• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۳۱ - ۰۰:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزینه‌های جانشینی مرد هلندی به خط شدند

کومان و انتخاب‌های عجیبش

شاگردان رونالد کومان در مصاف خانگی برابر گرانادا خیلی زود گل خوردند و سختی زیادی کشیدند تا درنهایت توانستند این گل را جبران کنند. با این حال توقف خانگی برابر تیمی همچون گرانادا برای هواداران و مدیران باشگاه اصلا قابل‌قبول نیست و این مربی هلندی حالا یک قدم دیگر به برکناری نزدیک شده است.

کومان و انتخاب‌های عجیبش

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: یک تساوی دیگر برای رونالد کومان به‌معنای نزدیک‌تر شدن به درهای خروجی باشگاه بارسلونا تعبیر شده است. شاگردان او در مصاف خانگی برابر گرانادا خیلی زود گل خوردند و سختی زیادی کشیدند تا درنهایت توانستند این گل را جبران کنند. با این حال توقف خانگی برابر تیمی همچون گرانادا برای هواداران و مدیران باشگاه اصلا قابل‌قبول نیست و این مربی هلندی حالا یک قدم دیگر به برکناری نزدیک شده است. کومان در نوکمپ جایگاه مستحکمی ندارد و با عملکردی که در ماه‌های اخیر داشته نتوانسته انتظارات را برآورده کند. به همین دلیل مدت‌هاست شایعه اخراجش توسط خوان لاپورتا شنیده می‌شود و اگرچه در ظاهر مدیر باشگاه از او حمایت می‌کند اما در پشت‌پرده از روند نتیجه‌گیری بارسا راضی نیست و به‌دنبال راهی برای قطع کم‌هزینه این همکاری می‌گردد. لاپورتا پس از اینکه در حفظ لئو مسی ناکام ماند تحت‌فشار زیادی از سوی هواداران قرار دارد و اگر نتواند روند نتیجه‌گیری تیم را بهتر کند به سختی قادر خواهد بود به کارش در این باشگاه ادامه دهد.

خبری از تیکی تاکا نیست

بارسا درحالی قرار بود در زمین خود به مصاف گرانادا برود که این تیم تا پیش از این مسابقه هیچ بردی در این فصل کسب نکرده بود و وقتی در همان دقیقه 2 از میزبان خود پیش افتادند، مشخص شد آبی و اناری‌ها در این دیدار هم کار سختی پیش‌رو خواهند داشت. گل دقایق پایانی آرائوخو باعث شد بارسا از یک شکست خانگی فرار کند اما این به معنی رضایت هواداران از عملکرد تیم نخواهد بود. آنها از همان پیش از شروع مسابقه نشان دادند چندان از روند تیم خود رضایت ندارند و درحالی که 40‌هزار بلیت برای این دیدار فروخته می‌شد تنها 27 هزار نفر در نوکمپ حاضر شدند تا بازی تیم‌شان را از نزدیک تماشا کنند. جالب اینکه گرانادا تا پیش از ماه آوریل امسال هر 24 بازی قبلی خود در این ورزشگاه را باخته بود اما دوشنبه شب تا آستانه دومین برد در زمین بارسلونا طی کمتر از 5 ماه پیش رفت.

بارسلونا به وضوح از تیمی که در سال‌های قبل فوتبالی مالکانه و مبتنی‌بر تیکی‌تاکا ارائه می‌کرد، فاصله گرفته است. کومان در این بازی از هر روشی استفاده کرد تا تیمش به گل برسد و اصلی‌ترین ایده او ارسال روی دروازه حریف بود. اتفاقی که کمتر در بازی‌های این تیم شاهد بودیم و در این بازی بازیکنان تیم 54 سانتر انجام دادند که در 5 سال گذشته در دیدارهای این تیم بی‌سابقه بود.

مرد هلندی در 20 دقیقه پایانی دیدار تیمش به سراغ ایده‌ای عجیب رفت و مثلث تهاجمی تیمش را با دو مدافع میانی (جرارد پیکه و آرائوخو) درکنار لوک دی‌یونگ تشکیل داد. درنهایت ارسال‌های پیاپی این تیم نتیجه داد و آرائو خود گل تساوی را زد. با این حال این شیوه بازی اصلا موردانتظار هواداران نیست و آنها انتظار دارند تیم‌شان با همان شیوه‌ای که طی سالیان اخیر با آن شناخته شده و به موفقیت‌های زیادی رسیده همچنان به سمت دروازه حریفان حمله کنند.

روشی که یوهان کرویف در این باشگاه پایه‌گذاری کرد و پپ گواردیولا آن را به بهترین شکل تکمیل کرد. البته نباید فراموش کرد که گواردیولا در آن سال‌ها یک مسی آماده و مهارنشدنی در ترکیب تیمش داشت که می‌توانست در کنار ژاوی و اینیستا این روش را به بهترین شکل پیاده کند.

ستاره آرژانتینی در تابستان از این باشگاه جدا شد و به این ترتیب دوران جدیدی در تاریخ این باشگاه اسپانیایی آغاز شد. دورانی که دیگر خبر از ستاره‌هایی چون مسی، گریزمان، سوارز، ژاوی و اینیستا نیست و آنها باید روی بازیکنانی چون پدری و دپای حساب کنند. رسانه‌های اسپانیایی پس از این دیدار به‌شدت از عملکرد بارسا انتقاد کرده و معتقد بودند این تیم فاصله بسیار زیادی با فرم مطلوب خود دارد و دیگر آن شیوه منحصربه‌فرد و شناخته‌شده سابق را در زمین پیاده نمی‌کنند. کومان اما در نشست خبری پس از بازی به دفاع از عملکرد خود و تیمش پرداخت و گفت: «روش بازی تیم بستگی به این دارد که شما چه نفراتی را در اختیار دارید. چگونه ما باید تیکی تاکا بازی کنیم، درحالی که شرایط آن را نداریم و فضای کافی نیز در این‌باره در اختیار ما نیست؟ ما براساس شرایطی که تیم دارد درباره شکل بازی خود تصمیمی می‌گیریم و برای این توقعات باید نگاهی نیز به ترکیب تیم داشته باشید. در این بازی هم اگر کمی بیشتر زمان داشتیم، می‌توانستیم به برتری برسیم. بارسلونای امروز با تیم 8 سال پیش مسلما متفاوت است. ما دوست داریم به روش بارسا بازی کنیم اما در ترکیب تیم بازیکنانی که در نبردهای یک در مقابل یک موفق باشند یا سرعت بالایی داشته باشند را نداشتیم و به همین دلیل نباید از این نمایش ناراضی باشید. ما در این دیدار با روش 3-3-4 بازی کردیم اما دمیر و کوتینیو در کناره‌ها بازیکنان سرعتی نبودند و نمی‌توانستیم مانند زمانی‌که آنسو فاتی یا عثمان دمبله در زمین هستند بازی کنیم.»

گزینه‌های هیات‌مدیره

بارسا در این دیدار غایبان زیادی داشت و کومان به‌نوعی دستش برای انتخاب ترکیب اصلی بسته بود. مصدومیت نفراتی چون جوردی آلبا، پدری، آنسو فاتی، مارتین برایت‌وایت، عثمان دمبله و سرخیو آگرو سبب شده بود او مجبور شود تا از برخی نفرات جوان تیمش در این بازی استفاده کند. او همچنین در تابستان بازیکنانی چون مسی، گریزمان، امرسون رویال و میرالم پیانیچ را از دست داد که می‌توانستند در این شرایط کمک زیادی به او کنند. درنهایت در این دیدار مدافع اروگوئه‌ای تیمش بود که روی سانتر گاوی، هافبک 17ساله این تیم گل تساوی را زد و کومان را موقتا نجات داد.

البته رسانه‌های اسپانیایی معتقدند بازی پنجشنبه‌شب این تیم برابر کادیز آخرین حضور این سرمربی هلندی روی نیمکت کاتالان‌ها خواهد بود و مدیران باشگاه تصمیم دارند با هر نتیجه‌ای که در آن دیدار حاصل شود کومان را از سمت خود برکنار کنند. در این میان گزینه‌های مختلفی برای جانشینی کومان مطرح شده‌اند که در دو روز اخیر نام‌هایی چون ژاوی، آندره‌آ پیرلو، آنتونیو کونته، روبرتو مارتینز و فیلیپ کوکو بیش از همه حول و حوش این تیم شنیده می‌شود.

کومان البته اعتقاد دارد تیمش با وجود عملکرد دفاعی تیم حریف نمایش بدی در این مسابقه نداشته و وقتی از او درباره احتمال برکناری‌اش از این تیم سوال می‌شود، این‌گونه پاسخ می‌دهد: «فعلا دوست ندارم درباره آینده‌ام صحبت کنم.» همین جواب او نشان می‌دهد چندان درباره ادامه حضورش در این تیم مطمئن نیست و شاید به‌زودی شاهد برکناری‌اش پس از حدود یک‌سال حضور در این باشگاه باشیم.

ژاوی یکی از مربیانی است که بارها بین کاندیداهای حضور در نوکمپ قرار داشته اما درنهایت هربار به دلیلی بازگشت او به تیم سابقش ناموفق بوده است. در زمان بارتومئو او تصمیم داشت ژاوی را به‌جای والورده منصوب کند اما هافبک سابق کاتالان‌ها و سرمربی کنونی السد تمایلی به کار با تیم مدیریتی آن زمان باشگاه نداشت و درنهایت حضورش در این تیم منتفی شد. پس از اخراج کیکه ستین باز هم نام ژاوی به‌عنوان یکی از گزینه‌های حضور در نوکمپ مطرح بود و درحالی‌که مسی هم تمایل زیادی داشت تا هم‌بازی سابقش روی نیمکت تیم بنشیند اما باز هم این اتفاق رخ نداد و قرعه به نام رونالد کومان افتاد. حالا با جدی شدن اخبار مربوط به جدایی این مربی باز هم نام ژاوی به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شده و البته با توجه به بندی که در قراردادش با السد گنجانده، برای حضور در بارسا مشکلی نخواهد داشت. با این حال شاید شرایط کنونی تیم و وضعیت نابسامان باشگاه باعث شد او باز هم تمایلی به این سمت نشان ندهد.

آندره‌آ پیرلو دیگر نامی است که از سوی رسانه‌ها برای جانشینی کومان مطرح شده و این مربی جوان ایتالیایی نیز بین گزینه‌ها قرار دارد. البته با توجه به اینکه پیرلو فصل پیش در یوونتوس نتوانست موفق باشد و تیم قهرمان ایتالیا را در رتبه سوم جدول لیگ قرار داد به نظر نمی‌رسد در شرایط کنونی گزینه مناسبی برای نشستن روی نیمکت آبی و اناری‌ها باشد. نفر بعدی در این فهرست آنتونیو کونته است که او با تجربه بالای خود می‌تواند تیم را از بحران خارج کند اما به گفته خبرنگاران ایتالیایی ظاهرا فعلا تصمیمی برای بازگشت به دنیای مربیگری ندارد و ترجیح می‌دهد پس از جدایی از اینترمیلان برای یک‌سال استراحت کند. به این ترتیب به نظر می‌رسد این مربی ایتالیایی شانس چندانی برای حضور در بارسا نداشته باشد.

فرصت بیشتر به کومان

بارسا اگرچه شرایط خوبی ندارد اما برای تغییر و تحول در نیمکت خود شرایط دیگری را نیز مدنظر دارد و به همین دلیل فورا به‌دنبال برکناری کومان نیست. بارسا پنجشنبه‌شب در زمین کادیز رده سیزدهمی به مصاف این تیم می‌رود و سپس باید روز یکشنبه از لوانته میزبانی کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد شاید مدیران باشگاه کمی بیشتر صبر کنند تا در موقعیت مناسبی سرمربی خود را تغییر دهند. از طرف دیگر هنوز گزینه‌ای قطعی برای جانشینی او مشخص نشده و به همین دلیل شاید حتی تا چند بازی آینده تغییری روی نیمکت کاتالان‌ها ایجاد نشود. از طرف دیگر بارسا برای فسخ قرارداد کومان باید حدود 12میلیون یورو به این مربی پرداخت کند و به این ترتیب شاید حتی تا پیش از تعطیلات فیفادی بعدی شاهد برکناری او نباشیم. بارسا پس از این دو بازی باید در لیگ قهرمانان به مصاف بنفیکا برود و سپس در دیداری حساس و مهم برابر اتلتیکو‌مادرید قرار گیرد.

پس از این دیدار دیدارهای ملی آغاز می‌شود و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین گزینه‌های آنها فعلا هدایت تیم ملی بلژی را برعهده دارد شاید تا آن زمان کومان را روی نیمکت خود حفظ کنند. مدیران باشگاه معتقدند روبرتو مارتینز می‌تواند بهترین گزینه در شرایط کنونی باشد و در طولانی‌مدت می‌تواند تیم را از بحران خارج کند. این مربی اسپانیایی که اصلیتی کاتالان دارد می‌تواند در شرایط کنونی انتخابی مناسب برای باشگاهی باشد که در یکی از بدترین شرایط تاریخ خود به‌سر می‌برد. به همین دلیل آنها منتظرند تا در بهترین شرایط پیشنهاد خود را به مارتینز و فدراسیون فوتبال بلژیک ارائه کنند تا بتوانند او را برای ادامه فصل به خدمت بگیرند. البته آنها پیش از این نیز کومان را از تیم ملی هلند جدا کرده و به بارسلون بردند اما درنهایت هر سه طرف متضرر شدند. بارسا و کومان فصل خوبی را پشت‌سر نگذاشتند و هلند نیز در یورو 2020 ناکام شد. حالا این‌بار شاید مشابه چنین روندی برای بلژیک در جام جهانی 2022 رخ دهد.

یکی دیگر از گزینه‌های این باشگاه فیلیپ کوکو است که او هم هلندی است و سابقه نشستن روی نیمکت تیم دربی کانتی را در کارنامه دارد اما این مربی نیز جوان است و به نظر نمی‌رسد شانس زیادی برای رفتن به نوکمپ داشته باشد. از طرف دیگر رسانه‌های انگلیسی از تمایل بارسا برای به خدمت گرفتن برندان راجرز، سرمربی کنونی لسترسیتی خبر می‌دهند و معتقدند او نیز بین گزینه‌های جانشینی کومان قرار دارد. راجرز که در لسترسیتی دورانی نسبتا موفق را سپری کرده پیش از این نیز بین گزینه‌های مربیگری در بارسا نامش دیده می‌شد و حالا ظاهرا دوباره مورد توجه مدیران باشگاه قرار گرفته است.

اعتماد به جوانان

کومان در طول دوران حضورش در بارسا تلاش کرده تغییراتی را در این تیم ایجاد کند و به‌خصوص پس از جدایی لئو مسی به‌دنبال استفاده بیشتر از استعدادهای جوان و آینده‌دار تیمش بوده است. اعتماد به بازیکنانی چون پدری، دمیر، گاوی و بالده باعث شده این تیم به آینده خود امیدوار شود و به نظر می‌رسد او بیش از اینکه به خرید ستاره‌های جدیدی علاقه‌مند باشد بیشتر به‌دنبال ساخت تیمی برای سال‌های آینده است.

گاوی که در بازی دوشنبه‌شب پاس تنها گل تیمش را داد تنها 17 سال سن دارد و می‌تواند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. کومان در دیدار برابر بایرن مونیخ هم وقتی دید تیمش توان لازم برای جبران نتیجه را ندارد به نفرات جوان تیمش مثل همین گاوی و دمیر فرصت داد تا حضور در دیداری مهم و حساس را تجربه کنند. این بازیکن در مصاف با گرانادا نیز از دقیقه 60 به‌جای کوتینیو راهی زمین شد و عملکرد خوبی ارائه کرد. او 18 پاس موفق ازجمله پاس گل به آرائوخو داشت و نشان داد در صورتی‌که فرصت بیشتری برای بازی داشته باشد می‌تواند عملکرد خوبی در ترکیب تیمش ارائه کند. گاوی که از محصولات آکادمی باشگاه است و در تیم‌‌های پایه بارسا بازی کرده است حالا به لطف کومان فرصت بازی در لباس تیم اصلی را نیز پیدا کرده است.

رونالد آرائوخو نیز دیگر بازیکنی است که در دوران کومان شانس خوبی برای بازی پیدا کرده است و حالا به‌تدریج به یکی از مهره‌های ثابت تیم در خط دفاعی تبدیل شده است. این مدافع 22 ساله در مصاف با گرانادا ستاره تیمش بود و با سه شوت در چارچوب، 5 ضربه سر موفق، برتری در 11 نبرد با بازیکنان حریف و همچنین موفقیت در 11 دوئل هوایی نمایشی عالی در ترکیب تیمش داشت و حالا بالاتر از بازیکنان با تجربه‌ای همچون پیکه، لنگله و اومتیتی به انتخاب نخست مرد هلندی برای حضور در قلب خط دفاعی این تیم تبدیل شده است. کومان حتی در دقایقی که تیمش به گل نیاز داشت این بازیکن را به خط حمله برد تا با استفاده از قدرت سرزنی خوبی بتواند بازی را به تساوی بکشاند که درنهایت به این هدف هم رسید. این مدافع جوان در ادامه فصل می‌تواند به بهتر شدن شرایط تیمش در فاز دفاعی کمک کند و با توجه به اینکه بارسا در سال‌های اخیر همواره از نبود یک مدافع میانی خوب و آماده ضربه خورده به نظر می‌رسد آرائوخو می‌تواند همان گمشده بارسا باشد. او در این دیدار درکنار اریک گارسیا، دیگر مدافع جوان تیم نمایش خوبی در خط دفاع داشتند و تنها یک‌بار در همان دقایق نخست بازی دروازه این تیم باز شد. البته درخشش برابر تیمی همچون گرانادا نمی‌تواند معیار مناسبی برای سنجش میزان موفقیت این زوج جدید خط دفاعی بارسا باشد و در دیدارهای بعدی باید ثابت کنند استحقاق حضور در ترکیب اصلی تیم خود را دارند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار