• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۰ - ۰۲:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین:

نیازمند مدیریت آب و نهاده‌های کشاورزی هستیم

مهم‌ترین مشکل در حوزه کشاورزی کمبود آب است تا جایی که کشاورزان ما شدیدا با این معضل دست به گریبان هستند. بنابراین باید تا حد امکان این معضل را مدیریت کرد. یکی از راهکارها برای حل این بحران آبیاری مکانیزه است که وزارت کشاورزی پیگیر آن است. در مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، با کمک یک شرکت دانش‌بنیان، حدود ده هکتار گیاه زعفران کشت شد که هم نیاز به آب کمی داشته و از نظر صادرات بسیار قابل‌توجه است.

نیازمند مدیریت آب و نهاده‌های کشاورزی هستیم

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: اسماعیل حدیدی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین و واحد تاکستان نیز درخصوص مشکلات حوزه کشاورزی توضیح داد: «مهم‌ترین مشکل در حوزه کشاورزی کمبود آب است تا جایی که کشاورزان ما شدیدا با این معضل دست به گریبان هستند. بنابراین باید تا حد امکان این معضل را مدیریت کرد. یکی از راهکارها برای حل این بحران آبیاری مکانیزه است که وزارت کشاورزی پیگیر آن است.»

او با بیان اینکه کشت گیاهانی که نیاز به آبیاری کمی دارند باید موردتوجه قرار گیرد، اضافه کرد: «به‌عبارت بهتر مدیریت اول میزان آبیاری به وسیله آبیاری مکانیزه و قطره‌ای است و دومین مورد مدیریت کشت‌های گیاهانی که به آب نیاز کمی دارند. وقتی گیاهانی که نیازمند آب فراوان هستند، کشت کرده و صادر می‌کنیم درواقع آب مفید حیاتی را صادر کرده‌ایم.»

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین و واحد تاکستان با ذکر مثالی گفت: «به‌طور مثال کشت هندوانه جزء همین گیاهان است. با کاشت هندوانه و صادرات آن، مقدار زیادی ارز وارد کشور می‌شود اما باید دید آبی که با کشت هندوانه از کشور خارج می‌شود چه میزان ارزش دارد. درواقع آبی که برای تولید هندوانه مصرف شده است نیز از کشور صادر می‌شود و باید ارزش دلاری آن آب را نیز محاسبه کرد و دید این موضوع آیا به نفع کشور است یا خیر.»

کشت گیاهانی که نیاز کمتری به آب دارند در دستورکار است

او تاکید کرد: «با توجه به کمبود آب باید گیاهانی را در کشور کشت کرد که نیاز کمتری به آب دارند و در سوی مقابل واردات گیاهانی را که نیاز زیادی به آب دارند در دستورکار قرار دهیم. با این اقدام ما تنها یک محصول و گیاه را وارد نکرده‌ایم بلکه آب را به‌همراه محصول موردنیاز وارد کشور کرده‌ایم که با این اقدام به‌صورت غیرمستقیم به جنگ کمبود آب رفته‌ایم.»

حدیدی درخصوص دومین مشکل پیش‌روی حوزه کشاورزی گفت: «دومین مشکل بحث نهاده‌های کشاورزی است که با توجه به قیمت‌های دلار کشاورزان‌مان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. متاسفانه کشاورزان با وجود نوسان قیمت دلار مجبور به خرید نهاده‌های کشاورزی هستند تا محصولات‌شان از بین نرود.»

او با تاکید بر اینکه نیازمند مدیریت آب و نهاده‌های کشاورزی هستیم، تصریح کرد: «کشاورزان با وجود افزایش قیمت محصولات‌شان باز هم با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند زیرا مجبور به خریداری کود، سم، ماشین‌آلات و... هستند.»

او اضافه کرد: «در مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، با کمک یک شرکت دانش‌بنیان، حدود ده هکتار گیاه زعفران کشت شد که هم نیاز به آب کمی داشته و از نظر صادرات بسیار قابل‌توجه است. همچنین طرحی به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان تاسیس مجتمع‌های آموزشی و خدمات کشاورزی ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت.»

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین و واحد تاکستان توضیح داد: «قرار است یک‌سری مجتمع‌های آموزشی و خدمات کشاورزی در دانشکده کشاورزی تاسیس شود که استاد به‌همراه دانشجویان در ساعت بیکاری در این مجتمع‌ها حاضر شده و مشکلات و چالش‌های کشاورزی بررسی شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار