• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۰ - ۰۲:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از اتفاقاتی که باعث شد خطیبی دوباره به اراک برگردد

بازگشت با ضمانت به لطف منصوریان!

عضو هیات‌رئیسه آلومینیوم: ابقای ایرالکو به‌خاطر نتایج خطیبی بود

وقتی خطیبی از تیم آلومینیوم جدا شد این تیم شرایط خوبی داشت و نتایج خوبی هم گرفته بود. از این‌رو بسیاری اعضای هیات‌مدیره را مقصر این جدایی می‌دانستند و بر این باور بودند که آنها در عقد قرارداد کوتاهی کردند. هرچند درنهایت اراکی‌ها با توجه به همان قرارداد در پرونده شکایت از این مربی پیروز شدند ولی به قولی چشم‌شان ترسیده و با اینکه تیم‌شان را بار دیگر به او سپردند چندان به این مربی اعتماد ندارند. از این‌رو آنها برای اینکه خطیبی را تا پایان به قراردادش متعهد نگه دارند ضمانت‌هایی از او گرفتند.

بازگشت با ضمانت به لطف منصوریان!

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: بازگشت رسول خطیبی به تیم آلومینیوم در شرایطی که گزینه‌های دیگری همچون جواد نکونام برای تصدی پست سرمربیگری این تیم مطرح بود، اتفاق عجیبی بود. بعد از اینکه طرفین همین چند ماه قبل یکدیگر را متهم کرده و حتی باشگاه آلومینیوم در پی جدایی ناگهانی این مربی حکم سنگینی برایش گرفته بود اما دو طرف با هم آشتی کردند و خطیبی دوباره سرمربی اراکی‌ها شد.

 چرا خطیبی برگشت؟

خطیبی بعد از جدایی از تیم آلومینیوم روی خوش ندید. این مربی که با بلندپروازی‌های خاص خود پیشنهاد تراکتور را پذیرفت و از اینکه تیم آلومینیوم را در میانه راه قال گذاشته به تراکتور پیوسته بود احساس غرور می‌کرد، به خواسته‌هایش نرسید و درنهایت از تیم محبوبش تراکتور کنار گذاشته شد. این مربی در لیگ قهرمانان آسیا هرچند با تراکتور به مرحله بعد صعود کرد ولی در لیگ توفیق چندانی نداشت و به سرعت فیروز کریمی که همچون آلترناتیوی خطرناک درکنارش حضور داشت جایش را گرفت. این نوع جدایی و اتفاقات ناخوشایندی که در پی آن برای خطیبی رخ داد شاید این مربی جوان را آب‌دیده کرد تا از این پس به جای بلندپروازی‌های بی‌حساب و کتاب، از این داستان درس گرفته و منطق را هم در نظر بگیرد.

خطیبی به آلومینیوم برگشته تا اعاده‌حیثیت کند. او از اینکه می‌تواند آنچه فصل قبل به ناکامی او انجامید را جبران کند، خوشحال است. مصطفی رضایی، عضو هیات‌رئیسه باشگاه آلومینیوم هم همین نظر را دارد. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درمورد بازگشت خطیبی به این تیم می‌گوید: «خطیبی برای بازگشت به تیم آلومینیوم دو انگیزه بسیار قوی دارد. ابتدا می‌خواهد ناکامی با تراکتور را جبران کرده و به نوعی توانمندی زیرسوال رفته‌اش را اثبات کند و از سوی دیگر می‌خواهد اشتباه فصل قبل خود در جدایی ناگهانی از تیم را که موجب ناراحت افراد بسیاری ازجمله هوادار و بازیکن و مسئول شد، جبران کند.»

 چرا منصوریان وتو شد؟

منصوریان نه اینکه در باشگاه آلومینیوم خواهان نداشته باشد ولی مخالفانش از موافقانش به مراتب بیشتر بودند. عملکرد این مربی هرچند در هفته‌های ابتدایی حضور در تیم آلومینیوم خوب بود ولی خیلی زود شیرازه تیم از دستش رفت و برخی مسئولان باشگاه آلومینیوم پس از 6 باخت متوالی به این نتیجه رسیدند که منصوریان در همان هفته‌های ابتدایی حضورش در آلومینیوم هم مزد زحمات خطیبی را می‌گرفته. در اصل این‌طور تداعی شده بود که این تیم حاصل دسترنج خطیبی است و هنوز اثر تفکرات او این تیم را به جلو سوق می‌دهد. در نتیجه بعد از چند باخت متوالی و وقتی منصوریان نتوانست مقابل حریفان ضعیف و قوی امتیاز بگیرد به این نتیجه رسیدند که کار او در این باشگاه تمام است. با این حال موافقانش تلاش کردند او را در این پست ابقا کنند. حتی بار دیگر قراردادش را تمدید کردند ولی برخی رایزنی‌ها در این باشگاه مانع آنها شد تا جایی که منصوریان به همراه حامی اصلی‌اش از این باشگاه رسما کنار گذاشته شد تا شرایط برای بازگشت خطیبی فراهم شود.

مصطفی رضایی نیز به «فرهیختگان» این‌طور می‌گوید: «همه سعی خود را کردیم تا آن 6 باخت متوالی که توسط منصوریان در هفته‌های پایانی کسب شد از اذهان عمومی پاک شود. با امتیازاتی که در زمان خطیبی کسب کرده بودیم موفق شدیم در لیگ برتر بمانیم و اگر این امتیازات نبود کار برایمان به مراتب سخت‌تر می‌شد.»

 خطیبی ضمانت داد

وقتی خطیبی از تیم آلومینیوم جدا شد این تیم شرایط خوبی داشت و نتایج خوبی هم گرفته بود. از این‌رو بسیاری اعضای هیات‌مدیره را مقصر این جدایی می‌دانستند و بر این باور بودند که آنها در عقد قرارداد کوتاهی کردند. هرچند درنهایت اراکی‌ها با توجه به همان قرارداد در پرونده شکایت از این مربی پیروز شدند ولی به قولی چشم‌شان ترسیده و با اینکه تیم‌شان را بار دیگر به او سپردند چندان به این مربی اعتماد ندارند. از این‌رو آنها برای اینکه خطیبی را تا پایان به قراردادش متعهد نگه دارند ضمانت‌هایی از او گرفتند. رضایی در این خصوص به «فرهیختگان» می‌گوید: «از او ضمانت گرفتیم ولی اجازه دهید بیش از این پرونده را باز نکنم و جزئیات را نگویم ولی همین‌قدر بدانید که تعهدات محکمی وجود دارد که اتفاقات فصل قبل با این مربی تکرار نشود.»

خطیبی خودش نیز در مصاحبه‌اش مدعی شد از اتفاقات فصل قبل رضایت ندارد و آمده تا آلومینیوم را به جایگاه خوبی برساند.

درواقع آلومینیومی‌ها برای عقد قرارداد با مربیان خود 16 شرط سخت گذاشته بودند و همین شروط نکونام را از ادامه مذاکره با آنها فراری داد ولی خطیبی نه‌تنها این 16 شرط را پذیرفت بلکه تعهد هم داد تا این تیم را ترک نکند. به این ترتیب به نظر می‌رسد سال سختی در انتظار این مربی است. رضایی می‌گوید: «خطیبی خیلی با ما همراهی کرد. درست است که برای پیوستن به آلومینیوم انگیزه‌های خاص خود را داشت ولی می‌توانست برخی شروط را نپذیرد ولی او درنهایت جای هیچ سوالی برای ما نگذاشت و با او توافق کردیم.»

 توقعات از خطیبی بالاست

اگر فصل قبل خیلی‌ها از خطیبی فقط بقای تیم آلومینیوم در لیگ برتر را می‌خواستند در فصل پیش‌رو به کمتر از کسب سهمیه لیگ قهرمانان راضی نمی‌شوند. وقتی خطیبی با تیم آلومینیوم هفته اول را فاجعه‌بار آغاز کرد در ادامه اتفاقات خوبی رخ داد و آنها زنگ خطر را به خوبی حس کردند. درنتیجه به سرعت وارد عمل شده و شرایطی فراهم شد تا تیم خطیبی بازی‌ها را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت‌سر بگذارد. اوضاع با این مربی بسیار خوب پیش می‌رفت و آنها تا رده ششم بالا آمدند. از این‌رو آلومینیومی‌ها امیدوارند اگر وضع همچون فصل قبل پیش برود بتوانند امتیازات خوبی گرفته و تا کسب سهمیه لیگ قهرمانان پیش بروند.

رضایی دراین مورد به ما می‌گوید: «بازگشت خطیبی انتخاب خوبی برای ما بود. اغلب بازیکنان این تیم فصل قبل با نظر خطیبی جذب باشگاه شدند و همین ما را یک قدم پیش می‌اندازد. از این‌رو باید با توجه به اینکه دست او را باز گذاشتیم نفرات موردنیازش را به خدمت بگیرد و تیم قدرتمندی برای فصل بعد آماده کنیم. ما به موفقیت تیم با این مربی امیدواریم.»

 جنگ قدرت تنها مشکل آلومینیوم

اگر بگوییم جنگ قدرت در باشگاه آلومینیوم یا بهتر بگوییم ایرالکو دلیل این همه مشکل در باشگاه آلومینیوم بود پربیراه نگفتیم. سهامداران این هلدینگ که در 5 سهم خلاصه شدند برای بر مسند نشاندن نفرات خود به این تیم لطمه زدند. همین اختلافات درنهایت به هیات‌مدیره باشگاه کشیده شد و جدا از اختلاف‌نظر لج و لجبازی باعث شد تیم آلومینیوم که زمانی روزهای آرامی را سپری می‌کرد به سرعت با مشکل مواجه شود. یک روز اختلاف مدیر و مربی در این تیم بالا می‌گرفت، یک روز سرمربی در اوج این تیم را رها می‌کرد، یک روز بحث واگذاری به استان دیگر مطرح بود و اخیرا هم اختلاف شدید هیات‌مدیره زمان را از این تیم گرفت. البته با تغییرات اخیر و پیروزی یکی از طرفین به نظر می‌رسد باشگاه آلومینیوم به ساحل آرامش رسیده است.

رضایی با تاکید بر اینکه اختلافاتی در این باشگاه وجود داشت به «فرهیختگان» می‌گوید: «در انتخاب سرمربی اختلاف‌نظر وجود داشت. یکسری مربی خاصی را می‌خواستند که دیگران علاقه‌ای به همکاری با او نداشتند. در نتیجه برای اینکه فصل با تفکری تازه آغاز شود دست به تغییر زدیم. ما هر روز فرصت را از دست می‌دادیم درحالی که با توجه به ثباتی که در تیم ما وجود داشت می‌توانستیم خیلی زودتر از اینها کار را آغاز کنیم. در نتیجه با ارزیابی همه گزینه‌ها به این نتیجه رسیدیم که خطیبی هدایت تیم را برعهده بگیرد. لازم است از مدیریت باشگاه حمایت شود. محرابی کار خود را به‌خوبی انجام داد. هرچند دیگر اعضای هیات‌مدیره نیز به خوبی همراهی و حمایت کردند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار