• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۰۸ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دبیر دفتر اتحادیه تحکیم وحدت:

عدالت آموزشی ازجمله مسائلی است که در دوره جدید باید پیگیری شود

وزارت علوم باید یک فرآیند تعاملی را با تشکل‌ها در پیش بگیرد و از ابزارها و منابعی که در اختیار دارد به نفع تشکل‌ها استفاده کند. فضایی را ایجاد کند که تشکل‌ها به صورت مستمر در وزارت علوم رفت و آمد داشته باشند، از نظرها و پیشنهادهای آنها استفاده شود و با استفاده از ایده‌ها و اطلاعات و کمک‌های تشکل‌ها وزارت علوم بتواند تازه به تازه فضای دانشگاهی را پایش کند.

عدالت آموزشی ازجمله مسائلی است که در دوره جدید باید پیگیری شود

علی بزرگخو، دبیر دفتر اتحادیه تحکیم وحدت، با اشاره به مسیری که وزارت علوم در ۴سال دوره جدید ریاست‌جمهوری پیش رو دارد و نکاتی که باید در این ۴سال اجرایی کند و به آن توجه داشته باشد، گفت: «نکاتی که وزیر علوم جدید به صورت جدی باید رعایت شود، یکی از آنها این است که باید توجه داشته باشیم تعداد زیادی دانشگاه در کشور ایجاد شده و به تبع آن تعداد زیادی دانشجو در سراسر کشور زیست می‌کنند که متاسفانه آورده‌ای از این تعداد زیاد برای کشور دیده نمی‌شود؛ چراکه دانشجو باید در ابعاد مختلف و با دانش خود مسائل مختلف کشور را حل کند، چه با نوشتن پایان‌نامه، مقاله و چه اقدامات دیگر. از آنجایی که برای تک‌تک دانشجویان از بودجه بیت‌المال هزینه می‌شود و بخش زیادی انرژی و منابع کشور صرف می‌شود تا یک نفر به مرحله دانشگاهی برسد ولی وقتی به این مرحله می‌رسد می‌بینیم که برای آن فکری نشده است.»

وی افزود: «مساله دیگری که طی سال‌های اخیر با آن روبه‌رو بودیم افراط در تکثر آموزش عالی است. درواقع با عنوان با سواد کردن همه، یک فرآیندی که در آن افراد با پولی‌سازی آموزش وارد یک فرآیند جدید می‌شوند که در آن مجبور به ادامه تحصیل هستند و جلوتر می‌روند. در چنین شرایطی آمار تحصیلکرده بیکار در کشور بالا می‌رود و اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که هزینه‌هایی که برای آموزش عالی صرف شده بود چه نتیجه‌ای داشت؟ پس وزیر علوم از نظر من باید ابتدا در این زمینه وارد شود که چطور می‌توان منابع انسانی را به‌طور درست در جهت افزایش تولید در کشور سازماندهی کند. مساله دیگری که باید وزارت علوم جدید در آن وارد شود مساله عدالت آموزشی است. درحال حاضر ما با فرآیندی به نام کنکور روبه‌رو هستیم که در آن هر کسی پولدار‌تر باشد و بتواند هزینه بیشتری برای کلاس‌ها و کتاب‌های کنکور بدهد موفق‌تر است. از ابتدای تاسیس این نظام کنکور بنا بود تا هرکسی با سوادتر است رتبه بهتری بیاورد ولی متاسفانه امروز برعکس آن انجام می‌شود و هرکسی پولدارتر است رتبه بهتری می‌آورد که این موضوع با اصل نظام جمهوری اسلامی در تناقض است. در این صورت است که طبقه مستضعف را از دانشگاه و فضای آموزشی دور می‌کند و به جایگاه‌های دیگر می‌برد و در عوض طبقه مرفه و سرمایه‌دار را وارد فضای دانشگاهی می‌کند که در آینده همین طبقه باسواد مرفه جزء تصمیم‌گیران کلیت نطام جمهوری اسلامی می‌شوند و این برای ما جای شوخی ندارد بلکه یک موضوع جدی است که آسیب‌های زیادی درپی خواهد داشت.»

دبیر دفتر اتحادیه تحکیم وحدت با اشاره به ابعاد دیگر پولی‌سازی آموزش، گفت: «این ارائه امکانات به افراد مرفه جامعه فقط در کنکور و پولی‌سازی خدمات جانبی کنکور خلاصه نمی‌شود بلکه آپشن‌های دیگری برای آنها درنظر گرفته‌اند که می‌گوید اگر در کنکور قبول شده ایرادی ندارد و می‌توانید در ظرفیت‌هایی که ما به‌صورت پردیس و... برای شما قرار داده‌ایم و پول زیادتری می‌گیریم شرکت کنید و باسواد شوید. عملا فضا را به سمتی می‌برند که طبقه مستضعف در دانشگاه جایگاهی ندارد و فقط قشر مرفه می‌تواند جایگاه بگیرد که این مساله نیازمند اقدامات زیادی است و یکی از این اقدامات شکستن مافیای کنکور است. در کنار این اقدام اصلاحات زیادی باید در این باره انجام بگیرد. از دیگر مسائلی که در وزارت علوم باید مورد توجه قرار گیرد این است که یک‌سری فرآیندهایی در نسبت با تولید شکل بگیرد و رشد اساتید در گرو نباشد که هر استادی مقاله و بحث آکادمی بهتر و بیشتری را ارائه داد بیاید و در صدر قرار گیرد بلکه نظام رشد اساتید و دانشجویان باید از سیستم مقاله‌محور به سیستم تولیدمحور تغییر کند تا ما بتوانیم علم خود را به یک علم کاربردی تبدیل کنیم تا در آن بتوان به نظام اقتصادی کشور کمک کرد.»

بزرگخو با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ، گفت: «متاسفانه در دولت قبل مقوله فرهنگ َضعف‌های جدی داشت و به فراموشی سپرده شده بود و جای خود را به مسائل سیاسی داده بود و کلا مقوله فرهنگ در دانشگاه بودجه خود را به مسائل سیستمی داده بود ‌که این فضا باید در دوره جدید شکسته شود و فرهنگ به معنای واقعی و بماهو فرهنگ در دانشگاه به کارگرفته شود، نه اینکه تبدیل به ابزاری شود برای سیاسی‌کاری دوستان. درواقع فرهنگ باید یک عنصر مستقل باشد که هرشخصی فارغ از دیدگاه سیاسی خود بتواند برای آن کاری انجام دهد، از بودجه دانشگاه استفاده کند و فعالیت خود را انجام دهد.»

وی با اشاره به تعامل وزارت علوم با تشکل‌ها گفت: «وزارت علوم باید یک فرآیند تعاملی را با تشکل‌ها در پیش بگیرد و از ابزارها و منابعی که در اختیار دارد به نفع تشکل‌ها استفاده کند. فضایی را ایجاد کند که تشکل‌ها به صورت مستمر در وزارت علوم رفت و آمد داشته باشند، از نظرها و پیشنهادهای آنها استفاده شود و با استفاده از ایده‌ها و اطلاعات و کمک‌های تشکل‌ها وزارت علوم بتواند تازه به تازه فضای دانشگاهی را پایش کند. وزارت علوم باید بتواند فرصتی به تشکل‌ها بدهد تا نظرات خود را در جهت اصلاح امور ارائه دهند و پلن‌های اجرایی خود را که در هرکدام از این بخش‌ها می‌توان اجرا کرد، ارائه دهند. اخیرا رهبری در این باره صحبت‌های مبسوطی درباره مجموعه‌های جوانی که واقعا درباره فرهنگ و ابعاد مختلف جامعه ایده دارند، داشتند. این جوانان صرفا منتظر این هستند که فضایی فراهم شود تا بتوانند ایده‌های خود را عملی کنند. به نظر می‌رسد وزارت علوم باید در اشل خود در فضای دانشگاه‌ها این کار را اجرایی کند و ایده و طرح را از دانشجویان بگیرد و با چکش حاکمیتی به اجرا برساند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار