• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۵ - ۰۱:۱۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
عضو هیات‌علمی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس:

با ساخت سالانه یک میلیون مسکن، شاهد تولید انبوه مصالح در کارخانه‌ها خواهیم بود

پتانسیل ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد؛ پیش از این نیز سابقه ساخت این نوع مسکن‌ها در کشور وجود داشته است؛ به شرط آنکه به‌درستی مدیریت شود.

با ساخت سالانه یک میلیون مسکن، شاهد تولید انبوه مصالح در کارخانه‌ها خواهیم بود

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: آرش بغدادی عضو هیات‌علمی معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس نیز درخصوص وعده دولت رئیسی برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور توضیح داد: «پتانسیل ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد؛ پیش از این نیز سابقه ساخت این نوع مسکن‌ها در کشور وجود داشته است؛ به شرط آنکه به‌درستی مدیریت شود.»

او اضافه کرد: «اگر برای ساخت این مسکن‌ها برنامه‌ریزی و مکان‌یابی درست انجام شود، به سرنوشت مسکن مهر دچار نمی‌شویم. اما درحال‌حاضر برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن دو خطر وجود دارد. اولین خطر بحث مکان‌یابی است، زیرا درصورت مکان‌یابی نامناسب این مسکن‌ها نیز به سرنوشت مسکن مهر دچار شده و از آن استقبال نمی‌شود و درنتیجه به تعدیل قیمت نیز کمک نخواهد کرد.»  عضو هیات‌علمی معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس درمورد خطر دوم نیز توضیح داد: «یکی از تجربیات بدی که در مساکن مهر اتفاق افتاد، پروژه‌ها چندین دست چرخیده و همین باعث شد کلانشهرها با افزایش قیمت و تورم در اوایل دهه 90 مواجه شوند. اگر این دو خطر رفع شود، ساخت این مسکن‌ها تعدیل‌کننده نرخ مسکن خواهد شد.»

بغدادی در ادامه اظهار کرد: «بیش از 95درصد مصالح ساختمانی در کشورمان بومی بوده و در داخل کشور تولید می‌شوند. بنابراین با ساخت سالانه یک میلیون مسکن، برای خرید این مصالح نیز افزایش تقاضا صورت گرفته و با افزایش تقاضا، تولید مصالح و تولید انبوه در کارخانه‌ها را شاهد خواهیم بود. با این اوصاف ساخت مسکن در کشور به‌صورت سالانه، باعث رونق تولید و اشتغال در کارخانه‌های تولیدی می‌شود.»
  مکان‌یابی ساخت این مساکن

 باید به‌درستی صورت گیرد

او با بیان اینکه ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور اجرایی بوده و باعث تورم نخواهد شد، ادامه داد: «البته این درصورتی است که در ابتدا مکان‌یابی ساخت این مساکن به‌درستی صورت گیرد. وقتی کالایی را به‌عنوان مسکن در مکانی عرضه کنیم که زیرساخت‌های شهری ازجمله امنیت، برق، آب و... وجود ندارد و یک کالای بی‌کیفیت مشابه مسکن مهر ساخته شود، با مشکلات اساسی روبه‌رو خواهیم شد.»  عضو هیات‌علمی معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس اظهار کرد: «برخی مسکن‌هایی که با نام مسکن مهر ساخته شدند عمری کمتر از 5 سال دارند اما ناپایدار و فرسوده هستند. بنابراین اگر عملکرد ساخت یک میلیون مسکن در کشور نیز به همین منوال باشد، نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث تعدیل قیمت‌ها نیز نخواهد شد.»  او اضافه کرد: «با این اوصاف معتقدم ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور قطعا شدنی است اما از نظر بحث‌های اقتصادی نیازمند مدیریت هستیم؛ اگر سیستم دولتی ما بتواند در جاهایی که به‌عنوان مناطق مصرفی شهر شناخته می‌شوند، مسکن بسازد، قطعا قیمت تعدیل خواهد شد. مناطق مصرفی مکان‌هایی در شهر است که در آن آپارتمان‌هایی با متراژ بین 70 تا 100 مترمربع وجود دارد و دسترسی راحت به مراکز اداری و تجاری شهر نیز فراهم است.»

استادیار گروه شهرسازی و رئیس دانشکده فنی‌ومهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس اضافه کرد: «الان متاسفانه سازنده‌های اصلی در بخش خصوصی تعیین‌کننده قیمت هستند. در چنین شرایطی است که قیمت افزایش پیدا کرده و هیچ نوع عرفی وجود ندارد. معتقدم برای ساخت یک میلیون مسکن در سال نیازمند همت و عزم جهادی هستیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار