• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۳۰ - ۰۲:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عضو بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گرگان:

وزیر جدید باید نگاه دغدغه‌مندانه به دانشگاه فرهنگیان داشته باشد

مهم‌ترین موردی که درباره وزارت جدید آموزش‌وپرورش وجود دارد این است که چیزی که روی کار می‌آید باید نگاه دغدغه‌مند نسبت به مجموعه دانشگاه فرهنگیان و آموزش‌وپرورش داشته باشد.

وزیر جدید باید نگاه دغدغه‌مندانه به دانشگاه فرهنگیان داشته باشد

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: مرضیه تعقلی، دانشجوی دبیری الهیات دانشگاه فرهنگیان گرگان و عضو بسیج دانشجویی این دانشگاه درخصوص مطالبات دانشجویان از وزیر آینده آموزش‌وپرورش گفت: «مهم‌ترین موردی که درباره وزارت جدید آموزش‌وپرورش وجود دارد این است که چیزی که روی کار می‌آید باید نگاه دغدغه‌مند نسبت به مجموعه دانشگاه فرهنگیان و آموزش‌وپرورش داشته باشد. به‌عنوان اصلی‌ترین مسیر جذب نیرو و رفع کردن کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش می‌توان دانشگاه فرهنگیان را با نگاه دغدغه‌مندانه و متحولانه در مسیر رشد بسیار خوبی قرار بدهد. اینکه وزیر جدید درک درستی از مسائل دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان داشته باشد و آن را جزء دغدغه‌های خود بداند بسیار مهم است. این دانشگاه تا حدی اهمیت دارد که رهبری بر روی آن تاکید داشته‌اند و باتوجه به تاکید رهبری برای این دانشگاه آن را اصلی‌ترین مسیر جذب معلمان بداند و برای ارتقای کمی و کیفی آن برنامه داشته باشد و مجدانه پیگیر مسائل آن باشد.»

وی ادامه داد: «اگر این نگاه دغدغه‌مند به دانشگاه فرهنگیان وجود نداشته باشد در سایر ابعاد نیز دچار مشکلات زیادی خواهیم شد. عدم وجود نگاه متخصصانه و دغدغه‌مند در این حوزه از تجربیات دولت‌های گذشته نشأت گرفته است که دانشگاه را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است و دغدغه ما برای وجود نگاهی که دانشگاه را می‌فهمد از زمان روی کار آمدن مسئولانی که فهم و نگاه صحیحی به دانشگاه‌ فرهنگیان نداشتند شکل گرفت. افرادی که به‌خاطر بنیان‌های نظری‌ که داشتند دانشگاه را به‌عنوان سربار وزارتخانه می‌دانستند؛ چراکه باید هزینه زیادی برای تربیت نیروی متخصص انجام می‌دادند که با بخشی از سیاست‌های پولی آنها در تضاد بود و باعث شد که مسئولان آن‌طور که باید به این دانشگاه توجه نکنند و سال‌ها این دانشگاه ندیده گرفته شد و حتی شاهد این بودیم که رئیس‌جمهور دولت گذشته که به‌عنوان رئیس هیات‌علمی دانشگاه بود، اصلا به دانشگاه سر نمی‌زد و این دانشگاه برای او موضوعیتی نداشت و به آن بها نمی‌داد. اساسا بنیان فکری و نظری که مسئولان دارند بسیار می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اگر این دانشگاه برایشان در اولویت نباشد، مشکل‌ساز خواهد شد.»

تعقلی افزود: «موضوع بودجه مساله مهمی است که ما انتطار داریم به آن نگاه درستی شود. انتظار داریم وزیری که می‌آید تلاش کند تا بودجه در ساختار تعلیم و تربیت به‌طور کلی و در دانشگاه فرهنگیان به‌طور خاص افزایش پیدا کند. این مساله بسیار مهم است؛ چراکه بسیاری از مشکلات امروز ما در دانشگاه فرهنگیان معلول کمبود بودجه است که به دلیل بی‌تدبیری مدیران و سیاستگداران، این مهم رخ داده است. متاسفانه تلاش کافی را برای تهیه و تدارک بودجه لازم برای دانشگاه نداشتند. درواقع ما این افزایش بودجه را برای ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های دانشگاه نیاز داریم و اگر افزایش بودجه اتفاق بیفتد بسترلازم برای این ارتقا فراهم خواهد شد.»

سطح علمی دانشگاه فرهنگیان قابل قبول نیست

وی خاطرنشان کرد: «غالبا انتظار می‌رود دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان دانشگاهی که مسئولیت خطیر تربیت‌معلم را برعهده دارد از وضعیت علمی بسیار خوبی بهره‌مند باشد درحالی که این‌گونه نیست و به‌عنوان دانشجوی این دانشگاه می‌توانم اذعان کنم که سطح علمی این دانشگاه قابل قبول نیست. با وجود اینکه دانشجویان به‌شدت مستعدی دارد که می‌توانند زمینه انجام پروژه‌های مختلف پژوهشی را به بهترین نحو انجام بدهند، حتی می‌توانند بهترین رتبه‌های علمی را رقم بزنند اما متاسفانه سطح علمی ضعیفی در این دانشگاه جریان دارد و این مساله بسیار نگران‌کننده است؛ چراکه این معلم باید یک نسلی را پرورش بدهد و برای پرورش نسل باید از لحاظ علمی قوی باشد. اما متاسفانه توجهی به این مساله در دانشگاه فرهنگیان نشده است.»

او ادامه داد: «شاهد مثال این موضوع وضعیت هیات‌علمی این دانشگاه است که مدت‌هاست افزایش جذب نداشته و یک‌سری از اساتید منتظر هستند تا عضویت آنها در هیات‌علمی دانشگاه تایید بشود اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و درحالی که نسبت استاد به دانشجو یک به ۸۰ باید باشد متاسفانه تا چهار سال آینده با توجه به استاندارد جهانی که وجود دارد، ۸۰ درصد این اعضای فعلی هیات‌علمی هم بازنشست می‌شوند و با وضعیت نا‌بسامانی روبه‌رو خواهیم شد چنانچه همچنان وضعیت جذب هیات‌علمی معلق باشد.»

   آموزش‌وپرورش نباید درگیر مسائل سیاسی شود

این دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: «یکی از مسائلی که در مورد وزیر آموزش‌وپرورش اهمیت بسیار زیادی دارد این است که انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش باید بدون توجه به جناح‌های سیاسی باشد؛ چراکه آموزش‌وپرورش وزارتی است که نباید درگیر مسائل سیاسی و حزب‌بازی‌های سیاسی شود و نباید متصل به یک جریان فکری خاص باشد که به سمت‌وسوی خاصی هدایت شود و مجبور به اجرای سیاست‌های یک جریان خاص باشد. گرچه ما شاهد این بودیم که وزیر پیشنهادی رئیسی علی‌رغم نقدهایی که به او وارد بود اما وابسته به هیچ جریان خاصی نبود و امیدوارم رئیسی در انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش این فاکتور را به جد مورد اهمیت قرار بدهد. البته نکته مهمی که در استقلال وزیر وجود دارد این است که وزیر مستقل وقتی روی کار بیاید نیروهای مستقلی هم روی کار می‌آورد و مجبور نیست افراد حزب و جریان خاصی را در وزارتخانه مستقر کند که اتفاقات تاسف‌باری در انتصابات رقم بخورد و افرادی بدون تخصص و صرفا به جهت حزب و جریان منتصب به مسئولیتی شوند. این مشکلی بود که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم و مسئولانی بدون تخصص در جایگاه‌های مختلف آموزش‌وپرورش بودند که دغدغه هم نداشتند و همین موجب می‌شد بسیاری از چالش‌ها به‌درستی حل نشود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار