• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۰ - ۰۲:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مطرح کرد

کمبود آب، مهم‌ترین چالش در حوزه کشاورزی

مهم‌ترین مشکل پیش‌روی ما در حوزه کشاورزی بحث آب خواهد بود؛ روش‌های استفاده و جلوگیری از هدررفت آب در کشاورزی، استفاده از گیاهانی که نیاز کمتری به آب دارند و... مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد. گیاهانی که راندمان تولید بالاتری داشته و به خشکی مقاوم‌تر هستند، بحث اصلاح گیاهان را موردتوجه قرار می‌دهد، زیرا ما نیازمند فعالیت در بحث اصلاح گیاهان هستیم.

کمبود آب، مهم‌ترین چالش در حوزه کشاورزی

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: کامران اکبری‌نوقابی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر نیز درخصوص چالش‌های پیش‌روی حوزه کشاورزی گفت: «با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان ما نیز از این تغییرات بی‌نصیب نیستیم؛ کشورمان یک کشور نیمه‌خشک بوده و بیشتر در شرایط خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است تا جایی که تنها 7درصد از مساحت کشور در خطه شمال در شرایط مرطوب قرار دارد.»  او اضافه کرد: «بنابراین مهم‌ترین مشکل پیش‌روی ما در حوزه کشاورزی بحث آب خواهد بود؛ روش‌های استفاده و جلوگیری از هدررفت آب در کشاورزی، استفاده از گیاهانی که نیاز کمتری به آب دارند و... مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد. گیاهانی که راندمان تولید بالاتری داشته و به خشکی مقاوم‌تر هستند، بحث اصلاح گیاهان را موردتوجه قرار می‌دهد، زیرا ما نیازمند فعالیت در بحث اصلاح گیاهان هستیم.»
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر با بیان اینکه چالش اصلی پیش‌روی ما چالش آب است، افزود: «همچنین مشکلاتی که از تغییرات اقلیمی نشأت می‌گیرد که مهم‌ترین آن مساله کم‌آبی و خشکسالی است و شوری خاک را نیز به همراه دارد، از دیگر چالش‌های پیش‌روی حوزه کشاورزی است.»

او با بیان اینکه کم‌آبی باعث شوری خاک شده، تصریح کرد: «همین مساله در بحث کشاورزی تاثیر مستقیم خواهد داشت؛ چالش دیگر که در حوزه کشاورزی در کشورمان مطرح است هماهنگی بین‌بخشی در گروه گیاهان مختلف است؛ چراکه باید یک هماهنگی بین‌بخشی در کاشت و تامین آن برقرار شود. یکی از موضوعات مهم در بحث امنیت غذایی، رسیدن به یک سطح در این حوزه است که این مهم در کوتاه‌مدت و هم میان‌مدت و درازمدت باید اتفاق بیفتد.»

اکبری‌نوقابی در ادامه اظهار کرد: «با توجه به رشد جمعیت در کشور مجبور به واردات یک‌سری گیاهان استراتژیک هستیم، بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی در این حوزه نیز خواهیم بود. در برخی موارد نیازمند کشت‌های جایگزین بوده و در برخی موارد نیازمند تولید گیاهان باارزش‌تر با توجه به اقلیم خود هستیم.»

او معتقد است: «امنیت غذایی در کشور نباید شکننده باشد بلکه باید با توجه به شرایط اقلیمی و رشد جمعیت روزبه‌روز پایدارتر شود. همچنین در حوزه کشاورزی بحث کشت‌های نوین و تحت کنترل مطرح است؛ درحال‌حاضر روش‌های نوینی برای کشاورزی در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع آنها به‌دنبال این هستند که با توجه به شرایط متغیر امروز و فردا روش‌های نوینی را در حوزه کشاورزی به دست آورند.»  او با بیان اینکه درحال‌حاضر در کشورمان در حوزه کشاورزی روش‌های سنتی به‌کار گرفته می‌شود، اظهار کرد: «این درحالی است که باید برای کشت‌های تحت کنترل و زیرپوشش و همچنین کشت‌های زیر خاک، برنامه‌ریزی بهتری صورت بگیرد. متاسفانه متناسب با ظرفیت و پتانسیل در کشور سرمایه‌گذاری نشده و این درحالی است که با این پتانسیل‌ها می‌توان به حوزه کشاورزی و امنیت غذایی کمک زیادی کرد.»

اکبری‌نوقابی با بیان اینکه ما بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در کشور هستیم، تصریح کرد: «براساس آمارها حداقل 60درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود؛ زعفران گیاه ارزشمندی است که می‌تواند با گیاهان استراتژیک غذایی در کشور جایگزین شده و دست ما را در امنیت غذایی بازتر کند.»

او تاکید کرد: «خوشبختانه گنجینه بزرگی در بحث گیاهان دارویی در کشور داریم که هم می‌تواند ارزآوری زیادی به‌دنبال داشته باشد و هم نیازهای دارویی تا حد زیادی مرتفع شود.»

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر بیان کرد: «در دانشگاه آزاد اسلامی ابهر برای اولین‌بار زعفران را به‌عنوان یک کشت جایگزین معرفی کردیم و نیم‌هکتار زعفران با روش‌های قدیم کاشت شد؛ الان سه سال از کشت زعفران می‌گذرد و در این سه سال تنها سه‌بار آبیاری شده است؛ چراکه در استان زنجان با مشکل سطح آبی‌های زیرزمینی مواجه هستیم. بنابراین کشت گیاهان دارویی مانند زعفران موردتوجه واقع شد و در این مرکز کشت زعفران به‌عنوان تغییر الگوی کاشت مدنظر قرار گرفت.»

 او گفت: «همچنین یک طرح هواکشت زعفران در این مرکز تحقیقات ارائه شد که هنوز اجرای این طرح به‌دلیل نبود بودجه، مقداری به تعویق افتاده است. استادان و دانشجویان حوزه زراعت در کشت دیم فعالیت خود را آغاز کردند و روی زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان کشت دیم انجام شد. همچنین پروژه پروار گوسفند در اسفندماه مدنظر قرار گرفت که بسیار موفقیت‌آمیز بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار