل‌قیاس نیست

بردیا سعادت در داخل کشور پیشنهادی ندارد؟ حقیقت آن است که او پیشنهادهای خوب داخلی دارد اما مشکل سربازی‌اش اجازه نمی‌دهد به ایران بازگردد. در همین راستا حتی شنیده‌ایم پدر بردیا سعادت به او گفته بعد از مسابقات جهانی جوانان به ترکیه برود تا تکلیف تیم فصل آینده‌اش روشن شود. درواقع پدر سعادت که مدیربرنامه‌های او هم تلقی می‌شود، همان راهی را پیش‌روی سعادت گذاشته که پیش‌تر مهرداد پولادی آن را طی کرد و سال‌ها از تیم ملی جا ماند. سعادت البته پیش‌تر تلاش بسیاری کرد تا مشمول معافیت از خدمت شود اما او 18ساله نبود و به همین دلیل نتوانست از این قانون استفاده کند. هرچند خودش مدعی بود که سرپرست وقت فدراسیون والیبال قول پیگیری کارها را داده بود. حالا سعادت در ایتالیا حضور دارد و همراه تیم ملی است اما هیچ‌کس نمی‌داند چه سرنوشتی در انتظار این استعداد کشورمان است. او تا چه زمانی به ایران بازنمی‌گردد؟ تا چه زمانی می‌تواند تیم ملی را همراهی کند؟ بدون‌شک بردیا سعادت اگر بخواهد راه پولادی را برود دچار مشکلات بسیاری می‌شود. پولادی در اوج پختگی و با تجربه بازی در استقلال و پرسپولیس راهی قطر شد اما سعادت نه هنوز آن همه تجربه دارد و نه هنوز آن همه رزومه.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار