• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۲۵ - ۰۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اوضاع بارسلونا بحرانی‌تر از همیشه

نوکمپ دیگر ترسناک نیست

بارسا که با جدایی لیونل مسی و آنتون گریزمان در تابستان، روزهای سختی را سپری می‌کند امیدوار بود در شب نخست از دیدارهای هفته اول مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا عملکرد بهتری برابر حریف آلمانی خود داشته باشد و حتی شاید بتواند شکست تلخ ۸ بر ۲ در یک‌چهارم نهایی دو فصل پیش را جبران کند، اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و بارسا با سه گل مغلوب مونیخی‌ها شد.

نوکمپ دیگر ترسناک نیست

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: شب نخست از دیدارهای هفته اول مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با اتفاقات جالب و عجیبی همراه بود. شکست خانگی بارسلونا برابر بایرن‌مونیخ که در دیداری تقریبا یک‌طرفه رقم خورد و از طرف دیگر ناکامی منچستریونایتد برابر تیم نه‌چندان مدعی یانگ بویز سوئیس از اتفاقات مهم این شب بود. بارسا که با جدایی لیونل مسی و آنتون گریزمان در تابستان، روزهای سختی را  سپری می‌کند امیدوار بود در این دیدار عملکرد بهتری برابر حریف آلمانی خود داشته باشد و حتی شاید بتواند شکست تلخ ۸ بر ۲ در یک‌چهارم نهایی دو فصل پیش را جبران کند، اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و بارسا با سه گل مغلوب مونیخی‌ها شد. آنها یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های خود طی سال‌های اخیر را در لیگ قهرمانان ارائه کردند و برای نخستین‌بار درطول تاریخ دیدارهای آنها در این تورنمنت هیچ شوت در چارچوبی نداشت و این خبر از بحرانی بزرگ در این باشگاه اسپانیایی می‌دهد. اختلافات رونالد کومان و خوان لاپورتا حالا بیش از پیش نمایان شده و ممکن است این سرمربی هلندی پیش از پایان فصل این باشگاه را از دست بدهد. از دیگر نتایج جالب‌توجه این شب شکست یونایتد در زمین حریف سوئیسی خود بود. شیاطین سرخ که با گلزنی کریس رونالدو از میزبان خود پیش افتاده بودند، با اخراج فن بیساکا و در ادامه اشتباه مهلک جسی لینگارد در آخرین ثانیه‌ها، مسابقه را ۲ بر یک به حریف باختند تا سومین شکست پیاپی خود در این تورنمنت را تجربه کنند.

هشدار به کومان

شاید حتی اگر لئو مسی هم در ترکیب بارسلونا حضور داشت این تیم نمی‌توانست بایرن‌مونیخ آماده و سرحال را متوقف کند، اما در شرایط کنونی باشگاه تحت فشار زیادی قرار دارد. خوان لاپورتا بلافاصله پس از این شکست با رافا یوسته، نایب‌رئیس باشگاه و همچنین متئو آله‌مانی، مدیر ورزشی این باشگاه جلسه‌ای را برای بررسی علل ناکامی تیم در این مسابقه برگزار کرد تا برای خروج از بحران کنونی تصمیم‌گیری کنند. البته همان‌گونه که کومان و پیکه پس از این بازی گفتند این نتیجه حاصل اتفاقاتی است که درطول ماه‌های اخیر در این تیم رخ داده و واقعیت کنونی باشگاه همین است. تیم آلمانی بسیار آماده و سرحال بود و از طرف دیگر بارسا در دوران پسا مسی روزهای سختی را سپری می‌کند. مربی هلندی علاوه‌بر این مشکلات چند مصدوم نیز در تیم خود داشت که باعث شد نتواند ترکیب دلخواهش را راهی زمین کند و درنهایت بازی نخست خود در اروپا را با شکست پشت‌سر گذاشت.

تنها نکته مثبت این دیدار برای بارسا استفاده کومان از بازیکنان جوان در اواسط نیمه دوم بود؛ نفراتی چون گاوی، بالده و دمیر را راهی زمین کرد تا برای دیدارهای سخت پیش‌رو درطول فصل تجربه لازم را کسب کنند. شاید همان‌طور که برخی هواداران این تیم می‌گویند با گذشت ۴ مسابقه نمی‌توان برآورد خوبی از شرایط این تیم داشت، اما بارسا در این بازی نشان داد فاصله زیادی با تیمی دارد که همواره یکی از مدعیان قهرمانی در اروپا بوده و کمتر تیمی می‌توانست برابر آنها مقاومت کند. بایرن مونیخ در این مسابقه خیلی راحت‌تر از چیزی که تصور می‌کرد توانست سه امتیاز را کسب کند و حالا با خیالی آسوده‌تر به‌دنبال صدرنشینی در این گروه خواهد رفت. بارسا فصل پیش هم درحالی‌که مسی را نیز در ترکیب خود داشت نمایش چندان خوبی در دیدارهای خانگی آخر خود نداشت و هر دو مسابقه آخرش در نوکمپ را با شکست پشت‌سر گذاشت. آنها ابتدا در دور گروهی سه گل از یوونتوس خوردند و سپس در بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی، چهار بر یک به پاری‌سن‌ژرمن باختند. این سومین شکست خانگی پیاپی آنها در لیگ قهرمانان و هشداری برای رونالد کومان بود که تیمش نیاز دارد هرچه زودتر نقاط ضعف خود را برطرف کرده تا بتواند در ادامه فصل نمایش بهتری داشته باشد. آبی و اناری‌ها برای نخستین‌بار درطول تاریخ خود در دیدارهای لیگ قهرمانان حتی یک شوت در چارچوب نیز نداشتند و مانوئل نویر در این مسابقه شبی نسبتا آرام را سپری کرد. هواداران بارسا پس از حدود ۲۲ ماه به نوکمپ برگشته بودند تا از نزدیک شاهد یکی دیگر از دیدارهای اروپایی تیم خود باشند، اما درنهایت شب تلخی را سپری کردند و این بازگشت چندان خوش‌یمن نبود. آنها همچنین درطول مسابقه سرجی روبرتو را هو کردند و به‌شدت از عملکرد او انتقاد داشتند، تا جایی که این بازیکن باسابقه بارسا به گفته هم‌تیمی‌هایش در رختکن به‌شدت ناراحت بود و حتی گریه کرد. البته روبرتو در این دیدار نمایش خوبی نداشت و درطول ۶۰ دقیقه‌ای که در زمین حضور داشت، توپ‌های زیادی را از دست داد و به‌ندرت توانست مانع از حملات آلفونسو دیویس و لروی سانه از سمت راست شود.

البته نباید این را هم فراموش کرد که او در پست تخصصی خود بازی نمی‌کرد، اما کومان وقتی دید روبرتو به‌شدت تحت فشار است و نمی‌تواند مانع از حملات تیم حریف شود، او را بیرون کشید و هواداران نیز که واقعا از عملکرد تیم خود ناراضی بودند، او را مورد انتقاد قرار داده و هو کردند. جرارد پیکه، مدافع بارسا در این‌باره می‌گوید: «این اتفاق به‌شدت مرا اذیت کرد. من او را به‌خوبی می‌شناسم و می‌دانم چه انسان خوبی است و بیش از همه این باشگاه را دوست دارد. روبرتو شایسته این رفتار نبود و باید این نکته را نیز یادآوری کنم که او ذاتا یک مدافع راست نیست، بلکه یک هافبک میانی است که به اجبار و خواست کادرفنی در این پست بازی می‌کند و نباید بیش از اندازه از او انتظار داشت. هواداران آزادند اعتراض خود را انجام دهند، اما به‌نظر من روبرتو شایسته آن رفتار نبود.»

زنگ خطر برای بارسا

رونالد کومان هم پس از بازی معترف بود که تیم حریف بسیار بهتر بازی کرد و استحقاق پیروزی را داشت: «آنها تیم بهتری از ما بودند و توانایی بیشتری داشتند. حتی تفاوت در نیمکت دو تیم نیز مشهود بود. ما بازیکنان زیادی داریم که می‌توانند آینده بسیار خوبی داشته باشند، اما درحال حاضر باید منتظر باشیم تا ستاره‌های مصدوم‌مان به ترکیب برگردند و بتوانیم نمایش بهتری داشته باشیم. بازی را بد شروع نکردیم، اما روی گل اول آنها بدشانس بودیم و وقتی گل دوم را خوردیم دیگر نتوانستیم جبران کنیم. با این‌حال به‌نظرم بایرن‌مونیخ بسیار بهتر از ما بود و شایستگی این برد را داشت.»

الساندرو کاستاکورتا و فابیو کاپلو، دو کارشناس شبکه تلویزیونی اسکای اسپورت ایتالیا بودند که پس از این دیدار به تحلیل علل ناکامی بارسا پرداختند. مدافع سابق تیم ملی ایتالیا می‌گوید: «انتظار بیشتری از بارسا داشتم، اما این را هم باید بگویم بایرن مونیخ بدترین حریفی است که شما می‌توانید در بازی اول گروهی انتظار آن را داشته باشیم. در دو سال اخیر نوکمپ دیگر آن ورزشگاه ترسناک نیست و تیم‌ها می‌توانند به‌راحتی در این ورزشگاه به برتری برسند. همانگونه که سال گذشته یوونتوس و پاری سن‌ژرمن این کار را انجام دادند.» فابیو کاپلو، سرمربی سابق میلان، رئال مادرید و تیم‌ملی انگلیس معتقد است بارسلونا دیگر آن توانایی و قدرت سابق را ندارد و به‌خصوص در خط حمله بسیار ضعیف شده است. او می‌گوید: «بارسلونا پیش از این خط حمله‌ای بسیار زهردار داشت که هر حریفی را به دردسر می‌انداخت، اما در این بازی حتی نتوانستند یک شوت به سمت دروازه بایرن‌مونیخ بزنند و این بسیار نگران‌کننده است. آنها توانایی و توان لازم برای خلق موقعیت روی دروازه بایرن را نداشتند و خیلی سخت می‌توانستند حملات خود را پایه‌ریزی کند. وقتی شما یک شوت در چارچوب دروازه حریف ندارید، یعنی هم ازنظر فیزیکی و هم ازنظر تکنیکی دچار ضعف هستید و در چنین سطحی از مسابقات این اتفاق می‌تواند شما را با دردسرهای زیادی روبه‌رو کند.»

کومان در این دیدار از سه مدافع میانی استفاده کرد که به خط میانی تیم نزدیک بودند و استراتژی اصلی تیم او رساندن توپ به ممفیس دپای بود. با این‌حال بایرن با سوله و اوپامکانو در قلب خط دفاعی و دیویس و پاوارد در کناره‌ها به‌خوبی مانع از اجرای نقشه حریف شد و پس از اداره بازی در دقایق اولیه، به‌تدریج با استفاده از ستاره‌های هجومی خود ازجمله لواندوفسکی، مولر، گورتزکا و سانه فشار را روی بازیکنان حریف بیشتر کردند. بارسا نهایتا برابر حملات پرتعداد حریف تسلیم شد و لیگ قهرمانان را با شکست آغاز کرد، اما این تیم مسلما با حضور آنسو فاتی، سرخیو آگرو و عثمان دمبله شرایط به‌مراتب بهتری در خط حمله خواهد داشت و می‌تواند در دیدارهای بعدی خود نمایش موفق‌تری ارائه کند.

شکست عجیب یونایتد

زمانی که قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان انجام شد، هواداران یونایتد از اینکه تیم‌شان در گروهی نه‌چندان دشوار قرار گرفته، بسیار راضی بودند و انتظار داشتند به‌راحتی بتوانند صدرنشینی این گروه را تصاحب کنند. البته نباید فراموش کرد در این گروه تیم‌های خوبی همچون ویارئال و آتالانتا نیز حضور دارند که می‌توانند برای شاگردان سولشر دردسرساز شوند، اما کمتر کسی تصور می‌کرد تیمی همچون یانگ بویز بتواند از یونایتد امتیاز گرفته و حتی این تیم را شکست دهد. قرمزها که با بازگشت کریس رونالدو امید بیشتری به کسب جام در این فصل دارند در سوئیس شوکه شدند و بازی را دو بر یک به حریف باختند. اشتباهات بازیکنان این تیم ازجمله اخراج فن بیساکا و همچنین پاس گل عجیبی که لینگارد به مهاجم حریف داد باعث شد این تیم در گام نخست شکستی تلخ را تجربه کرده و حتی به نوشته رسانه‌های انگلیسی آینده سرمربی نروژی در این باشگاه نیز به‌نوعی به خطر بیفتد. سولشر که توانسته عملکرد نسبتا خوبی در این باشگاه داشته باشد و تیم را به جمع مدعیان قهرمانی در لیگ جزیره برگرداند، درطول دوران حضورش در باشگاه در کسب جام ناکام بوده و ادامه روند ممکن است باعث از دست دادن جایگاهش در این تیم شود. او پس از این بازی به خبرنگاران گفت: «متاسفانه اشتباهات عجیبی در این دیدار داشتیم و تیم ما نظم لازم را در مسابقه نداشت. وقتی شما چنین اشتباهات بزرگی را در تورنمنتی به این مهمی انجام می‌دهید، مسلما مجازات می‌شوید. سال گذشته برابر باشاک شهیر ترکیه روی دو ضدحمله گل خوردیم و بازی را باختیم. این‌بار هم دوباره همین اتفاق برای ما افتاد و کار را برای خود سخت کردیم. برای صعود به ۱۰ یا ۱۲ امتیاز نیاز داریم و اگر بتوانیم هر سه بازی خانگی خود و یک بازی خارج از خانه را ببریم، می‌توانیم به صعود امیدوار باشیم، اما فعلا باید روی دو بازی بعدی خود تمرکز کرده و به‌دنبال موفقیت برابر دو تیم خوب این گروه باشیم.»

البته تغییرات این مربی درطول مسابقه نیز با انتقاداتی ازسوی رسانه‌های انگلیسی همراه بود. او پس از اخراج مدافع راست تیمش تصمیم گرفت رافائل واران را نیز راهی زمین کند و به این ترتیب با پنج مدافع برابر حریف سوئیسی صف‌آرایی کرد. این تصمیم با انتقاداتی همراه بود و عده‌ای معتقد بودند او نباید در دیداری که شاید چندان هم برای تیمش دشوار نبود، اینچنین به دفاع می‌پرداخت و اگر یونایتد همان بازی همیشگی خود را انجام می‌داد حداقل می‌توانست در این دیدار به یک تساوی دست پیدا کند.

چلسی، مدافع عنوان قهرمانی نیز کار خود را با یک برد نزدیک برابر زنیت روسیه آغاز کرد. آبی‌ها در لندن به زحمت و با یک نمایش خوب دیگر از روملو لوکاکو و خرید این فصل خود توانستند قهرمان روسیه را از پیش‌رو بردارند. زنیت در این مسابقه چند فرصت خوب گلزنی داشت که توسط سردار آزمون و دیگر بازیکنان تیم از دست رفت و شاید بازیکنان این تیم کمی بیشتر دقت می‌کردند می‌توانستند در هفته نخست شگفتی دیگری را رقم بزنند. ویچسلاو مالافیف، گلر سابق این تیم روسی درباره این بازی می‌گوید: «زنیت برابر چلسی نمایش خوبی داشت و اگر نفراتی چون آزمون و کلودینیو دقت لازم را داشتند می‌توانستیم حتی در این بازی به امتیاز هم برسیم. تیم در خط دفاعی نمایش خوبی داشت و به‌خوبی موفق شدیم ستاره‌های حریف را مهار کنیم. درنهایت چلسی روی نبوغ مهاجم بلژیکی خود به گل برتری رسید و توانست از این بازی سخت 3 امتیاز بگیرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار