• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۶ - ۰۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تقابل حساس با همکار قطبی به جای کی‌روش

رزرو بلیت قطر در دوحه

بازیکنان تیم ملی تصور نمی‌کردند مهدوی‌کیا برای بازی با عراق در اردوی تیم ملی حاضر شود به این خاطر که او زمان کمی برای آماده‌سازی تیم امید برای حضور در بازی‌های مقدماتی قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا پیش رو دارد و ۵ مهر باید لیست اولیه این تیم با حضور ۵۰ بازیکن را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه دهد اما با درخواست رئیس فدراسیون فوتبال راهی دوحه شد تا برای این بازی حساس در کنار اردوی تیم ملی باشد.

رزرو بلیت قطر در دوحه

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم‌های ملی ایران و عراق امشب سه‌شنبه 16 شهریورماه در استادیوم خلیفه دوحه قطر از هفته دوم مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی قطر به مصاف هم می‌روند. این بازی ساعت 22:30 به وقت تهران برگزار می‌شود. این دو تیم در مرحله دوم مقدماتی نیز با یکدیگر هم‌گروه بودند که در دو دیدار رفت و برگشت یک پیروزی برای عراق و یک پیروزی برای تیم ملی فوتبال ایران به ثبت رسید و حالا یک بار دیگر دو رقیب سنتی از غرب فوتبال آسیا به یکدیگر رسیده و امشب به مصاف هم خواهند رفت.

آخرین دیدار دو تیم درحالی برگزار شد که به لطف نداشتن کرسی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و عدم رایزنی و دیپلماسی مناسب برای گرفتن میزبانی، دو تیم در بحرین به جای تهران به میدان رفتند و در صورت هر نتیجه‌ای جز پیروزی ایران مقابل عراق کشورمان از صعود به مرحله بعدی باز می‌ماند.

درنهایت این دیدار با نتیجه یک بر صفر به نفع ایران تمام شد و تیم ملی با این پیروزی ۱۸ امتیازی شد و به‌عنوان تیم اول گروه به مرحله بعدی بازی‌های انتخابی جام‌جهانی صعود کرد. سردار آزمون تک‌گل این بازی را وارد دروازه عراق کرد.

 تغییر حداقلی نسبت به بازی آخر

تیم ملی فوتبال ایران بازی را با ترکیب علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی(کاپیتان)، شجاع خلیل‌زاده، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی، علی قلی‌زاده و سردار آزمون در آخرین دیدار مقابل عراق کار را شروع کرد و جالب اینکه امشب نیز بعد از غیبت یک هفته‌ای اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی این فرصت را خواهد داشت تا با همین ترکیب البته به جز احسان حاج‌صفی که در یونان مصدوم شده و از همراهی تیم ملی بازمانده به مصاف حریف قدرتمند خود یعنی تیم ملی عراق برود و چه بسا شاکله اصلی تیم نیز برای بازی امشب از همین نفرات تشکیل شود.

 دیگر طلسمی در کار نیست

سی‌امین دیدار تاریخ تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد گذشته در ورزشگاه المحرق در مرحله مقدماتی جام‌جهانی در شرایطی برگزار شد که تیم ملی فوتبال کشورمان پیش از آن طی یک دهه اخیر موفق به شکست عراق نشده بود. این طلسم از لحاظ روحی به ضرر ایران شده و به‌شدت ملی‌پوشان را آزار می‌داد.

ملی‌پوشان فوتبال کشورمان طی سال‌های اخیر در مهم‌ترین مسابقات در جام ملت‌های آسیا و مرحله مقدماتی جام‌جهانی بازی‌های مهمی را به عراق واگذار کردند. در آبان‌ماه سال ۹۸ و در دور رفت مسابقات مقدماتی جام‌جهانی علا عباس در دقیقه ۹۲ دروازه بیرانوند را به شکلی باز کرد که دیگر فرصتی برای جبران شکست نبود. پیش از این مسابقه تیم ملی ایران تحت هدایت کارلوس کی‌روش در جام ملت‌های آسیای امارات در سال ۲۰۱۹ با عراق در مرحله گروهی به تساوی بدون گل رسید و البته قبل از آغاز این مسابقات، عراق در یک دیدار دوستانه با گل سعد عبدالامیر، کاپیتان فعلی این تیم، ملی‌پوشان ایران را در ورزشگاه آزادی شکست داد.

در جام ملت‌های آسیای سال ۲۰۱۵ نیز ملی‌پوشان فوتبال کشورمان تحت هدایت کی‌روش در بازی معروف که داور مهرداد پولادی را اخراج کرد در ضربات پنالتی مغلوب حریف خود شدند.

تا پیش از دیداری که در بحرین برگزار شد، آخرین پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل عراق در بازی‌های رسمی به سال ۲۰۱۱ و دیدار روز ۲۱ دی‌ماه سال ۸۹ در چارچوب مسابقات جام ملت‌های آسیا برمی‌گردد که در آن دیدار غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی برای تیم ملی موفق به گلزنی شدند و یونس محمود تک‌‌گل عراق را وارد دروازه ایران کرد تا این دیدار آخرین مسابقه رسمی‌ای باشد که تیم ملی ایران مقابل عراق به برتری دست پیدا کرد. از آن روز تا ۲۵ خرداد امسال ۳۸۰۹ روز می‌شد که تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدارهای رسمی موفق به کسب پیروزی مقابل عراق نشده بود اما سردار آزمون سرانجام این طلسم را شکسته و با گل حیات‌بخشی که برای تیم ملی به ثمر رساند کار را در ادامه رقابت‌های دو تیم از لحاظ روحی و روانی برای تیم ملی ایران راحت‌تر کرد.

 فرصت فرار بزرگ

دو تیم ملی عراق و ایران تاکنون ۳۰ بار در مسابقات دوستانه و رسمی به مصاف یکدیگر رفتند که تیم ملی فوتبال کشورمان در ۱۷ مسابقه به پیروزی رسیده، ۷ دیدار دو تیم به تساوی منجر شده و ۶ پیروزی توسط عراقی‌ها به دست آمده است.

عراقی‌ها حریف سرسختی برای کشورمان هستند که با وجود آنکه در سید ۴ رقابت‌ها قرار گرفتند و تیم ملی کشورمان در سید یک قرار دارد اما دست‌کم گرفتن آنها می‌تواند سرنوشت مرحله اول مقدماتی را تکرار کرده و با کسب نتیجه غیرمنتظره در دیدار امشب کار صعود را به اما و اگر برساند. برد ملی‌پوشان اما با توجه به وضعیت جدول می‌تواند قدم بزرگی برای صعود باشد و شاید ایران در دوحه بتواند بلیت حضور در جام‌جهانی قطر را رزرو کند.

 کادر ایران بالاخره تکمیل شد

تیم ملی در شرایطی به مصاف سوریه رفت که چند روزی ملی‌پوشان در مینی‌کمپ دورهم جمع شده بودند، اما به دلیل ابتلای وحید هاشیمان و دراگان اسکوچیچ تا ۲ روز گذشته خبری از این دو مربی در تمرینات نبود و کریم باقری و مهرداد خانبان هم ۲ روز مانده به دیدار سوریه یعنی سه‌شنبه ۹ شهریورماه به اردو اضافه شدند.

طی این مدت که دراگان حضور نداشت، تمرینات تیم ملی زیرنظر ماریون تات دنبال می‌شد و ابراهیم میرزاپور هم به‌عنوان عضو جدید کادرفنی برای تمرین دادن دروازه‌بان‌های تیم ملی معرفی شد.

درنهایت از یکشنبه دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات تیم و وحید هاشمیان هم به سایر نفرات اضافه شدند، تا کادرفنی تیم پس از مدت‌ها دوباره در کنارهم قرار بگیرند و ملی‌پوشان را آماده دیدار سرنوشت‌ساز برابر عراق کنند.

اسکوچیچ در اولین دیدار مرحله نهایی جام‌جهانی غیبت داشت، و بسیاری نمایش نه‌چندان جذاب شاگردانش را که البته با سه امتیاز بسیار مهم همراه شد به این موضوع نسبت می‌دهند و اگرچه مصاف با عراق یکی از سخت‌ترین مسابقات تیم ملی در مسیر جام‌جهانی خواهد بود، با بازگشت دو مربی تاثیرگذار تیم یعنی هاشمیان و اسکوچیچ که ظهر یکشنبه پس از مدت‌ها در کنار بازیکنان دیده شدند، شرایط از این حیث به سود ایران خواهد بود.

 مهدوی‌کیا میهمان ناخوانده

در این مدت برگزاری اردوی تیم ملی در قطر مهدی مهدوی‌کیا با حضور در اردوی تیم ملی ضمن صحبت با اسکوچیچ و ارائه نظرات خود در مورد بازی با سوریه و همچنین ارائه راهکارها برای بازی با عراق با ملی‌پوشان دیدار کرد و با آنها عکس یادگاری گرفت. بدون شک این دیدارها برای ملی‌پوشان اتفاق خوبی است به این خاطر که مهدی مهدوی‌کیا یکی از چهره‌های مطرح فوتبال ایران است.

بازیکنان تیم ملی تصور نمی‌کردند مهدوی‌کیا برای بازی با عراق در اردوی تیم ملی حاضر شود به این خاطر که او زمان کمی برای آماده‌سازی تیم امید برای حضور در بازی‌های مقدماتی قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا پیش رو دارد و ۵ مهر باید لیست اولیه این تیم با حضور ۵۰ بازیکن را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه دهد اما با درخواست رئیس فدراسیون فوتبال راهی دوحه شد تا برای این بازی حساس در کنار اردوی تیم ملی باشد. او سال‌های سال با وحید هاشمیان و کریم باقری در تیم ملی همبازی بوده و با توجه به ارتباط خوبی که با مربیان تیم ملی دارد در انتقال داده‌ها به کادر فنی تیم ملی هم دغدغه‌ای ندارد.

مهدوی‌کیا که در جریان دیدار تیم‌های ایران و سوریه نیز با حضور در ورزشگاه آزادی این مسابقه را از نزدیک تماشا کرد و حالا می‌تواند در مقام مشاور در کنار اسکوچیچ به وی کمک‌های زیادی کند.

 ستاره خط دفاعی عراق بازی را از دست داد

علی عدنان مهره کلیدی خط دفاعی تیم ملی عراق نمی‌تواند کشورش را در بازی با ایران همراهی کند. خبرگزاری شفق نیوز عراق در این خصوص نوشت: «گزارش‌های پزشکی که روز یکشنبه از علی عدنان بازیکن تیم ملی عراق به عمل آمد، تایید کرد که وی دچار مصدومیت جزئی شده اما این اتفاق منجر به دوری این بازیکن از میادین به مدت یک هفته می‌شود. این بازیکن در جریان دیدار با کره‌جنوبی برای دفع توپ ارسالی میزبان به هوا برخاست و در هنگام فرود، از ناحیه زانو احساس درد شدیدی داشت و به همین دلیل قادر به ادامه بازی نبود.»

‌برادر این بازیکن ملی‌پوش به خبرگزاری شفق نیوز گفت: «معاینات پزشکی انجام شده روی علی در قطر، تایید کرد که مصدومیت وی در بازی عراق و کره‌جنوبی، باعث شد تا او دیدار برابر ایران را از دست بدهد و به این ترتیب او نمی‌تواند در دیدار سه‌شنبه تیم ملی را همراهی کند.»

 همکار قطبی به جای کی‌روش

بعد از سال‌ها نیمکت تیم ملی عراق درحالی به دیک ادووکات هلندی رسیده که کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی تا یک قدمی گرفتن سکان هدایت عراقی‌ها پیش رفت اما درنهایت این اتفاق محقق نشد.
با این حال این اتفاق در آن مقطع زمانی به اندازه‌ای جدی بود و حتی اخباری از امضای قرارداد رسمی بین طرفین منتشر شد اما درنهایت این نیمکت به یک سرمربی هلندی رسید؛ سرمربی‌ای که سال‌ها به همراه افشین قطبی در تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی به کار پرداخته و چه بسا برای دیدار امشب نیز از او مشورت‌هایی را گرفته باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار