• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۴ - ۰۱:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا(س):

معاونت زنان به‌جای نگاه فمنیسم اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال کند

انتظارمان این است که در آینده الگوی سوم زن که بارها مورد توجه مقام‌معظم‌رهبری بوده و نیازمند آن است که توجه ویژه برای تبیین و اجرایی شدن الگوی سوم رخ دهد، رقم بخورد. البته الگوی سوم زن برای تبیین تنها از یک منبع قابل ‌استخراج نیست؛ چراکه برخی مسائل فقهی دارد و برای اینکه همین مسائل به‌درستی تبیین شود باید زنان تربیت‌یافته در مسائل فقهی داشته باشیم.

معاونت زنان به‌جای نگاه فمنیسم اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال کند

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: الهه‌سادات قاسمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به تغییرات معاونت زنان در دولت جدید و انتظارات دانشجویان از این معاونت، گفت: «با توجه به اینکه به‌طور رسمی مشخص شد چه فردی عهده‌دار معاونت زنان است و با توجه به اینکه در بازه‌های زمانی هیچ‌اتفاقی در این معاونت رخ نداده یا اگر هم رخ‌داده با تفکر فمنیستی بوده تا تفکر انقلاب اسلامی، انتظار می‌رود در چندسال پیش‌رو فعالیت‌ها براساس بیانیه گام دوم بوده و طبق گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کند تا فمنیسم اسلامی.»

او ادامه داد: «انتظارمان این است که در آینده الگوی سوم زن که بارها مورد توجه مقام‌معظم‌رهبری بوده و نیازمند آن است که توجه ویژه برای تبیین و اجرایی شدن الگوی سوم رخ دهد، رقم بخورد. البته الگوی سوم زن برای تبیین تنها از یک منبع قابل ‌استخراج نیست؛ چراکه برخی مسائل فقهی دارد و برای اینکه همین مسائل به‌درستی تبیین شود باید زنان تربیت‌یافته در مسائل فقهی داشته باشیم. البته می‌بینیم که رهبری چندسالی است در درس‌های خارج خود، شاگردان زن هم دارند؛ چراکه به گفته ایشان خانم‌ها باید در مسائل فقهی به خودکفایی رسیده و نیازهایشان را برطرف کنند.»

برنامه‌های معاونت زنان تک‌بعدی نباشد

مسئول بسیج دانشگاه الزهرا(س) افزود: «توقع می‌رود در چندسال آینده برنامه‌های معاونت زنان برنامه‌های تک‌بعدی صرفا عملیاتی یا محتوایی نباشد؛ روندی که در گذشته وجود داشته، روند خوبی است اما به‌طورکلی تک‌بعدی بودن آسیب‌زاست و اگر برنامه‌ها ترکیبی از کار عملیاتی و محتوایی باشند، قطعا اثربخشی بهتری خواهند داشت. همچنین آنچه انتظار می‌رود در چهارسال آینده رخ دهد، این است که یک‌سری اسنادی که اجرا نشده یا به‌درستی اجرایی نشده‌اند، تکمیل شوند. به‌طورمثال ما اسناد بالادستی را مانند سند اشتغال زنان داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرده و هرکدام از این اسناد باید توسط یکی از ارگان‌ها یا خود معاونت زنان اجرایی شوند، اما درطول سال‌های گذشته یا اجرایی نشده‌اند یا درصورت تحقق آن، روند فمنیستی را داشته است.» قاسمی تصریح کرد: «اسنادی هم داریم که توسط خود معاونت زنان تدوین ‌شده؛ مانند سندهای ارتقای وضعیت زنان که متناسب با هر استان هم بوده است، اما آنها بومی نیستند و درمقابل شاخص‌های فمنیستی هم دارد که ازجمله آنها می‌توان به تعداد نمایندگان زن اشاره کرد، قطعا نیازمند اصلاح این شاخص‌ها هستیم، یعنی اسناد مرتبط با ارتقای زنان، سندهای بومی و متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی نیستند. ازجمله اقداماتی که باید صورت بگیرد، این است که تلاش مضاعفی برای ارتباط‌گیری با معاونت‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف مانند کار، رفاه، اقتصاد برای مباحث اشتغال زنان، وزارت گردشگری برای زنان شاغل در خانه، شرکت‌های بیمه‌ای در ارتباط با مرخصی‌های زایمان و... صورت بگیرد.»

سبک‌ کاری زنان می‌تواند به‌سمت وظیفه‌محور و دورکاری حرکت کند

او ادامه داد: «ازجمله اقداماتی که مفید است به آن پرداخته شود، این است که با توجه به تجربه‌ای که در ایام کرونا به‌دست آوردیم و تغییر روند کاری از حضوری به دورکاری، بد نیست که بازطراحی‌هایی در سبک‌های کاری صورت بگیرد و از ساعت‌محور به وظیفه‌محور تبدیل شود؛ چراکه در ساعت‌محور اصلا بحث راندمان کاری مطرح نیست اما در وظیفه‌محور وضعیت متفاوت است و با توجه به تجربه کرونا این امکان وجود دارد که سبک‌ کاری زنان بیشتر به‌سمت وظیفه‌محور و دورکاری حرکت کند تا هم شرایط برای خود زنان شاغل دارای آرامش و سکون بیشتری شود و هم بستر برای اجرای دیگر نقش‌های زنان به‌وجود آید.» مسئول بسیج دانشگاه الزهرا(س) گفت: «نباید نگاه تک‌بعدی در ارتباط با قشرهای مختلف زنان وجود داشته باشد، باید همه زنان اعم از تحصیلکرده، بی‌سواد، شاغل، خانه‌دار و ... مدنظر قرار گیرند و صرفا به برخی مسائل سطحی و نمایشی در ارتباط با زنان توجه نشود. بحث کادرسازی و انتقال گفتمان در مجموعه معاونت زنان هم باید مدنظر قرار گیرد و نیاز است تا افراد حاضر در زیرمجموعه این معاونت دید درستی نسبت به مسائل زنان داشته باشند؛ چراکه بعضا می‌بینیم به اسم گفتمان انقلاب اسلامی، فمنیسم اسلامی دنبال می‌شود. یکی دیگر از مباحثی که باید معاونت زنان به آن ورود کند بحث کنوانسیون‌های بین‌المللی است تا بتوانند در این عرصه هم الگوی سوم زن را ارائه دهد.»

امیدواریم در 4 سال آینده اتفاقات بهتری برای معاونت زنان رخ دهد

او در همین زمینه افزود: «بعضا می‌بینیم در کنوانسیون حقوق کودک عنوان می‌شود که کودکان حق زیستن دارند و کسی نمی‌تواند آنها را بکشد، اما از طرفی هم برای زن در کنوانسیون حقوق زن می‌گویند زن حق بدن خود را دارد و این مساله در تضاد با حرفی است که در کنوانسیون کودک می‌زنند؛ لازم است ایران به‌عنوان کشوری که دارای یک گفتمان قوی اسلامی است، در این مسائل ورود کند. اصلاح نگاه مردم جامعه هم زنان و هم مردان نسبت به مسائل زنان هم از دیگر مباحثی است که معاونت باید به آن ورود کند که لازمه آن‌هم تولید محتواهایی است که یا معاونت خود مجری یا حامی آن باشد، ازجمله آن می‌توان به چاپ کتاب، تولید فیلم و... اشاره کرد تا از این طریق نگاه درست در جامعه تزریق شود، قطعا تا زمانی‌که نگاه درستی در جامعه وجود نداشته باشد همیشه نیرویی وجود خواهد داشت که کار اشتباه را انجام دهد.»

قاسمی خاطرنشان کرد: «ما به‌عنوان بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا(س) همواره بحث مسائل زنان را به‌عنوان رسالت خود دانسته و تلاش کردیم همیشه به این حوزه ورود کرده و کنشگری درستی هم نسبت به آن داشته باشیم و امیدواریم در چهارسال آینده اتفاقات بهتری برای معاونت زنان رخ ‌داده و فعالیت‌های واقعی‌تری را شاهد باشیم تا تغییری برای حرکت به‌سمت گفتمان انقلاب اسلامی درحوزه زنان رخ دهد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار