• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۲۰ - ۰۱:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی:

۵۰ طرح بررسی شد، ۳۰ طرح مصوب

تاکنون 18 شورای اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی برگزار شده و نوزدهمین جلسه این شورا نیز سی‌ام شهریورماه برگزار خواهد شد. بالغ‌بر 50 طرح در این شورا بررسی ‌شده و نزدیک به 30 طرح مصوب شده است.

۵۰ طرح بررسی شد، ۳۰ طرح مصوب

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: احد حسین‌زاده، رئیس شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز گفت: «تاکنون 18 شورای اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی برگزار شده و نوزدهمین جلسه این شورا نیز سی‌ام شهریورماه برگزار خواهد شد. بالغ‌بر 50 طرح در این شورا بررسی ‌شده و نزدیک به 30 طرح مصوب شده است.»

او اضافه کرد: «از این 30 طرح بالغ‌بر 20 طرح مربوط به شرکت‌هایی بوده که دنبال بازاریابی از سوی دانشگاه بودند، به‌طور مثال یکی از این طرح‌ها نرم‌افزار هوشمندسازی مدارس بود که به سمای کل کشور معرفی شد اما با توجه به شرایط کرونایی کشور استقبال چندانی از آن نشد.»

او با بیان اینکه یکی دیگر از طرح‌ها مربوط به شرکت‌های راه‌سازی است، اظهار کرد: «این طرح نیازمند مجوز کلی سازمان راه و ساختمان است. مجری آن درحال انجام کارها برای راه‌اندازی این طرح است و مجوز دانش‌بنیانی را نیز دریافت کرده است.»

حسین‌زاده در ادامه تصریح کرد: «یک‌سری از شرکت‌ها در قالب استقرار در مرکز رشد بودند و به‌عنوان هسته و واحد فناور معرفی شدند. از بین این آنها، سه شرکت مجوز دانش‌بنیانی خود را از دانشگاه اخذ کردند. این سه وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی نبودند؛ چراکه این دانشگاه معتقد به استقبال از تمام ایده‌ها در سراسر کشور است.»

او ادامه داد: «یکی از این شرکت‌ها متعلق به زیره کفش است که مالکیت 70درصد آن در دست دانشگاه آزاد اسلامی است و در آینده نزدیک به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا فرمول زیره کفش را برای آنها بسازیم و بتوانیم بفروشیم. دیگری مربوط به شرکت‌ زیست‌اندیشان بهفر آذربایجان است که درخصوص تولید جلبک اسپیرولینا گرید انسانی است که قرارداد سرمایه‌گذاری آن با دانشگاه آزاد اسلامی بسته شده است.»

او بیان کرد: «مجری طرح بالغ‌بر دومیلیارد تسهیلات از زیست‌بوم فناوری ریاست جمهوری اخذ و دانشگاه آزاد اسلامی نیز 500 میلیون در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و همچنین زمین و گلخانه‌ای را در اختیار این طرح قرار داده است و ظرف دوماه آینده محصولات خود در این زمینه را به فروش خواهیم رساند.»

رئیس شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز در ادامه اظهار کرد: «6سرای نوآوری در شورای اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شد که سه سرا توانستند موافقت اصولی خود را از سازمان مرکزی اخذ کنند. سراهای نوآوری محصولات کشاورزی واحد مراغه، قطعه‌سازی واحد ایلخچی و سرای نوآوری اجتماعی واحد تبریز ازجمله آنها هستند که به‌زودی افتتاح خواهند شد.»

حسین‌زاده گفت: «دو سرای نوآوری دیگر ازجمله سرا‌های نوآوری سرامیک واحد مرند، نفت واحد آذرشهر نیز درحال بررسی هستند.»

او درخصوص درآمدهای غیرشهریه‌ای توضیح داد: «بحث دانش‌بنیان بحث جدیدی در دانشگاه آزاد اسلامی است و عملا قراردادهایی که در این زمینه منعقد شده‌اند و همچنین سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در مرحله اول است، به‌طور مثال در طرح جلبک طبق برآوردهای انجام‌شده از حدود 80 میلیون سود به‌زودی به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز واریز خواهد شد.»

او اضافه کرد: «قدم اول برای کسب درآمدهای غیر شهریه‌ای برداشته شده است و امیدوارم تا پایان امسال بتوانیم عدد خوبی را به‌عنوان درآمد غیرشهریه‌ای از محل دانش‌بنیان کسب کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین