• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۰ - ۱۱:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران:

اصلاح‌طلبان به دولت فرصت پیشبرد برنامه را بدهند

ما ‌اصلاح‌طلبان ضمن انتقاد سازنده از دولت باید این فرصت را نیز برای کابینه قائل باشیم تا برنامه‌های خود را پیش برده و آنها را به نتیجه برساند. همچنین نیاز است کارهای مثبت دولت هرچند کوچک تشویق شود و نقدهای سازنده نیز به گوش مسئولان برای اصلاح برسد.

اصلاح‌طلبان به دولت فرصت پیشبرد برنامه را بدهند

به گزارش «فرهیختگان»، علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، می‌‌گوید ما ‌اصلاح‌طلبان ضمن انتقاد سازنده از دولت باید این فرصت را نیز برای کابینه قائل باشیم تا برنامه‌های خود را پیش برده و آنها را به نتیجه برساند. او البته این را هم گفت که برنامه اصلاح‌طلبان حمایت از دولت رئیسی است. متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با نمازی را در ادامه می‌خوانید.

بخشی از اصلاح‌طلبان پس از پیروزی رئیسی شروع به نقد او در ابعاد مختلف کردند. باتوجه به اینکه عملا تا هفته گذشته دولتی تشکیل نشده بود، چقدر این نقدها قابل‌تامل است؟

عامل اصلی ایجاد این فضا اصولگراهای تندرو هستند! آنها در چهار سال گذشته هر اشتباهی که دولت روحانی مرتکب می‌شد را منتسب‌به اصلاح‌طلبان می‌دانستند. اصولگرایان تندرو به‌جای ارائه راه‌حل برای حل مشکلات و نقد سازنده، این‌گونه وانمود می‌کردند که این اشتباهات حاصل عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات بوده است، درحالی‌که فلسفه حضور ما در انتخابات ریاست‌جمهوری۹۶ و حمایت از روحانی چیز دیگری بود. ما به‌دلیل آنکه کاندیدا نداشتیم، از او حمایت کردیم. طبیعی است که این تندروی‌های اصولگرایان نسبت‌به ‌اصلاح‌طلبان برخی از اعضای بدنه این جناح سیاسی را عصبانی کرده باشد. اما باوجود این، آنهایی که در جناح اصلاح‌طلب، قبل از دولت احمدی‌نژاد و چه بعد از آن در مسئولیت بوده و سختی اداره کشور را درک کرده‌اند، این سوال جدی را از خود می‌پرسیدند که با شروع کار دولت رئیسی در مواجهه با مسائل مختلف ما باید چه کار کنیم؟ به این نتیجه رسیدیم که در وهله نخست عملکرد مثبت دولت و کارهای خوب کابینه را تشویق کرده و همراهی نیز داشته باشیم. همچنین به این نتیجه رسیدیم در شرایط سخت اگر دولت نیت حل مشکل را داشت و در مسیر فعالیت خود برای حل مشکلات نیز دچار اشتباه شد بازهم ‌اصلاح‌طلبان همراهی خود را با کابینه داشته باشند و برای اصلاح این اشتباهات به نقد سازنده از کابینه بپردازند. این موضع اصلی ما در شرایط فعلی است. در این چندوقت نیز اصلاح‌طلبان بر همین مبنا نقدهایی را بر دولت وارد کردند. البته قبل از آنکه فضای مجازی و دسترسی به اخبار و اطلاعات آنقدر سریع و گسترده باشد، معمولا این مواضع و نقدها توسط رقبا در محافل خصوصی مطرح می‌شد، اما الان خیلی سریع مواضع ‌اصلاح‌طلبان در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد تلقی‌های متفاوت از مواضع سیاسی ایشان شده است.

برخی اصلاح‌طلبان از همان ابتدای رای آوردن رئیسی در خردادماه شروع به نقد وی در زمینه‌های مختلف کرده‌اند. به‌نظر این شکل نقد چه تاثیری می‌تواند بر افکار عمومی داشته باشد؟

بی‌تدبیری، تنگناها و تحریم آستانه صبر مردم را پایین آورده است و به‌نظر می‌رسد دیگر آنها طاقت تحمل نابسامانی، نداری و معیشت سخت خود را ندارند. رئیسی و سایر کاندیداهای همفکر با ایشان نیز طی مناظرات انتخاباتی در باغ سبز به مردم نشان داده و با آنها درمورد آینده‌ای روشن صحبت می‌کردند. به همین دلیل الان مردم توقع دارند مشکلات‌شان سریع‌تر برطرف شده و گشایش‌ها حاصل شود.

هر حرکتی که مانع از ایجاد این گشایش‌ها شود، به یاس مردم و ناامیدی‌شان می‌افزاید. حتی ممکن است کار به جایی برسد که دولت‌ها هم نتوانند برای حل این ناامیدی چاره‌ای بیندیشند. من فکر می‌کنم موضع‌گیری برخی از وزرا نیز در این مدت نادرست بوده است و به تشدید مساله ناامیدی در آینده کمک می‌کند. رئیسی ابتدای امر تاکید داشت طرفدار احیای برجام و مذاکره برای رفع تحریم‌هاست، اما برخی وزرای دولت رویکرد متفاوت‌تری نسبت‌به سخنان رئیسی دارند. در این چندروز که برنامه‌های وزرا را دنبال می‌کردم مثلا شنیدم وزیر اقتصاد و صمت در صحبت‌هایشان می‌گفتند ما به‌دنبال دور زدن تحریم‌ها هستیم. برای مردم تلخ است که بدانند قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود و دولت نیز تلاشی در این رابطه نمی‌کند. مشکل اصلی ما الان کاهش درآمدهاست. مردم باید اطمینان داشته باشند دولت برای جبران این کاستی دارد تلاش می‌کند تا برجام احیا شود و با رفع تحریم‌ها به درآمدهای کشور افزوده می‌شود.

ازطرفی هم ما ‌اصلاح‌طلبان ضمن انتقاد سازنده از دولت باید این فرصت را نیز برای کابینه قائل باشیم تا برنامه‌های خود را پیش برده و آنها را به نتیجه برساند. انتقادات ما نباید سبب این شود که اصولگرایان در توجیه عدم موفقیت خود بگویند اصلاح‌طلبان نگذاشتند که ما کار کنیم. همچنین نیاز است کارهای مثبت دولت هرچند کوچک تشویق شود و نقدهای سازنده نیز به گوش مسئولان برای اصلاح برسد. ‌اصلاح‌طلبان باید کمک کنند این امید نسبی که در مردم از قبل انتخابات برای بهبود فضا شکل گرفته است، استمرار یافته و در آینده نیز تقویت شود.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار