• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۰۷ - ۰۱:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمدعلی زلفی‌گل فعالیت خود را در وزارت علوم آغاز کرد

واکسیناسیون دانشگاهیان؛ اولویت اول وزیر جدید

زلفی‌گل در اولین روز کاری‌اش برخلاف رسم عموم مسئولان دوره‌های قبل، درحالی در این ساختمان حاضر شد که نه‌تنها منصور غلامی، وزیر علوم سابق در این مراسم شرکت نکرد، بلکه حضور زودهنگام وزیر علوم و پیش از زمان اعلامی، باعث شد تا وزیر جدید حتی از اهالی رسانه و عکاسان هم در رسیدن به مراسم پیشی بگیرد!

واکسیناسیون دانشگاهیان؛ اولویت اول وزیر جدید

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: محمدعلی زلفی‌گل، روز گذشته و بعد از چراغ سبز بهارستان‌نشین‌ها، سکان ساختمان هرمزان را دست گرفت تا امیدها به شروع فصل جدید از برنامه‌ها در نظام آموزش عالی قوت بگیرد. اولین حضور وزیر علوم در وزارتخانه اما خالی از حاشیه هم نبود؛ حاشیه‌ای که جنس آن را شاید کمتر فردی از اهالی رسانه تا امروز به خود دیده باشد. زلفی‌گل در اولین روز کاری‌اش برخلاف رسم عموم مسئولان دوره‌های قبل، درحالی در این ساختمان حاضر شد که نه‌تنها منصور غلامی، وزیر علوم سابق در این مراسم شرکت نکرد، بلکه حضور زودهنگام وزیر علوم و پیش از زمان اعلامی، باعث شد تا وزیر جدید حتی از اهالی رسانه و عکاسان هم در رسیدن به مراسم پیشی بگیرد! اتفاقی که باتوجه به تاخیرهای پرتکراری که امروز جزئی از آیین‌ها و مراسم‌ اینچنینی شده نویدبخش آن است که دولتی‌ها حداقل در حوزه آموزش عالی، روند جدیدی را در پیش بگیرند. البته در غیاب وزیر سابق و معاونان، اما رئیس و برخی از اعضای کمیسیون آموزش، مهمان وزیر جدید در وزارت علوم بودند.

  آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور سرلوحه فعالیت‌های وزارت علوم

وزیر علوم دیروز برای اولین‌بار در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگی‌اش گفت: «اولین نکته‌ای که در وزارت علوم باید به آن توجه داشته باشیم این است که آینده‌سازان مملکت ما تحت مدیریت وزارت علوم برای آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور هستند؛ از این رو همکاران و استادان ما باید بدانند که سر کلاس آنها افراد بزرگی می‌نشینند و قطعا باید قدر سرمایه‌هایی که در وزارت علوم با آنها سروکار داریم را دانسته و تلاش کنیم تا آنها بر صدر بنشینند.»

او با تاکید بر اینکه تلاش‌مان این است تا آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور را سر لوحه کار خود قرار دهیم، اظهار داشت: «هدف‌مان این است تا از طریق پژوهش پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله دکتری را پیش ببریم و تلاش داریم تا نقش دانشگاه‌ها در مدیریت جامعه بیشتر شده و مردم نیز این نقش را احساس کنند.»

وزیر علوم با بیان اینکه برنامه‌ام این است که تحقیقات را کاربردی کنم، تصریح کرد: «تحقیقات به سه‌ دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم‌بندی می‌شود، درحال حاضر بیشترین برنامه وزارت علوم سرمایه‌گذاری روی تحقیقات بنیادی است. تلاش می‌کنم تا علاوه‌بر حفظ موقعیت و جایگاه علمی، سیستم جدی انگیزشی و سنجشی را ایجاد کنیم تا تحقیقات کاربردی ‌بروز بیشتری داشته باشد.»

زلفی‌گل به توسعه آموزش عدالت‌محور در شرایط کرونایی اشاره کرد و اظهار داشت: «وزارت علوم در مدیریت قبلی برای دوران پساکرونا مطالعات خوبی انجام داده که از آنها استفاده خواهیم کرد. همچنین هدف‌مان این است با ایجاد سیستم سنجشی و انگیزشی، وقتی اساتید در کلاس درس حضوری تدریس می‌کنند بتوانند به‌صورت آفلاین هم برنامه‌ریزی‌هایی برای دانشجویانی که آموزش حضوری آنها کامل نشده، داشته باشند.»

  ساماندهی نقش نظارتی هیات‌های امنای دانشگاه‌ها

او با تاکید بر اینکه در حوزه دیپلماسی علمی هم می‌توانیم به‌خوبی از فضای مجازی استفاده و با استادان و دانشمندان بین‌المللی در همایش‌های مختلف ارتباط برقرار کنیم، گفت: «دانشگاه‌های کشور مستقل هستند و مجلس شورای اسلامی اجازه داده تا آنها با داشتن هیات‌امنا قوانین و مقررات خود را متناسب با سلایق و شرایط خود ترسیم کنند، اما نقش نظارتی هیات‌های امنا مغفول مانده که سعی می‌کنیم در اولین فرصت آنها را سروسامان دهیم و از این ظرفیت برای اموری که در بخش آموزش و پژوهش انجام می‌شود، استفاده کنیم.»

وزیر علوم ادامه داد: «خبرنگاران قلم و زبان گویای تلاش‌های ستاد وزارت علوم خواهند بود و از طرف دیگر انتقادهای آنها باعث می‌شود تا شفاف‌تر عمل کنیم و آنها همواره ناظر فعالیت‌های ما هستند و از این نظر سعی می‌کنیم ارتباط خوبی با خبرنگاران داشته باشیم؛ چراکه آنها یک بازویی برای شفافیت نظام آموزش عالی کشور هستند.»

با ستاد ملی مقابله با کرونا برای حضوری‌شدن دانشگاه‌ها هماهنگ هستیم

زلفی‌گل درباره عملکرد غلامی، وزیر قبلی علوم افزود: «قطعا جامعه دانشگاهی باید در این باره قضاوت داشته باشد، با این حال او یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های علمی کشور به‌شمار می‌رود و خدمات آموزشی خوبی را در جامعه داشته است.»

هماهنگ بودن کامل با ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص حضوری شدن دانشگاه‌ها هم آخرین پاسخ وزیر علوم بود.

 باید نهایت تلاش را برای اثربخشی با بیشترین کیفیت داشته باشیم

البته وزیر علوم پیش از آنکه در جمع خبرنگاران حاضر شود، در آیین تحول مسند این وزارتخانه هم طی سخنانی گفته بود:  «درخواست من از اعضای هیات‌علمی این است که کسانی که در سر کلاس آنها می‌نشینند را دست‌کم نگیرند و خودشان را نیز دست‌کم نگیرند. تاکید می‌کنم باید نهایت تلاش خودمان را کنیم تا در این مدت نهایت اثربخشی خود را داشته و بیشترین و باکیفیت‌ترین خدمات را به فرزندان این مردم ارائه دهیم.»
او اظهار داشت: «فرهنگ ناسالمی در سیستم ما شکل گرفته است که می‌گوید نامه در سیستم اداری جمهوری اسلامی باید پا داشته باشد! یعنی هر فردی که تقاضایی دارد باید برای پیگیری آن مدام پیگیری کند. چرا باید این نوع فرهنگ را داشته باشیم که ارباب رجوع برای پیگیری کار خود بارها مراجعه کند؛ این موارد حق‌الناس است و من در پیگیری این موارد جدی هستم و از طرف دیگر کارکنان و مدیران آموزش عالی سرور ما هستند و برای ارتقا و تامین رفاه آنها در حدی که قانون اجازه دهد تلاش می‌کنم تا وابستگی سازمانی افزایش پیدا کند، اما در مقابل به‌طور جدی پیگیری خواهم کرد که کار مردم راه بیفتد.»

وزیر علوم گفت: «در دولت رئیسی باید به‌گونه‌ای رفتار شود که مردم به سیستم امیدوار شوند. در خارج از کشور مثلا مشاهده می‌کنیم گاهی یک یا دو کارمند کار یک دانشکده را انجام می‌دهند که این نشان می‌دهد که در آن کشور سیستم حاکم است. باید در کشور ما نیز سیستم حاکم باشد و ارباب رجوع را محترم بشماریم.»

  دانشجو رکن اصلی وزارت علوم است

وزیر علوم خاطرنشان کرد: «وزارت علوم سه رکن اصلی دارد که اصلی‌ترین رکن آن دانشجو است و اگر دانشجو نباشد وزارت علوم معنا پیدا نمی‌کند و کارکنان و اعضای علمی سایر ارکان بوده و تکه‌های یک پازل هستند و برای یک هدف تلاش می‌کنند. باید بدانیم این وزارتخانه مثل یک ساعت است و باید همه چرخ‌دنده‌های آن کار کنند تا نظم آن حفظ شود، بنابراین همه در این سیستم، ارزشمند هستند و ما اجازه نداریم بین ارکان و چرخ‌دنده‌های این ساعت تفاوت قائل شویم و همه باید برای ارتقا و پیشرفت کشور نقش خود را ایفا کنند.»

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

رئیس سابق دانشگاه صنعتی‌شریف:/برای حفظ توان تولیدات علمی، واکسیناسیون دانشجویان در اولویت قرار گیرد (لینک)
 
رئیس دانشگاه شهید بهشتی:/وزیر علوم جامعه دانشگاهی را از موج‌های مخرب سیاسی دور نگه دارد (لینک)
 
رئیس دانشگاه امیرکبیر:/بررسی و کاهش اثرات کرونا بر جامعه دانشگاهی در اولویت قرار گیرد (لینک)
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار