عسگرپور، دبیر صنف «وی او دی» در پاسخ به «فرهیختگان»:
شفافیت مجموعه‌ای از رفتارها است. اینکه انتظامی در بخشی به‌طور مثال رقمی هوایی را اعلام کند، در جایی که خیلی چیزهای دیگر شفاف نمی‌شود، خود باعث مسأله می‌شود که احتمالا دلیلی داشته که این شفاف‌سازی انجام شده است. با این‌حال سازمانی که از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کند، اگر شفافیت نکند، بیشتر باید محل سوال باشد.
  • ۱۴۰۰-۰۵-۲۴ - ۰۲:۵۸
  • 00
عسگرپور، دبیر صنف «وی او دی» در پاسخ به «فرهیختگان»:
شفافیت به‌تنهایی باعث مساله می‌شود
شفافیت به‌تنهایی باعث مساله می‌شود

سید مهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار: عسگرپور در پاسخ به «فرهیختگان» درباره شفاف‌سازی توسط انجمن وی‌اودی‌ها که در بخش خصوصی هستند، گفت: «شفافیت مجموعه‌ای از رفتارها است. اینکه انتظامی در بخشی به‌طور مثال رقمی هوایی را اعلام کند، در جایی که خیلی چیزهای دیگر شفاف نمی‌شود، خود باعث مسأله می‌شود که احتمالا دلیلی داشته که این شفاف‌سازی انجام شده است. با این‌حال سازمانی که از بودجه بیت‌المال استفاده می‌کند، اگر شفافیت نکند، بیشتر باید محل سوال باشد. در فضایی هستیم که مجموعه‌های حاکمیتی که گردش مالی بالایی هم دارند، به‌سمت شفافیت نمی‌روند. این موقعیت عجیب است، در همه‌جای دنیا آنها که از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند، شفاف‌سازی می‌کنند.»

وی افزود: «یکی از پارامترهای ما این بود که به این سمت حرکت کنیم، ولی اعلام آمار و ارقام بدون توضیح مقدماتی عملا سوال بیشتر ایجاد می‌کند. درخواست‌های خود را به‌سمت نهادهایی ببریم که بیشتر از بودجه‌های عمومی استفاده می‌کنند.»
نشست خبری محمدمهدی عسگرپور دبیر صنف وی‌اودی و محمدعلی یوسفی‌زاده رئیس این صنف، روز گذشته با حضور خبرنگاران در پردیس سینما ملت برگزار شد.

محمدعلی یوسفی‌زاده، رئیس صنف شرکت‌های ویدئویی آنلاین در ابتدای نشست با اشاره به معرفی صنف بیان کرد: «به‌دلیل مسئولیتی که اعضا از سال گذشته برعهده‌ام گذاشتند، جلسات مختلفی داشتیم. این صنعت و تغییر تکنولوژی و شرایطی که در آن هستیم، تحولاتی را رقم زده است. شرایط تحریمی فرهنگ و زبان ما به‌گونه‌ای است که باید با این تغییرات همراه شویم. تعاملی شدن سرویس‌ها باعث شده به فکر توسعه این صنعت باشیم و زودتر از اینکه به چالش برسد، برای آن برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «در جلسات انجمن صنفی از همه اعضایی که در این انجمن حضور ندارند هم دعوت می‌کنیم تا کنار هم باشیم و هریک به‌نوبه خود بتوانیم انرژی بیشتری بگذاریم و درخصوص رفع موانع همت کنیم. مقرر شد کمیسیون‌هایی ذیل انجمن داشته باشیم که در شاخه‌های مختلف دسته‌بندی شده است.»

یوسفی‌زاده با اشاره به یکی از مصوبه‌های انجمن عنوان کرد: «نرخ‌گذاری و تعرفه‌گذاری از موارد دیگر موردبررسی بود. هزینه‌های جامعه را همه می‌دانیم و سعی داریم مدیریت کنیم. مردم شرایط سختی دارند و همه تلاش داریم به بهترین نحو با کمترین هزینه بهترین کیفیت را داشته باشیم. تعرفه‌گذاری به شکل پویا و دینامیک براساس هر پلتفرم اجرا می‌شود. بسته به محتوای پلتفرم‌ها و تبلیغاتی که دارند، پلتفرم‌ها می‌توانند از این مصوبه استفاده کنند.»

محمدمهدی عسگرپور با اشاره به فعالیت انجمن گفت: «این صنف فعالیت رسمی را اخیرا شروع کرده است و این اولین نشست خبری مسئولان صنف تلقی می‌شود. ما با تکنولوژی جدیدی مواجهیم که شاید سابقه‌اش در کشور ما 10سال باشد، اما شکل جدیدی که گفتمان هم شده، همین دوسه سال اخیر شکل گرفته است. بخش‌های زیادی از این حوزه هنوز مکشوف نشده است؛ نه فقط برای مردم که حتی برای خود مسئولان و صاحبان پلتفرم‌ها هم واضح نیست. رابطه خیلی خوبی بین بخش‌های نظارتی و سیاستگذاری با پلتفرم‌ها نیست.»

این کارگردان سینما افزود: «در کشور ما معمولا اول جریان تنش‌زایی شکل می‌گیرد که فکر می‌کنم در این حوزه هم کم‌وبیش اتفاق می‌افتد، اما سرعتش متفاوت است. ما در مقطعی هستیم که اختلاف‌نظرها در این حوزه ممکن است شکل بگیرد و گفت‌وگو مقدمه اصلی حل بسیاری از موضوعات است.»

عسگرپور در ادامه درباره ارتباط این انجمن صنفی با ارشاد و ساترا بیان کرد: «برای هرنوع رفتاری که بخشی به حاکمیت برمی‌گردد که همه‌جای دنیا هم هست، ساختارهایی شکل می‌گیرد. درباره همین موضوع هم در همه دنیا ساختارهایی شکل گرفته است، اما تجارب جهانی خیلی وقت‌ها به کار ما نیامده است و ما هم چون همیشه فکر می‌کنیم مختصاتی داریم که حتی در کشورهای همسایه ما هم نیست، به آن ساختارها توجه نکرده‌ایم. توجه به آن ساختارها بد نیست. البته مراوداتی شکل گرفته که گاهی هم این استفاده از تجربه‌ها به‌شکل کامل نبوده است.»

وی در ادامه اظهار کرد: «این ساده‌ترین پاسخ است که بگوییم سریال چون در تلویزیون ساخته می‌شود، پس این امر باید زیر نظر تلویزیون باشد. ما جزء معدود کشورها و شاید تنها کشوری هستیم که تلویزیون ما دولتی است، درحالی‌که ساختارها در دنیا به‌کلی متحول شده است. حتی کشورهایی که تلویزیون در آنها هم دولتی است و هم غیردولتی، به این سو رفته‌اند که ببینند چطور می‌توان اینها را تلفیق کرد. ساختارهای کنونی ما اما به‌روز هم نشده است. از خروجی تلویزیون هم می‌توان متوجه شد. نکته این است که آیا این جریان که عهده‌داری مجموعه خودش برایش بسیار سخت شده، این توان را دارد که عهده‌دار یک جریان کاملا متفاوت باشد.»
عسگرپور در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی خود باتوجه به تغییر دولت و تعاملات بعدی تصریح کرد: «پیش‌بینی در کشور ما سخت شده است، مثلا پیش‌بینی می‌کنیم واکسن صادر هم می‌کنیم، اما ته جدول فوت‌شدگان قرار می‌گیریم. متاسفانه در فرهنگ ما این‌گونه شده که کسی که می‌خواهد کمک کند، انگار می‌خواهد نابود کند یا کسی که می‌گوید این ممیزی نیاز نیست، انگار می‌خواهد ممیزی‌های بیشتری اعمال کند.»

وی اضافه کرد: «ارشاد باتوجه به مجموعه قوانینی که بخشی در مجلس و شورای‌عالی انقلاب تصویب شده و صداوسیما هم باتوجه به نظریه شورای نگهبان یا نظر مقام رهبری جمع‌بندی می‌کند، اما واقعیت چیز دیگری است. بحث رگولاتوری یا تنظیم‌گری مسائلی دارد که باید از ابعاد مختلف به آن توجه شود و ازنظر من پذیرفتنی نیست کسانی که دولتی هستند درباره آن تصمیم‌گیری کنند چه ارشاد و چه صداوسیما؛ فعالان این حوزه باید در این تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.»

عسگرپور درباره اختلاف بین ساترا و ارشاد در صدور مجوز نیز اظهار کرد: «وقتی دو نهاد درباره یک موضوع معتقدند هردو مادر یا هردو پدر هستند و نمی‌پذیرند یکی مادر یکی پدر باشد، این اختلافات پیش می‌آید.»

دبیر انجمن درباره شفافیت کاربران سامانه‌ها هم عنوان کرد: «یکی از برنامه‌هایی که در صنف مطرح شد این بود که پلتفرم‌ها درباره این آمار گزارش دهند. با این‌حال واحدها فرق می‌کند و مثلا در سالن سینما تعداد مشخص است. اما در اینجا مثلا با یک اکانت دو یا سه نفر آثار را می‌بینند و ممکن است چندبرابر یک اکانت، سریال را ببینند.»

وی درباره اینکه ارشاد برای مجوز سریال‌ها اقدامی خواهد کرد یا خیر، گفت: «تا جایی‌که می‌دانم ارشاد خودش برای صدور مجوز سریال اقدامی نمی‌کند و کمی زودتر هم با این رفتار دوگانه مواجه بودم که ارشاد هم اعتراض داشت و هم عملی انجام نمی‌داد. زمانی گفت ما فعلا صدور پروانه‌ها را تعطیل می‌کنیم که تاحدی خودخواسته بود و فقط حق اعتراض را برای خود نگه داشت.»

وی در بخش دیگر درباره ممیزی‌ها در حوزه سریال‌های خانگی و گسترش آنها گفت: «تفکری که درطول سال‌ها ممیزی کرده است ادامه دارد و می‌توان گفت ممیزی در کشور ما انتها ندارد. برای ممیزی آثار مثلا ممکن است ابتدا روی خروجی کار ممیزی شود و بعد می‌بینند باید از قبل‌تر مثلا در فیلمنامه ممیزی را اعمال کنند و باز به این می‌رسند که باید به مرحله‌ای قبل‌تر بازگردند. سیستم نظارتی به این ترتیب همیشه جلوتر می‌آید و مثل دهه۶۰ می‌شود که حتی تست گریم را هم می‌دیدند. ممیزی پایان ندارد و شنزاری است که گسترش می‌یابد، ما باید از این موضوع مراقبت کنیم. اگر قرار باشد ممیزی‌ها سرانجامش همان شود که در تلویزیون رخ می‌دهد، مردم انگیزه‌ای ندارند پولی بپردازند؛ یا باید دکمه تلویزیون را بزنند یا ماهواره ببینند. بحث ما با دوستان حوزه ممیزی همین است که البته باید درباره آن مذاکره کنیم.»

دبیر انجمن اضافه کرد: «درباره پدیده‌ای حرف می‌زنیم که مردم انتخاب می‌کنند و برای آن‌هم پول می‌پردازند. بخش مهمی از کار ما هم این است که مفاهمه شکل بگیرد، این‌گونه هم نیست که بگوییم تیغ ارشاد کمتر می‌برید و ممکن است فرقی بین دو نهاد صداوسیما و ارشاد نباشد. به‌هرحال ما جزء معدود کشورهایی هستیم که این خدمات و سرویس‌های آنلاین وجود دارد و خودمان هم محتوا تولید می‌کنیم و این مزیت نسبی ماست.»

دبیر انجمن درباره آینده وی‌اودی‌ها افزود: «ماجرای ورشکستگی سالن‌های سینما در برخی کشورها مربوط به قبل از کروناست و برخی کشورهای اروپایی همان زمان اعلام ورشکستگی کردند و این اتفاق ناگزیر است و ما مجبوریم به این سمت برویم.»

وی با اشاره به لزوم فعالیت نهاد تنظیم‌گر گفت: «من ساترا را به‌عنوان سازمان تنظیم مقررات درنظر می‌گیرم. به این معنا کاری ندارم که به کجا وصل است و در این صورت حتما اداره پلتفرم‌ها نیاز به چنین مکانی دارد که البته باید انجمن صنفی هم در آن حضور داشته باشد. اما نکته بر سر این است که این نهاد تنظیم‌گر باید کجا باشد و می‌فهمیم که اگر زیرنظر تلویزیون برود، چه معنایی دارد. درباره اصل آن کسی حرفی ندارد؛ اینکه کجا باید باشد یا چه اصولی داشته باشد، مهم است.»

عسگرپور در پاسخ به اینکه صنف با انحصار چند پلتفرم جلو می‌رود یا خیر، گفت: «این صنف درحال حاضر ۳۱ عضو دارد که همه مجوز وی‌اودی و آی‌پی‌ تی‌وی دارند و فارغ از هرچیز صنف باید درخواست همه موسسات دارای مجوز را بپذیرد.»

این کارگردان با اشاره به اهمیت مجوز اصناف تصریح کرد: «بسیاری از مشاغل مختلف ازجمله کله‌پز و اینها صنف‌هایی دارند که مجوزهایشان کاربرد دارند، اما حوزه فرهنگ و هنر چون خیلی مهم است، ادارات بسیاری برای نظارت بر آنها شکل می‌گیرد. اتفاقا اگر به این نقطه برسیم که نهاد صنفی مجوز بدهد و بگوییم تو باید پای آن بایستی، مسئولیت شکل می‌گیرد. درحال حاضر هفته‌ای هشت اپیزود از پلتفرم‌ها پخش می‌شود که امسال حدود ۴۰۰ اپیزود می‌شود. این عدد کمی نیست و حدود دوهزار میلیارد سرمایه در حوزه سریال و همین ۴۰۰ اپیزود می‌شود. این عدد کم نیست. در دنیا کشورهایی که این حجم تولید دارند، مجوز تولید هم دارند و خودشان باید در حوزه نظارت مسئولیت داشته باشند و اگر دیگری نظارت داشته باشد، مسئولیت شکل نمی‌گیرد.»

مطالب پیشنهادی
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰