• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۱ - ۰۲:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

تئاتر و چشم‌اندازی نامشخص

اکنون با توجه به اینکه اصلی‌ترین نهاد متولی تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، محمدمهدی اسماعیلی می‌تواند با عزمی راسخ درکنار رسیدگی به امور جاری و معمول تئاتر اقدامی بنیادین و ماندگار در عرصه تئاتر انجام دهد و نگارش و تصویب سند تحول، توسعه و چشم‌انداز تئاتر- که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست- تئاتر کشور را از وضعیت بلاتکلیف و همیشه معترض خود تا حدود زیادی دور کند.

تئاتر و چشم‌اندازی نامشخص

محراب محمدزاده، روزنامه‌نگار: در سال‌های متمادی همواره یکی از مسائل مهم در تئاتر کشور عدم چشم‌انداز مشخص است و در هر تغییر مدیریتی نیز این مساله به‌عنوان یک امر مهم از سوی مدیران مطرح می‌شود اما در عمل هیچ‌اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

اما مشکل دقیقا کجاست و چرا تئاتر ایران نه‌تنها برای 10 سال آینده، بلکه برای یک ماه آینده هم هیچ‌برنامه مشخصی ندارد و همیشه سوار بر موج شرایط و مطالبه‌های موردی و جریانی حرکت کرده است.پس از انقلاب اسلامی طرح‌ریزی‌های مختلفی برای تئاتر انجام‌شده که قدیمی‌ترین سند تصویبی آن بازمی‌گردد به سال 72 که البته مفاد آن در سال 78 تحت‌عنوان سیاست‌های هنرهای نمایشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب‌شده و شاید این تنها سندی باشد که حدودی را برای تئاتر کشور مشخص کرده است، البته مفاد آن بیشتر جنبه قانون‌های اجرایی دارد و نمی‌توان از متن آن به چشم‌اندازی دست پیدا کرد.در این سند هدف و ضرورت این‌گونه تعریف‌ شده است: «هنر تئاتر از عناصر مقوم فرهنگی جامعه است که گسترش آن با توجه به بند 1 و 19 اصول سیاست فرهنگی به‌منظور اعتلای فرهنگی جامعه اسلامی ایران صورت می‌پذیرد.»

در ماده دوم این سند که به مساله حمایت دولت از تئاتر پرداخته، تبصره‌ای وجود دارد که تقریبا نقطه محتوایی به‌حساب می‌آید و به‌نحوی نگارندگان به ما می‌گویند هدف‌شان از حمایت تئاتر چیست، هرچند این تبصره هم آنقدر شعاری و دم‌دستی است که باز هم مشخص نیست دقیقا مدیر و هنرمند تئاتر باید چه کند؛ در این تبصره آمده است: «نمایش‏هایی که برگرفته از فرهنگ اصیل اسلامی و نشأت گرفته از پیام انقلاب اسلامی و مقوم تئاتر ملی باشند در اولویت ویژه قرار خواهند گرفت.»

پس از تصویب این سیاست‌ها که شامل نظارت و هدایت، تبادل نظر، آموزش و پژوهش و جشنواره‌هاست، سند توسعه تئاتر در سال 83 مطرح می‌شود که مفاد آن در سال 84 توسط جمعی از هنرمندان پیشکسوت، اساتید و صاحب‌نظران به شکل کمیسیون‌بندی در بخش‌های مختلفی پژوهشی، استانی و ... تهیه می‌شود تا پس از تصویب در هیات دولت به مجلس برود و تئاتر صاحب سندی برای آینده خود شود. هرچند این سند نیز در دوره خود منتقدانی داشت اما شاید تنها تصویب آن می‌توانست چراغ راهی باشد برای آینده تئاتر و با توجه به شرایط تغییرات و اصلاحاتی را شامل می‌شد، اما تنها یک خط کوتاه دست‌نوشته احمد مسجدجامعی روی سند کافی بود تا پس از آن هم هیچ‌گاه مساله بازنگری و احیای دوباره آن مطرح نشود، وزیر فرهنگ و ارشاد وقت نوشته بود: «به‌دلیل مشغله کاری دولت، سند مطرح نشد.»لازم به توضیح است که سه‌سال پیش در جلسه رهبر انقلاب با جمعی از هنرمندان تئاتر منصور براهیمی و مهرداد رایانی‌مخصوص نظراتی در این زمینه ارائه دادند. براهیمی در این جلسه به مساله لزوم آینده‌پژوهی هنر پرداخت و رایانی مخصوص به مساله نگارش چشم‌انداز تئاتر اشاره کرد که هر دو مورد نیز از سوی رهبر انقلاب مورد تایید و تاکید قرار گرفتند. پس از آن دیدار نیز به میزبانی حوزه هنری جلساتی در این راستا برگزار شد اما با تغییرات مدیریتی در حوزه هنری و سیاست‌های تازه این نهاد نسبت به تئاتر نتیجه مشخصی حاصل نشد.

اما اکنون با توجه به اینکه اصلی‌ترین نهاد متولی تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، محمدمهدی اسماعیلی می‌تواند با عزمی راسخ درکنار رسیدگی به امور جاری و معمول تئاتر اقدامی بنیادین و ماندگار در عرصه تئاتر انجام دهد و نگارش و تصویب سند تحول، توسعه و چشم‌انداز تئاتر- که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست- تئاتر کشور را از وضعیت بلاتکلیف و همیشه معترض خود تا حدود زیادی دور کند. تدوین و تصویب این سند ترسیم نقشه و مسیر تئاتر در درازمدت است و دورنمای تئاتر ایران به‌حساب می‌آید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار