• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۱ - ۰۱:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نشریاتی‌های جدید از فضای آموزش مستمر غافل نشوند

فعالیت نشریات دانشجویی را می‌توان به آموزش فعالان و علاقه‌مندان این حوزه و فعالیت‌ها و تعاملاتی که موجب هم‌افزایی فعالان این حوزه می‌شود، تقسیم کرد. در زمینه آموزش می‌توان گفت به‌لطف فضای مجازی نشریات دانشجویی آسیب کمتری به‌نسبت مورد دوم متحمل شدند؛ چراکه به‌لطف بسترهای آموزشی و با پیگیری‌های خود فعالان این حوزه می‌توان به یقین گفت درصد بالایی از فرآیند آموزش فعالیت نشریات دانشجویی انجام شد.

نشریاتی‌های جدید از فضای آموزش مستمر غافل نشوند

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار:  میلاد مفاخری، عضو سابق شورای ناظر بر نشریات وزارت علوم و مدیرمسئول نشریه فریاد، با اشاره به اینکه کرونا برای نشریات دانشجویی آسیب‌زننده بود، گفت: «حدود دوسال پیش که همه‌گیری کرونا علنی شده، کمتر کسی فکر این را می‌کرد که این بیماری تا این حد بر همه شمول زندگی انسان تاثیر بگذارد. اما امروز نزدیک دوسال از پاندمی کرونا می‌گذرد و انسان معقولی را پیدا نمی‌کنیم که مدعی باشد کرونا بر زندگی‌اش اثرگذار نبوده است. در این بین دانشگاه نیز به‌عنوان بخشی تاثیرگذار از زندگی تاثیرات منفی زیادی را از این همه‌گیری پذیرفته است که مهم‌ترین آن را می‌توان تعطیلی دانشگاه‌ها دانست، همین تعطیلی طولانی‌مدت تقریبا همه ارکان فرهنگی دانشجویی دانشگاه باعث شد تا نوعی فضای رخوت در دانشگاه خودنمایی کند که البته باتوجه به مطالب بیان‌شده امری طبیعی بود. اما می‌شد با مدیریت بهتر، با برنامه‌ریزی بهتر و استفاده از فرصت‌های ناخواسته پیش‌آمده فضای بهتری را فراهم کرد. از همین‌رو نشریات دانشجویی نیز دچار دردسرها و مشکلات متعدی شدند که البته به‌لطف خلاقیت‌های فعالان این حوزه و مسئولان بعضی از این مشکلات به فرصت تبدیل شد.»

وی ادامه داد: «به‌طور خلاصه فعالیت نشریات دانشجویی را می‌توان به آموزش فعالان و علاقه‌مندان این حوزه و فعالیت‌ها و تعاملاتی که موجب هم‌افزایی فعالان این حوزه می‌شود، تقسیم کرد. الحمدلله در زمینه آموزش می‌توان گفت به‌لطف فضای مجازی نشریات دانشجویی آسیب کمتری به‌نسبت مورد دوم متحمل شدند؛ چراکه به‌لطف بسترهای آموزشی و با پیگیری‌های خود فعالان این حوزه می‌توان به یقین گفت درصد بالایی از فرآیند آموزش فعالیت نشریات دانشجویی انجام شد. اما در حوزه تعاملات (منظور از تعامل و فضاهای تعاملی، جشنواره‌های ملی و دانشگاهی و انتخابات‌های کمیته‌های ناظر دانشگاه و شورای مرکزی وزارت علوم و گردهمایی‌های اینچنینی است)، فعالان این حوزه نتوانستند به‌خوبی مورد اول فعالیت داشته باشند که بخشی از آن طبیعی بوده است، اما به‌نظر من نشریات دانشجویی از بحران کرونا ان‌شاءالله سربلند خارج خواهند شد. البته که کرونا باعث شد برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه تهران از خلأ به‌وجود آمده به‌دلیل عدم حضور دانشجو استفاده کنند و بیش از یک‌سال با تخلف در حوزه نشریات دانشجویی دیکتاتوری کنند. صدالبته که تنها مقصر این اتفاق وزارت علوم و مسئولان دانشگاه تهران دکتر سرسنگی و دیگر مسئولان آن هستند. پیرامون دانشگاه تهران صحبت بسیار است که در فرصت بعد خواهم گفت، اما صرفا بدانید که طبق مصوبه ابلاغ‌شده شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم کمیته ناظر دانشگاه تهران بیش از یک‌سال است که صلاحیت قانونی ندارد.»

مفاخری افزود: «در صحبت‌هایم اشاره کردم بیشترین ضعف واردشده به نشریات دانشجویی را من در حوزه نظارت و تعاملات فعالان این حوزه می‌دانم. باتوجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید و احتمال غیرحضوری بودن حداقل این ترم کلاس‌های تحصیلی به‌نظر فعالان این حوزه باید اولا ساختار منسجمی را برای آغاز فعالیت در سال جدید به‌صورت حضوری پیش‌بینی کنند و باتوجه به تعطیلی دوساله دانشگاه از فرصت بازگشایی دانشگاه بهترین استفاده را ببرند و ثانیا باید ضعف‌های سال‌های قبل در زمان پاندمی کرونا را رفع و نقاط مثبت را تقویت کنند. توصیه من به دوستانی که وارد فضای نشریات دانشجویی می‌شوند این است که مثل هر فعالیت دیگری که نیاز به آموزش دارد، آموزش ببینند و علاقه‌مندان به این حوزه اولا خواسته خود را از وارد شدن به این فضا شفاف کنند و همچنین هدف مشخصی را درجهت تاثیرگذاری بر دانشگاه دنبال کنند، دوما از آموزش مستمر هرگز غافل نشوند، سوما به فکر فعالیت شبکه‌ای باشند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار