• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۲۸ - ۰۲:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

کدام محصولات فناورانه همراه رئیس‌جمهور به تاجیکستان رفتند؟

دستگاه هموژنایزر آلتراسونیک یکی از دستگاه‌های پایه آزمایشگاهی که در امواج فراصوت برای همگن کردن محلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.به‌عبارتی، این دستگاه، همگن‌ساز فراصوتی است که یک جریان الکتریکی را به یک ارتعاش مکانیکی تبدیل می‌کند و موجب همگن شدن محلول می‌شود.

کدام محصولات فناورانه همراه رئیس‌جمهور به تاجیکستان رفتند؟

ندا اظهری، روزنامه‌نگار: دستگاه الکتروریسی این دستگاه که تولید شرکت «فناوران نانومقیاس» است، ساخت الیاف نانویی با ضخامت نانومتری را برعهده دارد. الیافی که با این دستگاه تولید می‌شوند، یک‌هزارم یک تار مو ضخامت دارند و در تولید فیلترهای ماسک و سایر نمونه‌های آزمایشگاهی قابل استفاده‌اند. این دستگاه یک فناوری های‌تک است که کشورهایی چون چین، آمریکا، آلمان و فرانسه قادر به استفاده از آن هستند و این دستگاه به چین، تایلند، ترکیه و کره‌جنوبی صادر شده است. به‌ویژه در بخش همه‌گیری کرونا، این دستگاه بسیار برای این کشورها کاربردی است تا بتوانند به کمک آن ماسک‌های نانویی مانند ماسک‌های n95 تولید و آزمایش کرده و نیاز خود به ماسک را مرتفع کنند.

 دستگاه اسپاترینگ دستگاه اسپاترینگ، ساخت شرکت دانش‌بنیان «پوشش نانوساختار»، دستگاهی اساسی در صنعت نانو است که برای لایه‌نشانی طیف وسیعی از مواد با ضخامت نانو به‌کار می‌رود. این دستگاه، روی زیرلایه‌های مختلف قابل استفاده بوده و اصلی‌ترین دستگاهی است که در تمام آزمایشگاه‌های های‌تک دنیا و مرتبط با نانو مشاهده می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده داخلی، این دستگاه را به 20 کشور دنیا ازجمله انگلستان، ایتالیا، کانادا و استرالیا صادر می‌کنند. این دستگاه برای تولید نانو و روش‌های مختلف به‌کار می‌رود و به روش لایه‌نشانی فیزیکی بخار عمل می‌کند، به‌طوری‌که جدا کردن اتم‌های یک هدف جامد با بمباران هدف توسط ذرات پرانرژی به‌ویژه یون‌های گازی صورت می‌گیرد.

دستگاه انفجار الکتریکی سیم دستگاه انفجار الکتریکی سیم تولید شرکت دانش‌بنیان «پیام‌آوران فردانگر» و یکی از دستگاه‌های ساخت نانومواد است که برای نانوپودرهای فلزی به‌کار می‌رود و کاربرد فراوانی در صنعت و آزمایشگاه‌های های‌تک دارد. در این روش، جریان الکتریکی زیادی از مقطع سیم عبور کرده و تولید نانوذرات فلزی را به‌دنبال دارد. این روش برمبنای تغییر فاز فیزیکی سیم‌های هادی عمل می‌کند و با شرایط خاصی چون دمای بالا، فشار بالا، موج شوک قوی و تابش نور همراه است. در این دستگاه، زمانی که جریان الکتریکی در حجم بالا از سیم فلزی نازکی عبور می‌کند، طبق مقاومتی که فلز در برابر جریان الکتریکی دارد، انفجار رخ می‌دهد.

 آسیاب سیاره‌ای دستگاه آسیاب سیاره‌ای به‌عنوان یک دستگاه‌های‌تک در زمینه دانش‌بنیان‌ها به شمار می‌رود که تولید شرکت دانش‌بنیان «امین آسیا فناور پارس» است و برای آسیاب و پودر کردن در مقیاس میکرومتر و نانومتر و ساخت آلیاژهای ذرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه مانند نامی که برای آن انتخاب شده، همانند سیاره‌ها دارای دو حرکت وضعی (به دور خود» و حرکت انتقالی (به دور مرکز) است. با این دو نوع حرکت، گلوله‌های آسیاب‌کننده مدام در جهت قطر محفظه پرتاب می‌شوند. این دستگاه عمل آسیاب را در محیط‌های اتمسفری، گاز خنثی و هیدروژن انجام داده و سرعت و زمان چرخش دستگاه با نوع مواد و اندازه دانه‌های موردنظرتان تنظیم می‌شود.

دستگاه اسپکتروفتومتر دو پرتو این دستگاه که ساخت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجهیزات‌ساز «تکفام‌سازان طیف نور» است، یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها برای مشخصه‌یابی و اندازه‌گیری مواد به شمار می‌رود. این دستگاه می‌تواند با عبور نور، مواد شیمیایی را آنالیز کند. دستگاه اسپکتروفتومتر دو پرتو در صنایع مختلفی چون نفت، گاز، پتروشیمی، غذایی، دارویی، آب و فاضلاب به‌کار می‌رود. این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری تک‌پرتو و دو پرتو را داشته و سرعت بالای اندازه‌گیری از مرتبه 5 میلی ثانیه را داشته و بدون نیاز به کالیبراسیون دوره‌ای این کار را انجام می‌دهد. درواقع، اسپکتروفتومتر، به‌منظور اندازه‌گیری میزان جذب، عبور و بازتاب نور از یک ماده است.

دستگاه هموژنایزر آلتراسونیک یکی از دستگاه‌های پایه آزمایشگاهی که در امواج فراصوت برای همگن کردن محلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هموژنایزر آلتراسونیک کاربردهای مختلفی دارد که از این میان می‌توان به مخلوط کردن مواد شوینده، تولید روغن‌های حاوی ذرات ریز و نانومتر و تخلیه پالایشگاه‌ها و مواد نفتی و استخراج عصاره‌های گیاهی اشاره کرد. به‌عبارتی، این دستگاه، همگن‌ساز فراصوتی است که یک جریان الکتریکی را به یک ارتعاش مکانیکی تبدیل می‌کند و موجب همگن شدن محلول می‌شود. این دستگاه با ایجاد امواج شدید فشاری در یک محیط مایع کار می‌کند. این امواج فشاری موجب جریان در مایع شده و تحت شرایط مناسب، باعث بروز پدیده کاویتاسیون می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار