• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۲۹ - ۰۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از وضعیت بازگشایی دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف گزارش می‌دهد

بازگشت به دانشگاه با رعایت تمام تمهیدات لازم

درحالی که هنوز عفونت کووید-19 در بسیاری از ایالت‌های آمریکا در جریان است، حدود هزار موسسه آموزشی از حدود چند هفته پیش سال تحصیلی جدید و ترم پاییزه دانشگاه‌ها را به‌صورت حضوری و با حضور دانشجویان آغاز کرده‌اند. تقریبا از اواسط ماه آگوست بود که دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا راهی کلاس‌های درس شده‌اند تا بتوانند بار دیگر آموزش‌های حضوری را تجربه کنند.

بازگشت به دانشگاه با رعایت تمام تمهیدات لازم

ندا اظهری، مترجم: از یک‌سال و نیم گذشته که همه‌گیری کرونا در دنیا آغاز شد، ناگهان بحران عجیبی آموزش عالی و دانشگاه‌های دنیا را فرا گرفت. دانشگاه‌ها در بهتی فرو رفتند و تا چند هفته‌ای بسیاری از کلاس‌های درس تعطیل شدند. مرزهای کشورها مسدود شد و دانشجویان بین‌المللی از کشورهای محل تحصیل به وطن خود فراخوانده شدند و در این میان شماری از دانشجویان خارجی هم به دلیل بسته‌شدن مرزها در کشورهای محل تحصیل باقی ماندند و امکان بازگشت به کشورهایشان را از دست دادند. در موج‌های مختلف، دولت‌ها بارها تصمیم به بازگشایی دوباره دانشگاه‌ها گرفتند اما هربار شیوع دوباره ویروس مانع از انجام کامل این کار شد. درحال حاضر با توجه به واکسیناسیون کرونا که در بسیاری از کشورهای دنیا انجام شده، دولت‌ها امیدوارند بتوانند بازگشایی دانشگاه‌ها را در برنامه کاری خود داشته باشند.

اختیار دولت به دانشگاه‌های آمریکا برای بازگشایی

به گزارش nature، درحالی که هنوز عفونت کووید-19 در بسیاری از ایالت‌های آمریکا در جریان است، حدود هزار موسسه آموزشی از حدود چند هفته پیش سال تحصیلی جدید و ترم پاییزه دانشگاه‌ها را به‌صورت حضوری و با حضور دانشجویان آغاز کرده‌اند. تقریبا از اواسط ماه آگوست بود که دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا راهی کلاس‌های درس شده‌اند تا بتوانند بار دیگر آموزش‌های حضوری را تجربه کنند. به‌عنوان مثال دانشگاه «ایلینویز» در نظر دارد با تمهیداتی که اندیشیده، هفته‌ای دو مرتبه از تمام دانشجویان تست سریع کرونا بگیرد تا اینگونه بتواند مبتلایان احتمالی کرونا را شناسایی کرده و از شیوع آن بکاهد. از سوی دیگر، دانشگاه واشنگتن هم از دیگر دانشگاه‌هایی است که از همان یک ماه قبل کلاس‌های درس را بازگشایی کرده و دانشجویان راهی دانشگاه شده‌اند و برخی دانشجویان سال اول و سال دوم دانشگاهی برای اولین‌بار حضور در دانشگاه را به‌معنای واقعی بعد از حدود یک‌سال و نیم تجربه می‌کنند. با نبود یک استراتژی ملی برای مقابله با همه‌گیری کرونا، دولت آمریکا به دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور اختیار عمل داده است تا برای برگزاری حضوری کلاس‌های دانشگاهی تصمیم‌گیری نهایی کنند. برخی دانشگاه‌ها حدود یک ماهی است کلاس‌های حضوری خود را با حضور دانشجویان آغاز کرده‌اند و قرار است هفته‌ای دو تا سه مرتبه دانشجویان را تست کنند اما عده‌ای هم هستند که کلاس‌های آنلاین را بر شروع کلاس‌های حضوری ترجیح داده‌اند. در این میان هم عده‌ای از دانشجویان هستند که کلاس‌های حضوری را تنها با حضور تعداد محدودی از دانشجویان با استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و تست گرفتن از شماری از دانشجویان برگزار کرده‌اند. آوردن تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه به پردیس‌های شلوغ کار خطرناکی است. حدود هزار دانشگاه و کالج چهار ساله در آمریکا، به نوعی دانشجویان را به دانشگاه‌ها بازگردانده‌اند. از این تعداد، 45 دانشگاه به‌طور کامل کلاس‌های حضوری خود را برگزار کرده‌اند. 446 دانشگاه نیز عمدتا به صورت حضوری و تقریبا 600 دانشگاه هم کلاس‌های مختلفی را به صورت آنلاین و حضوری ارائه می‌دهند. اما این برنامه حتی به صورت روزانه تغییر می‌کند به‌عنوان مثال، بسیاری از دانشگاه‌ها که جسورانه‌تر عمل کرده و کلاس‌های درس را حضوری تشکیل داده‌اند، تصمیم گرفتند در آخرین لحظه، کلاس‌های دانشگاهی را به آنلاین و غیرحضوری تغییر دهند.

روسای دانشگاه‌ها که به‌دنبال برخی کلاس‌های معمولی بوده‌اند، بر اشتیاق دانشجویان برای بازگشت به دانشگاه تاکید داشته‌ و عنوان کرده‌اند که آموزش نسل بعد با آنلاین باقی ماندن کلاس‌ها به خطر می‌افتد و به همین ترتیب، به انجام پژوهش‌ها و بورسیه‌های دانشگاهی تاکید کرده‌اند. بررسی بیش از 900 دانشجوی سال اولی نشان می‌دهد حدود 40 درصد از آنها حضور در دانشگاه‌ها را به دلیل ماندگاری ویروس کرونا به تعویق خواهند انداخت. درست است که کنگره آمریکا 14.25 میلیارد دلار بودجه را برای هزینه‌های اضطراری دانشگاه‌ها اختصاص داده اما به اندازه‌ای است که نمی‌تواند حفره‌های مالی دانشگاه‌ها را پر کند. از این‌رو، این فشارهای مالی، دانشگاه‌ها را به سمتی سوق می‌دهد که کلاس‌های حضوری را برقرار کنند تا بتوانند با کمک شهریه‌های دانشجویی، خود را از این بحران نجات دهند. به گزارش الجزیره، با توجه به آمادگی دانشجویان آمریکایی برای بازگشت به دانشگاه‌ها در ترم پاییز، مدیران آموزشی در سراسر کشور، واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را برای ورود به محوطه دانشگاه الزامی کرده‌اند. این درحالی است که در برخی مناطق آمریکا، شماری از افراد واکسینه‌نشده هنوز باقی مانده و بسیاری از افراد با تزریق اجباری واکسن مشکل دارند و ترجیح می‌دهند واکسنی دریافت نکنند.

بازگشایی دانشگاه‌ها در کانادا از 20 سپتامبر

به گزارش universityaffairs، در 15 سپتامبر، دانشگاه «آلبرتا»ی کانادا اقدامات بهداشتی و ایمنی عمومی جدید را با افزایش همه‌گیری کرونا اعلام کرد. این اقدامات شامل اعلام وضعیت اضطراری و طرح جدید واکسیناسیون است. بخشی از این اقدامات، فاصله‌گذاری‌های فیزیکی را هم شامل می‌شود و به گفته دانشگاه‌ها، کلاس‌های حضوری تا 20 سپتامبر تعطیل هستند و موسسات پس از این مدت، مجاز به اجرای طرح معافیت محدودیت‌ها خواهند بود. در این طرح جدید که به طرح پاسپورت واکسن شناخته می‌شود، مشاغل و موسسات آموزشی ازجمله دانشگاه‌ها برای ادامه کار و بازگشایی کلاس‌های حضوری به کارت واکسیناسیون از دانشجویان یا نتیجه تست کرونای منفی نیاز خواهند داشت. دانشگاه «لتبریج» کانادا در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد وزارت آموزش عالی با ارسال ایمیلی به تمام موسسات، اقدامات فاصله‌گذاری جدید را تا 20سپتامبر اطلاع داده است. بسیاری از دانشگاه‌ها کلاس‌های حضوری را تا 19 سپتامبر لغو کرده‌اند و این درحالی است که کلاس‌های آنلاین همچنان ادامه دارد و کلاس‌های حضوری دانشگاه‌های کانادا قرار است طبق برنامه از پیش تعیین‌شده از 20 سپتامبر شروع به کار کنند. البته از قرار معلوم کلاس‌های آنلاین و ترکیبی همچنان همزمان با کلاس‌های حضوری ادامه خواهند داشت. بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه‌هایی چون «مونت آلیسون» در کانادا قرار است تا اول اکتبر به‌طور کامل واکسینه شوند. اما مقامات بر این نکته تاکید کرده‌اند افرادی هم که کارت واکسیناسیون در اختیار ندارند از حضور در کلاس‌های درس منع نمی‌شوند. دانشجویان می‌توانند در دانشگاه حضور یافته و به کار و تحصیل بپردازند اما باید برای افزایش سطح ایمنی و سلامت خود و دیگران، از ماسک استفاده کرده و تست‌های منظمی را که قرار است از طرف دانشگاه گرفته شود، انجام دهند. تاکنون در سپتامبر 2021 تنها چهار درصد از دانشگاه‌های کانادا کلاس‌های حضوری دانشگاهی را از سر گرفته‌اند.

کلاس‌های ترکیبی در انگلیس

به گزارش bmj، بسیاری از دانشگاه‌های انگلیس درحال بررسی بازگشایی تاخیری و تدریجی دانشگاه‌ها در ترم پاییز هستند و به احتمال زیاد کلاس‌های دانشگاهی به صورت ترکیبی حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد. دانشگاه‌ها باید بازگشت مرحله‌ای را در نظر بگیرند تا از مهاجرت گسترده همه دانشجویان طی چند هفته جلوگیری شود. دولت این کشور در برنامه‌ریزی‌های خود در نظر دارد تهویه کلاس‌های درس را بهبود بخشد تا در صورت حضور دوباره دانشجویان در کلاس‌ها، تهویه هوا بهتر انجام شود. با بازگشایی دانشگاه‌ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی هم باید رعایت شود اما طبق ضوابط، در کلاس‌هایی که نمی‌توان از تجمع جلوگیری کرد، استفاده از ماسک به‌عنوان سدی پیشگیرانه باید استفاده شود. به گزارش bbc، به‌زودی دانشگاه‌های انگلیس بازگشایی خواهند شد و برخی محدودیت‌ها حذف می‌شوند اما به‌طور قطع همه‌چیز به روال عادی خود برنمی‌گردد. دولت انگلیس به‌دنبال واکسینه کردن همه دانشجویان است اما دانشجویانی را هم که واکسینه نشده‌اند، از حضور در کلاس‌های درس منع نمی‌کند. دانشگاه‌ها فراخوان تزریق واکسن را برای دانشجویان مقطع کارشناسی اعلام کرده‌اند. اما در این میان، متخصصان هشدار داده‌اند جلساتی که شمار زیادی از افراد درکنار هم قرار گیرند، می‌تواند همه‌گیری را گسترش دهد. از این‌رو، به دانشگاه‌های اسکاتلندی هشدار داده شده فعالیت‌های دسته‌جمعی را برای دانشجویان سال اولی به تعویق بیندازند. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که بیشتر کلاس‌های درس دانشگاهی در سال جاری به صورت حضوری برگزار خواهند شد. بسیاری از اعضای هیات‌علمی برای برگزاری کلاس‌های کم‌جمعیت و سمینارهای کوچک و کارهای آزمایشگاهی به‌صورت حضوری آماده می‌شوند. البته در این میان، آموزش‌های آنلاین همچنان ادامه خواهد داشت تا حضور دانشجویان را در کلاس‌های درس به حداقل برسانند. آنها هنگام حضور در فضاهای پرجمعیت مانند کتابخانه‌ها ملزم به استفاده از ماسک بوده و باید طبق تمهیدات دانشگاه‌ها، هفته‌ای دومرتبه تست کرونا دهند تا اینگونه بتوان بیماران را غربالگری کرد.

ماسک و رزرو آنلاین صندلی در دانشگاه‌های ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا هم همزمان با مدارس این کشور قرار است در ماه سپتامبر بعد از حدود یک سال و نیم تعطیلی، بازگشایی شوند. کمیته فنی و علمی دولت ایتالیا به‌تازگی پروتکل‌هایی را برای بازگشایی دانشگاه‌ها از اواسط سپتامبر اعلام کرده است. تمام دانشگاه‌ها و مدارس این کشور به‌دلیل بحران کرونا تعطیل شده بودند اما با بالاگرفتن دوباره شمار مبتلایان، دولت ایتالیا اقدامات ایمنی را برای بازگشایی این مراکز آموزشی اعلام کرده است. برخی کلاس‌های درسی همچنان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند اما دانشجویان درصورت شرکت در کلاس‌های حضوری دانشگاه ملزم به استفاده از ماسک هستند. طبق پروتکل‌های جدید، دانشجویان در خلال برگزاری سخنرانی‌ها، حداقل باید یک متر از یکدیگر جدا باشند. سالن‌های سخنرانی که قادر به جابه‌جایی نیستند باید با 50درصد ظرفیت اصلی خود فعالیت کنند تا این فاصله‌گذاری رعایت شود. در زمان ورود و خروج به سالن، باید از تجمع افراد جلوگیری کرد و حتی می‌توان با میله‌هایی، قسمت ورود و خروج دانشجویان را جدا کرد تا تجمع ناخواسته ایجاد نشود. همچنین باید تهویه لازم برای چنین فضاهایی برقرار شود و حتی ضدعفونی‌کننده‌های دستی هم در اختیار قرار گیرد.

به گزارشthelocal ، در زمان بازگشایی دانشگاه‌ها در ایتالیا باید سیستم رزرو آنلاین فعال باشد تا دانشجویان برای شرکت در سخنرانی‌ها و کلاس‌های حضوری بتوانند به‌صورت آنلاین، برای خود صندلی رزرو کنند. دانشجویانی که قادر به رزرو صندلی در کلاس‌های درس حضوری نمی‌شوند باید در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند. رزرو صندلی از طریق اپلیکیشن‌هایی انجام می‌شود که از سوی دانشگاه‌های ایتالیایی راه‌اندازی شده‌اند. البته برخی دانشگاه‌ها تمهیداتی اندیشیده‌اند که تمام دانشجویان سال‌اولی بتوانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند و در این میان، افرادی هم که کلاس‌های حضوری را از دست داده‌اند، می‌توانند در کلاس‌های آنلاین حضور یابند. در هیچ زمانی حین حضور در کلاس‌های حضوری، دانشجویان و استادان اجازه پایین آوردن یا خارج کردن ماسک را از صورت خود ندارند.

ارائه تست منفی کرونا، شرط حضور در دانشگاه‌های چین

به گزارشglobaltimes ، بعد از حدود 7 ماه تعلیق زندگی دانشگاهی، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است دانشگاه‌ها بازگشایی شده و دانشجویان فرصت حضور در کلاس‌های حضوری را کسب کنند. دانشگاه‌های پکن شرط حضور دانشجویان خارج از منطقه این شهر را ارائه جواب منفی تست کرونا اعلام کرده‌اند و غیر از خود دانشجویان، هیچ‌کس دیگری ازجمله والدین آنها اجازه حضور در محوطه دانشگاه را ندارد. سال تحصیلی جدید برای دانشگاه‌های چین ازجمله دانشگاه پکن از اواسط ماه آگوست آغاز شده است. البته پردیس‌های دانشگاه عمدتا تعطیل خواهند شد و افراد غیرمجاز هم اجازه ورود ندارند و حضور دانشجویان در فضای پردیس‌ها محدود شده است.

دانشجویان خارجی برخی دانشگاه‌های چین ازجمله پکن، نانجینگ و شانگهای باید در بدو ورود در فرودگاه اطلاعات خود را ثبت کنند. برخی از آنها هم از سیستم‌های نظارتی کنترل همه‌گیری وابسته به قابلیت تشخیص چهره، ردیابی تماسی و کنترل دمای بدن استفاده می‌کنند. بیش از 20 میلیون دانشجو در دانشگاه‌های چین حضور دارند که بیشتر آنها در خوابگاه‌ها حضور دارند و همین امر چالش بزرگی برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین