• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۶-۰۳ - ۰۱:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به تغییرات اخیر در فولاد خوزستان؛ وصیت آذری روی زمین ماند

دلایل انتخاب ویسی؛ بومی و سربه‌راه بودن!

رئیس هیات‌مدیره فولاد: نکونام مسئولیت قبول نکرد، ویسی برای مشکلات راه‌حل داشت

هرچند باشگاه فولاد رسما اعلام کرد پنجره بسته این تیم فعلا باز نمی‌‌شود، ولی آنها هنوز ناامید نیستند و رایزنی‌ها برای رسیدن به این مهم همچنان ادامه دارد. مسئولان این باشگاه امیدوارند در سریع‌ترین زمان ممکن پنجره را باز کرده و حداقل بتوانند تیم‌شان را تقویت کنند.

دلایل انتخاب ویسی؛ بومی و سربه‌راه بودن!

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: وقتی سعید آذری از فولاد رفت، وصیت کرد مسئولان این باشگاه جواد نکونام را حفظ کنند. هنوز اما از وصیت آذری یک‌ماه هم نگذشته که فولادی‌ها نه‌تنها با نکونام به توافق نرسیدند، بلکه در اقدامی قابل‌تامل عبدالله ویسی را به‌عنوان سرمربی این تیم انتخاب کردند. اینکه ویسی مربی خوبی است یا نه، قطعا جای بحث بسیار دارد، ولی اینکه فولادی‌ها به‌راحتی به ترکیب برنده دست زده و سرمربی که دو فصل برایش هزینه کرده و با او ابتدا سهمیه غیرمستقیم و حالا سهمیه مستقیم و قهرمانی را گرفتند به هر دلیل رها کرده و با ویسی به توافق رسیده و قرارداد بستند، جای سوال دارد.

 نکونام چرا نه؟

برای پیگیری ماجرا به‌سراغ رئیس هیات‌مدیره باشگاه فولاد خوزستان رفتیم. از اسماعیل گودرزی پرسیدیم چرا با نکونام ادامه ندادید؟ او به «فرهیختگان» پاسخ داد: «خیلی منتظر این مربی ماندیم، ولی زمان درحال ازدست رفتن بود. ما باید سرمربی را انتخاب می‌کردیم تا کار آماده‌سازی را شروع کنیم. شرایط را به نکونام توضیح دادیم و کمبودها را گفتیم، ولی او نپذیرفت که با این شرایط ادامه دهد. ما فرصتی برای باز شدن پنجره نداشتیم، درنتیجه با همین شرایط تیم را به مربی دیگری دادیم.»

با شنیدن حرف‌های گودرزی این سوال پیش می‌آید که آیا جواد نکونام خواسته نامعقولی داشت که نگران ازدست رفتن زمان بودند؟ تیم فولاد به‌عنوان نماینده لیگ ایران باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند، در چنین شرایطی این تیم فولاد است که از این همه تغییر صدمه می‌بیند. بدون شک ثبات بهترین گزینه است و به همین دلیل سعید آذری بعد از جدایی ناراحت‌کننده‌اش از باشگاه فولاد اصرار داشت مسئولان سرمربی تیم را حفظ کنند.

 چرا ویسی؟

در میان مربیانی که در این سال‌ها در لیگ ایران مشغول‌به‌کار بودند، عبدالله ویسی سطح بالایی ندارد و مدت زیادی از سطح اول دور بوده است. او باید قبول کند برنده بازی تغییرات در باشگاه فولاد است؛ چراکه بعد از چند فصل ناکامی در لیگ برتر حالا قهرمان جام حذفی ایران را به او سپردند. این مربی البته در گذشته مشتریان زیادی داشت؛ چراکه با تیم استقلال خوزستان توانست قهرمان لیگ شود، اما در ادامه با افت مواجه شد و افتخار دیگری کسب نکرده و چندباری هم به‌دلیل نتایج ضعیف اخراج شده است. فولادی‌ها اما از بین تمام گزینه‌های روی میزشان او را انتخاب کردند.

گودرزی در همین رابطه استدلال مشخصی دارد. وی به «فرهیختگان» گفت: «ویسی خوزستانی است. او در فولاد بازی کرده و چندباری هم در این تیم مربی بوده است. ازطرفی یکی از سرمربیان شاغل در لیگ برتر است و یک قهرمانی در کارنامه دارد. درکنار همه این دلایل مهم او شروط ما را پذیرفته و با علم به کمبود‌ها و پنجره بسته باشگاه فولاد این مسئولیت را پذیرفته است. همه آنچه نکونام به خاطرش حاضر به ادامه کار با فولاد نشد را برای این مربی توضیح دادیم، ولی او قبول کرد!»

 مشکلات فولاد چیست؟

مشکلاتی که نکونام به‌خاطر آن حاضر به ادامه همکاری نشد، خیلی جدی است. شاید این مربی بیش از آنکه به فکر جدایی از فولاد باشد، روی این مشکلات پافشاری کرد تا مسئولان این باشگاه برای حل مشکلات‌شان دنبال راه چاره باشند. درعوض مدیران این باشگاه به‌جای حل مساله صورت‌مساله را پاک کردند و سرمربی‌ای را به‌کار گرفتند که مشکلات فولاد برایش دغدغه نبود.

مشکلات این باشگاه کاملا مشخص است. پنجره نقل‌وانتقالات باشگاه فولاد بسته است و ممکن است تا چندماه آینده باز نشود. مسئولان این باشگاه قول داده بودند طی رایزنی با برخی عوامل و به کمک فدراسیون فوتبال این پنجره را باز کنند که تاکنون موفق نشده‌اند. از این‌رو در شرایطی که باشگاه در بلاتکلیفی محض به‌سر می‌برد، بازیکنان یکی پس از دیگری از این تیم جدا شده و راه تیم دیگر را درپیش گرفتند. از این‌رو شاید بتوان به نکونام حق داد؛ چراکه در شرایطی که شما نمی‌‌توانید بازیکن به خدمت بگیرید، حداقل باید قبلی‌ها را حفظ کنید تا استخوان‌بندی تیم محکم باقی بماند. درحالی‌که مدیران این باشگاه بعد از انتخاب ضرب‌الاجلی گرشاسبی تاکنون هیچ کار مثبتی انجام نداده‌اند و در این مدت جلسات مکرری برای تمدید قرارداد با نکونام برگزار کردند که بی‌نتیجه ماند.

 همه‌چیز به گردن ویسی است؟

در میان صحبت‌های گودرزی با «فرهیختگان» یک جمله واقعا قابل‌تامل است. او می‌گوید: «ما همه‌چیز را برای ویسی توضیح دادیم و او پذیرفت. اگر پنجره نقل‌وانتقالات باز شد که فبها المراد، ولی اگر نشد و ویسی با علم به اینکه پنجره بسته است و ما نمی‌‌توانیم بازیکن جذب کنیم، باید بتواند از نیروهای جوان مجموعه استفاده کند تا زمانی که پنجره باز شود و بتوانیم بازیکن جذب کنیم.»

در اصل مسئولان فولاد همه‌چیز را به گردن ویسی انداختند. اگر ویسی نتیجه بگیرد، که بر طبل شادانه خواهند کوبید و از انتخاب خوب‌شان خواهند گفت و اگر نتیجه نگیرد و شرایط را بهانه کند، مسئولیت را به گردنش می‌اندازند که با علم به کمبودهای فولاد قبول مسئولیت کرده و حالا باید پاسخگو باشد. قرارداد ویسی با فولاد یک‌ساله است و اگر شرایط خوب پیش نرود، قطعا با او فسخ می‌کنند، همان‌طور که گودرزی می‌گوید اگر حضور ویسی در فولاد جواب دهد با او تمدید می‌کنند. این یعنی قرارداد این مربی آزمون و خطایی برای گرشاسبی و همکارانش است.

 راهکار ویسی چیست؟

اینکه فولادی‌ها درست یا غلط ویسی را جایگزین نکونام کردند یک بحث است و اینکه ویسی تیمی قهرمان را تحویل گرفته است و ریسک بزرگی کرد بحث دیگری. بدون شک او خود به‌خوبی می‌داند مسئولیت سنگینی برعهده گرفته، ازطرفی پنجره بسته نقل‌وانتقالات این باشگاه و جدایی چهار، پنج بازیکن خوب این تیم می‌تواند برای هر مربی در این شرایط خطرناک باشد. او روی لبه تیغ راه می‌رود، ولی با این‌همه برای خود برنامه دارد. این مربی در جمع هیات‌مدیره برنامه داده و با علم به مشکلات مسئولیت را پذیرفته است.

در نشستی که ویسی با هیات‌مدیره باشگاه فولاد داشت، عنوان کرد که هدفش استفاده از بازیکنان جوان است، از این‌رو با پنجره بسته باشگاه فولاد کنار خواهد آمد. در ادامه هیات‌مدیره نیز از این صحبت ویسی استقبال کرده و آکادمی باشگاه را دراختیارش قرار دادند تا او از ظرفیت تیم‌های پایه باشگاه درجهت آماده‌سازی فولاد بهره ببرد.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا ویسی نگاهی به لیگ قهرمانان آسیا دارد؟ تیم‌های رقیب در آسیا بازیکنان نامی و دهان‌پرکنی به‌خدمت می‌گیرند و بدون‌شک رقابت با چنین تیم‌هایی با کمک بازیکنان آکادمی که اغلب میدان بزرگ به خود ندیده‌اند کار سختی است. شاید ویسی خود به‌خوبی می‌داند با این مشکلات نمی‌‌تواند کاری در آسیا پیش ببرد و از همین حالا فقط برای حضور در لیگ برنامه دارد؛ کاری که شاید بتوان با بازیکنان جوان به آن دست یافت. او چندی‌پیش نیز در تیم استقلال خوزستان همین کار را کرد و با تهییج بازیکنان جوان، این تیم را در لیگ برتر به قهرمانی رساند، اما در لیگ قهرمانان آسیا احتمالا این سیستم جواب نمی‌‌دهد.

 تلاش فولادی‌ها ادامه دارد

هرچند باشگاه فولاد رسما اعلام کرد پنجره بسته این تیم فعلا باز نمی‌‌شود، ولی آنها هنوز ناامید نیستند و رایزنی‌ها برای رسیدن به این مهم همچنان ادامه دارد. مسئولان این باشگاه امیدوارند در سریع‌ترین زمان ممکن پنجره را باز کرده و حداقل بتوانند تیم‌شان را تقویت کنند. تیم فولاد به‌دلیل همین پنجره بسته در فصل قبل سختی‌های زیادی کشید و علی‌رغم شایستگی‌ها در خیلی از میادین کم آورد. نکونام با همین دست‌های بسته، تیمش را تا قهرمانی جام حذفی رساند و درمقابل این همه انتقاد و کارشکنی درکنار سعید آذری به موفقیت رسید. بدون شک از فاکتورهای موفقیت این تیم در فصلی که گذشت، علاوه‌بر اتحاد و همدلی فاکتور مهمی به‌نام حرفه‌ای‌گری دخیل بود. نکونام شاگرد خلف کی‌روش بود و رگه‌هایی از تفکرات این مربی در تیمش دیده می‌شد. او با بضاعت اندکش به‌خوبی تیم را تا سرمنزل مقصود رساند، ولی انتقاد‌ها از او و آذری ابتدا به جدایی مدیرعامل و درنهایت سرمربی ختم شد. انتخاب ویسی نتیجه اعتراض‌ها در فولاد و تمایل به بومی‌گرایی است. آنجا که با یک باخت فولاد شعار بومی‌گرایی سرمی‌دادند و درنهایت این تفکر به بدنه باشگاه رسوخ کرد. درنتیجه حالا گرشاسبی و ویسی بومی جانشین آذری و نکونام غیربومی شدند. بدون‌شک خیلی‌ها منتظر ارزیابی عملکرد بومی‌های فولاد هستند، ولی باید از آنهایی که درطول فصل درعوض حمایت از تیم زخم‌خورده فولاد هربار انتقاد کرده و بومی نبودن مدیر و مربی این تیم را بر سرشان کوبیند پرسید حالا از تغییر و تحولات این باشگاه رضایت دارند؟ باید صبر کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار