«دلبیتاب» برنامه محرمی فیلیمو بود. برنامه متفاوتی که سعی کرد با مقتلخوانی و بیان حقایقی از کربلای جای هیاتهای تعطیل شده بهخاطر کرونا را در محرم برای مردم پر کند. در همین ارتباط با امیرحسین آرسین، کارگردان این برنامه به گفتوگو نشستهایم.
تفاوت برنامه شما با دیگر برنامههای متعدد مذهبی ساختهشده در فضای مجازی چیست؟
با توجه به اینکه درگیر کرونا هستیم و خیلی از هیاتهای مذهبی بهویژه هیاتهای کوچک تعطیل شدهاند و خیلی از مردم به هیاتهای بزرگ دسترسی ندارند یا میترسند در این مجامع حضور پیدا کنند ما تصمیم گرفتیم برنامهای برای این دسته از مردم بسازیم. این برنامه برای آنهایی است که دلشان برای هیات و عزاداری لک زده است. ایده دل بیتاب هم از همین جا گرفته شده است.
ایده دل بیتاب از کجا شکل گرفت؟ تصویربرداری برنامه هنوز ادامه دارد؟
ما با توجه به سابقهای که در ساخت برنامههای تلویزیونی داشتیم، میدانستیم نقاط قوت و ضعف یک برنامه چیست. جدا از این تجربه، ما از مشاوران خوب و کاربلدی هم در این زمینه استفاده کردیم که کمک زیادی به ما کردند. نکته دیگر که حتما باید به آن اشاره کنم این است که ما مدیون سینا دوراندیش هستیم. او با یک چینش خوب، آیتمها را کنار هم گذاشت تا دل بیتاب شکل بگیرد.
یکی از مهمترین تفاوتهای ما با دیگر برنامههای مذهبی در این است که ما تلاش کردیم سخنرانیها کوتاه و موجز باشد. شما در این برنامه دقیقا آن نکتهای را میشنوید که باید بشنوید. این نکتهها به شعور حسینی که ما به دنبال آن هستیم کمک میکند.
ما به دنبال این بودیم که از مداحیهایی استفاده کنیم که به گوش مخاطب آشنا هستند. یک مداحی که به روی آن تنظیم دیجیتال انجام شده است، در اول دل بیتاب قرار دارد و یک مداحی هم در انتهای برنامه. این مداحیها، مخاطب را در حال و هوای هیات قرار میدهد بهویژه در روزهایی که به خاطر کرونا بسیاری از رفتن به هیاتهای مذهبی محروم هستند. مهمترین تفاوت دل بیتاب با دیگران برنامهها این است که ما مقتل را بهصورت قصهوار در اختیار مخاطب قرار میدهیم.
مخاطب هدف شما در این برنامه چه کسانی بودند؟ چه تمهیداتی برای ارتباط با نسل جوان اندیشیدهاید؟
مخاطب اصلی ما در این برنامه قشر مذهبی است که از عزاداری جا مانده یا میخواهد دوباره طی روز پای روضه امامحسین(ع) بنشیند. ما برای ارتباط برقرار کردن با نسل جوان هم سعی کردیم با تنظیم دیجیتال مداحیها، نظر آنها را جلب کنیم. در دل بیتاب تلاش کردیم از کسانی استفاده کنیم که مردم آنها را میشناسند و برایشان جذاب است. حامد عسگری، احسان عبدیپور و صابر خراسانی در کنار پردیس پورعابدینی که بسیاری میخواستند بدانند بعد از آقازاده او چه کارهایی میکند، چهرههایی بودند که وظیفه شعرخوانی و مقتلخوانی در این برنامه را به عهده گرفتند.
اولویت شما در دعوت از چهرهها برای دل بیتاب چه بوده است؟
ما به دنبال افرادی بودیم که در مرحله اول برای مخاطب آشنا و جذاب باشند و در مرحله دوم زندگیشان با ماجرای کربلا و امام حسین فاصله نداشته باشد. ما دوست نداشتیم از کسانی استفاده کنیم که زندگیشان با آنچه قرار است در دل بیتاب بخوانند از زمین تا آسمان فرق کند. ما میخواستیم حرفی که شنیده میشود، تاثیرگذار باشد..
از چه منابعی استفاده کردهاید و آیا این کتابها در دسترس عموم قرار دارند؟
ما سه بخش اصلی در این برنامه داریم که هرکدام منافع خاص خود را دارند. در بخش تاریخی ما که دکتر رجبیدوانی از گنجینه علمی و مطالعات تاریخی خودش استفاده کرده که پشت آن سالها تحقیق نهفته است. در بخش آیتالله نجفی هم که ایشان از اساتید برجسته حوزه و اخلاق است و روحانیون برجستهای از پای درس ایشان به جامعه معرفی شدهاند و سخنانشان سالهاست منبع درسی بسیاری از بزرگان است.
در بخش دیگر برنامه که اختصاص به مقتلخوانی دارد ما از دو کتاب لهوف و آه که نوشته یاسین حجازی است، استفاده کردهایم. سردبیر برنامه با استفاده از این دو کتاب به یک متن مشخصی رسید که پردیس پورعابدینی آن را خواند.
برای تعادل بین ایجاد شور و شعور بین مخاطبان چه اقداماتی انجام دادهاید؟
من و احد اسمرام به یک ساختار مشخص در این برنامه رسیدیم. ما دیدیم در برنامههای مذهبی و به صورت مشخص تلویزیونی مقتلخوانی وجود ندارد. در برخی برنامهها فقط مداحی است و در بخشی دیگر فقط سخنرانی یا گفتوگوی میان مجری و کارشناس.ما سعی کردیم در دل بیتاب همین مورد وجود داشته باشد. مخاطبان هم بهصورت کامل مداحی بشنود. هم مقتل گوش کند و درکنار آن با حقایق عاشورا آشنا شود.ما سعی کردیم با توجه به سلیقه اینستاگرامی مخاطبان، از آیتمهای کوتاه یک دقیقهای استفاده کنیم. در «گذشته سرخ ما» رجبیدوانی زحمت بیان تاریخ را کشید و «در آینده سبزمان» که مربوط به امام عصر است از فرمایشات آیتالله نجفی استفاده کردهایم. در آخر ما سعی کردیم برنامهای درخور این ایام و سیدالشهدا بسازیم تا برای افرادی که بهواسطه کرونا امکان رفتن به مراسمهای عزاداری را ندارند، در شرایط امن خانه عزاداری کنند.