• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۵ - ۰۱:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عضو هیات‌علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک:

۱۲۰ شغل مستقیما با مسکن در ارتباط هستند

مسکن، یک بحث چندبعدی است که یک بعد آن درخصوص کمیت است. بحث کمیت نیز به آیتم‌های ساخت مسکن ازجمله زمین و سایر زیرساخت‌های لازم برمی‌گردد. وقتی حرف از ساخت یک میلیون مسکن می‌زنیم یعنی شهرهایی عمودی تشکیل می‌شوند که باید همه نیازهای یک شهر در این مسکن‌ها وجود داشته باشد.

۱۲۰ شغل مستقیما با مسکن در ارتباط هستند

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: سیدمحمدرضا میرعلایی عضو هیات‌علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک درخصوص وعده تولید سالانه یک‌ میلیون مسکن در کشور توضیح داد: «مسکن، یک بحث چندبعدی است که یک بعد آن درخصوص کمیت است. بحث کمیت نیز به آیتم‌های ساخت مسکن ازجمله زمین و سایر زیرساخت‌های لازم برمی‌گردد. وقتی حرف از ساخت یک میلیون مسکن می‌زنیم یعنی شهرهایی عمودی تشکیل می‌شوند که باید همه نیازهای یک شهر در این مسکن‌ها وجود داشته باشد.»

او اضافه کرد: «درواقع علاوه‌بر اینکه یک مسکن باید کیفیت لازم را داشته باشد، زیرساخت‌های توسعه‌ای آن ازجمله دسترسی به امکانات بهداشتی، امکانات شهری، مدرسه و... نیز باید هم‌زمان دیده شده و در کنار آن زیرساخت‌های فرهنگی آن نیز فراهم شود. یعنی به این مسکن‌ها برچسبی خورده نشود تا افرادی که قرار است در آن ساکن شوند از یک قشر خاص باشند.»  عضو هیات‌علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اضافه کرد: «به‌عبارت بهتر ساخت این مسکن‌ها نباید به‌گونه‌ای باشد که افراد نیازمند نیز از ترس آنکه برچسب خاص اجتماعی به آنها زده شود از خرید آن امتناع کرده و درنتیجه این مسکن‌ها خالی بماند.»  میرعلایی با بیان اینکه نباید به مسکن تنها به‌عنوان یک سرپناه و کالبد فیزیکی نگاه شود، تصریح کرد: «بیش از 120 شغل مستقیما با مسکن در ارتباط هستند و این مقدار مصالح و امکانات که قرار است برای ساخت مسکن به‌کار گرفته شود نیازمند نقدینگی زیادی است و در سیستم به‌کار گرفته می‌شود. اگر این موضوع مدیریت نشود در اقتصاد کلان کشور تاثیر زیادی خواهد گذاشت.»  او اظهار کرد: «در کنار عدد بسیار بزرگ کمبود مسکن در کلانشهرها، تعداد زیادی نیز مسکن خالی وجود دارد. حال سوال اینجاست که اگر با کمبود مسکن مواجهیم چرا این تعداد مسکن خالی در کلانشهرها وجود دارد. در چنین شرایطی نیازمند یک کار مدیریتی و استراتژیکی بالادست هستیم تا در کنار نگاه کمیت و تولیدی، نگاه مدیریتی نیز وجود داشته باشد.»  او با بیان اینکه درخصوص سند جامع مسکن ایران مشکل اساسی وجود دارد، گفت: «تا زمانی که مسکن در این سند به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای تعریف شود، حتی با تلاش دولت‌ها برای تغییر این دیدگاه، ذات آن در بازار مسکن به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای باقی خواهد ماند. این نگاه سرمایه‌ای حتی طبقه ضعیف را نیز وا می‌دارد که خانه‌ای را خریده تا رشد کند و در آینده آن خانه را به احسن تبدیل کند. زیرا باور او این است که اگر سرمایه‌اش در بازار مسکن باقی نماند، تورم این بازار او را از پیشرفت اقتصادی باز خواهد داشت.»

عضو هیات‌علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک تاکید کرد: «این نگاه باعث می‌شود که خرده‌مسکن‌های با کیفیت پایین ساخته شود. بنابراین معتقدم بحث عدد در اینجا مطرح نیست، زیرا اگر در مکان مسکن و همگن‌های مسکن توازن وجود نداشته باشد با مشکل اساسی روبه‌رو خواهیم شد. نمی‌توان برای ساخت مسکن یک نسخه واحد برای تمام ایران نوشت چون در این صورت با شکست مواجه می‌شویم.»  میرعلایی با بیان اینکه ساخت یک میلیون مسکن در کشور یک ضرورت است، اظهار کرد: «اما باید از شتابزدگی در ساخت این مسکن‌ها جلوگیری شود و کار با برنامه‌ریزی پیش برود. به‌عبارت بهتر هر شهری باید برای خود یک سند جامع مسکن تهیه کند و سهم هر استان از یک میلیون مسکن مشخص شود.»  او درخصوص درگیر شدن سایر صنایع در ساخت مسکن گفت: «ساختار اقتصاد کشورمان بین مدرن و سنتی است؛ موتور محرک اقتصاد میانی در کشور بحث مسکن است، بنابراین وقتی بازار مسکن فعال می‌شود، تمام صنایع کوچک و میانی نیز فعال خواهند شد. درواقع با فعال شدن بازار مسکن 120 شغل اصلی و با واسطه حدود 300 شغل دیگر کار خود را شروع می‌کنند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار