• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۲۹ - ۰۲:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دبیر کانون معرفت رضوی واحد بهبهان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

کانون معرفت رضوی دانشگاه آزاد بهبهان مجری موفق طرح شهید سلیمانی

اخیرا کانون معرفت رضوی دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان با گروه جهادی شهید رمضانی طرح مشترکی را برای کمک به مردم مناطق محروم سیستان‌وبلوچستان آغاز کرده است که طی آن تهیه بسته‌های معیشتی تاکنون برای مردم مناطق محروم این استان که سنی هم هستند انجام گرفته است.

کانون معرفت رضوی دانشگاه آزاد بهبهان  مجری موفق طرح شهید سلیمانی

سیده‌مریم آریغ، دبیر کانون معرفت رضوی بهبهان و عضو شبکه سراسری معرفت رضوی با اشاره به فعالیت‌های این کانون در احداث قرارگاه مبارزه با کرونا گفت: «از اسفند سال ۹۸ قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان تاسیس شد. درواقع طراحی کار با کانون معرفت رضوی دانشگاه بود که بسیج دانشجویی نیز برای مشارکت در این کار درخواست همکاری داد و از همان روزهای ابتدایی در کنار کانون معرفت رضوی فعالیت کرد.»

وی ادامه داد: «اقدامات این قرارگاه شامل ضدعفونی کردن معابر بود که توسط برادران انجام می‌شد و دوخت ماسک و شیلد که توسط خواهران انجام می‌گرفت و تا شهریورماه سال ۹۹ دوخت ماسک ادامه پیدا کرد. همچنین ذیل این قرارگاه اقدامات مختلفی ازجمله تامین ارزاق برای خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا، تامین جهیزیه برای دختران خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا و ایجاد اشتغال برای این خانواده‌ها بود. در کنار اینها برای تشکیلات معرفت رضوی توانستیم در حین انجام این فعالیت‌های جهادی کادرسازی خوبی برای کانون معرفت رضوی داشته باشیم و حدود ۴۰ نیروی فعال جذب شد که باعث شد در ادامه این مدت فعالیت‌های بسیار زیادی با همین نیروهای فعال انجام بدهیم. برای مثال همین کارگاه دوخت ماسک و شیلد به این صورت راه‌اندازی شد که هزینه‌های خرید ماسک و گان در شهر بالارفته بود و تامین آن برای مردم دشوار شده بود. به همین سبب برای اینکه بتوانیم هزینه‌ها را به ثبات برسانیم و شهر به حالت تعادل اولیه برگردد این کارگاه‌ها را راه‌اندازی کردیم که بعد از یک مدت زنان سرپرست خانوار هم به این کارگاه اضافه شدند که تامین هزینه معیشت هم برایشان می‌شد.»

آریغ ادامه داد: «طرحی را به جشنواره نجم فرستادیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در آن ما برای زنان سرپرست خانوار بخشی را درنظر گرفته بودیم تا بتوانند تامین معیشت داشته باشند و ساماندهی شوند. پس از اینکه قرارگاه به ثبات رسید از این بانوان سرپرست خانوار که به یک توانمندی و مهارتی رسیده بودند فرآیند اشتغال‌شان را حفظ کردیم و علاوه‌بر اینکه در خانه دوخت ماسک را انجام می‌دادند، بازار کار هم توسط قرارگاه ما برای آنها فراهم می‌شد که موجب خیرات و برکات زیادی برای خانواده‌های زنان سرپرست خانوار شد.»

دبیر کانون معرفت رضوی بهبهان خاطرنشان کرد: «فعالیت‌های قرارگاه مبارزه با کرونا به همین‌جا ختم نمی‌شود بلکه این قرارگاه با بیمارستان‌ها هم همکاری داشته و غالب برادران عضو قرارگاه در بیمارستان‌ها به کادر درمان کمک می‌کردند و همچنین یکی از اعضای کانون معرفت رضوی، مسئول طرح شهید سلیمانی در شهرستان بهبهان شد و از این طریق اجرای پروژه شهید سلیمانی هم برعهده اعضای کانون معرفت رضوی شد که هنوز هم ادامه دارد و امروز شهرستان بهبهان بیشترین همکاری را در واکسیناسیون داشته که به‌زودی به یکی از شهرهای سفید کشور تبدیل خواهد شد.»

وی افزود: «این همکاری‌ها هم در فرآیند واکسیناسیون، هم در تست گرفتن از مردم و هم همکاری در قسمت‌های اداری انجام شد و یکی از افتخارات کانون معرفت رضوی این است که هم مسئول طرح شهید سلیمانی بود و هم تمام اعضای فعال آن هم‌اکنون بین ۱۰ تا ۲۰ نفر به‌طور فعالانه در طرح شهید سلیمانی فعالیت می‌کنند. این طرح یک طرح کشوری است که طی آن خانه‌به‌خانه فرآیند چک کردن سلامتی افراد خانواده انجام می‌شد و نیز همچنین مشخص می‌شد که چه کسانی کرونا دارند و چه کسانی نه‌. این طرح در کل شهر انجام شد و بعد از اینکه پیک چهارم و پنجم کرونا را داشتیم اقدام به تاسیس مراکز پزشکی کردیم و در یک درمانگاهی در مرکز شهر مستقر شدیم که تمام فرآیندهای مرتبط با کرونا اعم از تست‌گیری برای کرونا تا واکسیناسیون در این مرکز انجام می‌شد. تمام این اقداماتی که نام برده شد فعالیت‌های عملیاتی ما بود، درحالی‌که فعالیت‌های محتوایی زیادی هم در کانون معرفت رضوی انجام شده است که ازجمله آن می‌توان به آماده کردن چکیده‌ای از محتواهای دوره‌های معرفت رضوی برای ارائه نزد رهبر انقلاب به‌عنوان فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد. همین‌طور دوره‌های مطالعاتی مثل بانوی تراز، انسان ۲۵۰ساله و طرح کلی مقام‌معظم‌رهبری و صحیفه سجادیه به‌صورت مباحثه‌ای از سوی اعضای کانون معرفت رضوی و قرارگاه مبارزه با کرونا برگزار می‌شد که در جهت ارتقا و رشد معنوی و فکری اعضا درنظر گرفته شده بود.»

آریغ همچنین یادآور شد که اخیرا این کانون از ذیل معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خارج شده و زیرمجموعه نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است  و آنها همچنان پرتلاش‌تر از قبل درحال فعالیت هستند.

وی در پایان تصریح کرد: «اخیرا کانون معرفت رضوی دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان با گروه جهادی شهید رمضانی طرح مشترکی را برای کمک به مردم مناطق محروم سیستان‌وبلوچستان آغاز کرده است که طی آن تهیه بسته‌های معیشتی تاکنون برای مردم مناطق محروم این استان که سنی هم هستند انجام گرفته است. در ابتدا بازدیدی که از این مناطق داشتیم متوجه فقر شدید در برخی طوایف شدیم به‌طوری‌که برای برخی چای و نان قوت غالب بود یا اسپندی که همه ما دود می‌کنیم را به‌عنوان آذوقه برای خوردن استفاده می‌کردند. متاسفانه شرایط تحصیلی هم برای دختران این منطقه فراهم نبود و مشکلات زیادی اعم از اقتصادی، فرهنگی، دینی و... گریبانگیر این منطقه شده بود که با شناسایی این مشکلات تمام توان خود را برای حل آن به کار گرفتیم و همان‌طور که توضیح دادم، در گام اول تامین معیشت را در دستورکار خودمان قرار دادیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار