• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۰ - ۰۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان:

آب، خاک و نهاده‌ها مهم‌ترین مشکلات حوزه کشاورزی است

مهم‌ترین بخش حوزه کشاورزی را می‌توان در دو حوزه خلاصه کرد؛ بخش اول آب، زمین و خاک است، زیرا کمبود آب باعث می‌شود سطح کشت اراضی کاهش پیدا کرده و اگر کیفیت خاک کاهش پیدا کند، حتی درصورت بارش‌ها و آب فراوان باز هم با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم. حوزه دوم مشکلات نیز درخصوص نهاده‌های کشاورزی است؛ در نهاده‌های کشاورزی نیز در ابتدا بذر مهم بوده؛ چراکه برای تولید باید بذر با کیفیت بالا داشته باشیم.

آب، خاک و نهاده‌ها مهم‌ترین مشکلات حوزه کشاورزی است

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: علی سلیمانی، رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان درخصوص مشکلات حوزه کشاورزی گفت: «مهم‌ترین بخش حوزه کشاورزی را می‌توان در دو حوزه خلاصه کرد؛ بخش اول آب، زمین و خاک است، زیرا کمبود آب باعث می‌شود سطح کشت اراضی کاهش پیدا کرده و اگر کیفیت خاک کاهش پیدا کند، حتی درصورت بارش‌ها و آب فراوان باز هم با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم.»  او اضافه کرد: «حوزه دوم مشکلات نیز درخصوص نهاده‌های کشاورزی است؛ در نهاده‌های کشاورزی نیز در ابتدا بذر مهم بوده؛ چراکه برای تولید باید بذر با کیفیت بالا داشته باشیم. سایر نهادها مانند کود، آفت‌کش و... نیز درصورت وابستگی به واردات، متاثر از تغییرات ارزی خواهد بود. این تاثیر نیز خود را در قیمت تمام‌شده نشان می‌دهد.»

رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه در چنین شرایطی بحث امنیت غذایی اهمیت زیادی پیدا می‌کند، ادامه داد: «درواقع باید بتوانیم محصولات اصلی خود را تولید کنیم. به همین دلیل در مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر به تولید بذرهای هیبریدی اقدام کرده‌ایم. البته سایر گیاهان مانند غلات و دانه‌های روغنی در کشور تولید می‌شوند اما سایر صیفی‌جات مانند خیار، گوجه و ملون‌ها متاسفانه در کشور تولید نمی‌شوند. بنابراین استارت تولید این صیفی‌جات در مرکز تحقیقات اصفهان زده شد.»

سلیمانی در ادامه تصریح کرد: «خوشبختانه بسیاری از اقلام تجاری در این مرکز تحقیقات تولید شده‌اند؛ بنابراین در یک دیدگاه کلی در مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تلاش کرده‌ایم تمام این موارد یعنی هم مسائل آب و خاک و هم نهاده‌های کشاورزی را درنظر گرفته و مشکلات این حوزه‌ها را حل کنیم.»

او در پاسخ به اینکه در شرایط خشکسالی چرا باید این محصولات در کشور تولید شود، توضیح داد: «اگر این محصولات در فضای باز کشت شوند، منابع آبی کشور هدر می‌شود ولی اگر این محصولات در گلخانه تولید شود، مشکل کمبود آب نیز نخواهیم داشت. مصرف آب در گلخانه به‌مراتب کمتر از فضای باز خواهد بود، بنابراین ما در هر دو حوزه تحقیقات خود را آغاز کرده‌ایم. به‌عبارت بهتر بیشتر تحقیقات خود را برای تولید بذر هیبریدی سبزی و صیفی‌جات خیار، گوجه و... در گلخانه و برای مناطقی، که آب در اختیار دارند، تولید برخی اقلام را در دستورکار قرار داده‌ایم.»

او اظهار کرد: «واردات بذر نشان می‌دهد عدد بزرگی ارز از کشور خارج می‌شود، بنابراین، این ضرورت وجود دارد که این بذرها در کشور تولید شود؛ چراکه به نصف قیمت بذر خارجی می‌توان بذر ایرانی باکیفیت بسیار خوب تولید کرد. تولید این بذرها در کشور می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و باعث صرفه‌جویی شود.»

 رئیس مرکز تحقیقات اصلاح و تولید بذر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون 25 میلیون بذر در این مرکز تحقیقات تولید شده است، ادامه داد: «الان فاز گلخانه‌های کارخانه تولید بذر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مجلسی درحال اتمام است تا جایی‌که 70درصد کار پیش رفته است. همچنین در برخی واحدهای اطراف سرای نوآوری بذر فعال بوده و گلخانه‌های این واحدها نیز برای تولید بذر فعال شده‌اند. بنابراین به‌سمت تولید 80میلیون بذر حرکت کرده تا بتوانیم نیاز کشور در این راستا را تامین کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار