• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۷ - ۰۲:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

یک‌بام و دوهوای واکسیناسیون دانشگاه‌ها به روایت دانشجویان

بررسی‌ها نشان می‌دهد معدود دانشگاه‌هایی مانند تهران و تربیت‌مدرس نسبت به دانشگاه‌های دیگر وزارت علوم سرعت بیشتری داشتند و در این امر جلوتر هستند. اما وضعیت در دانشگاه‌های دیگر، حتی دانشگاه‌های مادر استان‌ها هم چندان مثبت نیست.

یک‌بام و دوهوای واکسیناسیون دانشگاه‌ها به روایت دانشجویان

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: مردادماه امسال و با آغاز فرآیند واکسیناسیون اساتید دانشگاه‌ها صحبت از بازگشت آموزش به مدل حضوری پررنگ‌تر شد. موضوعی که بارها در طول روزها و هفته‌های اخیر محل اظهار و اعلام نظرهای مسئولان مختلف آموزش عالی بوده است. برمبنای جدول اعلام‌شده وزارت علوم قرار بود واکسیناسیون دانشجویان دکتری تخصصی 97 و پیش از آن، کارشناسی‌ارشد 99 و قبل‌تر و دکتری عمومی 95 و قبل آن در شهریورماه صورت پذیرد. آماری که حدود 500 هزار نفر از جمعیت دانشجویان کشور را شامل می‌شد. از سوی دیگر افزایش واردات واکسن در یکی دو هفته گذشته، گمانه‌زنی‌های جدی را برای سرعت‌بخشیدن به این فرآیند مطرح کرد. اما درواقع نه‌تنها واکسیناسیون دانشجویان در همه دانشگاه‌ها در زمان اعلام قبلی آغاز شد، بلکه با وجود گذر از نیمه شهریور در برخی دانشگاه‌ها هنوز هم خبری از واکسن نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد معدود دانشگاه‌هایی مانند تهران و تربیت‌مدرس نسبت به دانشگاه‌های دیگر وزارت علوم سرعت بیشتری داشتند و در این امر جلوتر هستند. اما وضعیت در دانشگاه‌های دیگر، حتی دانشگاه‌های مادر استان‌ها هم چندان مثبت نیست. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا دیروز در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود برخی دانشجویان که در گروه‌های سنی و شغلی خاصی بودند، واکسینه شدند، اما هیچ فردی در استان همدان به‌دلیل دانشجو بودن، واکسن کرونا را دریافت نکرده است. از طرفی به‌نظر می‌رسد آنچنان که وزیر علوم در نشست روز گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرده، موضوع واکسیناسیون دانشجویان در دانشگاه‌ها چندان منظم هم پیش نمی‌رود. محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه درحال حاضر واکسیناسیون دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد تا حدی پیش رفته است، گفته بود درحال حاضر اولویت وزارت علوم برای واکسیناسیون دانشجویان، مقطع دکتری و کارشناسی پیش از سال 98 هستند و طبق این فرمول واکسیناسیون صورت می‌گیرد. همچنین دانشجویان کارشناسی ورودی پیش از سال 96 نیز در اولویت بعدی وزارت علوم قرار دارند. «فرهیختگان» در ادامه این گزارش به سراغ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف رفته تا ارزیابی کامل‌تری از وضعیت فعلی واکسینه کردن آنان به‌دست آورد.

دانشگاه تهران واکسیناسیون ارشدها را آغاز کرد

ریحانه مروتی، مسئول سابق واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، با اشاره به روند منظم واکسیناسیون در دانشگاه تهران گفت: «دانشگاه تهران با دایرکردن مرکز واکسیناسیون دانشجویی در محل باشگاه دانشجویی این دانشگاه، فرآیند واکسیناسیون دانشجویی را از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های تهران آغاز کرد. طی این فرآیند که دانشجویان خوابگاهی در اولویت قرار گرفته بودند، از طریق ثبت‌نام در سایتی که دانشگاه اعلام کرده بود، این مرحله را طی کرده و واکسینه شدند.»  وی افزود: «پس از واکسینه‌شدن دانشجویان خوابگاهی، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌ترتیب روند واکسیناسیون خود را انجام دادند تا امروز که نوبت به دانشجویان ارشد رسیده و این دانشجویان درحال انجام واکسیناسیون هستند. پرسنل و کارکنان دانشگاه نیز از اوایل مردادماه واکسینه شدند.»

 آغاز واکسیناسیون امیرکبیری‌ها با بی‌نظمی

برخی تصاویر منتشرشده از دانشگاه امیرکبیر در فضای مجازی حاکی از آشفتگی روند واکسیناسیون این دانشگاه است که برای پی‌بردن به آن به یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه امیرکبیر که در رشته هواوفضا تحصیل می‌کند، مراجعه کردیم که وی درباره روند واکسیناسیون این دانشگاه گفت: «دانشگاه امیرکبیر روند واکسیناسیون خود را به خوابگاه‌ها اعلام کرده است، اما از شنبه این فرآیند را آغاز کرده‌اند و برای دانشجویان مقاطع دیگر نیز هنوز به‌صورت رسمی اعلام نکرده‌اند که واکسیناسیون انجام می‌شود. این مساله درحالی است که از دیروز واکسیناسیون دانشجویان در تمام مقاطع با بی‌نظمی درحال انجام شدن است و من پس از اینکه برای انجام واکسن، دو روز به دانشگاه مراجعه کردم با صف‌های عریض و طویلی مواجه شدم که بیش از یک‌ساعت در هرکدام منتظر ماندم تا نوبت به واکسن زدن من برسد، اما آنقدر طول کشید تا درنهایت پشیمان شدم و واکسن زدنم را برای روز بعد گذاشتم. این روند نامنظم درحالی در دانشگاه امیرکبیر انجام می‌شود که بنا بود ابتدا از تحصیلات تکمیلی این فرآیند آغاز شود، ‌ولی در عمل هیچ‌گونه ترتیبی مشاهده نمی‌شد.»

   زمان  واکسینه‌کردن دانشجویان الزهرا هنوز اعلام نشده است

الهه‌سادات قاسمی، مسئول بسیج دانشگاه الزهرا نیز با اشاره به انجام روند واکسیناسیون در دانشگاه الزهرا توضیح داد: «فرآیند واکسیناسیون دانشجویی در دانشگاه الزهرا از هفدهم مردادماه آغاز شد و مدل‌های برکت، استرازنکا و سینوفارم به دانشجویان و پرسنل و اساتید تزریق شده است. طبق آماری که دانشگاه ارائه کرده است تا روز ۱۲ شهریور ۱۲۰۰ نفر واکسینه شدند که اساتید هیات‌علمی و اساتید مدعو و پسادکتری هم جزء همین افراد بودند. پس از این افراد، کارکنان دانشگاه هم واکسینه شدند. فرآیند تزریق دز دوم این واکسن‌ها از ۸ شهریور شروع شده و کارمندان و پرسنل درحال تزریق دز دوم هستند. این اقدامات درحالی انجام شده که برای واکسینه‌کردن دانشجویان هنوز اعلام رسمی صورت نگرفته است و ما در جریان روند اجرای دقیق آن نیستیم.»

دانشجویان شریفی از روند واکسیناسیون جا مانده‌اند

به سراغ امین سپیده‌دم، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه شریف  رفتیم و ماجرای واکسیناسیون این دانشگاه را از وی جویا شدیم. وی با اشاره به انجام روند واکسیناسیون در این دانشگاه گفت: «تاکنون اعلامیه رسمی‌ای مبنی‌بر واکسن‌زدن دانشجویان دانشگاه و آغاز آن، به دانشجویان ابلاغ نشده است. البته روند واکسیناسیون اساتید و کارکنان دانشگاه از شانزدهم مردادماه آغاز و درحال انجام است. البته یکی از کانال‌های دانشجویی این دانشگاه از قول معاون دانشجویی دانشگاه، احتمال آغاز واکسینه‌کردن دانشجویان براساس اولویت‌های اعلام‌شده از سوی وزارت علوم در ابتدای هفته آینده را مطرح کرده است.»

 واکسیناسیون دانشجویان خوارزمی به آخر شهریورماه موکول شد

همچنین برای بررسی دانشگاه خوارزمی به‌عنوان دانشگاهی که قدمت زیادی دارد ولی خبری از واکسیناسیون آن دیده نشده بود به سراغ یکی از فعالان تشکلی این دانشگاه رفتیم. ولی‌اللهی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه خوارزمی، پیرامون واکسیناسیون دانشجویی در این دانشگاه گفت: «با مسئولان دانشگاه، پیرامون وضعیت واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه جلسه‌ای گذاشتیم و از واکسینه‌کردن دانشجویان این دانشگاه با توجه به ابلاغ وزیر علوم پرسش کردیم که ایشان از پیگیری واکسینه‌کردن دانشجویان و ابلاغ آن اطلاع و خبر دادند که اساتید و پرسنل دانشگاه دز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. پس از آن به خانم آموزگار، مسئول بهداری دانشگاه مراجعه کردیم و ماجرا را از وی جویا شدیم. در گفت‌وگو با وی متوجه شدیم که روند واکسینه‌کردن دانشجویان دانشگاه به‌ترتیب اولویت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، از اواخر شهریورماه آغاز خواهد شد.»

دانشگاه شیراز از دانشجویان دامپزشکی آغاز کرد

مسلم حزباوی، مسئول بسیج دانشگاه شیراز پیرامون روند واکسیناسیون این دانشگاه گفت: «دانشگاه شیراز از طریق سایت دانشگاه، به‌طور رسمی اطلاع‌رسانی کرد که فرآیند واکسیناسیون دانشجویی از چهارشنبه هفدهم‌شهریورماه آغاز می‌شود و طبق این اعلامیه دانشجویان گروه دامپزشکی در اولویت قرار دارند. پس از آن دیگر دانشجویان با اولویت‌بندی دانشگاه واکسیناسیون خود را انجام می‌دهند.»

تزریق واکسن دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز آغاز شد

دانشگاه آزاد شیراز از جمله دانشگاه‌هایی بود که همزمان با دانشگاه‌های سراسری تهران، خبر واکسیناسیون پرسنل و کارکنان آن در اخبار منتشر شده بود. برای اطلاع از فرآیند واکسیناسیون دانشجویی این دانشگاه، به سراغ یکی از اعضای بسیج این دانشگاه رفته و با او گفت‌وگو کردیم. امیرحسین هاشمی، عضو بسیج دانشگاه آزاد شیراز و مسئول هسته بین‌الملل بسیج دانشجویی درباره روند واکسیناسیون این دانشگاه گفت: «دانشگاه آزاد شیراز از اواسط مردادماه روند واکسیناسیون پرسنل، اساتید و اعضای هیات‌علمی خود را آغاز کرد و تاکنون اغلب پرسنل و کارکنان این دانشگاه دز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند. اما در حیطه دانشجویی، این دانشگاه واکسیناسیون دانشجویی خود را طی چند روز اخیر آغاز کرده است. این واکسیناسیون ترتیب و اولیت ندارد، ولی به‌صورت منظم درحال انجام است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین