• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۵ - ۰۰:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
به بهانه انتشار نماهنگ «دهه هشتادیا»

این گروه سنی خاص

نماهنگ «دهه هشتادیا» به نوجوان امروز به‌صورت کاملا نامحسوس پیام می‌دهد که می‌دانیم جهانت و کلماتت با نسل و نسل‌های قبل از خودت فرق دارد، اما این را هم می‌دانیم که تو نیاز داری با شیوه‌ها و کلمات خودت، با دنیای خودت که با خیلی از بزرگ‌ترها بیگانه است، به امام‌حسین(ع) عشق بورزی.

محمدجواد توسلی، روابط عمومی موسسه ماوا: محرم یکی از بهترین فرصت‌ها برای تربیت کودکان و نوجوانان است و همیشه خانواده‌ها تلاش کرده‌اند، بهترین استفاده را از آیین‌های ماه محرم ببرند. در این ماه علاوه‌بر عزاداری برای امام‌حسین(ع) و حرف‌زدن از راه کربلا، نسل‌های تازه با یک عزاداری جمعی روبه‌رو می‌شوند که همه تلاش دارنددر آن سهمی داشته باشند و بی‌دعوت به مجلس روضه‌خوانی از هر دری که پرچمی سیاه دارد و صدای نوحه می‌آید، وارد می‌شود. این ماه نه‌فقط در باطن، که در ظاهر هم فرصت تربیت مطلوبی برای همه انسان‌هاست و در گذر زمان نیاکان ما هم بسیار تلاش کرده‌اند موارد تربیتی زیادی را در این ماه به نسل‌های بعدی بیاموزند.

سرعت تغییرات جهان در گذشته به‌اندازه امروز نبوده و تربیت عاشورایی نسل جوان اصولا با روش‌هایی یکسان انجام می‌‌شده‌. یک پدربزرگ جهانی داشت که چندان از نوه‌اش دور نبود و می‌توانست با همان شیوه‌های معمول کودکی خودش نسل بعدی را هم عاشورایی کند. امروزه اما جهان تغییرات بسیاری را پشت‌سر گذاشته و مدام با شتاب تندتری هم پیش می‌رود، آن‌قدر که تفاوت میان جهان یک پدر با فرزند اول و دومش محسوس است و حتی می‌توانم بگویم نوجوان قبل از کرونا با نوجوان بعد از کرونا کاملا تفاوت کرده است. شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مجازی‌شدن آموزش‌ها چنان در نوجوان‌ها اثر گذاشته که سرعت تغییرات نسلی را تا این حد کاهش داده است. پس می‌تواند با نگرش درست نسل‌های قبل ارزش‌های مدنظر جامعه و خانواده را به زبان و شیوه‌های امروزی ارائه کرده و پیوند میان نسل تازه و ارزش‌ها را حفظ و برقرار کند.
اما نوجوانان تقریبا بخش فراموش‌شده تولیدات رسانه‌ای در کشور ما هستند. درباره ویژگی‌ها، سلیقه‌ها و علاقه‌های آنان کمتر فکر کرده و کمتر کاری اختصاصی برایشان تولید می‌کنیم و طبیعی است که وقتی ما کاری نمی‌کنیم، دیگران این خلأ را با تولیدات متفاوت‌تری پر می‌کنند.

ما در مرکز موسیقی ماوا مدتی است تمرکز خود را بر این حوزه گذاشته‌ایم و در تلاشیم آثاری را برای مخاطب نوجوان طراحی و تولید کنیم. در تلاشیم که این آثار صرفا محدود به یک بخش از مخاطبان نباشد و هر اثری برای جامعه مخاطبان هدف آن اثر تولید شود. کما اینکه در محرم امسال هم نماهنگ «گره» برای بخشی از این مخاطبان تولید شد و با استقبال آنان روبه‌رو شد و نماهنگ «دهه هشتادی‌ها» برای بخش دیگری از مخاطبان نوجوان، با حال‌وهوای دیگر و ادبیاتی دیگر تولید شد.

نماهنگ‌ها و سرودخوانی‌های قبلی‌ای که ازسوی ماوا منتشر شده هم همین موضوع را اثبات و گوشزد می‌کند که درحال کار مستمر برای گروه سنی نوجوان هستیم، گروه سنی حساسی که اصولا در فعالیت‌های فرهنگی چندان جدی گرفته نمی‌شوند.نماهنگ «دهه هشتادیا» به نوجوان امروز به‌صورت کاملا نامحسوس پیام می‌دهد که می‌دانیم جهانت و کلماتت با نسل و نسل‌های قبل از خودت فرق دارد، اما این را هم می‌دانیم که تو نیاز داری با شیوه‌ها و کلمات خودت، با دنیای خودت که با خیلی از بزرگ‌ترها بیگانه است، به امام‌حسین(ع) عشق بورزی. امام‌حسین(ع)، عاشورا، دین و همه ارزش‌های دیگر به تو هم تعلق دارد و می‌توانی با زبان و نگاه خودت سراغ‌شان بروی. این نگاه در جامعه‌ای که اصولا تولید و خلق اثر دینی دشوار است و با حساسیت‌های بالا روبه‌رو است.البته ما از ابتدای ورود به این حوزه می‌دانستیم که با مسیر طی‌نشده پرچالشی روبه‌رو هستیم و پس از تولید اثر «دهه هشتادیا» نیازمند شنیدن دقیق نظرات، انتقادات و پیشنهادات مخاطبان و صاحب‌نظرانیم، تا ادامه این مسیر را دقیق‌تر و درست‌تر از قبل طی کنیم. پس با آغوش باز شنوای نظرات همه شما هستیم. به امید اینکه این نقد و نظرات کمک کند تا مخاطب نوجوان در تولیدات رسانه‌ای کشور دیده شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟