• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۰۳ - ۰۲:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

گام عملی مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد برای تحقق شعار سال

علی‌رغم اهمیت تولید ملی، تولیدکنندگان داخلی با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند که تولید را در برخی واحدهای صنعتی متوقف یا تعطیل کرده است. طی سال‌های گذشته دولت‌ها با اعمال سیاست‌های مالی و تعرفه‌ای سعی در حمایت از تولید داخلی داشته اما با وجود صرف هزینه‌ها و منابع قابل‌توجه، چالش‌های تولید مرتفع نشده است.

گام عملی مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد برای تحقق شعار سال

رفع چالش‌های اقتصادی و تحقق شعار سال یکی از موضوعاتی است که مستلزم بسیج همه امکانات کشور و داشتن نقشه علمی و عملی است؛ نقشه‌ای که شاید بتوان گفت دانشگاه‌ها می‌توانند نقش به‌سزایی در آن داشته باشند. معاونت علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یکی از همان بخش‌هایی است که اقدام به طراحی مدل عوامل پشتیبان و توانمندسازی رفع‌کننده موانع تولید کرده است.

میثم چگین، عضو هیات‌علمی و معاون مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «سال1400 ازسوی مقام‌معظم‌رهبری به‌عنوان سال تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها نامگذاری شده است لذا بر تمام مجموعه‌هایی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با مقوله تولید مرتبط هستند واجب است نقش خود را در تحقق این مهم (پشتیبانی تولید و کمک به رفع موانع) به‌نحو احسن انجام دهند. در این راستا دانشگاه‌ها می‌توانند در پشتیبانی بخش تولید از منظر علمی، دانشی و فناوری و همچنین فراهم کردن بستر سیستماتیک رفع موانع موثر باشند. با این رویکرد از ابتدای سال با تاکید ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی و معاون محترم علوم‌انسانی و هنر دانشگاه طراحی یک الگوی نظری جامع و علمی با عنوان «مدل عوامل پشتیبان و توانمندسازهای رفع‌کننده موانع تولید» در دستورکار این مرکز قرار گرفت که پروپوزال آن به تصویب شورای معاونان دانشگاه نیز رسیده است.»

این عضو هیات‌علمی گروه مدیریت یکی از دغدغه‌های مهم امروز سیاستگذاران و قانونگذاران کشور را حمایت از تولید ملی دانست و اظهار داشت: «اقتصاد مقاومتی بدون رونق تولید ملی و فرهنگ استفاده از محصولات داخلی توفیق چندانی نخواهد داشت و تولید ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است. از این‌رو علی‌رغم اهمیت تولید ملی، تولیدکنندگان داخلی با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند که تولید را در برخی واحدهای صنعتی متوقف یا تعطیل کرده است. طی سال‌های گذشته دولت‌ها با اعمال سیاست‌های مالی و تعرفه‌ای سعی در حمایت از تولید داخلی داشته اما با وجود صرف هزینه‌ها و منابع قابل‌توجه، چالش‌های تولید مرتفع نشده است.»

او در همین زمینه افزود: «در دهه اخیر توجه به تولید داخلی افزایش یافته است و نقش حمایت از تولید داخلی در رفع بحران‌ها و توسعه اقتصادی در زمینه‌هایی چون اشتغال، توسعه تکنولوژی، کاهش واردات، ثروت‌آفرینی ملی، مقابله با تحریم‌ها، رفاه اجتماعی و... بیشتر مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است، بدیهی است طراحی یک مدل جامع و یکپارچه که اولا عوامل پشتیبان حوزه تولید را به‌صورت بومی دربر بگیرد و ثانیا توانمندسازهایی را که در رفع موانع تولید موثر هستند نیز پوشش دهد می‌تواند مبنای قابل اعتمادی برای تصمیم‌گیری مدیران بخش تولید باشد.» در ادامه احسان ساده، عضو هیات‌علمی و مدیر مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم‌اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره توجه ویژه‌ای به تولید داخلی داشته‌اند و این عنایت حکیمانه در نام‌گذاری سال‌های اخیر توسط ایشان منعکس شده است. قطعا رونق تولید داخلی نیازمند پشتیبانی از تولیدکنندگان و فراهم کردن عوامل تسهیل‌کننده تولید و همچنین توانمندسازی برای مقابله با موانع و چالش‌ها است.»

او افزود: «اثرات مهم رونق تولید در شاخص‌های مهم اقتصادی مثل تورم، تقویت پول ملی، کاهش قیمت‌ها، معیشت و... نشانگر اهمیت این موضوع استراتژیک است. در همین راستا و برای طراحی این مدل چند فاز مطالعاتی در دستورکار است که در کلیه این مراحل علاوه‌بر بهره‌مندی از نظرات ارزشمند خبرگان و صاحبان تجربه و دانش داخلی از جدیدترین تحقیقات علمی و تجربیات موفق در دنیا نیز استفاده خواهد شد.» ساده تصریح کرد: «در گام اول موانع و چالش‌های بخش تولید با رویکرد تخصصی و با در نظر گرفتن شرایط بومی شناسایی می‌شود. در گام بعد عوامل پشتیبان تولید و توانمندسازهای رفع‌کننده موانع در گروه‌های صنعتی شناسایی شده و وزن این عوامل تحلیل می‌شود. نهایتا آنالیز روابط درونی بین عوامل پشتیبان و توانمندسازهای رفع‌کننده موانع منجر به ارائه مدل خواهد شد.»

به گفته او، طراحی یک چارچوب نظری جامع، یکپارچه و بومی که کلیه عوامل پشتیبان و توانمندسازهای رفع‌کننده موانع تولید ایران را با تمرکز بر ابعاد مختلف مدیریتی، مالی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی، سرمایه انسانی، سیاسی، ارتباطی، حقوقی و قانونگذاری و... دربر بگیرد، هدف این طرح به‌شمار می‌رود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار