• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۲۲ - ۰۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

جمهوری اسلامی به اهداف سیاسی آژانس روی خوش نشان نخواهد داد

سازمان انرژی اتمی اگر می‌خواهد فراتر از وظایف خودش به تحقق تعهدات طرفین کمک کند باید به‌جای ارائه گزارش‌های مطلوب غرب که مردم ایران مفهوم این نوع گزارش را خوب می‌دانند، از طرفین اروپایی و آمریکا سوال بپرسد که آنها چه کرده‌اند و گزارشی از عملکرد آنها ارائه بدهد.

جمهوری اسلامی به اهداف سیاسی آژانس روی خوش نشان نخواهد داد

معین رضیئی، روزنامه‌نگار: روز گذشته رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفری که به تهران داشت با محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد، درنتیجه این دیدار بیانیه مشترکی صادر شد که طبق آن به آژانس اجازه سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص‌شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آنها که تحت مهروموم مشترک در ایران نگه‌داری خواهند شد، داده شد. با توجه به اظهارنظر هفته گذشته گروسی که اظهار نگرانی کرده بود مسائل مربوط به سایت‌های هسته‌ای ایران اعلام‌نشده و حل‌نشده باقی بماند و ایران را ملزم به حل سریع‌تر این مساله دانسته بود، درمورد اهداف این سفر و اثرات آن بر مواضع آژانس گفت‌وگویی با محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی داشتیم که مشروح آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

با توجه به موضع هفته گذشته‌ رافائل گروسی که اظهار نگرانی کرده بود از اینکه مسائل مربوط به سایت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای ایران حل‌نشده باقی بماند و تهران را ملزم به حل هرچه سریع‌تر این مساله دانسته بود، سفر او به تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

گروسی باید می‌دانست که دوران تحریم و گرفتن امتیاز تمام ‌شده است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پروتکل‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با آنها همکاری می‌کند و اگر سوالی در این چارچوب داشته باشند، جواب می‌گیرند یا اگر احتمالا از طرف تروئیکا حامل پیامی باشد، آن را می‌دهد و پاسخش را نیز خواهد گرفت. اما اگر قرار بود ظرفیت آژانس را در مسیر اهداف سیاسی 1+5 به‌کار گیرد طبیعتا جمهوری اسلامی هم روی خوشی نشان نخواهد داد؛ چراکه ما به‌تمامی تعهدات خودمان عمل کرده‌ایم و اروپایی‌ها و آمریکا بودند که به تعهدات خود پایبند نبودند و یکی از اعضای آنها به‌طور یک‌طرفه برجام را ترک کرد.

سازمان انرژی اتمی اگر می‌خواهد فراتر از وظایف خودش به تحقق تعهدات طرفین کمک کند باید به‌جای ارائه گزارش‌های مطلوب غرب که مردم ایران مفهوم این نوع گزارش را خوب می‌دانند، از طرفین اروپایی و آمریکا سوال بپرسد که آنها چه کرده‌اند و گزارشی از عملکرد آنها ارائه بدهد.

در این سفر گروسی با پرسش‌های پرتعداد جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و از این نظر این سفر دارای اهمیت است.

یکی از مواردی که پیرامون عملکرد آژانس مطرح می‌شود، این است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به‌دنبال این هستند که بعد از اقداماتی همچون قانون اقدام راهبردی، ایران مجددا به‌سمت مسیر دولت روحانی در مذاکرات بازگردد، یعنی یک نگاه منفعلانه در مذاکرات داشته باشد و کمترین امتیاز را از طرف‌های غربی مطالبه کند. بر همین مبنا برخی این‌گونه تحلیل می‌کنند که سفر دیروز گروسی به تهران و بیانیه مشترکی که ارائه شد، خنثی‌کننده این برنامه و نقشه پنهانی آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. چقدر این گزاره را درست می‌دانید؟

گزارش گروسی به شورای حکام باید مستند باشد و شورای حکام به استناد گزارش‌های مستند می‌تواند تصمیم بگیرد. اینکه آمریکایی‌ها بخواهند از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند، یک امر تقریبا تجربه‌شده‌ است و اصولا او باید از ارائه گزارش‌های بی‌مبنا و بدون سند اجتناب کند. به دو دلیل؛ اول اینکه اعتبار آژانس زیر سوال نرود و دوم گروسی نباید طوری رفتار کند که جمهوری اسلامی ایران تعامل و همکاری‌اش با آژانس را کاهش دهد. او درمورد همکاری‌اش با غربی‌ها این را نیز باید مدنظر قرار دهد که همکاری و مسامحه ایران حدی دارد و اگر از آن عبور کند با تصمیم قاطع کشورمان مواجه خواهد شد.

ابعاد این تصمیم قاطع دقیقا می‌تواند شامل چه مواردی باشد؟

ما تجربه مصوبه اقدام راهبردی مجلس در آذرماه سال گذشته برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملی را داریم و در سایه همین گام بوده که اروپایی‌ها برای راه انداختن مذاکرات وین پیشقدم شده‌اند. غربی‌ها باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران برای بازی و مانور دستش از برگه‌های ارزشمند خالی نیست.

درحال‌حاضر در ایران هم یک دولت متعهد، انقلابی و با عزم جدی برای اداره کشور براساس ظرفیت‌های داخلی فعالیت می‌کند و راه‌هایی نیز برای خنثی کردن تحریم‌ها باز کرده، همچنین مجلسی داریم که بسیار جدی در صیانت از منافع ملی اقدام می‌کند و در مواقع لزوم تصمیمات قاطع می‌گیرد.

با توجه به اینکه هم طرف ایرانی و هم طرف غربی بر ادامه مذاکرات تاکید دارند و روند هم نشان می‌دهد که مذاکرات هسته‌ای متوقف نخواهد شد، فکر می‌کنید مذاکرات و گفت‌وگوها چه زمانی از سر گرفته می‌شود و در دور جدید مذاکرات که اولین دور گفت‌وگوهای دولت سیزدهم محسوب می‌شود، جمهوری اسلامی چه رویکردی خواهد داشت؟

جمهوری اسلامی در مذاکرات وین مطالبات و مواضع خود را به‌صورت شفاف و علنی اعلام کرده است. بالاخره ما به تعهدات خودمان عمل کرده‌ایم و طرف مقابل به تعهداتش مبنی بر لغو تحریم‌ها عمل نکرده است. طبیعتا مطالبه جمهوری اسلامی این خواهد بود که طرف مقابل به تعهداتش عمل و تحریم‌ها را لغو کند و با توجه به سابقه بد آمریکایی‌ها در ترک یک‌طرفه برجام، لغو تحریم‌ها باید راستی‌آزمایی شود. همچنین درمورد خسارت واردشده به ایران که ناشی از عدم لغو تحریم‌ها و خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام بوده است باید تعیین تکلیف شود. جمهوری اسلامی مواضع خودش را شفاف اعلام کرده و اکنون توپ در میدان غربی‌هاست و آنها باید پاسخ دهند و ما باید پاسخ‌شان را بررسی کنیم و اگر نیاز به مذاکره بود، وارد خواهیم شد.

شروع مذاکرات منوط به پاسخ طرفین غربی به مطالبات ایران خواهد بود. اگر آنها بخواهند روند را فرسایشی کنند، بالطبع ممکن است اصل مذاکره زیرسوال برود؛ چراکه مذاکره برای تامین احترام و منافع متقابل است و مذاکره برای مذاکره و معطل نگه داشتن فعالیت هسته‌ای ایران اقدامی نیست که ما به آن تن دهیم و برای آن عجله داشته باشیم.

ما هیچ‌وقت تسلیم فشارهای آنها نمی‌شویم و به‌نوعی به مرحله بازدارندگی رسیده‌ایم. غربی‌ها این را می‌دانند و در محاسبات‌شان این داده‌ها را مدنظر قرار خواهند داد.

سفر گروسی سفر راحتی برای او نبود؛ چراکه جمهوری اسلامی ایران دست برتر را دارد و توپ در میدان آمریکا و تروئیکای اروپاست. آژانس باید استقلال خودش را نشان دهد و اثبات کند که هم‌راستای با واشنگتن و اروپایی‌ها نخواهد بود و تلاش نخواهد کرد که جای بدهکار و طلبکار را عوض کند.

جمهوری اسلامی ایران تا کی صبر می‌کند و منتظر غربی‌ها می‌ماند؟

ایران بعد از تشکیل مجلس یازدهم و به‌ویژه بعد از تشکیل دولت جدید تصمیم خود را گرفته و منتظر اروپایی‌ها نمانده است. ما کار را شروع کرده‌ایم و عجله برای شروع مذاکرات بی‌حاصل نداریم. ما وارد مذاکره‌ای خواهیم شد که از حاصل آن اطلاع و اطمینان داشته باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم