• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۳ - ۰۱:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بیاتی‌نیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: اگر استقلال هوادار نداشت به سرنوشت پاس دچار می‌شد

آجرلو با اطرافیان قوی، ثبات و پول موفق می‌شود

در پرسپولیس یحیی را قبول کردند، در استقلال هیچ‌کس دیگری را قبول ندارد /استقلال هم با یک مدیریت مطلوب می‌توانست مثل پرسپولیس صعود کند

مطمئنا اگر در مدیریت ثبات داشته باشید و مدیر بداند می‌خواهد فلان سرمربی را انتخاب کرده و پنج‌سال هم با او کار می‌کند مطمئن باشید آن تیم بالاخره نتیجه می‌گیرد.

آجرلو با اطرافیان قوی، ثبات و پول موفق می‌شود

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: در جدیدترین ماجرا برای استقلالی‌ها این تیم پنجشنبه گذشته از ورود به زمین تمرین منع شد و این درحالی است که حوادث و حواشی پیرامون این تیم روزبه‌روز درحال افزایش است، هرچند شنیده می‌شود بالاخره قرار است طی امروز و فردا مدیرعامل جدید استقلالی‌ها انتخاب شده و این تیم از بلاتکلیفی نجات پیدا کند. تا کمتر از یک‌ماه دیگر رقابت‌های لیگ برتر آغاز شده و اگر اوضاع به‌همین منوال برای آبی‌پوشان پیش برود، مطمئنا در فصل بیست‌ویکم نیز نتایج بازهم به کام هواداران این تیم نخواهد بود. درخصوص اتفاقات استقلال و بحث مدیریتی و فنی و سایر مباحث مرتبط دقایقی با یکی از بازیکنان پیشین این تیم به صحبت پرداختیم. کسی که سابقه بازی در پاس را دارد، تیمی که مدیرعاملش مصطفی آجرلو بود و گفته می‌شود انتخابش به‌عنوان مدیرعامل جدید استقلال نهایی شده است. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محسن بیاتی‌نیا را در ادامه می‌خوانید.

شرایط استقلال جالب نیست؛ این تیم فعلا نه مدیر دارد و سرپرست آن در تمرینات حاضر نمی‌شود و سرمربی‌اش هم به حکم کمیته اخلاق محروم است. از زمین تمرین هم خبری نیست. در خصوص مشکلات عدیده این تیم چه صحبتی دارید؟

باید متوجه باشیم الان در شرایطی داریم از استقلال صحبت می‌کنیم که این تیم تا چندهفته گذشته برای حضور در جمع ۸ تیم برتر آسیا می‌جنگید. شما جایی را در دنیا سراغ داری که برای تیم‌های فوتبال‌شان آن‌هم با این افتخارات و طرفداران چنین مسائلی برایشان پیش بیاید؟ ما بعدا چه انتظاری داریم وقتی که فصل شروع می‌شود و نتایج ضعیف می‌گیریم و همه اعتراض می‌کنند؟ معتقدم بدترین چیز این است که با رفتار و کردارمان ذهن آدم‌ها را نسبت‌به یک نفر خراب کنیم. به‌نظر من باید یک هماهنگی بین باشگاه، مسئولان، مدیریت و تمام ارکانی که می‌توانند به این باشگاه کمک کنند هرچه سریع‌تر به‌وجود بیاید؛ چراکه در غیر این‌صورت روزهای بسیار سختی را برای استقلال متصور هستم و مطمئن باشید اگر مدیریت نتواند به‌سرعت این کار را انجام بدهد، آینده دشواری انتظار این تیم را کشیده و مدام شاهد اعتراضات و اتفاقات سختی در آینده خواهیم بود.

باتوجه به هواداران میلیونی، برند استقلال یک ظرفیت بسیار بزرگ دارد که البته در این سال‌ها از این برند سوءاستفاده‌های زیادی هم شده است. شما فکر می‌کنید چرا از این ظرفیت به‌نحو احسن استفاده نمی‌شود؟

چون یکدستی و برنامه برای پیشرفت وجود ندارد. وقتی برنامه برای پیشرفت خود داشته باشیم می‌توانیم بگوییم ما این گروه، این پتانسیل و آدم‌ها و این موقعیت را برای موفقیت داریم، اما وقتی برنامه‌ای برای موفقیت وجود ندارد، شما چه انتظاری دارید که بخواهیم برای رسیدن به موفقیت برنامه‌ریزی کنیم. اگر می‌بینید استقلال هنوز هم دارد خودش را بالا می‌کشد و سعی می‌کند در بین مدعیان خودش را نگه دارد به‌زور تماشاگران و طرفدارانش است و با محبتی است که آنها نسبت‌به این تیم داشته‌اند، در غیر این‌صورت خیلی‌وقت است که استقلال شرایط خوب و ثابتی ندارد. شما مطمئن باشید اگر شرایط این تیم مثل پرسپولیس خوب بود یا مثل تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن و هر تیم دیگری از یک مدیریت مطلوب بهره می‌برد که می‌توانست به استقلال کمک کند، مطمئنا شرایط این تیم امسال و چه‌بسا سال گذشته بهتر از حالا بود و شاید مثل پرسپولیس می‌توانست به جمع ۸ تیم برتر آسیا راه پیدا کند، هرچند کاری به مسائل فنی و سایر مسائل اینچنینی نداریم، اما متاسفانه در استقلال دارد اتفاقاتی می‌افتد که هرکسی پیرامون این تیم یک نظر می‌دهد و یکی می‌گوید مشکلات پیرامون سرمربی این تیم است و دیگری می‌گوید به مدیریت باشگاه مربوط می‌شود و هرکسی یک‌چیز می‌گوید، اما به‌نظر من همه این مشکلات باهم و ریزریز جمع شده و متاسفانه مشکلات بزرگ را ایجاد کرده است.

به‌نظر می‌رسد اگر استقلال تماشاگر نداشت امروز به سرنوشت پاس دچار می‌شد.

صد درصد شک نکنید. نفت تهران، صبای قم، را‌ه‌آهن و تیم‌های این شکلی امروز کجا هستند؟ هرچند شاید منظور شما از نام‌بردن پاس به این دلیل است که چون پاس قهرمانی آسیا را به‌دست آورده و ازلحاظ افتخار با استقلال قابل‌مقایسه است. شما اگر بخواهید یک‌جایی را از بین ببرید یک‌شبه این کار را نمی‌کنید، بلکه آرام‌آرام و ذره‌ذره این کار را انجام می‌دهید. یک مثالی هم وجود دارد که اگر بخواهید یک‌نفر را از بین ببرید یکدفعه نباید این کار را بکنید، بلکه باید آرام‌آرام این کار را کرده و یک‌دفعه نگاه می‌کنید می‌بینید که همه چیزش را از دست داده است.

این جریان که به آن اشاره می‌کنید در این سال‌ها ازسوی چه کسانی و توسط چه کسانی اجرا شده است؟

وقتی یک نفر مدیریت یک‌جا را قبول می‌کند یعنی تمام مسئولیت آنجا با ایشان است، اما وقتی هماهنگی بین مدیریت و ثباتی در مدیریت وجود ندارد، متاسفانه این اتفاقات هم می‌افتد. شما اگر در مدیریت‌تان ثبات داشته باشد هرگز این جریانات رخ نمی‌دهد. مطمئنا اگر در مدیریت ثبات داشته باشید و مدیر بداند می‌خواهد فلان سرمربی را انتخاب کرده و پنج‌سال هم با او کار می‌کند مطمئن باشید آن تیم بالاخره نتیجه می‌گیرد، اما وقتی مدیر می‌گوید من 6ماه هستم اگر مشکلی پیش بیاید استعفا می‌دهم، می‌رود، هیچ‌وقت این ثبات به‌وجود نیامده و این اتفاقات بعدی هم طبیعی به‌نظر می‌رسد.

به‌نظر می‌رسد در اینجا مدیران ما بیشتر به‌دنبال رزومه هستند تا عملکرد و کارآیی!

بله، درست است.

الان مهدی پاشازاده به‌عنوان یکی از بازیکنان مطرح تاریخ استقلال به بدنه مدیریتی این تیم راه پیدا کرده، اما طوری رفتار می‌شود که دارند این چهره را هم می‌سوزانند.

چه کسانی دارند او را می‌زنند؟ مردم عادی و هواداران یا کسانی که خط گرفتند که این کار را بکنند؟ چرا ما تا حالا مدیر ورزشی فوتبالی نداشتیم، چون اجازه نمی‌دهند. یکی از دوستان حرف خوبی می‌زد و می‌گفت وقتی من را نمی‌توانند سرمربی تیم کنند حداقل می‌توانم به‌عنوان مدیر در یک بخش کارآیی داشته باشم. متاسفانه این موضوع اصلا وجود ندارد و مشکل بزرگ‌تر این است که الان بزرگان و پیشکسوتان استقلال و کسانی که سال‌ها سابقه داشتند آنها باید بیایند و مشکلات را حل کنند، هرچند به‌نظر من در بین خودشان این مشکلات به‌تازگی بیشتر شده است و به‌نظر می‌رسد پیشکسوتان استقلال منفعل عمل می‌کنند، چون هیچ‌کس آن یکی را قبول ندارد. حداقل این است که در پرسپولیس یحیی گل‌محمدی را قبول کرده و به او فرصت داده‌اند، اما در استقلال اصلا این‌طور نیست. باید صبوری کرد. در پرسپولیس چه اتفاقی افتاد که اوضاع درست شد؟ برانکو آمد و به او فرصت دادند و نتیجه‌اش را گرفتند. ما معمولا این فرصت را نمی‌دهیم. تا یک مربی کارش را آغاز می‌کند شروع می‌کنند به توطئه کردن که یا دارد دلالی می‌کند یا دارد بازیکن می‌گیرد یا دارد پول می‌خورد یا با فلانی بسته؛ اصلا این حرف‌ها مطرح نیست. اولین اصل موفقیت و آرامش در تیم بزرگی مثل استقلال اتحاد و انسجام پیشکسوتان این تیم است. بزرگان این باشگاه که سوابق زیادی دارند باید صحبت کنند و حمایت کنند و اگر می‌خواهند پشت‌سر فرهاد مجیدی یا هر مربی دیگری که او را در استقلال قبول کرده‌اند و به‌نام سرمربی اعلام شده بایستند. در همین پرسپولیس یحیی گل‌محمدی چندسال پیش نتیجه نگرفت و رفت و بعد از چندسال برگشت و در دوره جدید به او اطمینان کردند و با این ثبات، یحیی بود که موفق شد.

در حالی از بزرگان و پیشکسوتان استقلال صحبت می‌کنید که خودتان هم می‌توانستید امروز یکی از آنها باشید، اما به‌خاطر یک مصدومیت بدموقع از ناحیه رباط صلیبی دوران فعالیت‌تان در باشگاه استقلال خیلی زود تمام شد.

به‌عنوان آقای گل لیگ از پیکان به استقلال آمدم و با این نیت هم آمدم که به ناصرخان حجازی کمک کنم، اما خدا او را بیامرزد هفته سوم به‌خاطر رباط صلیبی مجبور به عمل جراحی شده و هفت‌ماه از میادین دور شدم.

احتمال مدیریت مصطفی آجرلو در دوره جدید در استقلال افزایش پیدا کرده است. به‌عنوان فردی که در باشگاه پاس با او کار کردید چه نظری درخصوص سردار آجرلو دارید؟ آیا او می‌تواند در استقلال موفق باشد؟

به‌نظر من ازلحاظ فنی آقای آجرلو امتحان پس داده است و در تیم پاس به‌شخصه چیزی را که دیدم می‌گویم. آقای آجرلو وقتی در پاس بود، این باشگاه حرفه‌ای‌ترین باشگاهی بود که در ایران فعالیت می‌کرد، اما او هم ثبات داشت و هم آدم‌های فنی قوی کنارش داشت و هم اینکه پول داشت. زمانی که پول و امکانات داشته باشید می‌توانید حرفه‌ای بشوید. الان سردار آجرلو با سابقه‌ای که دارد اگر به استقلال بیاید، باید این سه فاکتور را هم داشته باشد تا مطمئنا در استقلال بتواند موفق شود، در غیر این‌صورت اگر این اتفاق نیفتد، شاید یک تراکتور دیگر خلق شود.

به‌عنوان سوال پایانی یک جمله درباره احمد مددی می‌گویید؟

به‌نظر من باید یک مقدار در صحبت کردن و رفتارش بیشتر تامل کند. او همیشه کمی سریع واکنش نشان می‌دهد، درحالی‌که باید بیشتر در جواب دادن و رفتارهایش تامل کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

درباره سعید اسماعیلی و اهمیت حفظ و نگهداشت سرمایه‌های ورزش ایران؛

هوای قهرمان دهه هشتادی‌مان را داشته باشیم

دربارۀ حواشی خودساخته کاروان ایران در پاریس؛

به طراح لباس المپیک، مدال نمی‌دهند

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار