• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۱۰ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز تحقیقاتی کشاورزی سربندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات تاکید کرد

نبود تعامل مستقیم بین کشاورزان و دانشگاه مهم‌ترین چالش حوزه کشاورزی

یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه کشاورزی عدم تعامل مستقیم بین کشاورزان و دانشگاه است. درواقع آنچه در دانشگاه انجام می‌شود در قالب پروژه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری با نیازهای صنعت کشاورزی همسو نیست، به همین خاطر از یک‌سو نتایج تحقیقاتی که در حوزه کشاورزی در دانشگاه صورت می‌پذیرد درنهایت در دانشگاه در قالب یک پایان‌نامه نوشتاری باقی مانده و گرهی از گره‌های صنعت کشاورزی حل نمی‌کند و از سویی دیگر مشکلات کشاورزان همواره بیشتر از پیش خواهد شد.

نبود تعامل مستقیم بین کشاورزان  و دانشگاه مهم‌ترین چالش حوزه کشاورزی

سارا طاهری، روزنامه‌نگار:  وحید زرین‌نیا، رئیس مرکز تحقیقاتی کشاورزی سربندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات نیز درباره مشکلات حوزه کشاورزی گفت: «یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه کشاورزی عدم تعامل مستقیم بین کشاورزان و دانشگاه است. درواقع آنچه در دانشگاه انجام می‌شود در قالب پروژه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری با نیازهای صنعت کشاورزی همسو نیست، به همین خاطر از یک‌سو نتایج تحقیقاتی که در حوزه کشاورزی در دانشگاه صورت می‌پذیرد درنهایت در دانشگاه در قالب یک پایان‌نامه نوشتاری باقی مانده و گرهی از گره‌های صنعت کشاورزی حل نمی‌کند و از سویی دیگر مشکلات کشاورزان همواره بیشتر از پیش خواهد شد.»

او با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی وظیفه دارند خط ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشند، اضافه کرد: «وظیفه یک مرکز تحقیقات از یک‌سو شناسایی مشکلات بخش کشاورزی و انتقال این مشکلات به دانشگاه و از سویی دیگر آشنا کردن کشاورزان با راه‌حل‌های یافت‌شده در دانشگاه برای رفع مشکلات‌شان است. درواقع مراکز تحقیقاتی حلقه زنجیر اتصال‌دهنده بین صنعت و دانشگاه است و باید با این دید اداره شود.»

رئیس مرکز تحقیقاتی کشاورزی سربندان دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات با تاکید بر اینکه مشکلات مراکز تحقیقاتی نیز گسترده است، درباره این مشکلات گفت: «همراه نبودن اعضای هیات‌علمی با مراکز تحقیقاتی یکی از این چالش‌هاست. در این ارتباط سیاست‌های دانشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که اعضای هیات‌علمی مرتبط با تخصص مراکز تحقیقاتی در دانشکده و دانشگاه، حتما بخشی از موظفی خود در واحد دانشگاهی را در مراکز تحقیقاتی بگذرانند.»

او با ذکر مثالی اضافه کرد: «به‌علاوه اعضای هیات‌علمی باید موظف به تکمیل ظرفیت پژوهشی خود در مراکز تحقیقاتی باشند. قوانین دست‌وپاگیر دانشگاه در حوزه عقد قرارداد‌ها، تفاهمنامه و... از موارد دیگر این چالش‌هاست. متاسفانه گاه این قوانین سختگیرانه و بروکراسی اداری ناشی از آن، چنان زیاد است که بخش خصوصی علی‌رغم پیگیری‌های متعدد صورت‌گرفته از طرف مراکز تحقیقاتی ناتوان در عقد قرارداد بوده و فرصت‌ها از بین می‌رود.»

زرین‌نیا با بیان اینکه فراهم نبودن امکان درون‌سپاری پروژه‌های دانشگاه به مراکز تحقیقاتی به‌دلیل مفاد آیین‌نامه معاملات دانشگاه از دیگر چالش‌های پیش‌روی مراکز تحقیقاتی است، اظهار کرد: «نتیجه این مشکل از دست رفتن بودجه‌های دانشگاه و عدم استفاده از توان اعضای هیات‌علمی برای پیشبرد اهداف دانشگاه و محروم کردن دانشگاه و اعضای هیات‌علمی از منافع مالی است.»

او ادامه داد: «عدم اختصاص دانشجویان دکتری پژوهش‌محور به مراکز تحقیقاتی برخوردار از امکانات لازم یکی دیگر از چالش‌هاست. مزیت این اقدام مساله‌محور شدن پروژه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی منطبق با نیازهای صنعت، فراهم شدن امکان حضور اعضای هیات‌علمی در مراکز تحقیقاتی خواهد بود.»

او در پاسخ به اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی واحد علوم‌وتحقیقات چه راهکارهایی در این خصوص مدنظر دارد، توضیح داد: «برنامه‌ریزی برای تاسیس مدرسه کشاورزی با هدف پررنگ کردن حضور اعضای هیات‌علمی در مرکز تحقیقات و آموزش روش‌های نوین کشاورزی به کارشناسان و تمام علاقه‌مندان حوزه کشاورزی از راهکارهایی است که مدنظر قرار گرفته است.»

زرین‌نیا در ادامه تصریح کرد: «اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز توان‌افزایی و مهارت‌آموزی کشاورزی از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از دیگر اقدامات این مرکز تحقیقات است. هدف از تاسیس این مرکز برگزاری دوره‌های آموزش صفر تا صد علوم کشاورزی برای علاقه‌مندان به یادگیری مهارت‌های کشاورزی در کوتاه‌مدت است.»

رئیس مرکز تحقیقاتی کشاورزی سربندان دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات گفت: «عقد تفاهمنامه همکاری‌های پژوهشی و آموزشی با مراکز تاثیرگذار دولتی و خصوصی با هدف ارتقای نقش و تاثیرگذاری مرکز تحقیقات بر تصمیم‌گیری‌های کلان حوزه کشاورزی نیز در این مدت انجام شده است.»

او در پایان گفت: «فعال کردن بخش تحقیق و توسعه نیز از دیگر اقدامات این مرکز تحقیقات است. این اقدام با هدف حل مشکلات فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی با کمک توان علمی اعضای هیات‌علمی انجام شده است. همچنین راه‌اندازی پارک علم‌وفناوری کشاورزی با توجه به امکانات تخصصی موجود در مرکز نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده در مرکز تحقیقات کشاورزی واحد علوم‌وتحقیقات است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار