• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۰۹ - ۰۱:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

سینمای نوجوان؛ عبارتی نامأنوس برای نسل جدید

نگاهی گذرا به آثار تولیدشده به‌خصوص در بخش سینمایی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان درکنار فیلم‌هایی که امروزه نوجوانان مشتاق تماشا هستند، می‌تواند اثبات‌کننده‌ شکستی بزرگ باشد. برای تبیین این گزاره می‌توانیم به‌عنوان این جشنواره و رویکردش رجوع کنیم؛ مشکل همیشگی با هر جشنواره و فعالیت و تولید رسانه‌ای، قرار دادن کلمه‌ نوجوان درکنار کودک است. جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان عملا جشنواره کودک خطاب می‌شود.

سینمای نوجوان؛ عبارتی نامأنوس برای نسل جدید

سارا ابراهیمی‌پاک، پژوهشگر حوزه نوجوان: درکنار چندین فستیوال داخلی و بین‌المللی فیلم و تئاتر که همه‌ساله در کشور برگزار می‌شود، نام «جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان» هم به چشم می‌خورد. رویدادی نسبتا بزرگ که سعی دارد از مرکزگرایی پایتخت دوری کند و هرساله در شهرهای مختلف مثل همدان و اصفهان و کرمان برگزار شده است. این جشنواره پذیرای آثار متنوع و متعددی با محوریت کودک و نوجوان از ایران و خارج از ایران است و تلاش می‌کند در بخش‌های مختلف، جوایزی را با عناوین گوناگون مثل نوآوری و کار خلاقه، کسب‌وکار، وب‌سری، پیوست فرهنگی و... به آثار مختلف اعطا کند. این جشنواره در 33 دوره یعنی از سال 1361 برگزار می‌شود و این یعنی 33 مجموعه‌ اثر که قرار است خوراک فرهنگی و رسانه‌ای کودکان و نوجوانان را آماده کند.

اما نگاهی گذرا به آثار تولیدشده به‌خصوص در بخش سینمایی این جشنواره درکنار فیلم‌هایی که امروزه نوجوانان مشتاق تماشا هستند، می‌تواند اثبات‌کننده‌ شکستی بزرگ باشد. برای تبیین این گزاره می‌توانیم به‌عنوان این جشنواره و رویکردش رجوع کنیم؛ مشکل همیشگی با هر جشنواره و فعالیت و تولید رسانه‌ای، قرار دادن کلمه‌ نوجوان درکنار کودک است. جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان عملا جشنواره کودک خطاب می‌شود. اینجا هم نوجوانان همان قشری فرض گرفته شده‌اند که در ظاهر قرار است درباره‌شان صحبت شود، اما سیاست‌ها در عمل به‌نفع کودکان طراحی می‌شود. قرار نیست منکر اهمیت گروه سنی کودکان شویم، اما سوال همیشگی این است که چرا کودک و نوجوان با وجود دنیایی از تفاوت‌ها، باید کنار هم گمارده شوند؟ سوال بهتر این است که این جشنواره‌ بین‌المللی باوجود برگزاری 33 دوره، چه تاثیری در رشد آثار سینمایی ویژه نوجوان‌ها به‌خصوص فرم‌های جدید، داشته است؟ این جشنواره صفت «بین‌المللی» را به دوش می‌کشد و همواره آثاری از کشورهای مختلف را اکران و داوری می‌کند. مساله مشخصا اینجاست که آیا آثار تولیدی که در این جشنواره اکران می‌شوند، کیفیت لازم برای حضور در جشنواره‌های مطرح جهانی را دارند؟ به نظر می‌رسد برگزاری هرساله این مراسم و اکران فیلم‌ها بیشتر شبیه آب در هاون کوبیدن باشد! وجود بخش «المپیاد فیلمسازی نوجوان» نیز نشانه‌ خوبی است؛ اما چند درصد احتمال وجود دارد که این کارگردانان و هنرمندان نوجوان بعدا به سینمای اختصاصی نوجوان متعهد بمانند؟

گویی نه‌تنها مسئولان برگزاری این جشنواره فهم صحیحی از نوجوان ندارند، بلکه فیلم‌ها هم از اساس مخاطبان‌شان را گم کرده‌اند و کارگردان‌های تخصصی کودکان به ناگاه تصمیم گرفته‌اند وارد دنیای تولید فیلم برای نوجوانان شوند! نوجوان دیگر راضی نمی‌شود پای فیلم سینمایی سراسر کلیشه و با پرداختی بی‌کیفیت بنشیند. مگر اینکه مدارس به فکر بردن دانش‌آموزان به اردوی سینما باشند! نوجوان امروز، مانند نوجوان دیروز نیست. او در طول روز آنقدر انتخاب‌های متفاوتی دارد که رغبتی برای تماشای آثار سینمایی نوجوان که عموما از شبکه امید پخش می‌شود، ندارد. آنچه او را به سمت سریال‌ها و فیلم‌های غیرایرانی در پلتفرم‌های نتفلیکس و هولو می‌برد، فرم است. آنچه برای او اهمیت دارد قدرت همزمان فرم و محتواست. می‌تواند اثر باکیفیت را از بی‌کیفیت تشخیص دهد و قطعا باکیفیت را انتخاب کند. فرآیند تولید برای نوجوان از اساس با تولیدات کودکان متفاوت است و مرز مشخصی وجود دارد. نوجوان با توجه به اقتضائاتش تلاش می‌کند حتی مصرف رسانه‌ای او را هم شبیه به بزرگسالان و جوانان تعریف کند، او می‌خواهد از کودکی فاصله بگیرد و بنابراین اگر قرار است تلاشی در جهت ارتقای کیفی سینمای نوجوان و افزایش مخاطبانش صورت بگیرد، احتمالا باید بیش‌ازپیش به فرم و ابعاد فنی فیلم‌ها در کنار دوری از کلیشه‌های خسته‌کننده توجه شود. سازندگان فیلم در این حوزه، فهم از دنیای نوجوانان را به ابتذال تقلیل داده‌اند و این ابتذال در شخصیت‌پردازی، در پی‌رنگ داستانی، در پرورش قهرمان و ضدقهرمان و حتی جلوه‌های ویژه واضح است. اصلا چرا نوجوان باید تصمیم بگیرد چنین اثری را تماشا کند؟

حالت ایده‌آل احتمالا این است که این جشنواره علاوه‌بر اینکه سواد بصری و درک سینمایی کودکان و نوجوانان را ارتقا می‌دهد، استانداردهای مصرف رسانه‌ای آنها را در حوزه سینما و فیلم نیز در سطح خوبی حفظ کند و آنها را مبتذل‌پسند بار نیاورد. اینکه نوجوان چگونه در سینما بازنمایی می‌شود و هویتش چقدر منطبق با هویت نوجوان‌هاست، همگی در امکان همذات‌پنداری و تاثیرپذیری نوجوان از مفاهیم اصلی فیلم اثرگذارند. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که نوجوان روحیه‌ای ماجراجو و کاشف دارد و فیلم نوجوان باید در روحیه دغدغه‌پروری و تفکر نوجوان اثر داشته باشد. روایت داستانی فیلم‌ها که تعهدی به واقعیت ندارد، مخاطبی را با خود همراه نمی‌کند. عشق و خیانت و ارتباط با جنس مخالف و آسیب‌های نظام آموزشی مسائلی پیش‌پاافتاده در بطن زندگی نوجوانان است و چه بخواهیم یا نخواهیم در فرهنگ ما حل شده است. اگر بازنمایی این مسائل را به دلیل مصلحت‌اندیشی‌هایی با پشتوانه غرب‌زدگی، به تعویق بیندازیم، نه‌تنها سینمای نوجوان مخاطبی نخواهد داشت، بلکه تغذیه رسانه‌ای او نیز با انتخاب‌های دیگری مرتفع می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار