• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۴ - ۰۱:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دبیرخانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد

افزایش سرعت جذب پایان‌نامه‌های تقاضامحور از ترم جدید تحصیلی

هدف‌مان در سامانه پایش این است که بتوانیم از دانشجو و استادان حمایت معنوی و مالی داشته باشیم و درحال رایزنی با بخش‌های مختلف هستیم تا از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشیم. در حمایت‌های غیرمالی هم درحال تنظیم آیین‌نامه تسهیلی هستیم که به‌زودی ابلاغ می‌شود.

افزایش سرعت جذب پایان‌نامه‌های تقاضامحور از ترم جدید تحصیلی

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: دانشگاه آزاد اسلامی چندسالی می‌شود که طرح پایش را با هدف بسترسازی برای ارتباط با بخش‌های مختلف جامعه و کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها در راستای حل مشکلات کشور راه‌اندازی کرده است. سامانه‌ای که 88 چالش ملی کشور برای آن احصا شده و با بارگذاری بیش از 10 برنامه علمی تلاش می‌کند مسیر روشنی را در اختیار اعضای هیات‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهد. بااین‌حال روند پارساهای تقاضامحور طی بازه زمانی 95 تا 99 براساس آمار ایرانداک در این دانشگاه با توجه به ظرفیت بالای موجود در آن، چندان قابل‌قبول نیست. مساله‌ای که باعث شد سراغ محمد علی‌اکبری، رئیس دبیرخانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی برویم و از او درباره نقش سامانه پایش و افزایش پارساهای تقاضامحور بپرسیم. او در این‌باره با تاکید بر اینکه بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بنابر اذعان خودشان، اقدام به ثبت پایان‌نامه‌هایشان در ایرانداک نمی‌کنند، گفت: «دو سال از راه‌اندازی طرح پایش می‌گذرد و در این مدت زیرساخت‌ها را فراهم و نظام موضوعات را هم استخراج کرده‌ایم. با توجه به اینکه برخی مشکلات در سامانه وجود داشت در این بازه زمانی، سامانه را به‌صورت پایلوت اجرایی کردیم و امروز دیگر مشکلی از این بابت نداریم.»

 آمار دقیق رساله‌های تقاضامحور دانشگاه آزاد نیمه دوم سال ارائه می‌شود

او در توضیح بیشتر این مساله اظهار داشت: «آیین‌نامه‌های مرتبط با سامانه پایش را هم تدوین کرده‌ایم و از 31شهریورماه این کار به‌صورت جدی دنبال خواهد شد. البته باید این مساله را هم مدنظر قرار داشت که پایین بودن میزان پارساهای تقاضامحور در دانشگاه، تنها مختص به دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بااین‌حال تا 6ماه دیگر می‌توانیم آمار نهایی را در ارتباط با افزایش پارساهای تقاضامحور ارائه دهیم. باید این مساله را هم یادآور شوم که امروز بدون اینکه کار جدی در این زمینه آغاز شده باشد، بخشی از پایان‌نامه‌ها به‌سمت تقاضامحوری حرکت کرده است.»

رئیس دبیرخانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «هدف‌مان در سامانه پایش این است که بتوانیم از دانشجو و استادان حمایت معنوی و مالی داشته باشیم و درحال رایزنی با بخش‌های مختلف هستیم تا از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشیم. در حمایت‌های غیرمالی هم درحال تنظیم آیین‌نامه تسهیلی هستیم که به‌زودی ابلاغ می‌شود.»

علی‌اکبری با تاکید بر اینکه ایده کلی این است که ارگان بیرونی خواهان نتیجه پایان‌نامه‌ای باشد که در یک واحد دانشگاهی درحال انجام است، اظهار داشت: «شاید این‌طور برداشت شود که وقتی صحبت از پارسای تقاضامحور می‌شود تنها هدف ارتباط با صنعت است اما لزوما ما به‌دنبال ارتباط با صنعت نیستیم بلکه می‌خواهیم با جامعه هم ارتباط داشته باشیم. به‌طور مثال در حوزه اعتیاد ‌باید تحقیقات به هم پیوسته و هدفمندی را دنبال کنیم، ازاین‌رو یک الگوی خاص را که همان طرح پایش است، پیاده‌سازی کرده‌ایم و با کشوری کردن این سامانه، ظرفیت استفاده از تمام توان اعضای هیات‌علمی را ایجاد کردیم.»

 بهبود وضعیت پایان‌نامه‌های تقاضامحور دانشگاه آزاد با ابلاغ آیین‌نامه جدید

او بیان داشت: «بحث تقاضامحوری پایان‌نامه‌ها از نگاه ما بدین‌صورت است که مشکلات چه صنعتی و چه غیرصنعتی در کشور وجود دارد و باید تلاش کنیم مشکلات را به زبان دانشگاهی ترجمه کنیم تا بعد از آن استادان بتوانند روی آن به فعالیت پژوهشی بپردازند. قطعا در ترم جدید طرح پایش با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. درحال‌حاضر برخی پایان‌نامه‌ها در واحدهای مختلف با توجه به اهداف این سامانه دنبال می‌شوند اما تعداد چندان زیاد نیست. بااین‌حال برخی برنامه‌ها مانند پدافند غیرعامل و حاشیه‌نشینی با استقبال خوبی همراه شده‌اند. درنظر داریم از ابتدای این ترم با ابلاغ آیین‌نامه جدید این روند تسریع شود و قطعا بعد از آن وضعیت پایان‌نامه‌های تقاضامحور در دانشگاه آزاد اسلامی تغییر خواهد کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین