• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۰۴ - ۰۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از روند واکسیناسیون دانشجویان گزارش می‌دهد

واکسیناسیون دانشجویان، شاید وقتی دیگر

طبق 4 جدول منتشرشده که بازه زمانی واکسیناسیون دانشجویان را بر اساس اولویت تعیین کرده بود و تاخیر در اجرای فاز یک این طرح، به‌نظر نمی‌رسد که فازهای بعدی این طرح را بتوان در زمان تعیین شده، انجام داد. این درحالی است که تنها یک ماه دیگر به آغاز سال تحصیلی جدید زمان باقی‌مانده و نه‌تنها خبری از بازگشت عموم دانشجویان نیست، بلکه بعید به‌نظر می‌رسد که دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی هم که در اولویت اول تزریق واکسن قرار داشتند هم بتوانند مباحث آموزشی خود را بدون نشستن بر پشت مانیتور دنبال کنند!

واکسیناسیون دانشجویان، شاید وقتی دیگر

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: از همان هفته‌های اولی که سروکله کروناویروس در کشور پیدا شد، دانشگاه‌ها بنا به شرایط موجود ناچار به تغییر شده و از کلاس‌های حضوری به بستر فضای مجازی پناه آوردند. وضعیتی که در ماه‌های اولیه چالش‌های جدی را هم برای دانشجویان و هم اساتید ایجاد کرد. با این حال جامعه دانشگاهی مباحث آموزشی و حتی پژوهشی خود را به امید روزهایی که دوباره بتواند به‌صورت حضوری میزبان دانشجویان باشد، پیگیری می‌کرد. بعد از اینکه بالاخره واکسیناسیون در کشور آغاز شد، زمزمه‌ها برای حضوری شدن دوباره دانشگاه‌ها به شرط انجام واکسیناسیون دانشجویان، اساتید و پرسنل دانشگاه‌ها شروع شد. زمزمه‌هایی که هرچند در ابتدا امید را به دانشگاهیان بازگرداند، اما گاهی به‌دلیل کم‌کاری‌های موجود رنگ می‌باخت؛ تا اینکه بالاخره در دهه اول مردادماه محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از اولویت‌بندی واکسیناسیون دانشجویان بر اساس سال ورود به دانشگاه سخن گفته بود. خبری که در ابتدا به‌نظر می‌رسید می‌تواند دانشجویان را یک گام عملی برای رسیدن به کلاس‌های درس پیش بیندازد، اما با نگاهی به وضعیت آنچه امروز در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، باید گفت هنوز راه زیادی برای حضوری شدن دانشگاه‌ها وجود دارد.

طبق اعلام این مقام مسئول قرار بود ماهیانه ۵۰۰ هزار واکسن در شهریور، مهر، آبان و آذرماه توزیع شود تا درمجموع سه‌ونیم میلیون نفر واکسن دریافت کنند. در این میان هیچ تفاوتی هم میان دانشگاه‌ها وجود نداشت و حتی برنامه وزارت علوم برای دانشگاه‌هایی که دارای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی نبوده و فاقد پذیرش دانشجو در دوره‌های کاردانی و کارشناسی هستند هم از پیش تعریف شده و طبق آن اولویت بر اساس بالاترین مقطع تحصیلی دنبال می‌شد. از سوی دیگر بر اساس جدولی که در همان بازه زمانی منتشر شد، قرار بود 3 گروه هدف از ابتدای شهریورماه واکسینه شوند. دانشجویان دکتری تخصصی ورودی 97 و پیش از آن، دانشجویان کارشناسی‌ارشد 99 و پیش از آن و دانشجویان دکتری عمومی ورودی 95 و پیش از آن، دانشجویانی که جمعیت آنها درمجموع 502 هزار نفر می‌شد؛ اما عدم‌اجرای برنامه اعلامی از سوی مسئولان وزارت بهداشت باعث‌شده تا امروز نه‌تنها واکسیناسیون این جمعیت محقق نشود، بلکه مسئولان دانشگاهی هم دچار سردرگمی شوند.  البته در این میان واکسیناسیون اعضای هیات‌علمی و پرسنل دانشگاهی که سامانه مربوط به آنها از 13 مردادماه فعال شده، روند قابل قبولی را داشته و می‌توان گفت تقریبا عموم این جامعه هدف واکسینه شده‌اند، اما طبیعی است که بدون انجام واکسیناسیون دانشجویان، نمی‌توان انتظار داشت که مهرماه امسال تغییری در شیوه آموزشی دانشگاه‌ها رخ دهد. طبق 4 جدول منتشرشده که بازه زمانی واکسیناسیون دانشجویان را بر اساس اولویت تعیین کرده بود و تاخیر در اجرای فاز یک این طرح، به‌نظر نمی‌رسد که فازهای بعدی این طرح را بتوان در زمان تعیین شده، انجام داد. این درحالی است که تنها یک ماه دیگر به آغاز سال تحصیلی جدید زمان باقی‌مانده و نه‌تنها خبری از بازگشت عموم دانشجویان نیست، بلکه بعید به‌نظر می‌رسد که دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی هم که در اولویت اول تزریق واکسن قرار داشتند هم بتوانند مباحث آموزشی خود را بدون نشستن بر پشت مانیتور دنبال کنند! از این رو در این گزارش به سراغ چند تن از معاونان دانشجویی و مسئولان مرتبط با طرح واکسیناسیون دانشگاه‌ها رفتیم تا برایمان آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان‌شان را تشریح کنند.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد:/تنها 1000 دانشجو واکسینه شده‌اند (لینک)

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه امیرکبیر:/حضوری‌شدن دانشگاه فعلا منتفی است (لینک)

 

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی‌شریف:/مجوزی برای واکسیناسیون دانشجویان صادر نشده است (لینک)

 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت‌مدرس:/تنها دانشجویان مستقر در خوابگاه واکسن تزریق کرده‌اند (لینک)

 

سرپرست معاونت توسعه منابع سلامت دانشگاه آزاد اسلامی:/کمبود واکسن مانع شروع واکسیناسیون دانشجویان شده است (لینک)
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار