• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۰۴ - ۰۲:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
برومند در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: رفتن مظاهری از استقلال اشتباه بزرگی است

هنر مدیریتِ دو گلر خوب در استقلال را در سال‌های اخیر کسی نداشت

منطق می‌گوید تیمی که مجیدی خودش بسته باید نتیجه بگیرد

مدیریت کردن دو دروازه‌بان خوب در درون یک تیم هنر می‌خواهد و من فکر می‌کنم این هنر را در استقلال در سال‌های اخیر هیچ تیمی نداشته است. هرچند شما اگر دو بازیکن خوب در یک پست داشته باشید این یک نعمت است اما همیشه مخالف این موضوع هم حرکت کرده و هم رفتار کرده‌اند و من فکر می‌کنم که باید درخصوص این موضوع مدیریتی شود.

هنر مدیریتِ دو گلر خوب در استقلال را در سال‌های اخیر کسی نداشت

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: استقلالی‌ها سرانجام عصر روز سه‌شنبه کار خود را آغاز کردند و این درحالی است که هنوز این تیم به خوبی بسته نشده و حتی به قول پرویز برومند، دروازه‌بان سابق این تیم مهره‌های کلیدی آن هم از جمع شاگردان فرهاد مجیدی جدا شدند. برومند اعتقاد دارد آن زمان که استقلال در داغی جام حذفی بود الهلال عربستان حریف آبی‌پوشان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا کار خود را آغاز کرد و تیمش را بست و امروز از هر نظر مهیاتر از استقلال است، این درحالی است که هنوز مهره‌های خواسته‌شده توسط فرهاد مجیدی جذب باشگاه نشده‌اند و در این خصوص باید تا روزهای آینده منتظر ماند. هرچند با توجه به فاصله کم باقی‌مانده تا دیدار مقابل الهلال عربستان به نظر می‌رسد درنهایت ناهماهنگی در این دیدار حیثیتی و دشوار بزرگ‌ترین آفت احتمالی استقلال در روز ۲۲ شهریورماه در امارات باشد. این درحالی است که همچنان تکلیف گلرهای این تیم هم مشخص نیست و یک روز سیدحسین حسینی پست خداحافظی می‌گذارد و رشید مظاهری برای ماندن سیگنال می‌فرستد و روز بعد حسینی پست خداحافظی خود را پاک کرده و تمدید می‌کند و رشید‌ مظاهری استقلال را به ترک کردن تهدید می‌کند و همان‌طور که از قدیم گفته‌اند انگار در قفس توری استقلال دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجد. درخصوص اتفاقات اخیر در باشگاه استقلال و به‌خصوص همین موضوع دروازه‌بان‌ها، حواشی نقل‌وانتقالات تیم، دیدار مقابل الهلال و پیش‌بینی فصل پیش‌روی شاگردان مجیدی در رقابت‌های لیگ برتر دقایقی با دروازه‌بان اسبق آبی‌پوشان صحبت کردیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با پرویز برومند را در ادامه می‌خوانید.

درخصوص فصل نقل‌وانتقالات و موضوع یارگیری استقلال در پیش‌فصل رقابت‌های پیشرو صحبت‌مان را آغاز کنیم. برخی نفرات جدا شدند و چند بازیکن هم تا الان به تیم اضافه شده‌اند.

من هنوز نمی‌دانم مربی استقلال چه کسی است، ما به هرحال می‌شنویم که این می‌آید و آن می‌رود و دارند با فلانی مذاکره می‌کنند! اگر سرمربی استقلال فرهاد مجیدی است در هر صورت انتخاب این بازیکنان با ایشان است و انتظار این را باید داشته باشیم که در سالی که خودش بازیکنان مدنظرش را انتخاب کرده این فصل، فصل نتیجه‌گیری فرهاد مجیدی با استقلال باشد. با این حال درخصوص بازیکنانی که جذب استقلال شده‌اند از آنجایی که شناخت کافی از آنها ندارم شاید نتوانم نقطه‌نظر درستی ارائه بدهم اما آنها به هرحال بازیکنان جوان و آینده‌داری هستند، هرچند در زمان ما بهترین‌های هر تیم و کاپیتان‌های هر تیمی به استقلال و پرسپولیس می‌آمدند. بازیکنانی که می‌آمدند فوق‌العاده بودند اما الان درباره این خریدها هیچ شناختی ندارم و نمی‌دانم که آنها چه کیفیتی دارند و اصلا خوب هستند یا بد و چه‌کاره هستند اما آن چیزی که مشخص بود من فکر می‌کنم اگر یک مقدار درباره مهدی قایدی صبر می‌کردند و عجله نمی‌کردند می‌توانستند با همراهی این بازیکن، بازی با الهلال را پشت‌سر گذاشته و سپس او را ترانسفر کنند که در این صورت این اتفاق بسیار هم خوب بود.

از یک‌سو هواداران هم‌نظر با شما نگران آن هستند که کیفیت بازیکنان جدید استقلال تا حدودی نامشخص است اما از سوی دیگر به نظر شما با توجه به اینکه کادر فنی و سرمربی باید حرف آخر را بزنند نباید به تفکرات و اندیشه‌های فرهاد مجیدی در راستای این خریدهایی که انجام داده اعتماد کرد؟

بله درست است اما از قدیم گفته‌اند هرکسی بازیکن خوب داشته باشد خودش آن را نگه می‌دارد و به کسی نمی‌دهد. در این بین شاید چند نفری قراردادشان تمام شده یا خوب کار کردند و پیشنهاد خوب دارند و می‌توانند به تیم‌های دیگر بروند که این دسته از بازیکنان هم روی هوا می‌روند. از سوی دیگر من فکر می‌کنم اگر که تیم‌ها به‌خصوص استقلال و پرسپولیس روی پایه‌های خود توجه خاصی کرده و روی پایه‌ها کار کنند می‌توانند بیشتر از این صحبت‌ها از نیروی انسانی بهره‌مند شده و در آینده ثمره آن را ببینند. این درحالی است که بهترین استعداد‌های ایران در روز اول به این دو تیم مراجعه می‌کنند و اگر یک برنامه‌ریزی درست باشد که خودشان سازندگی داشته باشند مطمئنا در آینده دیگر در فصل نقل‌وانتقالات به بازیکنان دیگری احتیاج پیدا نمی‌کنند.

فکر می‌کنید چرا استقلال در این هشت سال اخیر قهرمان لیگ برتر و در سه سال گذشته قهرمان جام حذفی نشده و دستش از جام‌های قهرمانی کوتاه مانده است؟

نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به قهرمانی و کسب سهمیه آسیا همین رقابت‌های جام حذفی است. استقلال در این رقابت‌ها خوب پیش رفت اما فکر می‌کنم در بازی آخر یعنی دیدار با فولاد در فینال آمادگی صددرصد برای قهرمانی را نداشت. من پیش خودم تصور می‌کردم به لحاظ روحی و روانی فرهاد مجیدی یک طوری با بازیکنان کار کرده که آنها در طول ۹۰ دقیقه کار را تمام کنند اما متاسفانه دقیقا برعکس شد و رفته‌رفته هرچقدر بازی پیش رفت به خودم می‌گفتم خدا کند بازی به پنالتی‌ها برسد تا بلکه در پنالتی‌ها اتفاقی بیفتد که آن هم نشد. به نظر من در بازی فینال حق به حقدار رسید، دقیقا مثل سال گذشته که استقلال با یک ناآمادگی به دیدار فینال مقابل تراکتور رسید و جام را از دست داد.

به پست تخصصی شما یعنی دروازه‌بان‌های استقلال برسیم، درحالی که همه فکر می‌کردند رشید‌ مظاهری می‌ماند و سیدحسین حسینی می‌رود اما برعکس این اتفاق افتاد. این دو بازیکن سال گذشته هم باهم نساختند و امسال هم انگار منتظر تعیین‌تکلیف یکدیگر بودند. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

مدیریت کردن دو دروازه‌بان خوب در درون یک تیم هنر می‌خواهد و من فکر می‌کنم این هنر را در استقلال در سال‌های اخیر هیچ تیمی نداشته است. هرچند شما اگر دو بازیکن خوب در یک پست داشته باشید این یک نعمت است اما همیشه مخالف این موضوع هم حرکت کرده و هم رفتار کرده‌اند و من فکر می‌کنم که باید درخصوص این موضوع مدیریتی شود. اگر رشید مظاهری دارد از استقلال می‌رود من فکر می‌کنم او اشتباه بزرگی می‌کند و اگر هم باشگاه او را نگه نمی‌دارد باشگاه هم اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود.

یعنی فکر می‌کنید یکی از آنها به تنهایی نمی‌تواند کار را در بیاورد؟

قابل‌پیش‌بینی نیست. ما از فردای خودمان هم خبر نداریم و نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد.

استقلال فصل بیست‌ویکم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که گفتم نه از بازیکنانی که خریده‌اند شناخت دارم و نه چیزی می‌دانم اما فقط به خاطر دل هواداران می‌توانم آرزوی موفقیت برای استقلال کنم. مجیدی طبق خواسته خودش تیم را بسته و منطق می‌گوید انتظار داشته باشیم که تیم نتیجه بگیرد. بازهم تاکید می‌کنم برای دل هواداران و شادی آنها که در این چند سال اخیر مدام با سختی‌ها و مصیبت‌ها مواجه شده‌اند برای سال آینده موفق باشد و در فصل پیش‌رو بتواند بعد از سال‌ها با قهرمانی به این ناکامی‌ها پایان بدهد.

بازی با الهلال را از مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا چطور می‌بینید، می‌توانیم این تیم را ببریم و صعود کنیم؟

خیلی سخت است، خصوصا با این اتفاقاتی که دارد می‌افتد و خیلی چیزها سرجایش نیست. آن زمانی که ما در داغی جام حذفی بودیم الهلال تیم خود را بست و به اردو رفت و الان هم کارش را آغاز کرده اما استقلال نه‌تنها ستاره‌ای اضافه نکرد بلکه بازیکنان خوبش را هم از دست داد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک