• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۸ - ۰۲:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مهدی سالم، مدیر شبکه «امید» درباره ویژگی‌های دهه هشتادی‌ها

به تغییرات قائلیم اما مبانی یکسان است

وقتی یک مجموعه تخصصی نوجوان در صداوسیما راه‌اندازی می‌کنیم، همه جوانب را درنظر می‌گیریم و با همه جوانب این شبکه را راه‌اندازی کردیم. اقدامات پژوهشی خوبی انجام شده است. اینکه عقبه تحقیقاتی و پژوهشی قبل از راه‌اندازی و بعد از راه‌اندازی شبکه داشتیم.

به تغییرات قائلیم اما مبانی یکسان است

شبکه امید را می‌توان نماد رسانه‌ای ارتباط با دهه هشتادی‌ها دانست. شبکه‌ای که پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب تاسیس شد و حالا شاید مهم‌ترین رسانه در مواجهه با نوجوانان و احتمالا صدای آنها باشد. برای بررسی نقش پژوهش‌ها و آمار در برنامه‌سازی، سراغ مدیر شبکه امید رفتیم تا نظر او و شبکه تحت مدیریتش را درباره تفاوت این نسل و ضرورت شناخت این تفاوت‌ها در برنامه‌سازی و تامین برنامه و پخش آنها را بدانیم.

در برنامه‌سازی‌ها و پخش برنامه‌ها چه توجهی به تفاوت دهه هشتادی‌ها با دهه شصتی‌ها یا هفتادی می‌شود؟ تفاوت را از طریق پژوهش‌ها و بررسی‌ها متوجه می‌شوید و براساس آن برنامه‌سازی می‌کنید یا شبیه قبلی‌ها عمل می‌شود؟

وقتی یک مجموعه تخصصی نوجوان در صداوسیما راه‌اندازی می‌کنیم، همه جوانب را درنظر می‌گیریم و با همه جوانب این شبکه را راه‌اندازی کردیم. اقدامات پژوهشی خوبی انجام شده است. اینکه عقبه تحقیقاتی و پژوهشی قبل از راه‌اندازی و بعد از راه‌اندازی شبکه داشتیم.

 از طریق دانشگاه‌ها این تحقیقات انجام شده است؟

خیر، بحث پژوهشی دانشگاهی یک بخشی از پژوهش‌های ماست، نظرسنجی‌ها که درخصوص تولیدات رسانه‌ای انجام می‌شود بخش دیگر است. بالاخره مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما یکی از معتبرترین این بخش‌هاست. جلسات دوره‌ای برای ارزیابی تک‌تک برنامه‌ها توسط خود دانش‌آموزان و نوجوانان یا گروه‌های متخصص در شبکه امید برگزار می‌شود و نظرسنجی انجام می‌شود. این برای بخش پژوهشی است. یک اصلی که شما به‌عنوان پایه صحبت کردید این است که دهه هشتادی‌ها با دهه‌های قبل خود فرق دارند. شاید این تفاوت را در یک رفتارهایی از این گروه ببینیم ولی مبانی اصلی ثابت است. مثل این است که بگویید فلان مبانی دینی برای 1400 سال پیش است و برای الان نیست. این درست نیست. مسائل اصلی و بنیادین که باید شکل بگیرد بین همه ادوار ثابت است. ممکن است بروز رفتار یا استفاده از ابزار در دهه 80 با دهه 70 تفاوت‌هایی داشته باشد. وقتی در بحث مسائل اجتماعی می‌خواهیم ورود کنیم پایه مسائل فرهنگی دارد. در مسائل فرهنگی که درباره آن صحبت می‌کنیم نشات گرفته از باورها و اعتقادات است. هر چه دقیق‌تر شویم و لایه‌های پایین‌تر را ورود کنیم می‌بینیم که خیلی از انسان‌ها فارغ از آنکه در چه رده و دوره‌ای زندگی می‌کنند مبانی اولیه ثابت و یکسان است و برای آن نسخه‌های یکسانی وجود دارد. در نوع انتشار ممکن است متفاوت باشد. در دهه 60 دوره نوجوانی را با روزنامه و مجله وکیهان بچه‌ها می‌گذرانند. بچه‌های دهه 80 بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و اینستاگرام و... می‌گذرانند، شاید متولدین دهه اول 90 ابزارهای دیگری در دوره نوجوانی داشته باشند که تا 10-7 سال آینده در اختیار آنها قرار می‌گیرد. این تفاوت در ابزار قابل درک است. تفاوت در سطح شناخت در سن نوجوانی قابل درک است، هر چه ابزارهای رسانه‌ای تفاوت داشته باشد، می‌تواند روی نوع شناخت بچه‌ها تاثیرگذار باشد.

 یعنی تفاوت و تغییری بین این نسل‌ها وجود ندارد؟

 مبانی اولیه یکسان است. در حوزه تلویزیون و برنامه‌سازی چه اتفاقی برای ما می‌افتد؟ مفاهیم ثابت و کلی به‌عنوان مفاهیم پایه‌ای وجود دارد که باید با ادبیات نوجوان این دهه بیان شود. ادبیات فرق دارد. اینجا من با شما کاملا موافق هستم. بچه‌های دهه 80 و نوع گفت‌وگو با اینها و گفت‌وگویی که با دهه 70 می‌کردیم متفاوت است. دانش‌آموزان کلاس هفتم تا نهم یک سبکی دارند، دانش‌آموزان نهم تا دوازدهم یک سبک دیگر. ما در شبکه امید 6 سالی که به‌عنوان نوجوان در نظر می‌گیریم دو قسمت کردیم. قبل از بلوغ و بعد از بلوغ رفتار نوجوان فرق می‌کند. پسر 12-10 ساله با پسر 18-17 ساله کاملا متفاوت است، هم ذائقه و هم نوع نگاه او و هم نوع کلام و برخورد با او کاملا متفاوت می‌شود. این تغییراتی که بیان می‌کنید را قائل هستیم و حتی بیشتر از آنچه مدنظر شماست.

 شاید ضریب هوشی و سرعت اتفاقاتی که اطراف آنها می‌افتد، تسلط روی یک‌سری مباحث یا ابزاری که دارند متفاوت است. با توجه به این شناخت و مبانی که 80-70 درصدش ثابت است چه دسته بندی‌هایی در برنامه‌سازی شده است؟

اگر تولید سریال‌ها در دنیا را نگاه کنید همسو و هم‌جهت با اهداف ما نیست. سریال‌های نوجوانانه 35-30 سال پیش را ببینید، مبانی اخلاقی، فرهنگی، خانوادگی آن به مراتب بیشتر از چیزی است که الان در تولید فعلی ژاپن یا آمریکا یا کشورهای اروپایی است. انتخابی که ما انجام می‌دهیم مبتنی با فرهنگ ماست یعنی اگر بخواهیم کاری را تامین خارجی کنیم... .

 شما دخل و تصرف دارید که چه برنامه‌ای را پخش کنید یا خیر؟

ما پیشنهاددهنده هستیم و آنها بررسی می‌کنند. در صورتی که آنها تهیه کنند، خریداری می‌کنند و در اختیار ما قرار می‌دهند. آماده‌سازی کارهای خارجی به عهده شبکه امید است یعنی ممکن است کاری را در یک شبکه غیرایرانی ببینید، این کار را با کاری که از شبکه امید پخش شده مقایسه کنید. همین کار را ممکن است ما پخش کنیم ولی ما ویراستاری می‌کنیم. ممکن است برخی مفاهیم که متناسب با مفهوم بومی و مذهبی ما نیست تغییر دهیم. می‌توانیم با حق رایتی که خریداری می‌کنیم این تغییرات را اعمال کنیم که متناسب با فرهنگ خود کار کنیم.

 حتی دوبله را هم تغییر می‌دهید؟

بله. متن را می‌توانیم تغییر دهیم. این ویراستاری متن است. کار ترجمه ویراستاری می‌شود. حتی کاری که غیر از شبکه امید پخش می‌شود، بخواهیم مجدد در شبکه امید پخش کنیم، مجددا کار را ویراستاری می‌کنیم. متناسب با ویژگی‌ها و سیر تربیتی که ما داریم، آن را ویراستاری می‌کنیم. یک مساله مهم دیگر که در کشور وجود دارد سند تحول آموزش‌وپرورش است. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تاکیدات زیادی روی این شده است و ما متناسب با آن سند تحول و آن نگاه کمال‌گرایی که در آن تحت عنوان حیات طیبه وجود دارد، سیر تربیتی تعریف می‌کنیم. سیر تربیتی که در شبکه امید تعریف شده متناسب با آن آثار تهیه می‌شود، تولید می‌شود، ویرایش می‌شود و درنهایت به نمایش درمی‌آید.

 توجه به وجه سرگرمی هم دارید؟

در این بخش وظیفه‌ای که برعهده شبکه امید است، سرگرم‌آموزی است، نه سرگرمی! مثلا اگر شما شبکه‌ای به نام شبکه نسیم را نگاه کنید ویژگی‌های سرگرمی آن بیشتر باشد. شبکه‌ای همچون شبکه پویا که سرگرم‌آموزی است، یا شبکه‌های دیگر که بعد سرگرمی بیشتری داشته باشند ولی چون ما سیر تربیتی را دنبال می‌کنیم و شبکه امید را به‌عنوان مکمل سیستم آموزشی کشور و آموزش‌وپرورش درنظر می‌گیریم حتما در مواردی که پخش و تولید می‌کنیم این مهم برای ما مورد توجه است که حتما همراه با سرگرمی آموزش هم سوار بر کار باشد. مسابقات شبک امید را نگاه کنید، مسابقه «اسطرلاب» به‌عنوان مسابقه پرمخاطب، مسابقه «راز جزیره» به‌عنوان پرمخاطب، مسابقه «پیشبند»، مسابقه «فوت آخر» و همه مسابقاتی که در شبکه امید پخش می‌شود یا از جنس آموزش‌های علمی و مدرسه‌ای است یا از جنس مهارتی و سرگرم‌آموزی مثل فوت آخر است. این همان سیری است که ما در شبکه امید دنبال می‌کنیم. برنامه‌های سرگرمی صرف برای خوشگذرانی و پای تلویزیون نشستن را سعی کردیم به شبکه‌های دیگر واگذار کنیم و خود به آنها ورود مستقیم نداشته باشیم. البته در تامین برنامه‌های خارجی این مدنظر بوده که هم سرگرمی و هم بعد آموزشی داشته باشد. اگر «بچه‌های مدرسه والت» یا «مجموعه سارا استندلی» یا «امیلی» را ببینید، با اینکه متن اصلی کار قوی بود و در آن مبانی و مفاهیم اصلی داشته است، ما اینها را ویرایش می‌کنیم و به نحوی به سیر تربیتی که در شبکه وجود دارد نزدیک‌تر کردیم. زمانی که بچه‌ها برای تماشای سریال‌ها به‌عنوان سرگرمی صرف نگاه می‌کنند در لایه‌های انتقال پیام مفاهیم اخلاقی را می‌بینیم که می‌توانیم به بچه‌ها منتقل کنیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟