• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۶ - ۰۴:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان:

محور توسعه استان بر مبنای اقتصاد دریامحور بنا شده است

هرمزگان از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بالایی برخوردار است که شناسایی منابع و پتانسیل‌های مغفول در کنار مهارت‌آموزی جوانان دانشگاهی می‌تواند راهگشای خوبی برای رشد و توسعه استان باشد.

محور توسعه استان  بر مبنای اقتصاد دریامحور بنا شده است

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان واحد بندرعباس نیز درخصوص فعالیت‌های این شورا گفت: «هرمزگان از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بالایی برخوردار است که شناسایی منابع و پتانسیل‌های مغفول در کنار مهارت‌آموزی جوانان دانشگاهی می‌تواند راهگشای خوبی برای رشد و توسعه استان باشد.»

او ادامه داد: «این استان ساحلی و دریایی است. طولانی‌ترین خط ساحلی هم به استان هرمزگان اختصاص دارد. حدود 40 درصد از خط ساحلی کشور متعلق به هرمزگان است و به‌ جهت تنوع کاربری‌های دریایی و توسعه دریاپایه هم در این استان ظرفیت فعالیت زیادی مانند ایجاد سرای نوآوری علوم و فنون دریایی وجود دارد.»

رئیس این دانشگاه گفت: «بیشترین محور توسعه این استان بر مبنای اقتصاد دریا محور بنا شده؛ نگاه‌مان این است که بتوانیم در حوزه‌هایی مثل پرورش و تکثیر آبزیان و امنیت غذایی، تکثیر و پرورش میگو، جلبک و... فعالیت‌های دانش‌بنیان خود را ادامه دهیم. درواقع تلاش شده از ظرفیت‌های این استان در حوزه‌های تکثیر و پرورش میگو و آبزیان در قفس، جلبک و تمام آبزیانی که قابلیت پرورش را دارند، به‌کارگیری شود.»

کامرانی در ادامه اظهار کرد: «همچنین استخراج موادی که مورد نیاز محصولات دانش‌بنیان هستند در این استان در دستور کار قرار گرفته است، به‌طور مثال استخراج دارو و مواد آرایشی از محصولات دریایی در این استان و جلسات شورای اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌شود. در بحث صنایع دریایی مثل کشتی‌سازی نیز ورود کرده‌ایم.»

او با بیان اینکه در همین راستا یک تفاهمنامه با کشتی‌سازی خلیج‌فارس منعقد شده است، تصریح کرد: «قرار شده همکاری‌هایی در حوزه ساخت، تعمیرات کشتی‌ها و تامین سوخت‌های پاک صورت گیرد. بحث گردشگری دریایی در جلسات شورای اقتصاد دانش‌بنیان هرمزگان پیگیری می‌شود. این استان دارای 14 جزیره است و ما می‌توانیم در حوزه گردشگری جزایر و سواحل ورود و اقتصاد خوبی در این زمینه ایجاد و به تامین درآمدهای غیرشهریه‌ای کمک کنیم.»

او با بیان اینکه تولید انرژی از آب دریا نیز از مواردی است که در این استان دنبال می‌شود، اظهار کرد: «بحث بعدی حمل‌ونقل دریایی است که به آن ورود و در جلسات شورای اقتصاد دانش‌بنیان بر آن تاکید کرده‌ایم، همچنین به حوزه ورزش و تفریحات دریایی وارد شده و بر مبنای سند توسعه دریا محور استان فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌ایم.»

کامرانی تاکید کرد: «اقتصاد یک بحث بسیار متنوع وسیع است، یعنی قسمت عمده آن منابع است که خوشبختانه هرمزگان به‌خوبی از آن برخوردار است، قسمت دیگر آن منابع انسانی است که باز هم اساتید و دانشجویان خیلی خوبی دارد و بخش دیگر فناوری‌هاست که باید روی آن کار کنیم و به‌علاوه کارآفرینی و اشتغال که همه این مجموعه را باید درکنار هم دید تا کارها کامل انجام شوند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان واحد بندرعباس با بیان اینکه در 6 ماه اخیر تنها یک جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان در این استان برگزار شده است، گفت: «جلسه دوم نیز هفته آینده برگزار شده و درخصوص فعالیت‌هایی اقتصاد دریامحور رایزنی خواهد شد. در جلسه قبلی چهار طرح مصوب شد که محور تمام آنها در حوزه دریا بود.»

کامرانی درخصوص فعالیت‌های دانش‌بنیان و درآمدزایی آنها گفت: «اگر طرح‌ها به‌خوبی اجرا و عملیاتی شوند، می‌توانند در بحث درآمدزایی به دانشگاه‌ها کمک کنند، زیرا این فعالیت‌ها مانند حلقه‌های متصل به یکدیگرند که منجر به تولید ثروت می‌شوند. مرکز رشد، سراهای نوآوری، پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و... نیز همینطورند و به بحث درآمدزایی در دانشگاه آزاد اسلامی کمک خواهند کرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار