• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۰۱ - ۰۲:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام نور:

متولیان ورزش در دانشگاه‌ها؛ دلیل ضعف در فعالیت‌های ورزشی هستند

وقتی در مدارس ورزش نادیده گرفته می‌شود و متولی درستی برای این حوزه نداریم، طبیعی است که در دانشگاه نمی‌توان کار جدی کرد؛ چراکه ما دانشجویانی را داریم که حتی فقر حرکتی دارند قطعا با توجه به چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار داشت که اتفاق ویژه در عرصه ورزش دانشگاهی رخ دهد.

متولیان ورزش در دانشگاه‌ها؛ دلیل ضعف در فعالیت‌های ورزشی هستند

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: فرناز ترابی، مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام نور هم از دیگر مسئولانی است که معتقد است ورزش در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود و طبیعی است که دانشگاه‌ها هم نتوانند آنطور که باید به این مقوله بپردازند. او دراین‌باره گفت: «متاسفانه تربیت‌بدنی در سطح کلان کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو است و بودجه‌ای که حتی برای وزارت ورزش اختصاص پیدا می‌کند به نسبت دیگر وزارتخانه‌های کشور به‌شدت محدود است و همین نگاه را در سطح دانشگاه‌ها هم شاهد هستیم.»

او ادامه داد: «اگر سلامت جسم و بالطبع روان در افراد وجود نداشته باشد، تمام حوزه‌های زندگی فرد با مشکل روبه‌رو می‌شود، بااین‌حال هنوز اهمیت ورزش در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود، البته باید چرایی این مساله در کشور آسیب‌شناسی و مشخص شود که سرچشمه آن از وزارت آموزش‌وپرورش است یا دیگر بخش‌های کشور در آن دخیل هستند. واقعیت این است که ما نتوانستیم در کودکان اهمیت این مقوله را نهادینه کنیم و همین مساله باعث می‌شود تمام حوزه‌ها را تحت‌الشعاع قرار بگیرد.»

تمایل زیادی به فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه‌ها وجود دارد

مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام نور با تاکید بر اینکه ورزش مقوله جدا از فرهنگ نیست، اظهار داشت: «دانشجو با توجه به اینکه ذاتا رقابت‌پذیر است، تمایل زیادی به انجام فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه‌ها دارند، اما آنطور که باید بستر برای فعالیت آنها در دانشگاه‌ها فراهم نیست. البته باید به این مساله هم اشاره کنم که ما حتی در ایام کرونا هم فعالیت‌ها را تعطیل نکردیم و توانستیم دوره‌هایی مانند دانش‌افزایی ورزشی و... را طراحی و به‌صورت مجازی آن را برگزار کنیم. مشارکت 25 هزار نفر از دانشجویان، اساتید و کارکنان در این رویداد نشان می‌دهد که تمایل به شرکت در چنین برنامه‌هایی از سوی دانشجویان وجود دارد.»

ترابی گفت: «دلیل کمرنگ بودن فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه‌ها را می‌توان مسئولان مرتبط با این حوزه دانست؛ چراکه حتی می‌توان برخی رویدادهایی را برگزار کرد که حتی هزینه خاصی را نیز به دانشگاه تحمیل نکرد. واقعیت این است که می‌توان بدون بودجه هم اقداماتی را انجام داد و تنها کافی است متولیان این امر انگیزه کافی را داشته باشند، قطعا اگر فرد مسئول خودش از حوزه ورزش باشد، می‌تواند کارها را ‌پیش ببرند.»
او تصریح کرد: «یکی از مشکلات ما این است که عموم مسئولان مرتبط با حوزه تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها افراد ورزشی‌ای نیستند؛ چراکه نگاه کلی سیستم‌های دولتی به مقوله ورزش نگاه درستی نیست و بودجه‌ای که به آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها برای مقوله ورزش اختصاص پیدا می‌کند، بسیار ناچیز است و همین مساله مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.»

مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام نور خاطرنشان کرد: «وقتی در مدارس ورزش نادیده گرفته می‌شود و متولی درستی برای این حوزه نداریم، طبیعی است که در دانشگاه نمی‌توان کار جدی کرد؛ چراکه ما دانشجویانی را داریم که حتی فقر حرکتی دارند قطعا با توجه به چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار داشت که اتفاق ویژه در عرصه ورزش دانشگاهی رخ دهد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار