• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۵-۳۱ - ۰۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
طرح تعاون استانی امکان برگزاری آزمون جامع با جمعیت حداقلی را فراهم می‌کند

طرح تعاون و پروتکل‌ها ضامن اجرای سلامت آزمون جامع

بررسی‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد اهمیت آزمون جامع دوره دکتری دانشگاه‌های دیگر کشور را بر آن داشته تا این آزمون را درعین رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران شیوع کرونا به‌صورت حضوری برگزار کنند.

طرح تعاون و پروتکل‌ها  ضامن اجرای سلامت آزمون جامع

کرونا برای آموزش عالی و دانشگاه کم دردسر نساخت. از ماجرای آموزش مجازی و دروس عملی که بگذریم ماجرای برگزاری امتحانات و به‌ویژه آزمون‌های خاصی چون آزمون جامع دوره دکتری دانشگاه‌ها هم به‌دنبال شیوع کرونا و پیک‌های مختلف آن با تغییرات مختلفی مواجه شد. در دانشگاه آزاد اسلامی هم که قرار بود تیرماه آزمون جامع دوره دکتری تخصصی برگزار شود به‌دلیل تشدید شیوع کرونا در کشور و آغاز پیک پنجم به تعویق افتاد. قرار شد این آزمون هفته نخست شهریورماه برگزار شود که با توجه به تعطیلات کرونایی در چند روز اخیر و البته سخت‌تر شدن شرایط کرونا امکان برگزاری آن وجود نداشت.

آزمون جامع یکی از اصلی‌ترین مراحل تحصیلی دوره دکتری است. با توجه به اهمیت علمی این آزمون، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آزمون جامع را صرفا شفاهی برگزار کرد یا اصلا برگزار نکرد؛ چراکه درس دوره دکتری تخصصی ناتمام می‌ماند. پس حتما قوانین باید رعایت شده و آزمون جامع به‌صورت کتبی برگزار شود. البته تمامی پروتکل‌های بهداشتی نیز باید با تمام‌دقت رعایت شود.

با توجه به اینکه شیوع سویه دلتا کرونا در کشور تشدید شده است، مقرر شد که زمان برگزاری آزمون جامع از هفته اول شهریور به هفته سوم یا چهارم شهریور موکول شود. این موضوع طی بخشنامه‌ای به روسای استانی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است. البته بخشنامه اخیر دانشگاه آزاد یک تفاوت مهم هم دارد؛ اینکه آزمون جامع به‌صورت «کتبی» است، ولی طرح تعاون استانی نیز برای آن اجرا می‌شود. بر اساس این طرح، اگر دانشجویی شهر محل زندگی با شهر محل تحصیلش متفاوت است، بنا به هماهنگی‌هایی که با معاونان آموزشی استان‌ها انجام شده، می‌تواند سوالات را در شهر سکونتش پاسخ دهد تا در این شرایط کرونایی، نیازی به رفت‌وآمد دانشجویان نباشد.

 برگزاری آزمون جامع دانشگاه آزاد در هفته سوم و چهارم شهریور

احمد حیدری، معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اهمیت برگزاری آزمون جامع دکتری گفت: «این آزمون مساله جدیدی نیست و سال‌های سال است که جزء یکی از مراحل اصلی در تحصیل دانشجویان دکتری محسوب می‌شود. اگر به هر دلیلی دانشجویی در این آزمون شرکت نکند نمی‌تواند مرحله ارائه تز و نگارش پایان‌نامه‌اش را دنبال کند و نباید فراموش کرد که یکی از مراحل تحصیلی در دکتری هم همین پایان‌نامه است که پیش‌شرط آن هم قبولی در همین آزمون جامعه خواهد بود، قطعا عدم‌شرکت در آزمون دکتری باعث نیمه‌تمام‌ماندن مقطع دکتری خواهد شد.»

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاخیر در روند برگزاری این آزمون اظهار داشت: «ساختار کشور در چند روز گذشته تعطیل شده بود و طبیعتا با توجه به این شرایط، برگزاری آزمون هم امکان‌پذیر نبود؛ از این‌رو برگزاری آزمون به هفته سوم و چهارم شهریورماه موکول شد و امیدواریم در این بازه برگزار شود. برای کسانی که محل تحصیل‌شان با محل زندگی‌شان فرق می‌کند نیز مقررشده تا در محل زندگی‌شان به واحد دانشگاهی مراجعه و به سوالاتی که از محل تحصیل‌شان ارسال می‌شود، پاسخ دهند و نیاز  به جابه‌جایی نباشد.»

 امکان برگزاری آزمون با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به بهترین نحو

حیدری با تاکید بر اینکه در کشورمان در شرایط کرونایی کنکور با شرکت بیش از یک‌میلیون نفر داوطلب برگزار شده است، تصریح کرد: «آزمون جامع دکتری شامل تعدادی از دانشجویان دکتری می‌شود که توانسته‌اند مراحل نظری را پشت‌سر بگذارند و با قبولی در آزمون بتوانند به مرحله پایان‌نامه برسند؛ به همین دلیل در هر واحد دانشگاهی کمتر از 30 داوطلب خواهیم داشت و رعایت پروتکل‌های اجتماعی و فاصله‌گذاری اجتماعی به بهترین نحو اجرا خواهد شد.»

  تلاش می‌کنیم آزمون قبل از شروع ترم برگزار شود

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «پیش‌تر قرار بود این آزمون در ایام تابستان برگزار شود و هنوز هم ترم جدید دانشگاه شروع نشده که نیاز به پرداخت شهریه باشد، از این‌رو تلاش می‌کنیم تا آزمون قبل از شروع ترم و حتما در شهریورماه برگزار شود تا واحدها با مشکلی روبه‌رو نشوند. البته ما اصرار به برگزاری حضوری آزمون نداریم، اما شرایط با توجه به برگزاری کنکور، آزمون استخدامی و... این امکان را فراهم کرده است. نباید فراموش کنیم که قطعا برگزاری آزمون دکتری به نسبت آزمون سراسری و دیگر آزمون‌ها در شرایط بهتر و رعایت بیشتر پروتکل‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد نیز در این زمینه نگران نباشند.»

بررسی‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد اهمیت آزمون جامع دوره دکتری دانشگاه‌های دیگر کشور را هم بر آن داشته تا این آزمون را درعین رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران شیوع کرونا به‌صورت حضوری برگزار کنند. به‌عنوان نمونه دانشگاه علامه طباطبایی که قرار بود آزمون جامع دکتری نیمسال دوم سال تحصیلی 99 را در ایام خرداد برگزار کند با یک ماه تعویق به‌دلیل تشدید شرایط پاندمی کرونا در اواخر تیرماه سال‌جاری برگزار کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار