• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۰۶ - ۰۰:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی قرعه‌کشی لیگ‌های اروپایی

تقابل دوباره مسی با پپ

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که یوفا امسال در رقابت‌های باشگاهی خود به‌وجود آورده، حذف قانون گل زده در خانه حریف است که می‌تواند تاثیر زیادی در شکل مسابقات و حتی تیم‌های صعودکننده به مرحله بعدی رقابت‌ها داشته باشد. فوتبال ایران همچون سال گذشته بازهم دو نماینده در این مرحله دارد که در ترکیب پورتو و زنیت قرار است به مصاف رقبا بروند.

تقابل دوباره مسی  با پپ

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: قرعه‌کشی مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا پنجشنبه‌شب در استانبول ترکیه برگزار شد تا 32 تیم حاضر در این مرحله در گروه‌های هشت‌گانه رقبای خود را بشناسند. با قرارگرفتن تیم‌های نامدار در سیدهای مختلف در بعضی گروه‌ها شاهد رویارویی‌های جذابی در این مرحله خواهیم بود و به‌نظر می‌رسد به‌جز گروه هفتم که شاید چندان پرطرفدار نباشد، در سایر گروه‌ها باید انتظار جدال‌هایی تماشایی و دیدنی را داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که یوفا امسال در رقابت‌های باشگاهی خود به‌وجود آورده، حذف قانون گل زده در خانه حریف است که می‌تواند تاثیر زیادی در شکل مسابقات و حتی تیم‌های صعودکننده به مرحله بعدی رقابت‌ها داشته باشد. فوتبال ایران همچون سال گذشته بازهم دو نماینده در این مرحله دارد که در ترکیب پورتو و زنیت قرار است به مصاف رقبا بروند. ازقضا هم گروه یاران مهدی طارمی و هم گروه سردار آزمون و هم‌تیمی‌هایش بسیار دشوار است و صعود این تیم‌ها به مراحل حذفی بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد.

جدال مسی و نیمار با سیتیزن‌ها و شاید کریس

در گروه A این مسابقات شاهد حضور دو تیم مدعی و پرستاره هستیم که به‌نظر می‌رسد شانس بهتری برای صعود به دور بعدی این تورنمنت دارند. منچسترسیتی با پپ گواردیولا فصل قبل برای نخستین‌بار تا فینال این مسابقات پیش رفت، اما درنهایت به چلسی باخت تا رویای فتح این مسابقات برای هواداران این تیم انگلیسی همچنان دست‌نیافتنی باشد. امسال آنها باید در گروهی که پاری‌سن ژرمن پرستاره در آن حضور دارد برای صعود بجنگند و البته باتوجه به اینکه لایپزیگ آلمان نیز در این گروه قرار دارد، نمی‌توان قطعا از صعود آنها صحبت کرد. با این‌حال باتوجه به اینکه تیم آلمانی چند ستاره خود را در دو فصل اخیر از دست داده، شانس کمتری نسبت‌به دو غول حاضر در این گروه دارند. بروژ بلژیک هم که عملا شانس زیادی برای صعود ندارد و تنها امیدش قرار گرفتن در رتبه سوم و حضور در لیگ اروپا خواهد بود. آنها در تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان هیچگاه موفق به صعود از مرحله گروهی نشده‌اند و در نهمین حضورشان در این مرحله نیز بعید است به چنین موفقیتی برسند.

سیتی و پاریسی‌ها در نیمه‌نهایی سال قبل رودرروی هم قرار گرفتند که این دیدار با برتری تیم انگلیسی به پایان رسید. این‌بار اما شرایط کاملا فرق کرده و مائوریتسیو پوچتینو با تیمی پرستاره‌تر به‌مصاف سرمربی اسپانیایی حریف می‌رود. آنها در تابستان علاوه‌بر لئو مسی، جیان‌لوئیجی دوناروما، سرخیو راموس، اشرف حکیمی و جورجینیو واینالدوم را به خدمت گرفتند تا به مدعی اول قهرمانی تبدیل شوند. البته ازطرف دیگر کیلیان امباپه با پیشنهاد وسوسه‌کننده رئال مادرید روبه‌رو شده و احتمالا از این تیم فرانسوی جدا خواهد شد. در منچستر نیز شایعه حضور کریس رونالدو به‌شدت جدی به‌نظر می‌رسد و این ستاره پرتغالی احتمالا در همین روزها لباس دیگر تیم شهر منچستر را به تن خواهد کرد. در چنین شرایطی رویارویی دوباره رونالدو و مسی این‌بار خارج از اسپانیا و با لباس دو تیم جدید می‌تواند جذابیت‌های این مسابقه را افزایش دهد.

تکسیکی بگیریستین، مدیر ورزشی منچسترسیتی در واکنش به قرعه تیمش می‌گوید: «ما فصل قبل در نیمه‌نهایی با پاری‌سن ژرمن روبه‌رو شدیم، اما آنها هرسال درحال پیشرفت هستند و در این تابستان هم اگرچه با خرید چند بازیکن آزاد تیم خود را تقویت کرده‌اند، اما اسامی بازیکنانی که به این تیم اضافه شده‌اند بسیار شگفت‌انگیز است و آنها ستاره‌های نامداری را به ترکیب خود افزوده‌اند. لیگ قهرمانان هم هرسال سخت‌تر می‌شود و تیم‌های مدعی بیشتر در آن حاضر می‌شوند. صعود از برخی گروه‌ها واقعا دشوار است و در این سال‌ها تیم‌های بزرگ زیادی بوده‌اند که در همان مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفته‌اند.»

قرعه خوب برای دورتموند و هالند

در گروه سوم دورتموند که در سید دو قرعه‌کشی قرار داشت، با قرعه‌ای نسبتا خوب مواجه شده و می‌تواند امیدوار باشد تا با درخشش ستاره‌های جوان خود ازجمله ارلینگ هالند صعودی کم دردسر به مرحله بعدی این مسابقات داشته باشد. در گروه سوم به‌جز این تیم آلمانی، اسپورتینگ لیسبون، آژاکس و بشیکتاش نیز حضور دارند که اگرچه تیم‌هایی ازپیش‌ باخته نیستند، اما مسلما نسبت‌به بسیاری از گروه‌ها قرعه‌ای راحت‌تر به‌حساب می‌آیند. اسپورتینگ فصل قبل پس از 18 سال قهرمان لیگ پرتغال شد و نمایشی عالی در این مسابقات ارائه کرد. آنها به لطف عملکرد خوب خود در سال‌های اخیر در سید یک قرار گرفتند و خوش‌شانس بودند که در گروه سخت‌تری قرار نگرفتند. در چنین شرایطی آنها به‌همراه آژاکس که پس از درخشش سه فصل قبل خود هنوز نتوانسته روزهای خوبش در لیگ قهرمانان را تکرار کند، شانس خوبی برای رسیدن به دور بعدی این مسابقات دارند. در این میان بشیکتاش ترکیه هم پس از قهرمانی در لیگ کشورش و با دراختیار داشتن نفراتی چون میچی باتشوای بلژیکی که به‌صورت قرضی از چلسی راهی این باشگاه شده، می‌تواند یکی از شگفتی‌سازان امسال این مسابقات باشد.

ارلینگ هالند، ستاره این روزهای دورتموند که به‌تازگی جایزه بهترین مهاجم فصل پیش لیگ قهرمانان را نیز به‌دست آورد، در این گروه فرصت خوبی دارد تا تعداد گل‌هایش در لیگ قهرمانان را افزایش داده و در فصلی که شاید آخرین سال حضورش در جمع زردها باشد، با خاطره‌ای خوش از جمع نفرات این تیم جدا شود.

خوش‌اقبالی رئال

در شرایطی که کمتر تیم مدعی در گروه آسانی قرار گرفته، اما رئال‌مادرید امسال هم همانند سال قبل با اینترمیلان و شاختار در یک گروه قرار گرفته و تنها تفاوت نسبت‌به سال گذشته حضور تیم نه‌چندان شناخته‌شده شریف تیراسپول مولداوی به‌جای مونشن‌گلادباخ است که دور قبل موفق شد دینامو زاگرب کرواسی را با صادق محرمی شکست داده و برای نخستین‌بار در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به میدان برود. رئالی‌ها سال گذشته موفق شدند در گروه خود صدرنشین شوند و باتوجه به اینکه اینتر نسبت‌به فصل قبل تضعیف شده و گلادباخ که فصل پیش در گروه دوم شد نیز جای خود را به تیمی ضعیف از مولداوی داده، از همین حالا می‌توان شاگردان کارلو آنچلوتی را یکی از 16 تیم حاضر در دور بعد دانست. رئالی‌ها در روزهای اخیر به‌شدت به‌دنبال جذب امباپه هستند و اضافه شدن این ستاره فرانسوی می‌تواند این تیم را به یکی از مدعیان قهرمانی در این فصل تبدیل کند. البته باتوجه به جدایی سرخیو راموس و رافائل واران از این تیم در تابستان، آنچلوتی باید هرچه زودتر فکری برای تقویت خط دفاعی تیمش داشته باشد و دیدار قبلی آنها در لیگ که با تساوی 3 - 3 برابر لوانته به پایان رسید نشان داد که این تیم در فاز دفاعی با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

اینترمیلان هم که فصل پیش با آنتونیو کونته فاتح اسکودتو شد و به 9 سال یکه‌تازی یووه در این مسابقه خاتمه داد، با جدایی کونته و دو ستاره خود یعنی اشرف حکیمی و روملو لوکاکو تضعیف شده و اگرچه فصل جدید را با هدایت سیمونه اینزاگی خوب شروع کرد، اما بعید است بتواند نمایش خوبش در فصل گذشته را تکرار کند.

جالب اینکه اگرچه به‌نظر نمی‌رسد تیم شریف مولداوی شانسی در این گروه داشته باشد، اما سرمربی این تیم از قرعه تیمش چندان ناراحت نیست. یوری ورنیداب می‌گوید: «ما در گروهی قرار گرفته‌ایم که تیم‌های بزرگی از اسپانیا، ایتالیا و اوکراین در آن قرار دارند. اصلا ناامید نیستم و تا روز آخر برای کسب نتایج خوب تلاش خواهیم کرد. به‌نظرم می‌توانیم در مصاف با شاختار که از کشورم است امتیاز بگیریم و به‌نظرم در این گروه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. به تیم و بازیکنانم امید و ایمان دارم.»

کار سخت بارسای بدون مسی

بارسلونا در نخستین فصلی که لئو مسی را دیگر در ترکیب خود ندارد، با قرعه‌ای نسبتا دشوار روبه‌رو شده و علاوه‌بر بایرن مونیخی که خاطره چندان خوبی از آن ندارد، باید به مصاف بنفیکا پرتغال و دینامو کی‌یف اوکراین نیز برود. بارسا یکی از بدترین شکست‌های تاریخ خود در لیگ قهرمانان را برابر همین تیم آلمانی آن‌هم در حضور مسی متحمل شد و حالا باید در غیاب ستاره آرژانتینی به مصاف ژرمن‌ها برود. هواداران بارسا به‌شدت از عملکرد مدیریت تیم در فصل نقل‌وانتقالات ناراضی هستند و جدایی مسی اتفاقی غیر‌قابل‌باور برای آنها بود. باوجود اینکه اضافه‌شدن نفراتی چون ممفیس دپای، سرخیو آگرو و اریک گارسیا شاید بتواند تیم را در شرایط بهتری قرار دهد، اما غیر از دپای، دو خرید دیگر هنوز نتوانسته‌اند اثرگذار باشند؛ آگرو که هنوز نیامده مصدوم شد و گارسیا هم تجربه لازم را برای بازی در تیمی همچون بارسا ندارد و این را در دیدار برابر بیلبائو در هفته دوم لالیگا نشان داد.

بایرن مونیخ اما با سرمربی جدید خود شروع خوبی در بوندس‌لیگا داشته و باز هم مدعی شماره یک قهرمانی در این مسابقات است. جولین ناگلزمن با ایده‌هایی جدید راهی مونیخ شده و امیدوار است علاوه‌بر موفقیت در لیگ، در اروپا نیز بتواند ماموریت ناتمامش با لایپزیگ را با تیمی به‌مراتب بهتر تکمیل کند و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

بنفیکا هم که فصل قبل در رتبه سوم لیگ پرتغال قرار گرفته می‌تواند برای دو مدعی اصلی صعود از این گروه دردسرساز شود و پیش از این نیز نشان داده که در رقابت‌های اروپایی انگیزه زیادی برای رسیدن به موفقیت دارد. آنها بالاتر از تیم اوکراینی می‌توانند شانس اصلی قرار گرفتن در رده سوم و صعود به لیگ اروپا باشند.

منچستریونایتد و بهترین قرعه انگلیسی‌ها

حضور هر دو فینالیست سال گذشته لیگ اروپا در این گروه می‌تواند آن‌را به یکی از گروه‌های سخت امسال تبدیل کند و نباید فراموش کرد آتالانتا ایتالیا نیز که در این گروه حضور دارد در سال‌های اخیر نتایج خوبی در لیگ قهرمانان کسب کرده است، اما درمجموع شاگردان سولشر به‌نسبت دیگر هموطنان خود با قرعه‌ای مناسب‌تر روبه‌رو شده‌اند. در چنین شرایطی شیاطین سرخ را می‌توان یکی از مدعیان اصلی صعود از این گروه دانست، به‌خصوص که با خرید رافائل واران و جیدون سانچو به‌خوبی خود را برای فصل جدید تقویت کرده‌اند و به‌دنبال حضور در بین مدعیان قهرمانی در لیگ جزیره و همچنین لیگ قهرمانان هستند.

اونای امری نیز اگرچه با آرسنال روزهای خوبی را تجربه نکرد، اما با بازگشت به اسپانیا با زیردریایی زرد توانست موفقیت‌های خوبی ازجمله قهرمانی در لیگ اروپا را تجربه کند. ویارئال فصل پیش در لیگ اروپا بدون شکست ماند و با حضور جرارد مورنو در خط حمله این تیم که سال گذشته 30 گل برای تیمش در رقابت‌های مختلف زد، یکی از تیم‌های خطرناک امسال هستند. آتالانتا هم با گاسپرینی اگرچه روی کاغذ از دو حریف دیگر ضعیف‌تر به‌نظر می‌رسد، اما آنها هم پتانسیل خلق شگفتی در این رقابت‌ها را دارند. یابنگ بویز سوئیس دیگر تیم حاضر در این گروه است که بعید است عنوانی بهتر از چهارمی کسب کند.

گروه خوش‌شانس‌ها

گروه هفتم این مسابقات شاید کمترین جاذبه را برای هواداران فوتبال داشته باشد. حضور چهار تیم متوسط لیل فرانسه، سویا اسپانیا، سالزبورگ اتریش و وولفسبورگ آلمان باعث شده تا دیدارهای این گروه چندان جذاب نباشد. لیل که فصل پیش توانست درمیان شگفتی بالاتر از پاری‌سن ژرمن عنوان قهرمانی لیگ فرانسه را کسب کند، حالا این شانس را دارد تا در لیگ قهرمانان نیز حضور در مرحله حذفی را تجربه کند و باتوجه به تیم‌هایی که در گروهش قرار دارند، رسیدن به این هدف دور از دسترس نیست. سویا هم که سال قبل رقابت نزدیکی با سه تیم مدعی اسپانیایی برای کسب عنوان قهرمانی داشت، یکی از شانس‌های اصلی صعود از این گروه به‌شمار می‌رود و احتمالا دو تیم سالزبورگ و وولفسبورگ برای رسیدن به لیگ اروپا تلاش خواهند کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار