• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۸ - ۰۰:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

راه طولانی استارتاپ‌ها برای تبدیل شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان

با وجود اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ضمن درک نیازهای کشور همیشه راهی برای رفع معضلات در جامعه ایجاد می‌کنند؛ اما باز آن‌طور که باید فعالیت‌هایشان گسترش پیدا نکرده و نیازمند حمایت‌های بیشتر یا حتی اصلاح برخی سیاستگذاری‌ها در این زمینه هستند.

راه طولانی استارتاپ‌ها  برای تبدیل شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: با توجه به اینکه اقتصاد کشورهای مختلف جهان بر سه محور «اقتصاد مبتنی‌بر منابع طبیعی»، «اقتصاد مبتنی‌بر بهره‌وری» و «اقتصاد مبتنی‌بر نوآوری» تقسیم می‌شود؛ اما سهم اقتصاد دانش‌بنیان(مبتنی‌بر نوآوری) در کشور محدود است. با حمایت از استارتاپ‌ها برای توسعه و تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان،  توجه به تولید محصولات دانش‌بنیانی، افزایش واردات، کاهش محصولات فناورانه، حمایت از بازارهای داخلی کشور و پایدار نگه‌داشتن جریان نقدینگی و... می‌توان اقتصاد کشور را صرفا بر پایه و اساس اقتصاد دانش‌بنیان توسعه بخشید؛ چراکه حمایت از استارتاپ‌ها منجر به تقویت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان شده و بستر مناسبی برای کسب‌وکارهای نوین و اشتغال‌زایی برای جامعه ایجاد می‌کند. شرکت‌های دانش‌بنیان از فعالیت‌های استارتاپی کار خود را آغاز می‌کنند؛ اما می‌توانند به‌وسیله تولید دانش و گذر از ارائه فعالیت‌های محدود و خارج شدن از سازمان‌های موقت به شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگی تبدیل شوند؛ همچون شرکت‌های دیجی‌کالا، اسنپ، تپ‌سی و... . برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیانی کشور باید از سبد فناورانه موجود حمایت کرد و در طی این مسیر نیز توسعه دانش و ایده‌های نوآورانه را مدنظر قرار داد.  استارتاپ‌های موجود پس از مدتی فعالیت یا در ایجاد بازار، فروش محصولات، تولید دانش و... با شکست مواجه می‌شوند یا فرصتی برای ادامه حیات پیدا می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان حال‌حاضر، در ابتدا استارتاپ‌هایی معمولی و صرفا کار راه‌ اندازی بودند که با خلق ایده‌های نو و مقابله با شرایط ریسک‌پذیر کشور راه را برای گسترش فعالیت‌هایشان هموار کردند. البته برخی استارتاپ‌ها برای تبدیل شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان با چالش‌ها و موانعی همراه هستند که عمده آنها مالی یا ناتوانی در ایجاد بازار مشتریان برای محصولات‌شان است.

با وجود اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ضمن درک نیازهای کشور همیشه راهی برای رفع معضلات در جامعه ایجاد می‌کنند؛ اما باز آن‌طور که باید فعالیت‌هایشان گسترش پیدا نکرده و نیازمند حمایت‌های بیشتر یا حتی اصلاح برخی سیاستگذاری‌ها در این زمینه هستند. نهادهایی ازجمله معاونت علمی ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تقویت اقتصاد دانش‌بنیان، برای حمایت و توسعه روند فعالیتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان درحال فعالیت هستند و مأموریت خود را توسعه شرکت‌های دانش‌بنیانی و ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها می‌دانند. باوجوداین از لحاظ توسعه اقتصاد فناورانه در کشور به آنچه باید و شاید نرسیده‌ایم و این موضوع ما را بر آن می‌دارد که به این سوال فکر کنیم؛ اینکه چه چیزی موجب شده نتوانیم از حداکثر توان کشور در حوزه تولید دانش فناورانه و نوآورانه بهره‌مند شویم؟

درخصوص فعالیت‌های استارتاپی و دانش‌بنیانی در کشور، موانع و چالش‌های استارتاپ‌ها برای تبدیل شدن به شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت نهادهای ذی‌ربط از روند توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق، تخصیص منابع مالی و تسهیلات به این شرکت‌ها و... با سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی؛ نوید مقصودی، کارشناس ارشد هوافضا و رئیس هیات‌مدیره شرکت «پارسیان ارس» و حمید نعیمی، مدیر شرکت دانش‌بنیان «بازی‌سازان نوآوران پارسیان» گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم که در ادامه نظرات مثبت و منفی آنها در این خصوص از نظرتان می‌گذرد.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

کارشناس ارشد هوافضا: فعالیت استارتاپ‌ها برای دانش‌بنیان شدن باید براساس چرخه درست حرکت کند (لینک)
 
مدیر شرکت دانش‌بنیان «بازی‌سازان نوآوران پارسیان»: پایدار نگه‌داشتن جریان نقدینگی، موجب ادامه حیات و توسعه استارتاپ‌ها می‌شود (لینک)
 
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی: استارتاپ‌ها تا زمانی که از سازمان موقت درنیایند، دانش‌بنیان نمی‌شوند (لینک)
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار