• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۱ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی:

تنها دانشگاهی هستیم که در ۳ حوزه همگانی قهرمانی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنیم

هرچند ورزش همگانی نمی‌تواند مدال‌آور باشد اما دانشگاه‌ها درکنار شهرداری‌ها باید در این مقوله به‌صورت جدی ورود کنند و دیگر بخش‌های ورزش مانند قهرمانی و حرفه‌ای باید توسط ارگان‌های متولی دنبال شود.

تنها دانشگاهی هستیم که در ۳ حوزه همگانی قهرمانی و حرفه‌ای فعالیت می‌کنیم

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: علی‌رغم اینکه بخش عمده‌ای از نظام آموزش عالی کشور نتوانسته جایگاه درستی به ورزش دانشگاهی بدهد اما در این میان دانشگاه آزاد اسلامی مسیر جدیدی را طی کرده است؛ مسیری که حتی باعث کسب مدال‌های متعدد توسط دانشجویان واحدهای مختلف این دانشگاه شده و حالا می‌توان این دانشگاه را به‌عنوان یکی از سرآمدهای ورزش دانشگاهی در کشور قلمداد کرد. امیرعباس لشگری، رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ما ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای داریم، گفت: «افتخارمان این است که در هر سه سطح توانستیم کار را جلو ببریم. نباید فراموش کرد که بخش عمده‌ای از مخاطبان ما ورزشکار حرفه‌ای نیستند و برای این دسته باید یک آمادگی جسمی نسبی‌ای را ایجاد کنیم. متاسفانه در نظام آموزش عالی چندان به مقوله ورزش همگانی بها نداده و بودجه‌ای را برای آن اختصاص نمی‌دهند؛ چراکه این بخش، ویترینی مانند کسب مدال ندارد و تنها مدال این بخش همان سلامت جسمی است که از این طریق برای افراد ایجاد می‌شود.» او ادامه داد: «هرچند ورزش همگانی نمی‌تواند مدال‌آور باشد اما دانشگاه‌ها درکنار شهرداری‌ها باید در این مقوله به‌صورت جدی ورود کنند و دیگر بخش‌های ورزش مانند قهرمانی و حرفه‌ای باید توسط ارگان‌های متولی دنبال شود. خوشبختانه در ورزش همگانی دانشگاه آزاد برنامه‌ریزی‌هایی داشته و آیین‌نامه لیگ ورزش همگانی نیز تدوین ‌شده و بخش قابل‌توجهی از دانشجویان، استادان و کارکنان می‌توانند در آن شرکت کنند. این لیگ صرفا برای ایجاد یک‌شور و نشاط و تضمین سلامتی افراد است.» لشگری به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اشاره کرد و بیان داشت: «با برگزاری مسابقاتی که در سطح واحدها و استان‌ها برگزار می‌شود می‌توانیم افراد بااستعداد را شناسایی می‌کنیم. وجه تمایز بعدی ما با دیگر دانشگاه‌ها همان بحث ورزش حرفه‌ای است؛ چراکه ما باشگاه فرهنگی و ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی را داریم. همچنین ما امروز 25 تیم ورزشی در رشته‌های مختلف را در اختیار داریم که در لیگ‌های حرفه‌ای و در سطح کشور حضور پیدا می‌کنند، درحالی‌که دیگر مراکز آموزش عالی فعالیتی را در عرصه حرفه‌ای ندارند، دانشگاه آزاد اسلامی درکنار تیم‌های خصوصی و دولتی که به‌صورت حرفه‌ای در ورزش فعالیت می‌کنند، حضور دارد و بعضا در بسیاری از لیگ‌ها نیز قهرمان کشور شده‌ایم، به‌طور مثال اخیرا در لیگ ووشوی کشوری توانستیم مقام اول را کسب کنیم.» رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «حضور ما در عرصه ورزش حرفه‌ای باعث می‌شود به دانش آموزان مان در مدارس سما و دانشجویان‌مان اعلام کنیم که اگر می‌خواهند به‌صورت تخصصی در یک‌رشته ورزشی به فعالیت بپردازند، این بستر برای آنها فراهم است، درحالی‌که دانشگاه‌های دیگر حتی اگر بخواهند در عرصه حرفه‌ای به فعالیت بپردازند نیز چون تیمی برای این کار ندارند، مجبور می‌شوند دانشجویان خود را به دیگر تیم‌ها معرفی کنند.» او گفت: «دوومیدانی، تکواندو، ووشو، کاراته، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، قایقرانی، تیروکمان، تیراندازی با اسلحه و... جزء رشته‌هایی است که ما در آنها به‌صورت حرفه‌ای فعال هستیم و مسابقات لیگ سراسری حضور داریم و از این طریق امکان فعالیت ورزشی را برای دانشجو، کارمند و هیات علمی فراهم کرده‌ایم. از سوی دیگر بسیاری از مربیان‌مان نیز از اعضای هیات علمی واحدها هستند. در اصل ما به‌حدی پتانسیل داریم که هم کادر فنی رشته‌های ورزشی را تامین کنیم و هم استعدادیابی دانشجویان را انجام می‌دهیم.»

لشگری خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته به‌دلیل شرایط کرونایی به طراحی و راه‌اندازی سامانه غیرحضوری مسابقات برای اولین‌بار در سطح کشور اقدام کرد و 690 نفر در این مسابقات که تا اردیبهشت‌ امسال ادامه داشت، شرکت کردند و بعد از داوری‌ها قهرمانان مشخص شدند. برای اینکه در ایام کرونا فعالیت جسمی افراد ادامه داشته باشد، از طریق این سامانه فعالیت‌ها را دنبال کردیم و امیدواریم بتوانیم لیگ همگانی را هم از این طریق تداوم دهیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار