• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۶ - ۰۴:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (خوراسگان) مطرح کرد

هدف‌گذاری برای تحقق یک‌چهارم درآمد دانشگاه از طرح‌های دانش‌بنیان‌

ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کم‌نظیر استان اصفهان در توسعه تحقیقات و فناوری کمک خواهند کرد تا اقدامات جدی‌تر داشته باشیم و این مهم مستلزم کار فراوان و پیگیری مستمر است.

هدف‌گذاری برای تحقق یک‌چهارم درآمد دانشگاه از طرح‌های دانش‌بنیان‌

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (خوراسگان) گفت: «طرح‌های متعددی در جلسات شورای اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان داوری و بررسی می‌شوند و طرح‌هایی که در چارچوب اختیارات شورای اقتصاد دانش‌بنیان استان باشند در همین شورا تایید و در غیر این صورت به شورای دانش‌بنیان سازمان مرکزی ارجاع داده می‌شود.»

او اضافه کرد: «هر دوماه یک‌بار یک جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان در استان اصفهان برگزار شده که درمجموع سه جلسه برگزار شده است، همچنین جلسات کمیسیون معاملات در این استان برگزار می‌شود که می‌توان گفت در 6 ماه اول سال مجموعا 9 جلسه در این راستا برگزار شده که در هر جلسه حدود چهار طرح ارائه شده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (خوراسگان) با بیان اینکه تاکنون 15 طرح در این 9 جلسه مصوب و تایید شده است، اضافه کرد: «این 15 طرح مراحل داوری را گذرانده و اجرایی شده‌اند. این طرح‌ها منجر به ایجاد چندین شرکت دانش‌بنیان شده که مصوبه خود را دریافت کرده و دانشگاه با آنها همکاری کرده است.»

نجفی تاکید کرد: «برای برخی از این طرح‌ها دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان مشارکت و برای برخی دیگر دانشگاه مشارکت معنوی و برای آنها سرمایه‌گذار جذب کرده است. اقتصاد دانش‌بنیان، منجر به تقویت تجاری‌سازی، مشارکت و همکاری دانشگاه برای ورود و سرمایه‌گذاری در محصولات دانش‌بنیان می‌شود. در این زمینه کارهای بسیاری در دانشگاه آزاد شکل گرفته که ازجمله آن می‌توان به تقویت شورای اقتصاد دانش‌بنیان استان‌ها اشاره کرد.»

او درخصوص درآمدزایی از مسیر طرح‌های دانش‌بنیان گفت: «بسیاری از این طرح‌ها، طرح‌های اقتصادی است که می‌تواند به درآمدهای غیرشهریه‌ای استان کمک شایانی کند. سال گذشته 21 درصد از درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از منبع درآمدهای غیرشهریه‌ای بود که تلاش داریم این عدد به 25 درصد در سال 1400 برسد.»

او تاکید کرد: «ابتدا باید نیازهای جامعه شناسایی و رشته‌ها نیز به‌درستی آمایش شود، زیرا نیازهای هر شهر و استان با توجه به پتانسیل‌‌ها و توانمندی‌های آن با دیگر شهرها متفاوت است و باید سیاست‌گذاری، توسعه رشته‌‌ها، برنامه‌ریزی با استراتژی و نیاز آن منطقه منطبق باشد.»

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: «فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در واحدهای استان به حدی رسیده که قابل‌عرضه در بورس خواهند بود و جذب سرمایه‌گذاری‌ها برای فعالیت و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه خواهد داشت. استان اصفهان به‌عنوان اولین استان و آغازگر طرح پویش در سطح کشور طی تعاملات و ارتباطات برون‌دانشگاهی خود، تمهیدات لازم برای درگیری و تحت پوشش قرار دادن تعداد زیادی از دانشجویان واحدهای این استان را در نظر دارد.»

او تاکید کرد: «به‌طورقطع اطمینان دارم برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از ظرفیت‌سازی در امور دانش‌بنیان و توسعه فناوری‌های نوین، نه‌تنها می‌تواند دانشگاه آزاد اسلامی را از وابستگی به شهریه نجات دهد، بلکه گام بزرگی را در اشتغال به‌همراه خواهد داشت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (خوراسگان) درخصوص مهم‌ترین طرح‌های شورای اقتصاد دانش‌بنیان این استان در 6 ماه نخست سال گفت: «طرح گلخانه کاشان یکی از این طرح‌ها بود که بالغ‌بر سه‌هزار میلیارد ریال تاییدیه آن را ارائه و در کمیسیون معاملات سازمان مرکزی دانشگاه نیز تایید و قرار است 13 هکتار گلخانه برای تولید بذر گلخانه‌ای راه‌اندازی شود.»

او بیان کرد: «طرح سلول‌های خورشیدی یکی دیگر از طرح‌ها بود که در این زمینه کار مشترکی با شرکت بهیار صنعت آغاز شد. قرار شد یک شرکت مشترک راه‌اندازی شود تا دانش فنی سلول‌های خورشیدی را ارائه دهیم. همچنین طرح توسعه گلخانه‌ها از دیگر طرح‌های ارائه شده در 6 ماه نخست سال است. بحث انرژی خورشیدی و سولار از دیگر طرح‌هایی بود که در شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ارائه شد.»

او توضیح داد: «در بحث نرم‌افزارهای آموزش مجازی نیز اقداماتی آغاز شد و استان اصفهان در این راستا سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده است. دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح اشتغال همزمان با تحصیل (طرح پویش) به‌‌دنبال کارآفرینی برای دانشجویان و تامین نیروی انسانی صنایع مختلف است.»

او تاکید کرد: «ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کم‌نظیر استان اصفهان در توسعه تحقیقات و فناوری کمک خواهند کرد تا اقدامات جدی‌تر داشته باشیم و این مهم مستلزم کار فراوان و پیگیری مستمر است.»

نجفی درخصوص دیگر طرح‌های ارائه شده در 6 ماه نخست سال در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: «فرش فرهیختگان کاشان از دیگر طرح‌هایی است که در این مدت در جلسات شورای اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان ارائه شده که کار آن استانداردسازی فرش‌های ماشینی است. در بحث قطعه‌سازی ورود کرده و در بحث بتن برای ساخت بلوک‌های سیمانی نیز در واحد تیران کار را آغاز کرده‌ایم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در پایان به طرح پویش اشاره کرد و گفت: «طرح پویش را به‌جد در استان اصفهان پیگیری خواهیم کرد. ارزیابی و مصاحبه آسان و رایگان از متقاضیان کار، پرورش تخصصی نیروی کار و بهره‌مندی از دوره‌های آموزش مهارت شغلی برای دانشجویان ازجمله دستاوردهای این طرح برای صنایع است. تلاش برای کمک به جذب دانشجو در رشته‌های کم‌مخاطب، ارتقای سطح علمی و تجربه دانشجویان و... ازجمله مواردی است که در این طرح پیگیری می‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار