• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۲۰ - ۰۱:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج:

تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم

تشکیل سراهای نوآوری و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور و... باعث شده که درحال‌حاضر حدود 90 مجموعه دانش‌بنیان در استان البرز در سراهای نوآوری تجمیع شوند.

تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: محمدحسن برهانی‌فر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج درخصوص فعالیت‌های شورای اقتصاد دانش‌بنیان در این استان توضیح داد: «شورای اقتصاد دانش‌بنیان در این استان از حدود سه‌ونیم سال پیش کار خود را آغاز کرد. تشکیل سراهای نوآوری و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور و... باعث شده که درحال‌حاضر حدود 90 مجموعه دانش‌بنیان در استان البرز در سراهای نوآوری تجمیع شوند.»

او ادامه داد: «بخشی از اقدامات این شرکت‌های دانش‌بنیان درخصوص رشد علمی و تولید محصولات علمی است. درواقع مهم‌ترین ماموریت این شورا تولید محصولات دانش‌بنیان و رفع نیازهای استان و کل کشور است، به‌طور مثال کیت استخراج DNA از خارج وارد می‌شود و این درحالی است که به‌راحتی می‌توان این کیت را در داخل کشور تولید کرد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج توضیح داد: «این کیت جنبه کاربردی و آموزشی دارد. به این ‌صورت که دانشجویان رشته‌های مربوط به ژنتیک، علوم، میکروبیولوژی و... می‌توانند در آزمایشگاه دانشگاه از این کیت‌ها در راستای آموزش بهره ببرند. جنبه کاربردی آنها هم در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌هاست. این کیت مشابه داخلی ندارد و نسبت به نمونه‌های خارجی از عملکرد بالاتری برخوردار است، از سوی دیگر هزینه آن نسبت به نمونه خارجی کمتر است.»

به گفته او استخراج «دی‌ان‌ای» اولین قدم در راه انجام مطالعات مولکولی است و بیشتر سیستم‌های مولکولی اعم از انواع روش‌های آزمایشگاهی در قدم اول نیازمند استخراج «دی‌ان‌ای» هستند.

برهانی‌فر ادامه داد: «این امر یکی از اصلی‌ترین تست‌ها در آزمایش‌های مولکولی در رشته‌های میکروبیولوژی، ژنتیک، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، بیوشیمی، زیست گیاهی، علوم جانوری، داروسازی، بیوتکنولوژی، صنایع غذایی و همچنین در گرایش‌های مختلف دام‌پزشکی محسوب می‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج با بیان اینکه هیات‌علمی این واحد تحت‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان کیت آموزشی دی‌ان‌ای تولید کرده است، گفت: «این کیت می‌تواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی و به رشد اقتصادی کشور کمک کند، بنابراین باید به تولید انبوه برسد، البته تا حدودی درگیر بروکراسی‌های اداری هستیم اما با تولید انبوه این محصول کمک زیادی به کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در استان خواهد شد.»

او در ادامه تصریح کرد: «تولید بذرهای هیبریدی می‌تواند تحول عظیمی در کشاورزی و رونق آن در کشور باشد. الان حدود 60 محصول دانش‌بنیانی در استان البرز تولید شده که به رفع نیازهای استان و کشور کمک خواهد کرد. اگرچه به‌دلیل معیوب بودن سیکل رسیدن به بازار با مشکلاتی مواجه هستیم -که البته سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی راه‌حل‌هایی را ایجاد کرده- اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.»
برهانی‌فر با بیان اینکه شوراهای دانش‌بنیان و کارهای اقتصاد دانش‌بنیان کشور را از وابستگی نجات خواهد داد، اضافه کرد: «دانشگاه نمی‌تواند همیشه متکی به شهریه دانشجویان باشد، زیرا مردم نیز با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند و بسیاری از آنها نمی‌توانند در مقطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل دهند. اگر در ساختار اداری کشور تحول اساسی ایجاد شود، این محصولات دانش‌بنیان ضمن اینکه کشور را از وابستگی نجات می‌دهند، می‌توانند بخشی از هزینه‌های دانشگاه را پشتیبانی و مشکلات را حل کنند تا دانشگاه به این میزان وابسته به شهریه دانشجویان نباشد و دانشجویان بتوانند با خیال راحت‌تری تحصیل کنند.»

او با بیان اینکه درآمدزایی دانش‌بنیانی یکی از کارهای مهمی است که شوراهای اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌کنند، توضیح داد: «در آینده‌ای نزدیک به این هدف بزرگ خواهیم رسید. درحال‌حاضر بسیاری از اقدامات انجام‌شده در شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به اساتید و دانشجویان است و اولین محصول دانش‌بنیانی این واحد ساخت کیت آموزشی دی‌‌ان‌ای بود که توسط اعضای هیات‌علمی این واحد انجام شد. اگر مشکلات تجاری‌سازی محصولات مرتفع شوند، بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات‌علمی برای ورود به شرکت‌های دانش‌بنیان رغبت بیشتری پیدا می‌کنند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار